Weet je nog dat we een supergroot rood afvalmonster knutselden? Dat was voor een wedstrijd bedoeld.
De vier leukste monsters van de school zouden voor het hele schooljaar een plekje krijgen in de school en de klassen die ze geknutseld hadden zouden een leuke prijs krijgen. Vandaag kregen we supergoed nieuws!
Omdat alle monsters zo mooi en origineel waren, wint ELKE KLAS een leuke prijs! Joepie! Wij dus ook!
Hieronder zie je een foto van onze prijs: een miniserre! Tof! Zo kunnen we een tuintje maken in de klas.
De foto's eronder geven ons al wat ideetjes, maar we moeten ons tuintje zelf nog helemaal vorm geven. Denk thuis na en ga op zoek naar leuke potjes, ideetjes voor hetgeen we zouden planten, iets moois voor op de bodem te leggen, ... Heb je iets gevonden? Breng maar mee! Van zodra we genoeg materiaal hebben, start ons werk!
Op vrijdag leerden wij over spinnen... Brrrrrr... We weten hoe ze een web bouwt en hoe ze daarin wat lekkers vangt!
We hebben al spinnen van dichtbij kunnen bekijken in allerlei filmpjes, maar nu willen wij ze eens in 't echt van dichtbij bekijken! Daarom deze wedstrijd:
Wie durft er een spin meebrengen naar de klas???
We hebben vrijdag geleerd hoe we voor spinnen een goed huisje kunnen bouwen, zodat ze in onze klas heel gelukkig worden. Denk daaraan vooraleer je ze vangt!
Er staan er al twee griezelig te wezen op onze kast in de klas, maar ik wil er nog meer zien!
Op vrijdag verdienden we een tweede ingrediënt, omdat we nu alles weten over de lekkere vruchten die onze bomen laten vallen in de herfst. Kastanjes, eikels, beukenootjes,... noem maar op!
We vonden alweer een potje met iets vies erin... Het is alvast iets van een olifant, maar wat precies... dat weten we niet goed. Speeksel, zweet, ...? Het enige dat we zeker weten is dat het een ingrediënt is voor de toverdrank!
Alweer deden jullie goed je best, om te oefenen tijdens de les. Die lekkere vruchten kennen jullie wel. En dat ging eigenlijk wel snel. Af en toe maakten jullie veel kabaal. Ja hoor, dat hoorde ik allemaal! Volgende keer dus wat stiller zijn, of de kinderen blijven klein! Voor opdracht twee zijn jullie nu geslaagd, je krijgt een tip, zoals gevraagd. Zoek in je klas en je vindt hem vast. Zet het tweede potje dan maar bij op de kast!
We zijn goed vertrokken! We hebben onze eerste opdracht blijkbaar goed uitgevoerd en kregen gisteren een eerste ingrediënt! Het is wel iets heel vies... gelukkig zit het in een potje dat heel goed dicht is! Bloed van een vleermuis is immers iets dat we niet graag zouden willen morsen op onze kleren! Bovendien moeten we met al onze ingrediënten heel voorzichtig zijn, zodat er niets verloren gaat. We zullen alles nodig hebben om die toverdrank te brouwen!
Ik heb jullie in de gaten gehad, toen jullie leerden over boom en blad. Van de kruin tot de wortels en weer naar boven. Ik kon het bijna niet geloven! Jullie krijgen van mij een dikke tien en hebben jullie eerste tip zeker verdiend! Kijk maar eens goed rond, op een kast of op de grond. Vind je daar al een eerste ingrediënt? Dan weet je dat je goed bezig bent!
Jullie lezen vandaag in de agenda: "bingel.be proberen". Dat hoeft uiteraard niet per se vandaag te gebeuren. Probeer gewoon een van de komende dagen eens uit of alles werkt zoals het moet. Hieronder nog wat meer uitleg.
1. Vooraan in de schoolagenda kleeft sinds vandaag een klein, wit briefje met de inloggegevens van jullie kleine spruit. Ga naar www.bingel.be, klik op "leerling" en geef de gegevens in. (foto 1 bij dit bericht) Wij hebben dit al geoefend in de klas, dus de kinderen weten al een beetje hoe het moet.
