<-- terwijl het klokje verder aftelt naar de start van jullie studieverlof (ergens zat het tellen niet juist... we starten pas vrijdag, maar ja...ik verwachtte toch al enige spanning en studiekoorts op donderdagvoormiddag ... ) nog een paar laatste berichten:
De foto's van dinsdag laten op zich wachten, ik weet het... nog even geduld, mijn bluetooth werkt niet meer, maar ik krijg dat wel in orde deze avond.
Ivm uitstap na de proefwerken: 3 neen-stemmen, rest zijn ja-stemmen. Velen stelden voor om naar de bioscoop te gaan, ook pizzahut heb ik enkele keren gelezen... ik bespreek het met mevrouw Balcaen...
Maar breek daar jullie hoofdjes niet over... eerst hebben jullie andere hindernissen te nemen....
Ik zie jullie morgen nog voor een laatste peptalk en dan ER TEGEN AAN!!!!
Ik knutselde een (nogal uit zijn voegen gebarsten) mindmap ineen, die jullie een overzicht geeft van jullie leerstof uit het thema "ik en de gemeenschap". zie bijlage: "mindmap overzicht sei"
Ik laat deze mindmap in A3 formaat afdrukken op school, dat is wel in zwart wit, maar wie die tegen de proefwerken op mysterieuze wijze zou kwijt zijn, kan hier dan nog eens de digitale en gekleurde versie raadplegen.
Combineer deze mindmap met die van enkele berichten terug (ik voeg die hier nog eens bij: "mindmap België") en je hebt alle troeven in handen om goed te studeren voor jullie proefwerk!
Groeten!
ps: 2 onderwerpen staan niet in de mindmap: bundeltje milieu en de les rond "solidariteit". Die moet je natuurlijk ook studeren.
één van mijn ICT-collega's vond deze Nederlandse website, waarmee je woordenlijsten eens op een andere manier kan instuderen. Proberen jullie het eens uit? De link vinden jullie onderaan dit bericht. Veel succes. Reageer maar als het niet lukt, dan bekijken we het eens samen.
Anders studeren? Via de website www.wrts.nl kan dit. De site richt zich op taalvakken maar kan ook gewoon voor woordverklaringen in andere vakken gebruikt worden. Let wel op: bij woordverklaringen moet je de verklaring bij een toets echt identiek geven zoals jij in je lijst hebt ingevoerd. Dus voor vertalingen of synoniemen is dit een ideaal middel om te studeren, woordverklaringen ligt iets moeilijker.
Klik onderaan op 'Meld je nu meteen aan!'. Geef een email-adres en wachtwoord op en je kan onmiddellijk aan de slag. Kies 2 talen (voorbeeld: kolom 1: Nederlands, kolom 2: Frans. Leg zelf een woordenlijst aan volgens de opgegeven taal. (Je moet dus wel alles zelf nog intypen!) Je kan ook 2 keer Nederlands kiezen als taal en dan in kolom 1 een woord schrijven en in kolom 2 het synoniem of de verklaring. Eens je lijst opgeslagen is, kan je een overhoring naspelen. Je krijgt dan eerst nog een scherm op welke manier je wil overhoren (spelling, makkelijk, moeilijk,...). Wat ik vooral goed vind is dat je de woorden die je bij de toets niet goed hebt beantwoord, afzonderlijk kan onthouden in een lijst, ideaal om nog eens extra in te oefenen!
vandaag viert Jordy zijn verjaardag, de zon schijnt, het is woensdagnamiddag... je zou bijna vergeten dat de proefwerken er aan komen...
dus vier gerust mee, geniet wat van de zon, rust een beetje uit... MAAARRRR, alsjeblieft, gebruik deze extra vrije tijd ook om wat op voorhand te studeren... wiskunde volgens studieplanner school, verkies je een ander vak dat beter uitkomt, even goed...
EN ONTHOU: beter nu even (ondanks de zon) doorbijten en daarna met een hele brede glimlach de Brug kunnen verlaten met een waaier aan mogelijkheden en de toekomst die je toelacht, dan de volgende weken te kiezen voor zon en vrije tijd en dan naar volgend jaar toe teleurgesteld beslissingen moeten nemen die wellicht konden vermeden worden...
Straks moet je een nieuwe richting inslaan in je leven, een richting die je toekomst bepaalt. Niet later, maar straks... en het is al bijna straks, nog enkele weken... en enkel jullie kunnen die richting bepalen...
En als de temperatuur stijgt en de tuinzetel ziet er o zo verleidelijk uit, zie dat dan als een uitdaging van moeder natuur: de zon geeft jullie valse vakantiesignalen... wie trapt er in de val en wie zet door...?
TOON dus dat jullie karakter hebben, GA ERVOOR, nu al, niet op het laatste nippertje... vanzelf gaat het niet, hoe jammer dat ook is. Ik verwacht veel van jullie... geen vakantiesfeertje meer dametjes en heren... werken geblazen... we zullen jullie steunen over gans de lijn, maar we zullen ook kritisch zijn... wie speelt zal op de vingers getikt worden, ernst en inzet zullen worden beloond... dus toon ons dat jullie geen kansen weggooien...
Succes! (en om solidair te zijn met jullie zal ik vanmiddag jullie rapporten voorzien van commentaar en dat is dus ook BINNEN...
Wie nog geen emindmaps heeft geïnstalleerd op zijn computer, hieronder vind je de link met heel kort wat installatietips (het is heel eenvoudig en gratis).
