We leerden deze week over mollen , theater Wortel kwam op bezoek en gaf ons een prachtige voorstelling:
Klaar voor het theater!
Sol de Mol!
Hettie Trompettie!
Mol kruipt uit een molshoop van echte aarde, molletje gekleurd met houtskool, de lucht is geverfd met waterverf. drolletjes maken uit klei, geïnspireerd op het boekje: 'Van een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft!'
Een mol kan niet goed zien , maar wel goed voelen, wij deden allerhande blindemannetjes-spelletjes en maakten een voelschilderij voor in de snoezelhoek:
we maakten choco-rotsjes (molshoopjes) : heel lekker!
Misschien heeft uw kleuter u vandaag verteld dat hij een taalmaatje had. Een wat? Een taalmaatje of een taalvriendje. Even wat uitleg: wij hebben 4 anderstalige kleuters in de klas: Izaak , Noah , Mateo en Milena. Om onze anderstalige vriendjes te helpen om het Nederlands onder de knie te krijgen kiezen er telkens 4 Nederlandstalige kleuters een anderstalig kindje waarmee ze een halve dag samen spelen, knutselen enz... kortom, ze doen een halve dag alles samen. In de namiddag is iedereen weer vrij om te spelen met wie hij/zij wil. De taalmaatjes hebben ook het voordeel dat ze eerst een hoekje mogen kiezen. Ik inspireerde mij voor dit mini-projectje op het boek ' Heksenvriend' van Guy Daniels. De kinderen vonden het allemaal supertof om te doen en ik merkte meteen dat mijn anderstalige kleuters meteen veel meer moeite deden om Nederlandse woordjes te gebruiken!
Heksenvriend
Heksje Ella krijgt van de juf een speciale opdracht. Er is een nieuwe jongen in de klas en Ella moet een beetje voor hem zorgen, hem wegwijs maken en met hem mee vliegen van en naar school. Ella heeft er helemaal geen zin in. Pino is een beetje vreemd en anders. Maar langzaam maar zeker leren Ella en Pino elkaar beter kennen en krijgt Ella er een fantastische nieuwe vriend bij.