Inhoud blog
  • Niet in het plaatje
  • Oven nummer drie
  • We Found Love!
  • Foto Foto
  • De grote lezingen hal
    Gastenboek van Kelan
  • heen en weer
  • Happy 2012!!!
  • bah i found you!
  • hoi
  • Nog de beste wensen voor 2011 Kelan!

    Schrijf hier neer hoeveel u mij mist, uit uw blijdschap/droefnis of lul gewoon een beetje ;)

    Laatste commentaren
  • LRF (Philip Vanhaelemeersch )
        op Niet in het plaatje
  • 88 (Philip Vanhaelemeersch )
        op Foto Foto
  • Li Jun & haar vraag van één miljoen (Philip Vanhaelemeersch )
        op Oven nummer drie
  • Li Jun & haar vraag van één miljoen (Philip Vanhaelemeersch )
        op Hostel Par(ad?)ijs
  • justin (Philip Vanhaelemeersch )
        op We Found Love!
  • Zoeken in blog

    Startpagina !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    joskeshobbynest
    www.bloggen.be/joskesh
    Kelan in China
    Al haar spannende belevenissen op één blog!
    23-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rijstpap zonder rijst... en smaak / Rice porridge without rice... and taste

    DUTCH version

    Het nieuwe semester is begonnen! Mijn uurrooster staat nog niet volledig vast, maar ik kan jullie al vertellen dat ik dit semester onder andere Cantonees, Marketing en Consumer Behavior zal hebben. Vandaag is het lessenrooster alvast veranderd omdat het (net als in het begin van vorig semester) niet zo geweldig goed in elkaar zat. Zo hadden we gisteren geen twee, maar wel drie uren Consumer Behavior, en zaten we vandaag plots in de klas bij Chinezen die ‘Principes van het Marxisme’ volgen. Snel maken dat we daar weg waren dus . We moesten even rondbellen, maar uiteindelijk hebben we dan toch het juiste lokaal gevonden. De meeste leerkrachten tot nu toe bevallen me wel. Zo is die van Consumer Behavior vrij kritisch, ook tegenover onze universiteit (ze bekritiseerde de menswetenschappelijke richtingen van onze school door ze te vergelijken met de naburige Zhongshan Universiteit). Net zoals de docente van marketing betrekt ze leerlingen ook erg bij de les en haalt ze praktische voorbeelden aan, zoals bijvoorbeeld de opvallende haarsnit van een Chinese leerling bij ons in de klas om ‘anders te willen zijn dan alle anderen’.

    Het valt me op dat, hoewel Chinese leerlingen niet gewend zijn te spreken voor de klas (de meeste lessen vereisen niet veel interactie en zijn vrij theoretisch), ze dan toch ook niet zo schuchter zijn wanneer ze aangesproken worden. Ze staan recht en kijken recht voor zich uit terwijl ze de vraag van de professor beantwoorden, maar spreken meestal vol zelfvertrouwen en durven zelfs te grappen. En hoewel er tijdens de les meestal veel geroezemoes en weinig oplettendheid is (ook al hangt dat van de leerkracht af), gaan er toch redelijk wat handen omhoog wanneer de professor een vraag stelt – toch wel anders dan die grote aula’s in België waar dan iedereen doet alsof hij of zij nog extreem druk bezig is met noteren . Ook dit semester worden de aanwezigheden regelmatig gecontroleerd, en nog een andere professor had zelfs in het rood op zijn powerpoint staan dat bij één afwezigheid zonder voorafgaande melding er 10% van je totaalpercentage zou afgetrokken worden. Serieuze dreigementen dus. Wat hebben Chinezen trouwens toch met PPTs? Het lijkt alsof een les of huiswerk zonder bijhorende PowerPointpresentatie waardeloos is. Ik ben net van mening dat sommige lessen net beter zonder PPT gegeven worden, zoals bijvoorbeeld ‘Business Chinese’.

    Het weer is op dit moment vrij wisselvallig, vooral vochtig en mistig. Ik ben geen fan van dit soort weer, omdat het zoveel ongemakken met zich meebrengt. Zo is het moeilijk om je kleren droog te krijgen en zijn alle vloeren nat, wat slipgevaar oplevert. Niet enkel in de fietsenstalling (ik dacht vanochtend dat ze er misschien gepoetst hadden, maar dat bleek dus niet het geval te zijn), maar ook in de klaslokalen zelf zijn de vloeren nat. Gelukkig is er ditmaal geen schimmel van de partij, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk .

    Verder is er hier niet veel veranderd. Het doet me goed iedereen terug te zien, en ik ga weer regelmatig eten met mijn maatjes hier, heb mij nagels laten doen, ga op bezoek bij Vivi... Gisteren ben ik naar het Nanyue Mausoleum geweest: je kan er niet enkel de schatten uit het graf van de tweede Nanyue-koning Zhao Mo bewonderen, maar je kan zelfs echt in de grafkamers afdalen. Ik was aangenaam verrast door wat er te zien was. Die man is begraven met ongelooflijk veel rijkdommen, alsook met 15 mensen – natuurlijk had hij wat gezelschap nodig. Op het moment dat ik de crypte bezocht, waren er werken bezig. Werklui deden geen enkele moeite om de serene sfeer in de tombe te bewaren: om de haverklap viel er gereedschap, de mannen brulden elkaar toe... Tot dusver de rustplaats van de Koning van Nanyue.

