Tijdens het thema 'Het koekemannetje' konden we het natuurlijk niet laten om zelf ook koekemannetjes te bakken en ze heerlijk op te smullen. Terwijl we deze koekjes op smulden keken we naar het digitaal verhaal van 'Het koekemannetje'.
Vandaag leerden we een nieuwe vriend kennen, hij heet Wimmeke witloof, Wimmeke wil graag nieuwe witloof vriendjes, wij gaan die witloof vriendjes voor hem telen in de kelder van onze school.
Binnen enkele weken kunnen we lekkere gerechten maken met witloof. We leerden ook dat witloof in het donker moet kunnen groeien, zodat het mooi wit blijft en niet groen wordt.
Hopelijk gaat alles goed en kunnen we binnenkort smullen.
Wat waren de kleuters dapper, ze waren allemaal flink in de kelder, eerst waren ze een beetje bang dat het er héél erg donker ging zijn, gelukkig konden we een lichtje aansteken
Donderdagnamiddag keken we een toneeltje, het ging opnieuw over zelfbouwmarkt 'het keitje', dit om het jaar thema van onze STEENGOEDE school in verf te zetten.
Moraal van het verhaal was: 'Iedereen heeft een talent, iedereen is ergens goed in'. Volgende week zetten we elkaars goede punten in de verf. (zie berichtje op gimme en de brief in de boekentas).
Afgelopen week werken we rond het verhaal 'Het koekemannetje' .
Dit verhaal gaat over een koekje dat tot leven komt. Het koekemannetje wil uiteraard niet opgegeten worden door de oude vrouw en de oude man, dus besluit het om weg te lopen! Het wordt achtervolgt door allerlei figuren in het verhaal: de oude vrouw, de oude man, de koe, de beer en als laatste 'De VOS'. Vraag je kleuter maar hoe het verhaal uiteindelijk afloopt, ze waren namelijk vol van het verhaal.
Ze speelden het na aan de verteltafel, ze schilderen naar het verhaal, speelden het spel van de koekeman, we luisterden naar het verhaal dat door de juf op verschillende manieren werd verteld.
Ze speelden telspelletjes waarbij ze de koekeman knopen moest geven en deze dus goed tellen.
Wouter de kabouter is vannacht in onze klas geweest! Er lag alweer een briefje van hem met de tekst 'Wat kunnen jullie goed tellen! Dankzij jullie zal mijn tel proef goed gaan, oefen nog maar verder, maar maak ook zeker dit heerlijke kabouter recept eens klaar met paddenstoelen en toast'. Wouter was zo lief geweest om alvast wat paddenstoelen achter te laten voor ons... De juf ging meteen aan de slag met een groepje terwijl de andere kleuters in de hoekjes speelden. Daarna aten we allen samen van de toast champignon, wat was het lekker!
Na de vakantie leerden we nog wat verder over de herfst en de kabouters. Deze week stuurde Wouter de kabouter ons alweer een brief!
Hij bedankte ons voor het vinden van zijn mutsje en voor het helpen met zijn eerste proef over de eekhoorn, dat was goed gegaan dankzij onze hulp. Maar nu kwam zijn tweede kabouterproef eraan. Echte kabouters moeten héél goed kunnen tellen, want ze moeten regelmatig de dieren in het bos tellen (hoeveel uilen leven er in het kabouterbos, hoeveel konijnen, hoeveel vossen, ...). Maar Wouter vindt dat tellen toch niet zo makkelijk! Hij vroeg onze hulp, daarom stond deze week in het teken van tellen. We telden op allerlei speels manieren. We telden herfstvruchten en verdeelden die eerlijk onder Egel Prikkebol en Eekhoorntje Pluim. We telden hoeveel kabouters er onder de paddenstoelen stonden en kleefden evenveel watten (stippen) op de hoed. We speelden ook het spel 'Egeltje Prik', ook hierbij moesten we goed tellen!
Op 2 november was Coralie jarig, dit werd maandag gevierd! We zongen verjaardag liedjes, maakten vuurwerk en tekeningen voor Coralie. We aten ook van de lekkere cake van Coralie.
Op maandag vonden we een briefje in de klas van Wouter de kabouter, Wouter bleek een kabouterkind te zijn die binnenkort het grote kabouterexamen moet afleggen.
Hij heeft daarvoor onze hulp nodig, want hij moet heel veel weten over dieren in het bos. Hij was al een komen piepen in onze klas of wij er waren. Maar helaas waren we toen niet in de klas, maar hij is toen wel zijn rode kaboutermutsje vergeten.
Nu vraagt hij in zijn brief of wij willen zoeken naar zijn rode kaboutermutsje én hem willen helpen met meer te leren over 'de eekhoorn'. Natuurlijk wouden wij helpen! Al snel begonnen we na te denken over alles wat wij wisten over de eekhoorn.
We zochten ook nog heel wat dingen op in boeken over bosdieren en keken een natuurfilmpje over hoe de eekhoorn leeft.
De juf schreef alles wat wij wisten op een groot papier en maakte er tekeningen bij. We legden het papier op de boekenkast, samen met de boeken. Hopelijk komt Wouter het snel ophalen... Intussen kijken we uit naar zijn rood mutsje.
Op dinsdag maakten we een uitstap naar het domein van Huizingen, daar werden we opgewacht door kabouter Inez, zij leerde ons meer over het leven van kabouters.
Het werd een fijne en leerrijke voormiddag.
Wegens groot succes werken we na de vakantie nog een weekje verder rond het thema 'kabouters'.