Oef! Terug eens tijd gevonden om onze blog wat up te daten! Op 17 december gingen wij met z'n allen richting Veurne naar het bakkerijmuseum. We vonden het er heel erg leuk! Eerst mochten we zelf een brood bakken en nadien kregen we ook nog een kleine rondleiding in het museum. Kijk maar eens mee...
In onze werothema 4: zie ginds...! leerden we over verschillende smaken. (zuur, zoet, zout en bitter) De juf liet ons vanalles proeven en wij vertelden welke smaken naar boven kwamen. Ook onze tutti frutti kwam goed van pas. De schilouders persten pompelmoessap voor ons. Toen wisten we ook al direct hoe bitter smaakte ;).
De kerstsfeer heerst in ons klasje! Maandag hebben we onze kerstboom gezet ( wij mochten hem zelf versieren!!) en heeft de juf de lichtjes omhoog gehangen. Wat is ons klasje nu super gezellig!
Na de aankomst van de Sint en Piet mochten we naar een voorstelling van meneer zee gaan kijken. "Waarom een tafel geen dier is" was een zeer leuke voorstelling, onze kinderen waren heel enthousiast.
Wie wat meer informatie wil over meneer zee en zijn voorstelling kan dit vinden op deze website:
Op dinsdag 4 december kwam de Sint en zijn Piet op bezoek. Bij aankomst verzekerde hij onze kapoenen al dat er dit jaar geen stoute kinderen waren ( en ook geen stoute juffen of meesters ;) ). Wat een opluchting! Onze "eersteklassertjes" stonden fier met hun pietenmuts te wachten.
Ondertussen was het zover... De Sint was in aantocht. Dus werd het hoog tijd om onze brief te schrijven. En wie zegt dat kindjes niet weten wat ze willen?
Eindelijk nog eens tijd gevonden wat foto's online te zetten. Eerst en vooral begin ik met ons spetterend ouderfeest en grootouderfeest! Wat hebben onze eerstejaars dit goed gedaan! De juffen waren fier en terecht...
Vandaag hebben wij geleerd over inhoud en de liter. We hebben eerst aangetoond dat er nood is aan de maateenheid liter want we hebben met bekertjes van verschillende grootte een kom gevuld en we kwamen allemaal aan een ander resultaat... Hoe groter het bekertje was, hoe minder we moesten gieten. De kindjes met het kleinste bekertje hebben dus hun best mogen doen . Nadien heeft de juf getoond wat 1 liter is en waar we 1 liter allemaal kunnen terugvinden (op flessen, drankkartonnen,...) We hebben ook geteld hoeveel keer 1 liter in een emmer kan. 10 keer heeft onze juf moeten gieten vooraleer de emmer vol was! Er kan dus 10l in een emmer. Nadien heeft de juf met een aantal flessen ons eerst laten schatten of er minder, meer of juist 1 liter in kon. En nadien mochten we dit natuurlijk uitproberen. Dit vonden we een leuke les hoor! De kindjes mogen volgende week flessen of drankkartonnen meebrengen (liefst uitspoelen) en dan gaan we 's morgens schatten en kijken hoeveel er in de fles kan ( meer, minder of juist gepast 1l).
Elke dinsdag om de week gaan we een half uurtje voor en een half uurtje na de middag naar de computerklas. Deze les is echt wel 1 van onze lievelingslessen! We kijken er dan ook steeds heel erg naar uit.
Op 8 november gingen we in de plomblom kijken naar een voorstelling van theater Froefroe: "Josette". Elke ochtend klopt Josette op de slaapkamerdeur van haar ouders. Ooit lagen mama en papa samen in bed, voldaan van worst en wijn en poppenkastbezoek. Nu niet meer. Papa en Mama wonen elk in hun huis en Josette in allebei. Over Josette die keigraag danseres wil worden, over soep maken, autorijden, varkens en vooral poezen, maar ook over mama die prachtige versjes verzint en papa die een babysit wil.
De kindjes waren razend enthousiast over de voorstelling. Als jullie graag een fragmentje uit deze voorstelling zien, kunnen jullie dit altijd via deze link bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=h-lq_C-dXlY
Voor de vakantie maakten we ook een wandeling naar de boomgaard. In onze lesjes wero over de herfst hadden we al geleerd dat het oogsttijd was voor de appels en peren, maar we wouden het toch wel graag met onze eigen ogen zien!
Voor de vakantie gingen we allemaal samen de straat op voor onze les verkeer over de schoolomgeving. We moesten alles wat we in onze lesjes geleerd hadden toepassen, onder andere dat we moeten stappen op de stoep (niet lopen of spelen natuurlijk), dat ieder zijn eigen plaatsje heeft in het verkeer, dat er verkeersborden zijn waar we ons moeten aan houden, dat we best op een zebrapad oversteken en heel goed moeten uitkijken,... We vonden het wel leuk en hadden snel door dat de straat aan de achterkant van onze school veel veiliger is dan vooraan, ook dankzij de kiss en ride zone waarvoor onze schouderraad gezorgd heeft.