Uit ZITA.forum : .. Filosofie en levensvragen ..
>>>>Als gevolg daarvan roept ieder antwoord weer nieuwe vragen op.
Dus je kunt het zo formuleren => hoe meer antwoorden je vindt in het leven, hoe meer je je bewust wordt van hoe weinig je weet.
Dit leidt tot de conclusie => hoe kennisrijker, hoe vraagrijker. (en dus => hoe antwoordarmer)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
--O.K dan ;
--Maar even los daarvan, mag men stellen, dat men op vele van de zogenaamde levensvragen zowel met een ja of een neen kan en moet antwoorden . --Want moest men met een absoluut ja of neen kunnen antwoorden, dan zouden het geen vragen meer gebleven zijn na al deze eeuwen van filosofie, en onderzoek .... --Dus je mag stellen bv. : dat God bestaat en niet bestaat ;..dat zal afhangen van wat je onder 'god' verstaat ; een naieve klassieke invulling van het begrip 'god' doet momenteel alleen ongeloof oprijzen ; een begrip als god wetenschappelijker invullen, doet de moderne mens enigszins neigen naar een zeker 'ietsisme' ; god zien als een bewuste energie, die ook een begrip en principe in onze wetenschap zelf is . -- Hetzelfde met de vraag is de ' mens vrij of niet ' ; antwoord kan hier zijn : de mens is gedeeltelijk vrij en ook niet vrij ...; vrij als deel van een geheel, dus gedeeltelijk vrij in respect met de andere en het andere , volgens eigen bepaaldheid en grenzen . --Heeft de mens een ziel en is die ontsterfelijk ? Misschien wel en misschien niet : hangt af van wat je onder ziel begrijpt ; de mens als loutere stoffelijke materie verdwijnt wel ; maar of zijn energie die ook een 'bewuste' energie is, verdwijnt is een andere kwestie ; 'is energie niet onverwoestbaar ? --Wat is goed voor de mens ? , m.a.w; hoe handelt hij ethisch juist of goed ? Antwoord kan hier zijn : goed of ethisch handelen is het meest logische denken en handelen , dat reikt naar het absoluut 'goede' ; de verhevenste idee van Plato ? Leef dan absoluut logisch, zo leef je juist en ethisch goed ... --Antwoorden blijven genuanceerd ; en zodoende voldoen ze nooit volledig de mens als filosofisch ondervrager . Inderdaad iedere antwoord schept weer zijn nieuwe vragen . --Besluit : leer leven als 'ietsist' ; volg de 'logos' ; er zal zeker wel ergens iets zijn ; en buiten ons geblindeerd kamertje is er zeker nog wel iets ...; maar daarmede is de vraag ook zeker nog niet opgelost ... --Wij zullen het nooit leren en het aldus nooit kunnen weten .... Maar leer ermee te leven !.
Meta-fysica : ....... visie op de 'hemel' én op de aarde.........
Onder metafysica verstaat men de wijsgerige leer die niet de realiteit onderzoekt zoals we die ervaren door middel van onze uiterlijke zintuigen (zoals de fysica), maar datgene wat boven de materie uitgaat, de totaliteit van al het gegevene. Die eenheid kan in beginsel zowel in een buiten onze wereld liggende 'ware' ("transcendentale") werkelijkheid worden geponeerd, zoals Plato deed, of ("immanent") in de vele bijzondere ervaringsgegevens zelf, in een diepere grond, waarin de gegevenheden alle zijn gefundeerd, zoals Aristoteles deed.
--tekst uit Wikipedia -------------------------------------------
Dit is nu juist karakteristiek voor de filosoof : het gevoel 'verwondering'. Er is inderdaad geen ander begin van de filosofie dan dit. Plato , Theaetetus 155d
*************************
De hele Westerse filosofie is niet meer dan een serie voetnoten bij Plato. A.N. Whitehead
************************************************************ en dat wil ik ten zeerste beamen..; ..lees verder .
--Plato had het voortdurend over de Wereldziel, waaraan ook de menselijke ziel deelachtig was ... --Ook de 'New Age' theorieën hebben het in hun 'Universele wetten' en vooral in 'De Wet van Eén" over het kosmisch bewustzijn, dat in alles terug te vinden is ..., en alles tot een 'eenheid' maakt ...
Dit is een oude versie van deze pagina, voor het laatst bewerkt door 81.240.144.241 (Overleg) op 14 mei 2008 21:23. Deze versie kan sterk verschillen van de huidige versie van deze pagina.
