In de maand september werkten we rond de school, de klas, wie ben ik,
gevoelens,.... We maakten kennis met heel wat nieuwe dingen.
Tijdens
de eerste week leerden we elkaar kennen en vertelden we heel wat over
wie we zijn. We bekeken elkaars boekentas, kregen een symbool van de
juf, zochten naar onze talenten, bedachten regels en afspraken en we
leefden die zo goed mogelijk na. Ook leerde we de weg in de grote school
(toilet, secretariaat, directie, refter, turnzaal,...), de juffen, de
meesters en nog veel meer kennen. We luisterden naar een verhaaltje van
Janneman die nieuw in de school kwam.
Na een vlotte eerste
schoolweek hadden we al zin in de volgende week. Deze week leerden we
over de gevoelens. We leerden de gevoelens op talrijke manieren kennen
en ervaren. Zo bespraken we prenten, dramatiseerden de gevoelens,
spraken we de gevoelens muzisch uit,... We leerden vertellen hoe we ons
voelden in bepaalde situaties. We leerden omgaan met elkaars gevoelens,
leefden ons in en hadden hier ook respect voor.
Tijdens week
drie werkten we een hele week met de dieren van de axenroos. We leerden
elke dag 2 dieren kennen en mochten hierover vertellen. Nadien stelde de
juf vragen over het dier en gaf ze wat extra informatie. We vonden dit
zeer fijn! Nadien bootsten we de dieren na en konden we liedjes zingen
over de dieren. Het was een dierrijke week!
Nadat we de dieren leerden konden we ze eindelijk bekijken, voelen, verzorgen,... op de boerderij! Dit vonden we geweldig!
De
laatste week van september maakten we kennis met Rikki het konijn.
Rikki was erg bijzonder, want hij was anders dan al de andere konijnen.
We hebben veel gepraat over anders zijn (uiterlijke kenmerken, anders
leven, anders spelen, anders voelen,...) en hier kregen we een bredere
kijk op. We hebben geleerd om respect te hebben voor mensen, dieren en
dingen die anders zijn en we leren die ook aanvaarden.