Floepje leerde ons de vorige weken al heel wat bij over water! Maar we waren zeer nieuwsgierig naar de vriendjes van Floepje! Daarom brachten we deze middag een bezoekje aan een poel te Steenkerke! De gids herhaalde kort nog eens het verhaal over "Floepje en het water"!
Aan de hand van prenten maakten we kennis met een aantal vriendjes van Floepje!
Daarna gingen we aan de slag! Elk om beurten mochten we met een netje eens in de poel vissen. Die netjes werden leeggemaakt in een grote bak! Met een lepel zochten we dan naar diertjes! Die werden in een loepepotje gestopt!
We namen ook de temperatuur van het water! De thermometer hing aan een lang touw die we in het water moesten gooien!
Veel leerlingen waren verrast over het aantal diertjes die we vonden: geelgerande waterkevers, larves van een waterjuffer, dikkopjes, waterspinnen, een slakje, een bloedzuigertje, bootsmannetjes (die zwemmen op hun rug, heel vreemd!), een pad, ... De gids wist er heel wat over te vertellen!
Daarna deden we een proefje met water. In een bokaal zaten 2 rietjes in "proper" water. Zo zag het er toch uit! Dennis en Dante blaasden er op. En wat bleek? Er kwam schuim te voorschijn. De gids wou hiermee aantonen dat je niet altijd met het oog kan zien of water al dan niet proper is.
We proefden ook van paardenbloemensiroop. Dat had de gids speciaal voor ons gemaakt! Het smaakte een beetje naar honing, heel zoet maar vooral heel gezond!
Tot slot mochten we met zijn allen nog bellen blazen! Een leuke en mooie afsluiter van een meer dan geslaagde en leerrijke namiddag!
Een grote dank je wel aan mama Kaat voor de extra begeleiding!
In de klas hebben we drie weken gewerkt aan ons paasei! Ze zijn allemaal supermooi geworden, vinden jullie ook niet? Nu twee weekjes uitrusten en vooral smullen van de heerlijke chocolade van de paashaas! Prettige paasvakantie!
Dinsdag deden we mee aan "Spelenmarkten". Er waren tal van leuke spelletjes zoals het knikkerdoolhof, hockey, bakspel, puzzelen, sjoelbakken, kegelen, ...
Water heb je in verschillende vormen: regen, sneeuw, hagel, ijs, ... Deze middag zochten we antwoorden op een aantal vragen!
Waarom is het glad? We zetten 2 bordjes met water een nachtje in de diepvries. Een derde bordje vulden we gewoon met water. Op één koud bordje en op het derde (niet koude) bordje spoten we water (= regen). En wat bleek? Het water op het koude bordje veranderde onmiddellijk in ijs. Besluit: als 't regent terwijl het vriest, wordt het gevaarlijk glad!
Wat zit er in de strooiwagen? We zetten 3 bordjes een nachtje in de diepvries. We strooiden bloem op bordje 1, zout op bordje 2 en suiker op het laatste bordje. Op het bordje met zout begon het ijs te smelten. Besluit: in de strooiwagen zit zout!
Waarom kan ijs een beer dragen? Nodig: een bak met water, voorwerpen die zinken in water, een ijsbakje Elk voorwerp werd in een vakje van het ijsbakje gelegd. Daarna vulden we het met water. We zetten het een nacht in de diepvries. We haalden de ijsblokjes er uit en legden ze in de bak met water. Wat gebeurde er? De ijsblokjes bleven drijven en toen het ijs verder smolt, zonken de voorwerpen naar beneden, het ijs bleef drijven. Besluit: een beer zakt niet door het ijs, want ijs drijft op het water!
Waarom draag je warme kleren in de winter? We vulden 2 flesjes voor de helft met water. 1 fles stopten we in een fles. We haalden de flessen om het uur uit de diepvries. Het flesje zonder sok bevroor vlugger. Besluit: warme kleren houden onze warmte bij.
Gisteren maakten we in de bieb kennis met Brigitte Minne. Dat is een schrijfster van kinderboeken. Ze kon heel mooi en grappig vertellen. Ze schreef al heel wat leuke, spannende kinderboeken! Juf heeft een aantal boeken van Brigitte Minne meegebracht naar de klas om uit voor te lezen! Of om zelf te lezen natuurlijk...
Deze week hebben we heel wat proeven gedaan rond/met water! Wil je weten hoe snel water vervuilt? Neem dan een glas water en doe er een schepje koffie bij.
