We zijn goed vertrokken! We hebben onze eerste opdracht blijkbaar goed uitgevoerd en kregen gisteren een eerste ingrediënt! Het is wel iets heel vies... gelukkig zit het in een potje dat heel goed dicht is! Bloed van een vleermuis is immers iets dat we niet graag zouden willen morsen op onze kleren! Bovendien moeten we met al onze ingrediënten heel voorzichtig zijn, zodat er niets verloren gaat. We zullen alles nodig hebben om die toverdrank te brouwen!
Ik heb jullie in de gaten gehad, toen jullie leerden over boom en blad. Van de kruin tot de wortels en weer naar boven. Ik kon het bijna niet geloven! Jullie krijgen van mij een dikke tien en hebben jullie eerste tip zeker verdiend! Kijk maar eens goed rond, op een kast of op de grond. Vind je daar al een eerste ingrediënt? Dan weet je dat je goed bezig bent!
Jullie lezen vandaag in de agenda: "bingel.be proberen". Dat hoeft uiteraard niet per se vandaag te gebeuren. Probeer gewoon een van de komende dagen eens uit of alles werkt zoals het moet. Hieronder nog wat meer uitleg.
1. Vooraan in de schoolagenda kleeft sinds vandaag een klein, wit briefje met de inloggegevens van jullie kleine spruit. Ga naar www.bingel.be, klik op "leerling" en geef de gegevens in. (foto 1 bij dit bericht) Wij hebben dit al geoefend in de klas, dus de kinderen weten al een beetje hoe het moet.
2. Wanneer je bent ingelogd, kom je op het eiland terecht. Hier zie je allerlei plekken om te bezoeken. De drie plekken, die voor ons belangrijk zijn zijn de vuurtoren, de grot en de circustent. (foto 2 bij dit bericht)
3. Wanneer je op de vuurtoren klikt, kom je bij alle oefeningen van taal. Daar kan je allerlei oefeningen maken. Wij zijn nu met thema 2 bezig en hebben alle woorden tot en met 'aap' geleerd. Klik dus nog niet op woorden die we nog niet geleerd hebben. Aan de hand van de toetsen die mee naar huis komen, kunnen jullie makkelijk weten met welk thema we bezig zijn. Aangezien de toetsen van thema 1 de enige zijn die we al gemaakt hebben, zitten we dus nu in thema 2 te werken. (foto 3 bij dit bericht)
4. Wanneer je op de grot klikt, kom je bij de rekenoefeningen. De oefeningen zijn verdeeld in sprongen, net zoals onze rekenboeken. De kinderen weten met welke sprong we bezig zijn. Aangezien de laatste toets die van sprong 1 was, kan het voor jullie als ouders ook wel duidelijk zijn dat we nu aan sprong 2 werken. Van zodra we die toets hebben gedaan, kan je oefeningen maken bij sprong 3. (foto 4 bij dit bericht)
5. Met de oefeningen die je maakt, verdien je punten. Wanneer je naar de circustent gaat, kan je zien staan hoeveel punten je al hebt verdiend. Met die punten kan je dan naar de spelletjes- of printhoek. Je kan in de circustent ook je personage samenstellen én wanneer de juf een huistaak op bingel.be zet, kan je die ook in de circustent zien en maken.
6. Het is niet de bedoeling dat ik daar wekelijks huistaken op ga zetten. Ik zie bingel.be liever als iets extra, een extra leuke manier voor de kinderen om thuis te oefenen waar we in de klas mee bezig zijn. Als juf kan ik op mijn account van alle kinderen zien wat ze doen op bingel.be. Ik kan zien welke oefeningen ze maken en zelfs wanneer ze die gemaakt hebben. Ik zeg er wel bij dat het niet mijn bedoeling is om iedereen in de gaten te houden. Wanneer iemand niet goed mee kan en ik aanraad om extra te oefenen op bingel.be, kan het wel zijn dat ik een beetje opvolg of dat ook effectief gebeurt thuis.
