Briefje schrijven...
  • eerste dag
  • Nog even geduld
  • Bijna

Al die willen te kaap'ren varen
    Moeten mannen met baarden zijn
    Jan, Pier, Tjoris en Corneel
    Die hebben baarden, die hebben baarden
    Die hebben baarden, zij varen mee

ZEEKLAS 4-8 april 2011
    Reisverslag 3de graad GBS De Vierklaver Gavere & Vurste
    07-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vierde dag (nm)

Rond de middag kreeg juf Carla bezoek van haar ouders en twee schattige dochtertjes. Even later arriveerden nog twee bekende gezichten: juf Myriam en meester Freddy! Na een heerlijke picknick op ons zonovergoten terras, vertrokken we te voet naar het Visserijmuseum. Voor sommigen leken de drie en een halve kilometer er wel tien, maar toen ze het museum verkenden, gaven ze toe dat het de moeite waard was geweest. Het oude vissershuisje met authentieke inrichting kon eenieder bekoren. Ook het nieuwe museum, dat zich vooral toespitst op het leven van de Ijslandvaarders, viel bij allen in de smaak. Maar het aquarium stond toch op nummer 1!
    Bij onze thuiskomst stonden preisoep, gebakken krieltjes, worteltjes en vol au vent op het menu. En als toetje... pannenkoeken met basterdsuiker! Nog even lekker stoeien op het speelplein en dan begon het optutten, verkleden, schminken, haar stylen... voor de grote 'party'.

Hiermee nemen we afscheid van jullie en van een heerlijk zonnige zeeklas met deugddoende vriendschappen en leuke avonturen.
    Morgen rond 15u komen we aan in Vurste, 20 minuutjes later zullen de kinderen van Gavere arriveren.

07-04-2011 om 20:43 geschreven door GaVu

Na de zeer sfeervolle zangavond met zeemansliederen, spelletjes en toneeltjes zochten we om 21.30 ons bedje op. Iedereen viel als een blok in slaap. Na een tiental minuten was het muisstil in de gang. Deze morgen mochten onze kinderen een halfuurtje langer slapen. Om halfacht stonden de leerkrachten aan het bed om iedereen te wekken. Vlug een douche, verse kleren aan en naar het restaurant voor het ontbijt. Na het ochtendmaal vertrokken we richting strand. Aan de vloedlijn kwamen de Picasso's en Ensors bij ons boven. Prachtige zeetaferelen verschenen in het zand: zeemeerminnen, het verdronken land van Atlantis, onderwaterwereld, octopussen, zeepaardjes en zandkastelen werden vakkundig ingekleurd met geraspt krijt. Dit noemen we windpainting. Om 12.00 spraken we onze picnic aan.
    Nu worden de benen ingesmeerd voor een stevige wandeling naar het visserijmuseum.
    Daarvan vindt U allen vanavond een verslagje

07-04-2011 om 20:05 geschreven door GaVu

06-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonnige groeten

Om zeven uur werden we allen gewekt. De oh's en ah's klonken door de gang: de zon liet zich ten volle zien. Zonnecrèmes, shortjes, topjes, korte broeken werden klaargelegd. Om half acht stond er terug een prachtig ontbijt te wachten. De oogjes waren al weer een beetje kleiner, het is al heel wat stiller aan tafel: de vermoeidheid begint toe te slaan. En toch stond er terug een welgevulde dag te wachten.
    Een stevige wandeling bracht ons tot bij de tramhalte. Ja hoor, we gingen met de tram naar Oostende. Onderweg werden we door oudere reizigers figuurlijk in de bloemetjes gezet voor ons gedrag en onze beleefdheid tegenover hen -dit doet als leerkracht veel deugd om te horen-.
    Aan het station van Oostende verdeelden we de grote groep in twee. De activiteiten van vandaag waren bezoek aan de Mercator en de haven van Oostende (zeekicks). Bij de zeekicks namen we reddingsboot waar, veiligheid van het varen op zee werd er volop in de verf gezet. Alles wat je nodig hebt om ons te redden op zee hebben we gezien: koeken, water, vuurpijl, ... er zitten wel 30 zaken in zo'n reddingskit. Het proeven van die koeken viel wel niet in de smaak: zo hard. We zagen boten die gerepareerd werden met hout, ijzer en polyester. In de sluis speelden we voor sluismeester: we mochten zelf de sluispoorten sluiten en een boot schutten. De historie van de haven van Oostende werd ons op een speelse manier uitgelegd. We brachten ook een bezoekje aan onze collega's van Asper en Baaigem, hier spraken we ook onze lekkere picnic aan. Aan de Mercator, het opleidingsschip van de marine, werden we opgewacht door de kapitein. Hij stelde ons onmiddellijk op in een peleton en leerde ons groeten en mooi op rij lopen. De Mercator was jaren de trots van de zeemacht, we beleefden het harde leven van een kadet aan boord. Er was weinig privacy en comfort aan boord. We leerden het verschil tussen bak- stuurboord door middel van een ezelsbruggetje nl. GRAS. De kapitein toonde ons hoe schepen communiceerden d.m.v. vlaggetjes. Nadien dompelde hij ons onder in het "knopen leggen".
    De tram bracht ons veilig en wel terug naar Oostduinkerke. Eventjes opfrissen en dan aan tafel, waar een Belgische topper ons deed watertanden: tomatensoep met balletjes en friet met stoofvlees. Als afsluiter van deze heerlijke maaltijd kon iedereen nog genieten van een verfrissend ijsje.
    De dag wordt afgesloten met een prachtige zangstonde: twee oude schippers leerden ons echte zeemansliederen.
    Echt een geslaagde dag met een prachtig weertje en rode wangetjes bij de kinderen.

06-04-2011 om 19:40 geschreven door GaVu

05-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tweede dag
    Deze morgen waren er al een paar vroege "zee"vogels bij. Om 6 uur werden al de eerste gesprekken gevoerd. Waarover dat ging laten we in het midden. Er worden al heel wat mooie vriendschapsbanden gesmeed tussen de twee vestigingen.
    Er is er ook eentje jarig vandaag: uit het 5° leerjaar deed Elias Geenens er een jaartje bij. Er  werd uitbundig gevierd. Om 8 uur werden we verwacht aan de ontbijttafelWat een uitgebreid buffet: koffiekoeken, boterhammen, kaas, salami, confituur, choco, ... teveel om op te noemen. Wat worden we verwend en gezongen. De zon liet wel op zich wachten. Maar echte zeebonken laten zich niet kennen door een paar buien.
    Om 9.30 werden we al opgewacht aan de vloedlijn door Simonneke de strandjutster. Samen met haar zochten we naar allerlei strandvondsten. We sorteerden en determineerden allerlei schelpen, zeesterren, zeedruiven, zelf een kleine inktvis ontsnapte niet aan onze aandacht.
    Tijdens onze strandwandeling waren we getuigen van de aanval op Oostende: helikopters, legerschepen, lichtkogels zorgen voor een ongezien spektakel. Ondertussen schreven de meisjes hun kaartje en maakten een fikse strandwandeling. Na de een verkwikkende lunch werden de rollen omgedraaid. De namiddag werd afgesloten met een spannende partij honkbal op het strand, een andere groep probeerde de zee tegen te houden met formidabele strandkastelen. Na een warme douche kunnen we straks in het restaurant van een lekker vispannetje. Als avondactiviteit kunnen de kinderen kiezen tussen knutselen en sporten. In slaap vallen zal zeker geen probleem zijn.
    Aan de rode wangen te zien heeft iedereen een superleuke week.
    Veel zeegroeten uit Oostduinkerke.

05-04-2011 om 20:12 geschreven door GaVu

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste foto's
    Hallo allemaal !!!

Eindelijk is het zover ! De eerste foto's van onze zeeklas staan op het web !

Veel kijkplezier en groetjes vanuit Oostduinkerke !!!

05-04-2011 om 20:12 geschreven door GaVu

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eerste dag

Iedereen stond opgewekt aan de schoolpoort te wachten, bij enkele mama's en papa's blonk er wel een traantje in de ogen. Een vriendelijke chauffeur borg al onze valiezen op, om half negen vertrokken we richting Vurste waar onze vriendjes van 5 en 6 uit Vurste ons vergezelden. Na een uurtje kwamen we aan in Brugge. Onder een stralend zonnetje zochten we aan de hand van foto's en tips onze weg doorheen deze mooie, romantische stad. Na 2 uur wandelen besloten we onze honger te gaan stillen in het park. Daarna werd onze bustocht verdergezet richting Blankenberge waar we een uurtje mochten shoppen in de winkelstraat. Niet alleen de meisjes maar ook de jongens deden met plezier hun geld op aan zonnebrillen, petjes en andere leuke gadgets. Je gelooft het niet, maar toen het geld op was, was ook de rust teruggekeerd. Tijd om ons domein op te zoeken! De kamers werden er op groot enthousiasme onthaald. En terecht! Om 18u. zaten we aan tafel. Op het menu stond hamburger met boontjes en aardappelen. Nog maar net aan zee en nu al heeft dat z'n effect op de eetlust. 's Avonds kozen sommigen voor de rust en speelden binnen spelletjes of knutselden om de themawand aan te kleden. Anderen leefden zich sportief uit buiten. Voor elk wat wils. Rond 22u. doofden we de lichten, maar het enthousiasme was te groot om ook al direct te slapen. Verstaanbaar en een goed teken natuurlijk. Op naar de volgende zeeklasdag!

05-04-2011 om 20:11 geschreven door GaVu

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog even geduld
    Onze collega's lieten telefonisch weten dat ze momenteel nog niet op het draadloos netwerk kunnen. Voor sfeerbeelden en verslag nog even geduld. Ook hun dag is prima verlopen... slaapwel. Groetjes van het zeeteam uit Oostende.

04-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijna
    Nog eventjes en hier komt het eerste verslag over de zeeklas.
    We kwamen de kinderen en de leerlingen van vestigingsplaats Gavere en Vurste deze voormiddag tegen in Brugge.
    Net als wij genoten ze van de prachtige stad.
    Groetjes,
    Het zeeteam uit Oostende !

04-04-2011 om 00:00 geschreven door GaVu

• Donderdag (1)
  • Donderdag (2)
  • Vrijdag (1)

• Blog tegen de wet? Klik hier.