We hadden het de laatste weken over onze huisdieren en krgen dan ook veel huisdieren op bezoek. De mama van Jo is dierenarts en bracht een halve dierentuin mee naar de klas:
We verzonnen ook een eigen sprookje en dat ging zo: Er was eens een mooie prinses, die woonde in het sprookjesbos, in een mooi kasteel.Ze had ook een schat met veel goud en zilver. Maar op een dag kwam de wolf uit het bos, hij nam de prinses en haar schat mee naar het donkere woud.
De wolf sloot de prinses op in zijn donkere kasteel. Gelukkig kwam een prins haar te hulp, maar de wolf had een vriend: draak. De draak spuwde vuur en de prins, die zijn schild thuis vergeten was, rende snel weg! Maar de prins had ook een vriend: Reus. Reus nam de draak beet en zwierde hem door de lucht. De draak belandde in het kampvuur, waar hij barbeque-vlees werd. De prins bevrijdde de prinses, nam haar en haar schat op zijn eenhoorn en reed terug naar het kasteel. En ze leefden nog lang en gelukkig!
De kleuters kozen voor het project ' Sprookjes' Elke morgen kwam de toverfee op bezoek die iets uit haar toverboek toverde dat uit een sprookje kwam, bv: een appel: komt uit Sneeuwwitje,... Toen we over 'de wolf en de 7 geitjes' leerden, kwam er ook een geitje op bezoek:
De kleuters kozen het project: 'schatten'. We maakten onze eigen schatkist en een toversteen met magische kracht voor in de schatkist, we leerden dat een schatje ook iemand kan zijn die je graag ziet: mama, papa, oma, opa, broers, zussen,... . We staken een kusje in onze schatkist voor iemand die we graag zien. Emiel wou ook graag 'iets beloven' aan iemand die hij graag zag en dus stopten we ook een belofte in onze schatkist. Om ons project 'schatten' af te ronden gingen we op schattenjacht: We openden een schatkist waarin we een schatkaart vonden en opdrachtjes: opdracht1: leg het juiste getalbeeld bij het juiste aantal spullen uit de schatkist:
zeg het versje op: wat zit er in mijn schatkist
zoek de schat in de struiken
we vonden een kistje met choco-centjes, maar die kregen we niet zomaar : ahv een plannetje van de klas verstopte juf de centjes, de kleuters mochten ze dan zoeken.
Door middel van een muzikaal verhaal komen de kinderen in hoorbare aanraking met
de verschillende percussie-instrumenten. Niet alleen ritmen maar ook klanken
en melodieën, gespeeld op de trompet, balafoon en sampler brengen de
toeschouwers in magische sferen.
De kleuters hebben leren spelen
op verschillende trommels: Afrikaanse djembé's, Zuid-Amerikaanse Congas, Indische Darabukas en de chinese gong! Ook veel andere slag-en schudinstrumenten kwamen aan bod.
Kijk eens wat we vonden tussen de struiken: een mandje, gekregen van de kaboutertjes, gevuld met kabouterboterhammetjes en aardbeienjam, daar hebben we in de klas heerlijk van gesmuld!