7. Heb je thuis geen computer waar je regelmatig mee op bingel.be kan? Geen nood, schrijf dat even in de schoolagenda en ik zorg dat je computerwondertje dat in de klas af en toe kan doen.
De nieuwe regeling voor de studie gaat pas in vanaf maandag 14 oktober! Dus deze week is de studie nog gewoon in de klas van 4b, zoals het was. Vanaf maandag heeft 1b studie in de klas van 1a (naast onze klas).
1. Dictee: Ons dictee wordt opgesplitst in een visueel stuk en een auditief stuk. Bij het visuele dictee schrijft de juf alle letters en woorden voor op het bord. De kinderen schrijven mee in hun schrift, maar kunnen hierbij naar het voorbeeld op het bord kijken. Bij het auditieve dictee, wordt er niets meer voorgeschreven. De juf zegt een letter of een woord en de kinderen schrijven die op. Hierbij moeten we dus goed onze letters kennen én de bijhorende schrijfletters tussen de juiste lijnen kunnen schrijven. Bij de meeste kinderen is het auditieve deel dan ook het moeilijkste.
2. Schooltassen: Wanneer de kinderen 's morgens hun schooltassen op de speelplaats in de rij zetten en het regent, dan worden die schooltassen natuurlijk helemaal nat. Dat willen we niet meer. Ook wanneer het op maandag weekopening is, staan die boekentassen eigenlijk een beetje in de weg... Daarom spreken we af dat de kinderen hun schooltas aan hun klas gaan zetten wanneer ze 's morgens op school komen. LET OP: enkel bij regenweer of op maandag voor de weekopening!!
3. Studie: Vanaf vandaag is de studie voor heel het eerste leerjaar in de klas van juf Saartje van 1a. (naast onze klas) De studie voor 1b ging tot nu door in de klas van juf Evelien aan de speelplaats, maar dat verandert dus. Studie vanaf nu in de klas van juf Saartje!
Om Autumnius alvast een beetje blij te maken, wilden we van onze klas een echt toverbos maken! Er zijn al heel wat kinderen die leuke dingen hebben meegebracht: knuffels, herfstvruchten, blaadjes, tekeningen, ... Maar er kan nog heel wat bij! Dus wie nog bosmateriaal heeft... Meebrengen!
Op vrijdag knutselden we ook hele gekke tovenaars en als die ophangen zal onze klas er vast ook wel al toverachtig uitzien!
Ons monster is klaar! En nu maar hopen dat we winnen, want er staan heel wat geweldige monsters in de gang! Alle klassen hebben goed hun best gedaan! Wie nog eens van dichtbij wil gaan kijken... op naar de hal van onze school!
Dankjewel voor al die goede spreuken en lekkere drankjes! We hebben alles uitgeprobeerd en er gebeurden allerlei gekke dingen, maar helaas... onze kinderen zijn nog steeds piepklein! Gisteren had ik een meisje per ongeluk bijna opgezogen met de stofzuiger en een jongen viel bijna in het toilet! Gevaarlijk!
Gelukkig lees ik op jullie blog dat de tovenaar jullie zal helpen om hen terug groot te maken. Hopelijk kunnen jullie alle opdrachten goed uitvoeren en snel alle ingrediënten verdienen.
Zo worden de kinderen van mijn klas weer normaal en kunnen ze iets liefs doen voor de tovenaar om zich te verontschuldigen voor hun gedrag in het bos. Dan zal hij vast en zeker niet meer boos zijn!
Kijk eens wat een prachtige woorden wij al kunnen maken! Gelukkig kunnen we ons nog concentreren op ons werk, met alles wat er gebeurd is in dat Toverbos! We maken in de voormiddag gauw onze werkjes, zodat we nog veel tijd over hebben om aan een toverdrank te werken voor Autumnius!