    ’s Avonds ben ik dan met vrienden ‘wumizhou’ 米粥gaan eten, een soort van Cantonese hotpot. ‘Zhou’ kom je in Guangzhou overal tegen, het is een soort van dunne rijstpap zonder smaak. ‘Wumizhou’ is hetzelfde, maar dan zonder de rijst . De pap wordt gebruikt om vis, vlees en groenten in klaar te maken. Op het einde kan je er dan wat rijst bij doen om eventuele gaatjes in je maag te vullen, maar dat was bij ons niet nodig .

    ENGLISH version

    The new semester has started! My schedule isn’t completely fixed yet, but I do can already tell you that among others I’ll follow Cantonese, Marketing and Consumer Behavior. Our schedule has changed again today because it (just as in the beginning of last semester) wasn’t structured well. For example: yesterday we didn’t have two, but three hours of Consumer Behavior, and today suddenly we were finding ourselves in the class ‘Principles of Marxism’ – it didn’t take us very long to get out of that class again . After a few calls we eventually found the the right classroom. So far, I like most of our teachers. The one from Consumer Behavior is quite critical, also concerning our university (she criticized the humanities in our school by comparing them with the nearby Zhongshan University). Just like the teacher of Marketing she involves the students quite a lot in class and uses practical examples, such as a Chinese student in our class with an eye-catching haircut that he had chosen to be ‘different from the others’.

    What is curious is that, although Chinese students aren’t used to speaking in class (most courses don’t require lots of interaction and are quite theoretical), still they aren’t very timid when they are asked a question by the professor. They stand up and look straight ahead of them while answering the question, but most of the time talk very confident and even dare to crack a joke. Also, even though mostly in class there’s a buzz of voices and not a lot of interest (although that depends of the teacher), still a lot of hands are raised whenever the professor puts a question – quite a big difference with those big auditories in Belgium where in this case everyone acts as if he or she is still extremely busy taking notes .  Also this semester attendances are noted down, and one of my professors had even written on his PPT (in big red letters) that ‘Who skips his class once without preceding notice will lose 10% of his total score’. Serious treatments for sure. By the way, how come Chinese are so obsessed by PPTs? It seems as if a class or assignment that doesn’t come with a PowerPoint presentation is considered worthless. My opinion is that certain lessons are taught better without PPT, such as ‘Business Chinese’.

    At this moment the weather is quite unstable, humid and misty. I’m not a fan of this kind of weather, since it comes with a lot of inconveniences. For example, it’s hard to dry your clothes. Moreover, the floors are completely wet, which causes danger of skidding. Not only the bicycle garage (this morning I thought they had cleaned over there, but that turned out to not be the case), but also in the classrooms the floors are wet. Thank God this time there’s no accompanying fungus, but what isn’t there yet can still come of course .

    Apart from these things nothing much has changed over here. It feels good to see my everyone again, and I’m often going out for food with my friends, I had my nails done, I’m visiting Vivi… Yesterday I went to the Nanyue Mausoleum: over there you can’t only admire the treasures out of the grave of the second Nanyue-king Zhao Mo, but you can even enter the crypt! I was pleasantly surprised by what I saw. That guy wasn’t only buried with an incredible amount of treasures, but also together with 15 people – of course he needed some company. At the moment I visited the crypt, there were restauration works going on. The workmen didn't do any effort to preserve the serene atmosphere in the tomb. Every two minutes there was equipment falling down, the workmen were constantly yelling to each other... Thusfar the final resting place of the King of Nanyue.

    In the evening I went to eat ‘wumizhou’
    米粥 with friends. ‘Wumizhou’ is some kind of Cantonese hotpot. ‘Zhou’ is something you can find anywhere in Guangzhou. It’s similar to our Belgian rice porridge, but more thin and without taste. ‘Wumizhou’ is the same thing, but without rice . This gruel is used to prepare fish, meat and vegetables. In the end you can still add some rice to fill up possible holes in your stomach, but in our case that wasn’t necessary .

    Bijlagen:
    http://www.google.com/imgres?um=1&hl=en&newwindow=1&sa=N&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbnid=rDIyQVAiZb6q7M:&imgrefurl=http://www.uukt.com.tw/phpbb/viewtopic.php%3Ft%3D37685%26sid%3D393aae10c668996f25442302d7f3db2c&docid=S7fXknD-mtZ3DM&imgurl=http://img516.im   

    23-02-2012 om 00:00 geschreven door Kelan  




    Ni hao! 你好! 欢迎光临 :)
    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben Kerlijne, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Kelan.
    Ik ben een vrouw en woon in Mol (België) en mijn beroep is sinologe.
    Ik ben geboren op 27/07/1988 en ben nu dus 35 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: karakters pennen en karaoke zingen.
    Ik hou van Chinezen, rijst, hotpot en stokjes.
    Imeel Kelan

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto's
  • Foto's van Kerlijne
  • Adres Kerlijne

  • Rondvraag / Poll
    Wanneer denkt u aan Kerlijne? :D
    altijd en overal !
    als ik Chinees ga halen bij de Ni Hao
    als ik ga slapen (en Kerlijne dus opstaat)
    als ik ga shoppen en 5 keer zoveel betaal als Kerlijne :p
    als ik chocolade eet (en daarna natuurlijk een reep naar Kerlijne opstuur)
    als China weer eens in het nieuws komt
    als ik me verveel tijdens een oersaaie les en droom van spanning en avontuur!
    als ik op mijn gemak de krant zit te lezen op een NORMAAL toilet
    als ik een kakkerlak zie rondcrossen
    als ik een Bruce Lee - film kijk
    als ik meer dan 60 eurocent betaal voor mijn avondeten
    als ik langs kamer 5 loop in het gebouw op Brabançonnestraat ... (welke nummer was het ook alweer?)
    Bekijk resultaat


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog


    Archief per week
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 13/09-19/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs