thuishaven
We zijn de 17de week van 2024
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • K3
  • Kathleen Aerts
  • Elke Taelman
  • Beatrice Egli
  • Elke Taelman
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rustig genieten van gedichten, liedjesteksten, muziek, vertellingen, prenten en foto's.
    Welkom in mijn thuishaven. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
    24-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee liedjes. G.H. Priem

    Twee liedjes.

    I.

    De blanke bloem, geboren

    In 't witte morgenlicht,

    Sluit bij het dagvergloren

    De blaren dicht.

    Maar 't gouden hart blijft gloeien

    In de ambergele kluis,

    Die lauwe geure' omvloeien

    En nachtgeruisch.

    Zóó is mijn ziel een bloeme,

    Wier fulpen urn omvat

    Wat menschentong niet roeme:

    Haar zonneschat.

    II.

    Ik sta en tast in 't duister,

    Ik sta en tast rondom,

    Toch is verborgen luister

    Alom.

    Ik sta en hoor in 't duister,

    Maar zwijgen is rondom,

    Toch is een vreemd gefluister

    Alom.

    Ik sta en wacht in 't duister,

    Mijn lippen blijven stom....

    God, wat geheim omruischt er

    Me alom?

    24-11-2013, 05:55 Geschreven door André  


    23-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meiliedje. G.H. Priem

    Als weer de lauwe windekes

    Gaan spelen op de fluit,

    Dan roepen al de kindekes

    De Mei tot koning uit.

    De Meie, de Meie,

    De wereld is de bruid!

    Ze kransen en ze kronen er

    Zijn jongen blonden kop,

    En trekken hem al jolende

    Den hoogsten heuvel op.

    De Meie, de Meie,

    En dansen om den top.

    Dan klappen ze in de handekens

    En zingen blij een lied:

    De Mei is koning in het land

    En schooner is er niet.

    De Meie, de Meie,

    Die glimlacht als hij 't ziet.

    Zijn droomblauwe oogen tintelen,

    Zijn glimlach is zoo zoet,

    Er sparkelt uit zijn blonde haar

    Een glans als zonnegloed.

    De Meie, de Meie,

    Die maakt de wereld goed.

    23-11-2013, 00:00 Geschreven door André  


    22-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liedjes. G.H. Priem

    I.

    Als rinkelgetrommel van tamboerijn

    En geklepper van castagnetten,

    Zoo zal nu dit simpele liedje zijn

    Om danspasjes bij te zetten.

    Voetje hier, voetje daar, draai nu rond, zie zoo,

    Met sleepjes en stapjes en draaitjes,

    Twee naar links, twee naar rechts, nu gekeerd heel vlug,

    En terug weer met kleine zwaaitjes!

    In mijn hoofd zat dit wijsje en 't moest er uit,

    Als een vogeltje, dat wou vliegen.....

    O, wat een plezier, dat ik daarop nu

    Jou lichaampje-lief zie wiegen!

    Als rinkelgetrommel van tamboerijn

    En geklepper van castagnetten,

    Zoo moest er dit simpele liedje zijn

    Om danspasjes bij te zetten.

    II.

    Zooals een lichtje schemert,

    Goud-bevend in den nacht,

    Zoo neuriet door mijn leven

    Een liedje, teer en zacht.

    Een liedje van verlangen,

    Een liedjen als een droom,

    Die huivert bij 't ontwaken

    En vlucht met bleeken schroom.

    Een liedje als menschen-weenen,

    Violen-fluisterklacht......

    Wilt g'ook dat liedje zingen,

    O liefste, zing het zacht!

    22-11-2013, 00:00 Geschreven door André  


    21-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vogelliedje naar de oude trant. G.H. Priem

    Vogeltje, stipje in de lucht, zo klein,
    zoudt gij mijn eigen beeld niet zijn?
    hoog omhoog, waar de wolken gaan,
    laat gij uw klapperende wiekjes slaan,
    twettert en twinkelt ge uw zilveren lied,
    en de mensen omlaag, die horen u niet.

