Op donderdag bracht Frederic een heel vreemd waterbeest mee. Hij had het in zijn tuin gevonden. Natuurlijk bestuderen we het beest heel aandachtig. Pol de mol zet zijn tocht onder de grond verder en komt terecht in het mierennest. We leren dat mieren hele harde werkers zijn! Op vrijdag vinden we dan eindelijk het hol van Pol de mol zelf! We werken vandaag met de hele school rond het element aarde en in de namiddag krijgen we bezoek van Dolle Dolfijn. En moet je nu wat weten? Dolle Dolfijn heeft de bril van Pol de mol gevonden! Wat is Pol de mol blij! Eind goed al goed! Pol de mol verdwijnt weer onder de grond en wij? Op naar een nieuw avontuur!
Een nieuwe dag, een nieuwe tocht onder de grond. Vandaag kruipt Pol de mol verder en komt in een nieuw hol terecht. Maar 't is weer mis..het is het hol van een konijn. Het konijn is zo blij dat Pol de mol op bezoek komt dat het spontaan begint te dansen! En wij dansen mee! ........................................................maar nog steeds geen bril...........................................
Pol de mol zoekt dus zijn bril én zijn huis! Vandaag kruipen we een eerste gangetje door en komen we terecht in een hol. Is het het hol van Pol de mol? Neen, jammer genoeg niet en zijn bril is nergens te zien. Maar we ontmoeten wel andere diertjes. Regenwormen! Zouden er in onze schooltuin ook regenwormen wonen? Tijd voor een grootschalig onderzoek! Samen met de vriendjes van juf Vanessa vertrekken we op regenwormenjacht (ja, ja, het is herfst het jachtseizoen is weer geopend). Gewapend met kleine schopjes, één grote schop en de nodige potjes en emmers trekken we de schooltuin in. We moeten héél hard zoeken voor we een regenworm vinden! (we vinden ook een dikke slak) Maar na een tijdje lukt het jagen op regenwormen steeds beter en keren we tevreden naar de klas terug met 4 dikke pieren!! (en nog steeds geen bril gevonden) Nu moeten die kronkelige beesten nog wel in een potje geraken in de klas! Sommige vriendjes vinden dat maar niks, regenwormen vast nemen en laten die taak graag over aan de anderen. De volgende dag brengt Frederic nog regenwormen mee uit zijn tuin en hebben we er nu genoeg om een echte regenwormenbak te maken. Misschien zien we de gangetjes wel die de wormen graven!
Vanmorgen kropen we onder de grond! De hele gang aan ons klasje was veranderd in een grote mollengang! Dat moet wel een hele grote mol geweest zijn die deze gang gegraven heeft! En in de klas zien we een vreemde berg in de kring. Wat zou dat nu weer zijn? Matisse en Marie kloppen voorzichtig op de berg en wie komt er tevoorschijn? Pol de mol! De berg is een molshoop! Maar Pol heeft een probleem. Hij is zijn brilletje kwijt en nu ziet hij niks meer. Hij vindt de weg naar zijn huisje niet meer. Wat nu gedaan? Geen paniek! Wij gaan Pol helpen! De volgende dagen gaan wij onder de grond op zoek naar het huis van Pol én naar zijn bril! Ons knutselwerk is toch ook wel weer iets vreemds. Van een melkfles maken we een mol? Met een bril? En we proberen een mol te schilderen, dus gaan we eerst op onderzoek in een informatief boek: hoe leeft een mol? Hoe ziet een mol eruit? Wat eet hij?... We worden nog echte mollenspecialisten! En dat moet wel want deze week is onze aarde-week. Tijdens het toneel van het project kwam blinde mol, de indiaan hulp vragen. Hij moet vrijdag laten zien waarom het element aarde zo belangrijk is en wij gaan hem daarbij helpen!!!