STAP 4 onze hoek wordt rijk
Welke info heb je gekregen
en wat heb je gedaan tijdens de
verschillende inputhaltes?
Taal:
-
Waarom is
schriftelijke communicatie belangrijk?
-
Op welke manieren
kan je dit stimuleren bij de kleuters
-
Schriftelijke
communicatie is ook aanwezig in de kleuterklas
-
KO moet de kleuters
zoveel mogelijk kennis laten maken met schriftelijke communicatie
Opvoedkunde:
-
De soorten impulsen
die je kan geven tijdens het uitvoeren van een activiteit
-
Kringspelletjes hoe
je deze kan voorbereiden
-
Hoe kan je een spel verrijken?
Wiskunde:
De wiskundige onderwerpen met voorbeelden voor de
zandhoek te verrijken:
-
Ordenen: Opruimmoment,
vormpjes in de zandbak ordenen van klein naar groot
-
Ruimte: Ruimtelijke
relaties (plaats, richting, afstand)
-
Meten: Maatbekers,
grote en kleine fles laten vullen met zand.
-
Getalbegrip:
Stappenplan, hoeveelheid taarten in zandbak benoemen
-
Tijd: Zandloper,
trechter,
Godsdienst:
- Voldoende speelruimte
- Aandacht besteden aan de inrichting
- Ordenen
- Regels en afspraken wat mag en wat niet mag in de
hoeken
- Improviserend meespelen vanuit de materialen
- Verkleedkleren toevoegen in de hoeken om vrij spel
- Je hangt in de winkel allerlei pictos met daarop
situaties die zich in een winkel voordoen en die kleuters kunnen naspelen
- De winkel kan bijvoorbeeld een bakkerswinkel worden of
een hoedenwinkel.
- Kleuteronderwijzer
gaat meespelen in de hoek
Hoe zou je een zandhoek
kunnen verrijken?
- Herfst: Blaadjes, kastanjes, dennenappels,
notendopjes,
- Bakker: Bloem, rijst, deegrol, vormpjes,
bakvormen, kloppers,
-
Besluit: Duurzaam, stevig, kwalitatief,
veilig niet schadelijk materiaal hanteren voor in de zandhoek van de kleuters.
Welke impulsen zou je
kunnen geven om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?
1.
Voorbereiding + start activiteiten
- Niet met teveel kleuters aan de zandbak
- Plaatsing zandbak
- Juiste aantal materiaal aanbod
- Tijdsbepaling (voorbeeld Chloë: Zandlopers)
- Aanmoedigen
- Meegaan in de fantasie
- Probleemstellen (hoeveelheid)
- Stappenplan
(nabouwen)
- Uitleg
geven van wat ze doen
- Mondelinge
communicatie
2. Tijdens activiteiten
- Interactie
- Vragen
stellen
- Meehelpen
aan een bouwwerk van iets
- Schepjes
- Schelpjes
- Water
- Gieter
- Isolatiebuizen
- Harkje
- Emmertjes
- Ziftjes
- Dennenappels
- Uitleg
geven over bepaalde materialen (de werking)
- Verschillende
kleuren zand
- Oorsprong
zand
- Stappenplan
- Welke
dieren vindt je terug
- Wat,
wie, waar, hoe,
- Ziften
- Kneden
- Snijden
- Knippen
- Hoeveelheden
- Gieten
- Elkaar
helpen
- In
interactie gaan met elkaar
- Materialen
delen
3.
Terugblikken op activiteiten
- Reflecteren
- Op
het einde van de dag een kringgesprek voeren
- Groene,
rode kaartjes, duimsysteem (leuk of niet leuk)
Maak een extra tak
verrijking op je spin. Je verrijkt de gekozen hoek voor een bepaalde
leeftijdsgroep en met een belangstellingscentrum (keuze afhankelijk van stage).
Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één
ontwikkelingsdomein waarvoor je minimum 2 verrijkingsideeën zoekt.
|