2. Wanneer je bent ingelogd, kom je op het eiland terecht. Hier zie je allerlei plekken om te bezoeken. De drie plekken, die voor ons belangrijk zijn zijn de vuurtoren, de grot en de circustent. (foto 2 bij dit bericht)
3. Wanneer je op de vuurtoren klikt, kom je bij alle oefeningen van taal. Daar kan je allerlei oefeningen maken. Wij zijn nu met thema 2 bezig en hebben alle woorden tot en met 'aap' geleerd. Klik dus nog niet op woorden die we nog niet geleerd hebben. Aan de hand van de toetsen die mee naar huis komen, kunnen jullie makkelijk weten met welk thema we bezig zijn. Aangezien de toetsen van thema 1 de enige zijn die we al gemaakt hebben, zitten we dus nu in thema 2 te werken. (foto 3 bij dit bericht)
4. Wanneer je op de grot klikt, kom je bij de rekenoefeningen. De oefeningen zijn verdeeld in sprongen, net zoals onze rekenboeken. De kinderen weten met welke sprong we bezig zijn. Aangezien de laatste toets die van sprong 1 was, kan het voor jullie als ouders ook wel duidelijk zijn dat we nu aan sprong 2 werken. Van zodra we die toets hebben gedaan, kan je oefeningen maken bij sprong 3. (foto 4 bij dit bericht)
5. Met de oefeningen die je maakt, verdien je punten. Wanneer je naar de circustent gaat, kan je zien staan hoeveel punten je al hebt verdiend. Met die punten kan je dan naar de spelletjes- of printhoek. Je kan in de circustent ook je personage samenstellen én wanneer de juf een huistaak op bingel.be zet, kan je die ook in de circustent zien en maken.
6. Het is niet de bedoeling dat ik daar wekelijks huistaken op ga zetten. Ik zie bingel.be liever als iets extra, een extra leuke manier voor de kinderen om thuis te oefenen waar we in de klas mee bezig zijn. Als juf kan ik op mijn account van alle kinderen zien wat ze doen op bingel.be. Ik kan zien welke oefeningen ze maken en zelfs wanneer ze die gemaakt hebben. Ik zeg er wel bij dat het niet mijn bedoeling is om iedereen in de gaten te houden. Wanneer iemand niet goed mee kan en ik aanraad om extra te oefenen op bingel.be, kan het wel zijn dat ik een beetje opvolg of dat ook effectief gebeurt thuis.
7. Heb je thuis geen computer waar je regelmatig mee op bingel.be kan? Geen nood, schrijf dat even in de schoolagenda en ik zorg dat je computerwondertje dat in de klas af en toe kan doen.
De nieuwe regeling voor de studie gaat pas in vanaf maandag 14 oktober! Dus deze week is de studie nog gewoon in de klas van 4b, zoals het was. Vanaf maandag heeft 1b studie in de klas van 1a (naast onze klas).
1. Dictee: Ons dictee wordt opgesplitst in een visueel stuk en een auditief stuk. Bij het visuele dictee schrijft de juf alle letters en woorden voor op het bord. De kinderen schrijven mee in hun schrift, maar kunnen hierbij naar het voorbeeld op het bord kijken. Bij het auditieve dictee, wordt er niets meer voorgeschreven. De juf zegt een letter of een woord en de kinderen schrijven die op. Hierbij moeten we dus goed onze letters kennen én de bijhorende schrijfletters tussen de juiste lijnen kunnen schrijven. Bij de meeste kinderen is het auditieve deel dan ook het moeilijkste.
2. Schooltassen: Wanneer de kinderen 's morgens hun schooltassen op de speelplaats in de rij zetten en het regent, dan worden die schooltassen natuurlijk helemaal nat. Dat willen we niet meer. Ook wanneer het op maandag weekopening is, staan die boekentassen eigenlijk een beetje in de weg... Daarom spreken we af dat de kinderen hun schooltas aan hun klas gaan zetten wanneer ze 's morgens op school komen. LET OP: enkel bij regenweer of op maandag voor de weekopening!!
3. Studie: Vanaf vandaag is de studie voor heel het eerste leerjaar in de klas van juf Saartje van 1a. (naast onze klas) De studie voor 1b ging tot nu door in de klas van juf Evelien aan de speelplaats, maar dat verandert dus. Studie vanaf nu in de klas van juf Saartje!
Om Autumnius alvast een beetje blij te maken, wilden we van onze klas een echt toverbos maken! Er zijn al heel wat kinderen die leuke dingen hebben meegebracht: knuffels, herfstvruchten, blaadjes, tekeningen, ... Maar er kan nog heel wat bij! Dus wie nog bosmateriaal heeft... Meebrengen!
Op vrijdag knutselden we ook hele gekke tovenaars en als die ophangen zal onze klas er vast ook wel al toverachtig uitzien!
Ons monster is klaar! En nu maar hopen dat we winnen, want er staan heel wat geweldige monsters in de gang! Alle klassen hebben goed hun best gedaan! Wie nog eens van dichtbij wil gaan kijken... op naar de hal van onze school!