Vandaag vonden wij in de klas een envelop... heel geheimzinnig... Er zaten foto's in en ook een brief. Die moesten we natuurlijk direct lezen! Blijkt nu dat er een juf is, juf Marie, die met haar kinderen naar het bos was geweest omdat ze over de herfst leerden. Daar kwamen ze een tovenaar tegen, met een mand vol appels. Elk kind kreeg er eentje! Dat aanbod sloegen ze natuurlijk niet af. Maar ze hadden beter wel geweigerd, want al na één hap gebeurde er iets verschrikkelijks... Een luide KNAL... en daarna niks meer!
Het bos was leeg, geen kinderen meer te bespeuren! Hoe hard juf Marie ook zocht... ze vond niks. Tot ze plotseling zachte kinderstemmetjes hoorde tussen het mos. Ze knielde neer en zag... alle kinderen van haar klas piepklein getoverd!
Oh nee, wat had die tovenaar nu gedaan??? En vooral: hoe moest ze dat nu oplossen???
Ze riep nog naar de tovenaar of die het weer goed wilde maken, maar hij liet zich niet meer zien. Na lang huilen stopte juf Marie de kinderen van haar klas in een klein doosje en nam ze zo mee naar school. Sindsdien is ze al elke dag spreuken en drankjes aan het proberen om de betovering om te keren, maar nog niks is gelukt.
Daarom lanceren wij hier een oproep!
WIE KAN EEN TOVERDRANK OF TOVERSPREUK BEDENKEN OM KINDEREN WEER GROOT TE TOVEREN?? BRENG MEE NAAR SCHOOL EN WE GEVEN HET DOOR AAN JUF MARIE.
Over de hele school loopt deze twee weken een afvalmonsterwedstrijd. Wij kennen op school vier kleuren van afvalmonsters: - blauw voor PMD - rood voor rest - geel voor papier en karton - groen voor GFT
Nu is het de bedoeling dat elke klas een groot afvalmonster knutselt en tentoonstelt in de hal. Tegen vrijdag 4 oktober moeten alle monsters er staan en dan worden er vier winnaars gekozen: van elke kleur eentje. Die monsters worden een heel jaar lang de mascottes EN die klassen verdienen een leuke prijs!
Wij zijn vandaag aan de slag gegaan voor ons rode monster, maar het is nog niet af... We kunnen dus helaas nog geen resultaten verklappen... Maar de maskers en foto's hieronder, die hadden we nodig...
Volgende week donderdag gaan we met de hele lagere school naar de kerk: het is misviering! En dat vinden wij superleuk, want het zijn het eerste en zesde leerjaar die de mis mogen voorbereiden! Samen met onze vriendjes van het eerste en onze meters en peters van het zesde oefenen wij allerlei liedjes en toneeltjes in en daar komt iedereen naar kijken. Tijdens de mis zullen onze meters en peters ook plechtig beloven om een heel schooljaar lang goed voor ons te zorgen. Spannend! Hopelijk lukt het om filmpjes van de mis te posten volgende week!
Deze liedjes oefenden wij al. Oefen thuis maar verder:
Vorige week hadden we het in de verkeersles over 'Hoe kom ik naar school?'. We mochten onze foto in de klas bij het juiste plaatje hangen. Kom ik met de auto, de fiets, de bus, de trein of zelfs te voet...? Dat werkje zag er heel leuk uit!
En wanneer ik dan onderweg ben naar school, zie ik op straat zoveel verschillende dingen! Ik zie voetgangers, fietsers, auto's, bussen, hondjes, ... en nog veel meer. Maar wandelt of rijdt iedereen wel op de juiste plaats??? En wat is iedereen z'n plaats in het verkeer nu eigenlijk? Daar dachten wij over na tijdens een leuk groepswerk. Nadenken, vertellen, knippen, plakken en kleuren. De resultaten hangen in onze gang!
Onze meters en peters van het zesde hebben speciaal voor ons onze dicteeschriftjes gekaft! En net op tijd, want vandaag hebben we daar voor de eerste keer in geschreven! Benieuwd mama en papa?? Geen zorgen, morgen komt ons schriftje mee naar huis! Denk erom: thuis NIET verbeteren, enkel een trotse handtekening!