Puzzels rond dieren, wortel spel met konijnen, knip- en plak werkje huisdieren, konijntjes dans met klas van juf Kathelijn...
In de hoekjes maakten we allerlei puzzels van konijnen, honden, ... We leerden ook een spel spelen waarbij je om het snelst zes wortels moesten verzamelen voor de konijnen. We moesten ook nadenken bij een werkje over de plek in huis van huisdieren (de hond bij het hondenhok, poes in de mand, ...)
We dansten ook de konijnen dans met de kindjes van juf Kathelijn, de andere tweede kleuterklas.
Deze week leren we over thema huisdieren. Op maandag bracht de juf twee dwergkonijntjes mee, genaamd Marie & Louis. We deden een uitgebreide waarneming in de kring. Juf Ilse was zo vriendelijk om wat foto's te nemen terwijl we naar de konijnen keken.
We bekeken de lichaamsbouw van de konijnen eens goed en vergeleken dit met ons eigen lichaam.
Daarna zouden we een konijn uit klei moeten maken, goed kijken was dus de opdracht. ;)
We mochten na de waarneming vertellen over ons eigen huisdier aan de hand van een foto.
Toen we maandag op school aankwamen waren al onze boekjes verdwenen van de boekenkast! Ohnee, een dief heeft ze toch niet gestolen?! We waren ten einde raad en smeekten de mogelijke boekendief om onze boekjes terug te brengen, want wat moeten wij anders doen zonder onze boekjes?
In de namiddag stond er plots één boek terug, er zat een briefje in verstopt van de boekendief! Bleek toch niet dat de boekendief de hele tijd op onze school verstopt zat! Als we hem vonden, vonden we ook onze boekjes terug, schreef hij.
We gingen dus met zen allen op zoek naar de boekendief. De boekendief bleek helemaal geen boekenDIEF te zijn, maar een boekenLIEFJE! Hij houdt zo erg van boekjes en jammer genoeg heeft hij thuis geen boekjes, dus nam hij de onze maar even mee. We besloten om boekenliefje in de klas te laten komen mét de boekjes.
Verder speelden we een boeken verzamelspel en maakten we een werkje over een boek dat open of dicht is.
Deze week werken we wat extra aan de sociale vaardigheden in de klas.
We kregen mysterieuze brieven van een zekere kikker
Charelke, een eenzame kikker die blijkbaar héél graag in onze klas wil komen wonen, hij is helemaal alleen in zijn vijvertje en wil graag vriendjes.
Maar voor hij bij ons komt wonen stuurt hij ons heel wat brieven met daarin
opdrachten waardoor hij onze klas beter wil leren
kennen.
Zo moeten we een puzzel maken van onze
klasfoto, moeten we een zelfportret maken van onszelf op een spiegel, moeten we
samenwerken met een vriendje en elkaars lichaamsomtrek tekenen op de grond met
stoepkrijt, ...
Verder spelen we ook leuke spelletjes
met muziekinstrumenten, spelen we het spel 'Wie is het?' en 'Tik tik, wie ben
ik?'