Toen we maandag op school aankwamen waren al onze boekjes verdwenen van de boekenkast! Ohnee, een dief heeft ze toch niet gestolen?! We waren ten einde raad en smeekten de mogelijke boekendief om onze boekjes terug te brengen, want wat moeten wij anders doen zonder onze boekjes?
In de namiddag stond er plots één boek terug, er zat een briefje in verstopt van de boekendief! Bleek toch niet dat de boekendief de hele tijd op onze school verstopt zat! Als we hem vonden, vonden we ook onze boekjes terug, schreef hij.
We gingen dus met zen allen op zoek naar de boekendief. De boekendief bleek helemaal geen boekenDIEF te zijn, maar een boekenLIEFJE! Hij houdt zo erg van boekjes en jammer genoeg heeft hij thuis geen boekjes, dus nam hij de onze maar even mee. We besloten om boekenliefje in de klas te laten komen mét de boekjes.
Verder speelden we een boeken verzamelspel en maakten we een werkje over een boek dat open of dicht is.
Deze week werken we wat extra aan de sociale vaardigheden in de klas.
We kregen mysterieuze brieven van een zekere kikker
Charelke, een eenzame kikker die blijkbaar héél graag in onze klas wil komen wonen, hij is helemaal alleen in zijn vijvertje en wil graag vriendjes.
Maar voor hij bij ons komt wonen stuurt hij ons heel wat brieven met daarin
opdrachten waardoor hij onze klas beter wil leren
kennen.
Zo moeten we een puzzel maken van onze
klasfoto, moeten we een zelfportret maken van onszelf op een spiegel, moeten we
samenwerken met een vriendje en elkaars lichaamsomtrek tekenen op de grond met
stoepkrijt, ...
Verder spelen we ook leuke spelletjes
met muziekinstrumenten, spelen we het spel 'Wie is het?' en 'Tik tik, wie ben
ik?'
De eerste schoolweek zit er inmiddels op en we hebben elkaar en de klas intussen al wat beter leren kennen. Hopelijk heeft jullie kleuter het evengoed naar zijn/haar zin gehad zoals wij, de juffen, zelf.
Op maandag werden de kleuters meteen ontvangen door hun twee juffen tegelijk, wat was dat fijn zeg! Twee juffen voor de prijs van één Maandag was dan ook een heel drukke dag, allereerst gingen de kleuters met hun twee juffen op de foto. Daarna ging juf Els terug naar huis en maakten we in de kring wat beter kennis met elkaar. Al snel was het tijd voor het koek- en drankmoment en daarna speeltijd. De dag vloog voorbij!
Na de speeltijd gingen we op verkenning in de klas zelf, welke speelwerkhoekjes zijn er in de klas, wat kan je er doen, met hoeveel vriendjes mag je er spelen, .. Nadat dit ontdekt was konden we er naar hartenlust spelen. Na de middag scheen het zonnetje volop en hebben we wat genoten van de zon in de speeltuin. Wat is die grote zandbak leuk! Dan was het al tijd om de boekentassen te maken, iedereen kreeg zijn/haar heen- en weerschriftje mee naar huis Voor we naar huis gingen leerden we nog een liedje 'De school is weer begonnen'. Na het lied kreeg iedereen de kans om te vertellen wat ze leuk of minder leuk vonden aan de dag, waar ze graag meespeelden, ... . Het aangeleerde liedje werd veel gezegd, maar ook de poppenhoek, zandbak en automat waren erg populair bij de kleuters.
Dinsdag begonnen we de dag met Karel Kikker. Karel Kikker is namelijk onze klaskikker. Karel vertelde ons wat meer over zichzelf en wou ook héél graag zijn boekentas tonen aan de kleuters en vooral wat erin zat ... . Je raadt het nooit wat hij allemaal bij had! In zijn tasje zaten chocoladekoeken, chips, snoepjes en frisdrank! Gelukkig waren onze kleuters er om Karel Kikker te leren dat al deze dingen op school niet mogen. Ze wisten maar al te goed dat je beter fruit of een gewoon koekje meeneemt en water in een drinkbus! 'Kareltje toch, dat is allemaal zo ongezond', wisten de kleuters te vertellen.
Nu de boekentassen toch in de kring stonden bekeken we ook deze wat beter. We rangschikten ze van klein naar groot. We keken ook wie een boekentas had met een rits, wie met gespen, plakkers, ...Als afsluiter deden we nog enkele leuke bewegingen met de boekentassen. Karel Kikker wou natuurlijk zien of de kleuters dan wel goede dingen in hun boekentassen hadden, dus iedere kleuter nam fier zijn/haar boekentas erbij. Karel werd een beetje beschaamd als hij zag dat al die kindjes wel gezonde dingen mee hadden en hij niet.
In de namiddag had Karel Kikker foto's bij van zichzelf, alle foto's waren in de school genomen, maar waar juist in de school?
Als afsluiter van de zoektocht hebben we buiten gepicknickt. Karel daagde ons uit om op zoektocht te gaan, natuurlijk gingen wij deze uitdaging aan! En ja hoor, na wat zoeken vonden alle plekjes waar Karel gefotografeerd was.
Na het picknicken speelden we nog een spelletje met de tikstokjes. Daarna was het tijd om naar huis te gaan.
Op woensdag luisterden we naar het verhaal 'De eerste schooldag van Milan'. Achteraf stelde ik de kleuters wat denkvraagjes over het verhaal, wat hadden ze goed geluisterd, ze konden de vraagjes allemaal goed beantwoorden. Flink zo!