Het intellectus agens is een filosofisch concept uit de Europese middeleeuwse traditie.
Bij intellectus agens gaat het om de gedachte, dat een 'actief intellect' (latijn: intellectus agens) de vormen in de ziel van de individuele mens 'indrukt': er is dus één geest, waaraan wij allen deelhebben.
Dit artikel is een beginnetje over filosofie. U wordt uitgenodigd op bewerk te klikken om uw kennis aan dit artikel toe te voegen.
--Bijdrage aan Wikipedia ; artikel Intellectus agens
--bijdrage van 14.05.2008--
>>>>--Intellectus agens : uit het Latijn; het werkend intellect
--Intellectus agens is een begrip, dat Aristoteles aanwendde in zijn werk 'Over de Ziel' .
--Hij beschreef de ziel zover en zogoed mogelijk als een mechanische en materiele organisatie in de mens : maar uiteindelijk moest hij er de 'intellectus agens' aan toevoegen . Voor hem was die 'intellectus agens' van buitenuit als het ware door de deur binnen in de foetus en in de ziel gekomen of geplaatst ... Het was dit gedeelte van de 'ziel' dat goddelijk was en zowel het denken als het willen in gang kon zetten ...; ('het brein achter de computer') -
--Men kan het 'intellectus agens' ook een 'onbewogen beweger,een'eerste oorzaak' en een 'causa causarum' noemen ..., als veroorzaker van denken, willen en zelfs van lichamelijke bewegingen ; want het was de 'begeerte' in de mens, die hem aanzette tot handelen en tot bewegen ..; en dat verliep via de 'intellectus agens' ...
--Naar analogie van het 'licht', dat de kleuren-in-potentie omzet in kleuren-in-act, en aanzet tot het 'zien' zelf van de dingen ; kan men stellen, dat het 'intellectus agens' het actieve intellect is, dat de potenties van wat via de zintuigen in het brein ingeprint en opgeslagen is, omzet in acties of acten van ideeên en gedachten >>>>
--11 mei 2008 : Pinksteren of Sinxen . --Pinksteren bij uitstek een feest voor de Christenen, is het feest van de geest . --De Geest als derde hoedanigheid van God, na God de Vader en God de Zoon, de Geest, die de mens altijd nabij blijft ...
--Ook voor de niet-religieuzen kan Pinksteren het feest van de 'geest' zijn ; voor wie de 'geest' ziet als de energie, die van alles het substraat is ...
--Prachtig !!! Proficiat ! --Diepzinnige mijmeringen . Met woorden kan men zeker veel doen ....ook in de filosofie . --Ik persoonlijk durf het hier minder over de naam 'god' hebben, daar die benaming m.i. al teveel naieviteiten, -voortkomende uit onmogelijke attributen, die men aan Hem toekent,- teweeg brengt . --Hier prefereer ik voor een zeker 'ietsisme' , dat niet anders kan dan 'vaag' blijven voor ons ... --Verder was Spinoza pantheist, maar ook dualist ; denken en uitgebreidheid, attributen, die hij overnam van Descartes . --In een sprookjes- 'osmose' tussen uitgebreidheid en denken, lichaam en ziel, geest en lichaam, enz. kan ik echter moeilijk geloven ...; waar blijft dan die eenheid ? --En daar 'geest' of bewustzijn zich wel stof of materie kan voorstellen ; en stof of materie niet kan denken of bewust zijn , ben ik eerder filosofisch-idealist ... --En inderdaad ook wij als mensen zijn als het ware een regendruppel, uit de oceaan ontstaan, die er tenslotte weer terug moet in neervallen ; net zoals het beeld van 'de golven en het water' ...; de golven zijn dan de 'zijnden' en het water het 'zijn-zelf' ... --Die oceaan zou ik het 'zijn' zelf noemen . Het 'zijn' het meest transcendente begrip, dat het onderliggende van en aan alles is . --Het 'zijn' als substraat van alles, zie ik dan niet als een zekere 'materie', maar eerder als een geestelijke-energie ... --Hier kom ik dan op systemen van idealisme en zelfs van solipsisme die ik als enig consistent metafysisch systeem zie ; 'solipsisme' echter dat het zelf moet overschrijden, zodat alles een 'denken van het denken', of een interactie van ideeën wordt ; wat deze dan ook mogen wezen ; dat systeem noem ik 'supra-solipsisme' ... --Dat zijn mijn mijmeringen in het kort...
