Dit was een klein project, maar wel leuk! Eerst hebben we ons schrift ingevuld, daarna hebben we de zeep gemaakt. Het was leuk om de zeep te maken! Voor iedereen wie eens zeep wil maken, ik geef jullie het recept.
Om tot een mooie vloeibare zeep te komen, moet je alle ingrediënten goed mengen. Ingrediënten: - 50 ml water - 50 ml tenside - 1/2 eetlepel zout - 5 druppels parabeen - een kleurstof naar keuze - een geurstof naar keuze Dit is een simpel recept, hopelijk vind je het leuk om de zeep te maken! Het volgende project heet 'Transportmiddel', we moeten in een groepje van twee een transportmiddel maken. Natuurlijk zien we eerst de theorie.
Deze les hebben we verder gedaan met de praktijk. Het is nu helemaal klaar. Ik vind het eindresultaat goed! In het begin ging het niet onmiddellijk goed, het solderen ging niet zo goed, het kwam altijd los. Ik heb een foto van het eindresultaat genomen. Volgende les krijgen we een herhalingstoets over dit project, na de hht is het project gedaan. Het volgende project heet 'Project zeep'.
Het is de 4de les dat we bezig zijn met dit project. We zijn begonnen met de praktijk, we maken een lampje. Het bureaulampje is gemaakt uit hout. Ik was nog niet helemaal klaar maar de volgende les doen we verder.
Deze les hebben we de antwoorden samen bekeken en verbeterd. Nu hebben we alle theorie gezien, en we hebben al verschillende dingen bijgeleerd. Volgende week beginnen we met de praktijk.
De 2de les moesten we verder doen met het opzoeken op de computer. Op het einde van de les moest ons schrift helemaal ingevuld zijn. Volgende les gaan we de antwoorden invullen.
We zijn gestart met een nieuw project, het heet 'Techniek en Energie'. De eerste les moesten we opzoeken op de computer, je kreeg elk bepaalde zaken die je dan moest opzoeken. Zo leerde je hoe je moest opzoeken en leerde je veel meer bij over energie.
Vandaag hadden we een herhalingstoets over het project "smarthouse", dat had ik de vorige keer al verteld. We zijn dus begonnen aan een nieuwe project. Het project heet "Energie". Ik denk dat het interessant zal zijn, want energie is belangrijk voor in de toekomst. Vandaag moesten we opzoeken, we moeten de komende lessen zelf onze leerstof voorbereiden, met de hulp van een computer. Nadien gaan we dat dan samen verbeteren.
Volgende les hebben we een herhalingstoets over het project smarthouse. Ik weet nog niet wat het volgende project is dat we gaan doen. Ik hoop wel dat het een leuk project is. Dan is het 'project smarthouse' volledig afgelopen. Ik vond het een leuk project.
De vorige les hebben we oefeningen gemaakt op de Micro-elektronische panelen. Het zijn leuke oefeningen, maar het is nog moeilijk. Een voorbeeld van een oefening is: Bij boer Harms zijn net voor pasen de kuikentjes uit het ei gekomen. Hij wil dat de verwarmlampen aangaan als het te koud is in de stallen. Probeer de schakeling op je paneel. Dan moet je het proberen op de panelen. Zo kan je het antwoord vinden. We moesten ook oefeningen opzoeken op het internet van in ons boek. Dit hebben we gedaan de vorige les.
We hebben gewerkt op Micro-elektronische panelen. We hebben alle afkortingen geleerd, dat op de paneel staan. Bv. Schuifschakelaar = S Relais = RL Met deze panelen leer je hoe elektriciteit werkt, het is niet allemaal zo gemakkelijk als het eruit ziet!
We zijn gestart met het project 'Smarthouse'. We hebben een taak gehad, we moesten een huis maken op floorplanner. Floorplanner is een website waarop je een plattegrond van een huis kan maken. We moesten één verdieping maken. Het was een leuke opdracht.
Woensdag hebben we onze fruitjuice gemaakt. We 3 fruitsoorten gekozen: appel, mandarijn en druiven. We hebben de fruitlimonade 'Drammappelsap' genoemd. Het was lekker, het smaakte zuur. Volgende week hebben we een herhalingstoets van dit project. Ik weet nog niet wat het volgende project is.
Vandaag zijn we zoals vorige week het eerste uur naar het computerlokaal geweest. Deze les moesten we vragen uit onze cursus oplossen. We moesten naar websites gaan en informatie opzoeken. Het tweede lesuur hebben we de voedingsmiddelentabel moeten gebruiken. We moesten voor onze taak die we volgende week moeten indienen kijken hoeveel mineralen en vitamines er in de drie fruitsoorten zitten. Dit was de les die we vandaag gehad hebben.
Vorige les zijn we naar het computerlokaal geweest. We moeten een taak maken die we volgende week moeten indienen. Het gaat over fruit, we moeten drie fruitsoorten kiezen en daar verschillende zaken over oplossen. We zijn dus een uur in het computerlokaal geweest en het volgende uur hebben we proefjes gedaan. We hebben getest of er in fruitsap water, iewitten, vetten, zetmeel en suikers aanwezig zijn. De aanwezigheid van vetten hebben we getest door op een blad papier een beetje boter te smeren, op een ander blad hebben we een paar druppeltjes fruitsap gedaan, en zo kon je zien dat er op de boter een vetlaag ligt en bij de druppeltjes fruitsap zag je geen vetlaag. Het was een interessante les!
Vandaag was het de eerste dag met ons nieuw project 'Fruitlimonade'. We hebben een proefje gedaan in een groepje met drie personen. Iemand van het groepje moest drie dingen proeven, drinken. Er werd water met suiker, zout of citroensap gemengd. Die persoon moest dan raden wat het was. We zijn nu bezig met de theorie van het project en we doen soms proefjes.
Maandag hebben we ons thema 'Mijn eigen blog' afgewerkt. Ik weet nu veel meer over computers, bloggen,...
Volgende week beginnen we met een nieuwe project 'Fruitjuice'. We gaan dus een fruitlimonade maken in groepjes, eerst zien we de theorie. Ik kijk wel uit om het te maken. Ik denk dat het een leuk en interessant thema gaat zijn.
Dit is een blog over het vak techniek, we moeten dit maken voor het vak techniek. Ik zal regelmatig een tekstje en foto's op mijn blog plaatsen over het vak. Ik hoop dat je het leuk vindt!