We leerden ook waar regen vandaan komt. We kregen uitleg over de waterkringloop. In de keuken zien we dat ook. Doe de proef met de waterkoker en de spiegel.
We zochten uit welke voorwerpen zinken en welke drijven.
Water heeft geen geur, het smaakt naar niets en het heeft geen kleur. Echt waar want we deden de test.
Vandaag kregen we een lesje van meester Nick! Hij vertelde ons een verhaal over een heel mooi speelplein met wipkippen! Dat is een speeltuig met een veer en een houten figuurtje erop! Wij maakten in de klas ook zo'n wipkip! Leuk en helemaal niet moeilijk! Kijk maar!
Hallo, ik ben Floepje! Ik kan zwemmen als een vis en vliegen als een vogel! Ik kan ook een beetje lopen maar niet te snel. Samen met mij zullen we heel wat over water bijleren!
Deze morgen hebben we gekronkeld want sporten is gezond! Er waren heel wat leuke spelen: gekke fietsen, klimmuur, hoepels, klimrek, springkasteel, rups, ... Het was 'cool' en superleuk! Kijk zelf maar!
Deze morgen namen we deel aan de Eersteklasconcerten te Brugge! Twee muzikanten maakten allerlei gekke, grappige geluiden op de piano en de basklarinet. Een andere muzikant speelde en zong een lied met behulp van bloempotten. Het was zeer mooi! Met blikken, glazen bokalen, plastieken buizen, borstels, ... bootsten we geluiden en dieren na. Ook de juffen deden mee. Juf Sabinne was het zand en juf Isabelle bootste de zee na. Het was zeer leuk en leerrijk!
Vrijdag 12 februari namen we afscheid van Ellen Breem uit het 2de leerjaar. Zij volgt vanaf de krokusvakantie les aan het MPI te Koksijde. Ze bracht voor alle leerlingen wat lekkers mee, de juffen kregen chocolade! Veel plezier in je nieuwe school, lieve meid! We zullen je missen!
Vandaag mochten we meedoen aan "Meester op de fiets". Want het is zeer belangrijk dat we goed leren fietsen in het verkeer. Eerst vertelde de 'fietsjuf' dat onze fiets heel goed in orde moest zijn, ook is het dragen van een helm en een fluovestje zeer belangrijk! Na het oefenen op stoppen en vertrekken ,mochten we aan het hindernissenparcours beginnen. Bij de ene lukte het al beter dan bij de andere. Lovely kreeg alvast de prijs voor het doorzetten. Ze gaf maar niet op! Maar iedereen heeft heel wat bijgeleerd en vond het superleuk! Tot volgend jaar!
Op donderdag 28 januari was het gedichtendag. Daarom werkten we 2 weken lang rond gedichten. Iedereen bracht leuke versjes mee. In de klas leerden we over A.M.G.Schmidt. Zij schreef heel wat grappige gedichten. Er was ook atelierwerking. Er werden mooie kaders gemaakt. Sommige leerlingen maakten van de gedichten een leuk stripverhaal. De eetzaal werd versierd met prachtige borden waarop gedichten stonden. Nog anderen verwerkten de gedichten op de computer. De kleuters maakten leuke kiosken... Op gedichtendag zelf hebben we dan een leuke poëziewandeling gemaakt op school. Overal hingen er gedichten, zelfs tot in de toiletten! Het 2de, 3de en 4de leerjaar las gedichten voor aan de mensen op straat. Tot slot kreeg iedereen een boekenlegger mee met daarop het gedicht:
jij en ik en ik en jij allemaal samen, dat is wij 'k voel me lekker in mijn sas in die megatoffe klas vrienden samen een heleboel formidabel, supercool!!!!
De laatste twee weken werkten we rond 'Het nieuwe jaar'. We losten allerhande taal- en rekenspelletjes op over het thema, we knutselden een leuk 'snoepzakje', ... Maar het belangrijkste was natuurlijk de nieuwjaarsbrief: zelf gemaakt en zelf geschreven. Voor het 1ste leerjaar een hele belevenis want ze schreven voor de eerste keer met pen! De brieven zijn supermooi geworden! Juf is dan ook apetrots! Om de kerstvakantie goed in te zetten, bakte juf nog lekkere wafels in de klas!
Dinsdag 15 december gingen we met de lagere school schaatsen. Bij de ene lukte het al wat beter dan bij de andere. Na veel plezier, vallen en opstaan werden we door de juffen nog getrakteerd op een lekkere warme chocomelk aan onze kerstchalet! Dikke merci mama Kaat, mama Petra en mama Ann! Het was superleuk!