Inhoud blog
  • STAP 5: Onze spin van 'de zandtafel'
  • STAP 4: 'Onze hoek wordt rijk'
  • STAP 3: 'Onze hoek kan beter'
  • STAP 2: ‘Onze hoek in een spin’
  • STAP 1: 'Mijn hoek in de klas'
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • reactie (margot )
        op STAP 5: Onze spin van 'de zandtafel'
  • reactie (Kathleen Lenders)
        op STAP 5: Onze spin van 'de zandtafel'
  • Reactie (Dorine Van De Walle)
        op STAP 5: Onze spin van 'de zandtafel'
  • 1 Bako 1 (Axelle Hendrickx)
        op STAP 4: 'Onze hoek wordt rijk'
  • Hoekentraject 2014 groep 13: Zandhoek
    Meester en juffen in spé
    26-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4: 'Onze hoek wordt rijk'

    STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’

     

    Welke info heb je gekregen en wat heb  je gedaan tijdens de verschillende inputhaltes?


    Taal:

    • Waarom is schriftelijke communicatie belangrijk?

    • Op welke manieren kan je dit stimuleren bij de kleuters

    • Schriftelijke communicatie is ook aanwezig in de kleuterklas

    • KO moet de kleuters zoveel mogelijk kennis laten maken met schriftelijke communicatie

    Opvoedkunde:

    • De soorten impulsen die je kan geven tijdens het uitvoeren van een activiteit

    • Kringspelletjes hoe je deze kan voorbereiden

    • Hoe kan je een spel verrijken?

    Wiskunde:

    De wiskundige onderwerpen met voorbeelden voor de zandhoek te verrijken:

    • Ordenen: Opruimmoment, vormpjes in de zandbak ordenen van klein naar groot

    • Ruimte: Ruimtelijke relaties (plaats, richting, afstand)

    • Meten: Maatbekers, grote en kleine fles laten vullen met zand.

    • Getalbegrip: Stappenplan, hoeveelheid taarten in zandbak benoemen

    • Tijd: Zandloper, trechter,

    Godsdienst:

    • Hoe kan je het rollenspel met behulp van allerlei impulsen in hoeken stimuleren?

      • Impulsen op het vlak van organisatie en inrichting

                        - Voldoende speelruimte

                        - Aandacht besteden aan de inrichting

                        - Ordenen

                        - Regels en afspraken wat mag en wat niet mag in de hoeken

    • Impulsen in de vorm van bijkomende materialen

                        - Improviserend meespelen vanuit de materialen

    • Impulsen via verkleedkleren en bijhorende attributen

                        - Verkleedkleren toevoegen in de hoeken om vrij spel

    • Pictografische impulsen

                        - Je hangt in de winkel allerlei picto’s met daarop situaties die zich in een winkel voordoen en die kleuters kunnen naspelen

    • Thematische impulsen

                       - De winkel kan bijvoorbeeld een bakkerswinkel worden of een hoedenwinkel.

    • Impulsen via tussendoor begeleiding

                       - Kleuteronderwijzer gaat meespelen in de hoek


    Hoe zou je een zandhoek kunnen verrijken?

    • Kleur gebruiken (kleurzand)

    • In thema werken:

                      - Herfst: Blaadjes, kastanjes, dennenappels, notendopjes, …

      

                      - Bakker: Bloem, rijst, deegrol, vormpjes, bakvormen, kloppers, …

    • Besluit: Duurzaam, stevig, kwalitatief, veilig niet schadelijk materiaal hanteren voor in de zandhoek van de kleuters.

     

    Welke impulsen zou je kunnen geven om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?


    1. Voorbereiding + start activiteiten

    • Organisatie en inrichting

            - Niet met teveel kleuters aan de zandbak

            - Plaatsing zandbak

            - Juiste aantal materiaal aanbod

            - Tijdsbepaling (voorbeeld Chloë: Zandlopers)

    • Motiveren/ oriënteren

            - Aanmoedigen

            - Meegaan in de fantasie

            - Probleemstellen (hoeveelheid) 

    • Instructie geven

            - Stappenplan (nabouwen)

            - Uitleg geven van wat ze doen

            - Mondelinge communicatie


    2. Tijdens activiteiten

    • Meespelen

           - Interactie

           - Vragen stellen

           - Meehelpen aan een bouwwerk van iets

    • Aanvullende materialen beschikbaar stellen

           - Schepjes

           - Schelpjes

           - Water                

           - Gieter

           - Isolatiebuizen

           - Harkje

           - Emmertjes

           - Ziftjes

           - Dennenappels                

    • Informatie geven

          - Uitleg geven over bepaalde materialen (de werking)

          - Verschillende kleuren zand

          - Oorsprong zand

          - Stappenplan

          - Welke dieren vindt je terug

          - Wat, wie, waar, hoe, …

    • Vaardigheden en technieken leren (oefenen op grove en fijne motoriek)

          - Ziften

          - Kneden

          - Snijden      

          - Knippen   

          - Hoeveelheden         

          - Gieten                

    • Samenspel bevorderen

          - Elkaar helpen

          - In interactie gaan met elkaar

          - Materialen delen

     

    3. Terugblikken op activiteiten

    • Ervaringen vastleggen

          - Reflecteren    

          - Op het einde van de dag een kringgesprek voeren

          - Groene, rode kaartjes, duimsysteem (leuk of niet leuk)

     

    Maak een extra ‘tak’ ‘verrijking’ op je spin. Je verrijkt de gekozen hoek voor een bepaalde leeftijdsgroep en met een belangstellingscentrum (keuze afhankelijk van stage). Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één ontwikkelingsdomein waarvoor je minimum 2 verrijkingsideeën zoekt.




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    02-03-2014
    1 Bako 1

    Hoe zouden jullie de organisatie aanpakken om met niet teveel kleuters aan de zandbak te zitten? bv. kettingensysteem, armbandjes,...

    02-03-2014 om 13:57 geschreven door Axelle Hendrickx




    Archief per week
  • 24/02-02/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs