Het digitale tijdperk is aangebroken en dat brengt wijzigingen met zich mee als het aankomt op communicatie. Waar men vroeger al eens de telefoon zou nemen of een ontmoeting vast zou leggen om bepaalde zaken te regelen wordt er nu steeds meer op gratis diensten als online e-mail, beter bekend als webmail, teruggevallen.
Webmail is een medium dat aangeboden wordt door een groot aantal providers. Na het aanmaken van een account kan men al dan niet tegen betaling online communicatie per mail voeren en gebruik maken van een persoonlijke mail omgeving met een opslagruimte die van provider tot provider kan variƫren.
Bekende aanbieders van webmail zijn onder andere: Gmail, Hotmail, Outlook, Telenet, Skynet, Proximus en ga zo maar door.
Kenmerken webmail
Kenmerken die door de meeste providers van webmail aangeboden worden zijn:
De mogelijkheid om diverse e-mailadressen aan dezelfde account te koppelen
Het gebruik van een vrij ruime gratis opslagruimte. Dit hangt van de provider af.
De mogelijkheid om de mailomgeving naar persoonlijke voorkeur in te delen en zo een overzicht te behouden
De optie om een persoonlijke handtekening toe te voegen in de e-mail, waardoor men altijd de juiste indruk nalaat.
Daarnaast zijn er providers die het gebruik van de dienst webmailing koppelen aan andere diensten zoals het afnemen van internet of mobiele/vaste telefonie. Hier wordt vaak ook klantenservice aangeboden aan de gebruiker, wat een extra pluspunt betekent.
Onderzoek naar webmailing loont
Het loont hoe dan ook de moeite om de provider van de dienst webmailing steeds grondig te onderzoeken alvorens men zich aanmeldt. Er zijn immers een aantal aanbieders van webmailing die vrij obscuur zijn. Het kan dan ook voorvallen dat er websites zijn die zich voordoen als aanbieder van webmail maar die er eigenlijk op uit zijn persoonlijke info van gebruikers te hacken. Voorzichtigheid is dus geboden en het kan interessant zijn om steeds voor een bekende provider te opteren.