Op maandag vonden we een briefje in de klas van Wouter de kabouter, Wouter bleek een kabouterkind te zijn die binnenkort het grote kabouterexamen moet afleggen.
Hij heeft daarvoor onze hulp nodig, want hij moet heel veel weten over dieren in het bos. Hij was al een komen piepen in onze klas of wij er waren. Maar helaas waren we toen niet in de klas, maar hij is toen wel zijn rode kaboutermutsje vergeten.
Nu vraagt hij in zijn brief of wij willen zoeken naar zijn rode kaboutermutsje én hem willen helpen met meer te leren over 'de eekhoorn'. Natuurlijk wouden wij helpen! Al snel begonnen we na te denken over alles wat wij wisten over de eekhoorn.
We zochten ook nog heel wat dingen op in boeken over bosdieren en keken een natuurfilmpje over hoe de eekhoorn leeft.
De juf schreef alles wat wij wisten op een groot papier en maakte er tekeningen bij. We legden het papier op de boekenkast, samen met de boeken. Hopelijk komt Wouter het snel ophalen... Intussen kijken we uit naar zijn rood mutsje.
Op dinsdag maakten we een uitstap naar het domein van Huizingen, daar werden we opgewacht door kabouter Inez, zij leerde ons meer over het leven van kabouters.
Het werd een fijne en leerrijke voormiddag.
Wegens groot succes werken we na de vakantie nog een weekje verder rond het thema 'kabouters'.
Op maandag kwam de prinses van Viesvuilland naar onze school, in haar land waren namelijk grote problemen! Iedereen gooit er zijn afval zomaar op de grond! Gelukkig wisten onze kleuters wat te doen met het afval. Ze leerden de prinses van Viesvuilland hoe je moet sorteren, we deden dit via een bewegingsparcours. De prinses van Viesvuilland was erg blij met de hulp van de kleuters, dankzij hen kan haar land nu terug schoon en netjes worden.
Tijdens de middag eten de kleuters hun boterhammen in de klas op, wie reeds klaar is mag normaal in de kring een boekje lezen of soms kijken we een filmpje.
Dinsdag ging het echter wat anders... Dorian merkte op dat er in de klas een disco bal aan het plafond hing. Hij zei dat hij goed kon disco dansen. Uiteraard wouden we dit zien. Dorian was eerst wat verlegen, maar toen de juf disco muziek opzette begon hij te dansen in de kring. Seppe sloot zich al snel aan. De meisjes keken en aten rustig hun boterhammen op. Er werd heel wat afgelachen. Toen de bel ging als signaal dat ze naar buiten mochten wouden ze zelfs niet meer naar buiten. 'Allé, juf ik wil nog wat disco dansen'.
Kijk en geniet mee van enkele foto's hieronder (volgende keer probeer ik een filmpje te maken)
Wanneer we leren over wind en regen kunnen we natuurlijk niet heel de tijd binnen blijven zitten, zeker niet als er wind is én regen.
We trokken dus gewapend met regenjas, paraplu's en laarzen de speelplaats op.
Eerst liepen we even door de wind en ook eens tegen de wind in.
Daarna hielden we een gesprek waarbij we even moesten nadenken. Hoe zie je namelijk dat er wind is, hoe voel je bij jezelf dat er wind is, wat doet de wind met jou en spullen die op de grond liggen, hoe kunnen we zelf wind maken.
De kleuters dachten hier eens goed over na en waren na dit moment gefascineerd door wind. 'Kijk juf, ik zie de wind in de bomen' of 'De wind blaast door mijn haren' waren dan ook populaire uitspraken.
Toen het dinsdagochtend begon te druppelen hebben we ook snel onze regenjas aangetrokken en paraplu's genomen om ook de regen eens te ervaren.
Deze week leren we over thema 'regen en wind' aangezien de herfst zich deze week aankondigt met herfstweer.
We knutselen een regenkoker met een huishoudrol die we zelf beschilderen, onze juf stopt daarin kippengaas waardoor de steentjes en maïskorrels een mooi geluid maken als ze naar beneden vallen.
We maakten ook enkele werkjes zoals: 'combineer de juiste paraplu met het juiste dier' en we kleuren ook een paraplu die we daarna uitprikken en opkleven op een papier. Op dat papier mogen we onszelf tekenen onder de paraplu.