--En nu maar schieten op de pianist(en) !!??
* * * * *
Mijmeringen 2 - 'forum;filosofie.be' -1.5.2008
--Het blijft natuurlijk filosoferen . --Maar er is ook wel een verschil tussen water ( H2O ) en een 'golvende' golf . Golven zijn als het ware verschijningsvormen van water, dat er het substraat van is . --Naar analogie kan men zeggen, dat zijnden verschijningsvormen zijn van het 'zijn' zelf . Al zijn de begrippen zijnden en zijn abstracter dan water en golven . --'Zijn' is dan misschien het meest transcendente begrip ; nog transcendenter dan 'god' bv., daar ook die god onder de noemer van het 'zijn' moet gerekend worden ; immers ook Hij 'is ' dan ...; 'zijn' het ongekende substraat van alle zijnden ? --Misschien kan men de analogie of de vergelijking doortrekken - om nog eens klassiek te doen - naar wat Aristoteles ( altijd hij maar ?) enerzijds prima materia of materie én anderzijds vorm noemde . De vormen, dus de zijnden, waren voor hem uitingen van de materie, de prima materia, die niet per sé stoffelijk diende te zijn , en als het 'zijn' kon beschouwd worden . Of nog volgens Ar. kan men het zijn zien als de potentie waaruit de zijnden, als acten emaneerden . --Mijmeringen ?
* * * * *
mijmeringen 3 - 2.5.2008
--Zijnden zijn inderdaad emanaties vanuit het 'zijn' zelf , dat op zich zelf ondeelbaar is . --God gelijkstellen aan het 'zijn' ??? Is het zijn een 'Hij' ??? Moet het 'zijn' alle attributen, die men aan God toekent in zich zelf bezitten ??? --Is het 'zijn' almachtig, de goedheid zelve , enz...; attributen , die zo menselijk en menselijke projecties zijn ???
--Anderzijds moet ook god dan deel uitmaken van het zijn ??? --Kan het 'zijn' de logica bv. niet zijn... eerder dan een 'god' ??? De logica en de eeuwige wetten als enig absoluut zijn en zijnde, terwijl al de rest contingent aan deze logica ( Logos) moet zijn, en eruit moet voortgekomen zijn Logica en denken of bewustzijn schepper van alles ??? --De vorm was voor Aristoteles de tweede oorzaak , na de materie , terwijl finaliteit de vierde oorzaak was na de de werkings-oorzaak ... --Finaliteit als vierde oorzaak was toch de 'causa causarum- de oorzaak der oorzaken ; daar deze oorzaak het 'doel', de reden en de aanzet tot de andere oorzaken voorstelde . --Het blijven mijmeringen .....
--uittreksel uit Zita.forum : "De Waarheid" dd.23.04.2008
DE WAARHEID -- 22.4.2008
--Het is zo, dat alles wat wij via de wetenschappen menen te kennen, alleen het fenomenale van de 'dingen' betreft . M.a.w. ook de werking van de hersenen of het denken zelf kan niet waargenomen worden . --Hier geldt dus de gulden regel van Kant : " Men kan het innere der dingen niet kennen " .... --Het is dit 'innere' dat het predikaat 'geest' of 'bewustzijn' kan meedragen en in zich hebben ..., en kan instaan voor denken, willen, enz. ; en van zodra het innere ook op de vorm, dus op het fenomenale werkzaam is ; kunnen ook de lichamelijke gevolgen van dat willen of denken fenomenaal zichtbaar worden . --Laten we zeggen, dat de vroegere dualiteit geest en lichaam kan vervangen worden, door vormen -het uiterlijke- en door -het innere- dat aldus een ongekende geestelijke energie moet zijn ; die zelf instaat voor het al dan niet verschijnen van zijn uiterlijke vormen, die wij dan materie noemen - zoals deeltjes die ontstaan of vergaan vanuit energie of vice versa ..
--Aldus is zowel wat wij als geest of bewustzijn bschouwen evengoed materie ; als dat materie ,en het stoffelijke als geest of bewustzijn kunnen beschouwd worden
--De waarheid van de realiteit blijft aldus ongekend ; en moet een 'bewuste' eenheid zijn, die nu eens verschijnt als materie en dan eens als geest ; weliswaar zonder beide echt te kennen .
