Ik heb jullie al eerder verteld dat we zelf les moesten geven ,wel we hebben allemaal iets meer geleerd van een andere groep.Zij hadden het over enkele bewaarmethoden. Het is heel leerzaam en heel interessant.
Hier zie je er een paar met een beetje meer uitleg;
UHT: ultra hoge temperatuur ;kort verhitten aan zeer
hoge temperatuur om kiemen te doden pasteuriseren :voedingsmiddelen kort verhitten
om se micro organismen op een veilig niveau te brengen
drogen :het vochtgehalte verlagen om de groei van bacteriën te belemmeren
opleggen in azijn:door het azijnzuur hebben de microben geen
kans op overleven
vacuüm verpakken :luchtledig verpakken
roken :voedingsmiddelen in rook hangen met als reden het afremmen van bacteriën
Tijdens het project fruitjuice kregen we de opdracht om zelf les te geven voor de klas . Ik vond dat wel leuk.We moesten samenwerken in groepjes van drie .We kregen allemaal een onderzoek uit onze projectbundel. Ik werkte samen met bram en jolien . Wij moesten les geven over de verpakking van fruitsap en de pictogrammen. Dat vond ik persoonlijk heel interessant . Ik en mijn groepje hadden een powerpoint presentatie gemaakt over dat onderwerp. een paar symbolen die je kunt terugvinden op een fruitsapverpakking zijn ecotaxsymbolen ,recycleerbaar,het groene punt en een barcode hier zie je enkele foto's van deze symbolen en een beetje meer uitleg hierover
ecotax; tax op schadelijke of niet schadelijke verpakkingen recycleerbaar;herwerkt, het cijfer verwijst naar het soort plastiek en zijn dichtheid
het groene punt;de fabrikant betaald een milieubijdrage
voor de verwerking van zijn verpakkingsafval
barcode of streepjescode;die bevat gegevens omtrent het land
van herkomst ,het artikel, de fabrikant en een controlegetal.Deze