PS: in bijlage vind je een schema rond je leerstof die je zelf moest samenvatten en afgeven als huistaak. Je bent vrij om deze mindmap te gebruiken als studiehulp, dit is zeker geen verplichting...
PS 2: wie kan mij de reden van de twee prentjes onder FEDERAAL (schoenveter en een "paling") geven???? Het is een doordenkertje...
PS 3: VERGEET NIET TE STUDEREN VOOR DE PROEFWERKEN,volgens studieplanner school of eigen schema...
Beste leerlingen, zoals beloofd vinden jullie hieronder de leerstof voor jullie eindproefwerk. Morgen bespreken we dit nog eens in de klas.
a)paritcipatie: je studeert wat is aangeduid in je boek + het grote schema van de machten van de overheid + de samenvatting die je hebt moeten maken van de PowerPointpresentatie op internet.
Let op: ik heb deze samenvatting nog niet teruggegeven (dus warhoofdjes onder ons: stop met zoeken, maandag krijgen jullie dat terug). Ik maak daar rond zelf ook nog een mindmap voor mensen die hun schema eigenlijk niet overzichtelijk genoeg vonden of een te weinig (of teveel) uitgewerkt schema hebben afgegeven. Ik probeer deze mindmap ook op de blog te krijgen
Zorg ook dat je de kaartjes van de deelstaten (verdeling volgens taal : gemeenschappen en verdeling volgens grondgebied: gewesten) kent.
b)Bij dit thema past ook nog het onderwerp waar we nu mee bezig zijn en dat jullie moeten studeren tegen morgen: taken van de overheid. Zorg dat je ze alle drie kent en een paar mooie voorbeelden bij elke taak kan geven! Ook omgekeerd kunnen toepassen: aan de hand van een voorbeeld de juiste taak kunnen herkennen.
c)Inkomsten en uitgaven van de overheid volgt nog in de loop van volgende week.
d)Solidariteit: les van de stagiar: je moet dit onderdeel volledig kennen (alles wat is ingevuld en aangeduid in de les)
e)Project milieu: boekje: alle oefeningen kunnen maken. Alles wat is ingevuld.
f)Het onderwijs en het bedrijfsleven (volgt nog de laatste lesweek)
Zoals jullie kunnen lezen volgt er nog een stukje (2 stukjes) leerstof de komende weken... de toets morgen is wel de laatste. Er volgt nog één huistaak die niet op het rapport zal staan maar wel meetelt voor dagelijks werk.
Nog veel studiesterkte aan diegenen die al gestart zijn met hun studieplanner...!
ook zo genoten van de picknick? Ik wel! Jullie hebben nogmaals bewezen dat jullie een hele fijne klasgroep zijn: als jullie ergens voor gaan dan gaaaaaaan jullie echt. En kijk: we wonnen de 2de (3de?) prijs: een weekje gratis fruit voor gans de klas... Smullen maar! Een dikke duim dus voor al die inzet...
We zijn vandaag 3!!!! maal vernoemd op de speelplaats: één keer voor de schitterende voetbalprestatie (proficiat daarvoor nog eens aan onze voetbalsterren), één keer voor het vele werk die we in de hoedjes hebben gestoken (nu ja, dat viel wellicht wel mee bij de meeste en daarna nog één keer omdat we in de prijzen vielen!!! JOEPIE!!!
De foto's volgen vanavond... ik ben mijn nieuwe gsm nog steeds niet zo goed gewoon, dat is duidelijk... Het kan laat worden, dus blijf er niet voor op, want zondag begint jullie studieplanner met SEI!!! dus zorg dat jullie uitgerust zijn... en dat komt natuurlijk goed uit: want jullie hebben TOETS maandag!
Ik zal er morgen voor zorgen dat jullie hier kunnen lezen wat jullie precies moeten studeren voor de proefwerken... (er komt nog een stukje leerstof aan, dus denk niet dat jullie er te gemakkelijk van af komen!
blij dat er al zoveel mensen naar de blog gekeken hebben... morgen weer zeker kijken, dan komen de foto's van de picknick er op! MAAR NU IETS HEEL BELANGRIJK: als jullie willen reageren op een bericht, doe dit dan alsjeblieft in algemeen Nederlands en NIET in SMS-taal... de blog is voor school en daar schrijven we ook "gewoon"... dus op letten hé (JOORDY onder andere ;o). Dat kan toch geen probleem zijn voor zulke intelligente leerlingen, toch?...
vrijdag is het zover... de picknick! Hopelijk schijnt het zonnetje nog iets feller dan vandaag en vergeten jullie de fruitmanden/brooddozen en andere gekke toestanden niet om aan de hoofddekselwedstrijd deel te nemen! Denken jullie ook nog eens aan het picknickdekentje? En een eetlepel als je voor de pasta hebt gekozen?
vorige week vrijdag konden we genieten van een heel fijne en leerrijke tocht met de milieuboot. Hij bracht ons van Lovendegem via het afleidingskanaal van de Leie naar Deinze... het zonnetje was van de partij (kijk maar naar al die zonnekloppers op het dek op de foto ...) en de informatie die we kregen interessant... om nog maar van de mooie omgeving te zwijgen.
Jullie krijgen trouwens een pluim voor jullie inzet tijdens de opdrachten!
Er volgen nog foto's maar ik heb deze blog nog niet voldoende onder de knie...dus wordt vervolgd...
Laten jullie ook eens weten of jullie dit een geslaagde uitstap vonden?