--reden : uitgepraat wegens herhaling van steeds weerkomende onderwerpen en thema's ; ook wilde ik het steeds houden op pure filosofie en meta-fysica ; en het minder hebben over actuele discussiepunten, teneinde niemand te kwetsen .
--Ook hier wil ik alle lezers, zowel voorstanders als tegenstrevers bedanken ...
--Het was leuk ; soms ook leerzaam .
--Alles blijft nog wel te lezen ; of 'op te slaan' ...
----Vrije wil ? Het oude probleem geraakt nooit opgelost, net als zoveel meta-fysische vragen . --Maar als men alles ziet in een systeem van een 'supra-solipsisme', dus een systeem van solipsisme, waarin alles bestaat, ook wij, als moment-ideeën in één super-ego, 'geest' of 'bewustzijn', is het niet moeilijk om te bepalen, dat de mens zowel vrij als on-vrij is . --De mens gezien als deel-idee is dan gebonden door de relaties tussen andere deel-ideeën ; én de mens gezien als deel van het super-ego zelf, is aldus vrij . --Vrijheid moet bestaan als eerste oorzaken - de onbewogen bewegers van Aristoteles zijn tenslotte nog niet zo dwaas . --Eerste oorzaken zijn een kracht uitgaande van het ongekende 'innere der dingen' zelf ; - een wil als energie die vlgs Schopenhauer de inhoud moet worden voor het niet te kennen 'innere der dingen' van Kant - ; en de gehele causaliteit-ketting volgt dan als relaties tussen hetgeen veroorzaakt werd door die eerste oorzaken . --Als eerste oorzaken kan men het hogere, absolute, het eeuwige of zelfs God noemen ; maar ook bv. de zielen van de mensen, het streven van dieren en de finaliteit van alles in de natuur ; of in het kort 'al het innere der dingen' zelf . --Alles bestaat aldus in een zekere eenheid - supra-solipsisme, dat dan ook een uitleg kan zijn voor vele meta-fysische en filosofische problemen . Supra-solipsisme dat solipsisme en alle andere ismen omvat . --Moraal of ethiek kan zijn basis of grondprincipe vinden in diezelfde eenheid . --Als alles en allen deel-ideeën zijn in het 'geheugen' van een super-ego, is alles en zijn allen met elkander verbonden en gebonden ; zodanig dat altruisme tenslotte ook egoîsme wordt ; de eenheid als principe voor de ethiek . --De mens net als alles dan, is dan ook zowel vrij als on-vrij of gedetermineerd . --En allen samen met alles zijn we dan een beetje het 'absolute' zelf ; en dat bewijst de intuitie, die wij vaak hebben omtrent vele dingen en problemen . --Intuitie zou men alsdan een 'openbaring' kunnen noemen van het 'super-ego' aan ons als moment-ego . --Net zoals gedachten of ideeën vanuit één geheugen naar voor komen, terwijl andere nog in rust blijven, zo zijn wij samen met alles wat in deze wereld voorhanden is, moment-ideeën in dit super geheugen ; het 'Denken van het denken'... --Zijn we dan toch een beetje 'god' in het diepste van onze gedachten ?>>>>>>
-Supra-solipsisme is de term, die het meest werd aangewend in deze blog, die steeds een idealistische visie op de filosofie heeft gegeven . --Het blijft filosofie, niet te bewijzen, maar een enige consistente theorie .
...volgende komt nog uit 'zita-forum.be ... :--zie bericht hierna....
--In de oudheid en de middeleeuwen was het vooral het geloof in mythes en in religie, dat doorslaggevend was voor de algemene opinies omtrent de realiteit .
--Later werd dat de 'rede' van de mens, die hij trachtte te staven aan de hand van de ontluikende wetenschappen .
--En naarmate die wetenschappen vorderden, besefte men, dat die menselijke rede onvoldoende was om de realiteit te omvatten en te kennen .
--Zal de toekomst er een zijn van 'beredeneerd geloof' of liever van 'intuitie' ?
--Zal intuitie de nieuwe 'openbaring' worden ? En wordt die intuitie ons ingegeven via een 'hoger intellect' -een wereldziel- waarin we de echte realiteit moeten zoeken ?
Ik ben Valère De Brabandere
Ik ben een man en woon in Tielt (België) en mijn beroep is gepensioneerde ambtenaar.
Ik ben geboren op 27/02/1935 en ben nu dus 89 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: o.a. filosofie.