In de maand november leerden we over heksen, kriebeldiertjes en kleuren.
De eerste week van november gingen we nog even verder met het griezelen in de klas. We leerden een lied aan, luisterden naar een mooi verhaal over 'nieuwsgierige Lotje' en deden hier heel wat activiteiten rond zoals dansen op griezelmuziek, heksen schilderen, verkleden als een griezel, werken met het huis van Lotje, een vervolgverhaal tekenen, nieuwe heksen bedenken,.... Ook maakten we kennismaking met Platvoetje en hielpen we de heks om heel wat opdrachten te vervullen. We gebruikten al onze zintuigen tijdens een waarneming van pompoenen en maakten nadien lekkere pompoensoep!
Na het griezelthema gingen we op zoek naar kriebeldiertjes. We zochten naar wormen en spinnen en bekeken deze van naderbij. We leerden deze diertjes beter kennen en mochten ze voelen, bekijken, deden proefjes en we kwamen heel wat meer te weten over deze diertjes. Nadien leerden we er respect te hebben voor de diertjes en plaatsten we ze terug in de natuur. Als laatste deden we nog luisterspelletjes en een verwerkingsopdracht van ons lied.
Gedurende de derde week van november werkten we samen het thema kleuren uit. Eefje donkerblauw nam ons mee in de kleurenwereld. We leerden kleuren mengen op talrijke manieren zoals verf, kleurpotloden, stiften, waskrijt, water met crêpepapier,... Ook maakten we samen een regenboog en horen we er allemaal bij als een mooie kleur. We verdiepten ons in de kleuren en leerden de betekenis van kleuren. Zo leerden we de kleuren op een gepaste manier gebruiken in een tekening en konden we uitleggen waarom we voor een bepaalde (lievelings)kleur kozen.
De komende weken gaan we ons klaarmaken voor de komst van de Sint. :)
In de maand oktober leerden we over de winkel, de herfst, griezelen.
De
eerste week bezochten we samen de winkel nabij de school waar we enkele
goederen konden kopen. We leerden de verschillen tussen gelijkaardige
producten, de soorten afdelingen in een winkel, prijsbewust kopen,
betalen,... Dit was een hele ervaring omdat we dit zelf mochten doen! In
de klas leerden we gepast te betalen in onze winkel. We maakten
boodschappenlijstjes, leerden tellen, bouwden een supermarkt of
vrachtwagens,...
Tijdens de tweede week werden we meegenomen
naar het griezelbos. Daar zagen we talrijke bomen, vruchten, blaadjes,
elfenbankjes,... We leerden zorg te dragen van de natuur.
Om de maand oktober af te sluiten werden we meegenomen in een klasoverschrijdend griezelproject. Wij
(de juffen van het eerste leerjaar) werden betoverd door de slechte
tovenaar in het heksenbos en nu zijn we onze heksenkrachten kwijt
geraakt. De kinderen kunnen bij elke heks (juf) krachten winnen om ze zo
aan ons te geven. Zo is er een muziekheks, knutselheks, heks van de
toverspreuken, dansheks en een dramaheks. De kinderen hebben ons gered!
Hoera!
In de maand september werkten we rond de school, de klas, wie ben ik,
gevoelens,.... We maakten kennis met heel wat nieuwe dingen.
Tijdens
de eerste week leerden we elkaar kennen en vertelden we heel wat over
wie we zijn. We bekeken elkaars boekentas, kregen een symbool van de
juf, zochten naar onze talenten, bedachten regels en afspraken en we
leefden die zo goed mogelijk na. Ook leerde we de weg in de grote school
(toilet, secretariaat, directie, refter, turnzaal,...), de juffen, de
meesters en nog veel meer kennen. We luisterden naar een verhaaltje van
Janneman die nieuw in de school kwam.
Na een vlotte eerste
schoolweek hadden we al zin in de volgende week. Deze week leerden we
over de gevoelens. We leerden de gevoelens op talrijke manieren kennen
en ervaren. Zo bespraken we prenten, dramatiseerden de gevoelens,
spraken we de gevoelens muzisch uit,... We leerden vertellen hoe we ons
voelden in bepaalde situaties. We leerden omgaan met elkaars gevoelens,
leefden ons in en hadden hier ook respect voor.
Tijdens week
drie werkten we een hele week met de dieren van de axenroos. We leerden
elke dag 2 dieren kennen en mochten hierover vertellen. Nadien stelde de
juf vragen over het dier en gaf ze wat extra informatie. We vonden dit
zeer fijn! Nadien bootsten we de dieren na en konden we liedjes zingen
over de dieren. Het was een dierrijke week!
Nadat we de dieren leerden konden we ze eindelijk bekijken, voelen, verzorgen,... op de boerderij! Dit vonden we geweldig!
De
laatste week van september maakten we kennis met Rikki het konijn.
Rikki was erg bijzonder, want hij was anders dan al de andere konijnen.
We hebben veel gepraat over anders zijn (uiterlijke kenmerken, anders
leven, anders spelen, anders voelen,...) en hier kregen we een bredere
kijk op. We hebben geleerd om respect te hebben voor mensen, dieren en
dingen die anders zijn en we leren die ook aanvaarden.