    Zijt gij bekoort door uw eigen zang?
    Twettert gij daarom zo luid en lang?
    Strooit ge daarom op het windje uit,
    zonnige sterretjes goudgeluid?
    Stil als een scheepje op het water zacht,
    wiegt ge u een wijl op uw donzen schacht.

    Torens en huizen en mensen zijn,
    zo ver en zo laag en zo klein, zo klein,
    het werelds geluid dringt maar flauw, heel flauw,
    door tot u, zanger van het hemelsblauw,
    smarten en vreugden, en wat daar is,
    blijft voor uw ogen geheimenis.

    Slechts om u heen, in de zonneschijn,
    leven en zweven uw liedjes fijn,
    drijven ze als vlokjes zilverschuim,
    op de deinende golfjes van het hemelruim,
    dobberen ze weg, waar de wind ze leidt,
    door de blauwe ruimten van oneindigheid.

    Maar van enkel zonneschijn leeft gij niet,
    en uw hongerig maagje, dat vult geen lied,
    vogeltje, stipje in de lucht zo klein,
    zoudt gij mijn eigen beeld niet zijn?












    21-11-2013, 00:00 Geschreven door André  


    20-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liedje naar de oude trant. G.H. Priem

    In het oosten rees de maan,
    stak er al de sterretjes aan,
    deed ze lustig branden,
    het blikkerde en flikkerde overal,
    op de heuvels, in het dal,
    en over de stille landen.

    Jubelend steeg het gewiekt geluid,
    nachtegaals trompetje uit,
    en het windje stroomde,
    zacht langs bladerkroon en tak,
    van het groene loverdak,
    waar Lizette droomde.

    Het schone blonde kind daar lei,
    dicht met de oogjes allebei,
    en de lipjes open,
    door de takken kwam het licht,
    over haren en gezicht,
    sluiksgewijs gekropen.

    Was ik, Lizette lief, de maan,
    ik raakte kind, uw hartje aan,
    deed van liefde het branden,
    en mijn bleke zonnepracht,
    spreidde ik om uw schouders zacht,
    met mijn leliehanden.

    1895



    20-11-2013, 00:00 Geschreven door André  


    19-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van een meisje. G.H. Priem

    Ik zag haar over de leuning leggen,
    Ik zag ze, maar hoe ze wel was kan ik niet zeggen,
    ze was zo mooi, zo mooi in de zon,
    die om haar danste, en toen ze begon
    te lachen, heel even, met fijne geluidjes,
    te lachen, te lachen, zo lief en zo guitjes,
    toen wou ik wel wezen de warme zon,
    die haar met zijn warmte omvatten kon.

    Heel omvatten met bevende armen,
    in flikkerlichten om haar hoofdje zwarmen,
    kussen haar ogen en zijdig haar,
    was ik, was ik, de zon toch maar,
    ik zou haar over de leuning leggen,
    maar de zon kon ik niet zijn, en ik wist niet te zeggen,
    wat ik wel zijn wou, neen, zon ook niet,
    zon niet en maan niet en warmte niet.

    Ik wou het hekje niet zijn, waar ze over lei,
    haar mond niet, haar hals niet, haar harenzij,
    wilde ik niet wezen, ik moest haar zien,
    zien en horen en voelen, en
    in en om haar en bij haar zijn,
    als op de bloemen de zonneschijn,
    ik zag haar over de leuning leggen,
    wat ik wou wezen kon ik niet zeggen.

    Ik zag haar over de leuning leggen,
    wat ik haar zeggen wou kon ik niet zeggen,
    woordjes wou ik hebben van goud,
    spreken dat vond ik veel te koud,
    woordjes van goud die ik kon zingen,
    zo zacht dat ze haast in de lucht vergingen,
    woordjes als vlammetjes om je aan te branden,
    rood in het midden en goud om de randen.

    Maar een stem, och een stem, is zo een nuchter geluid,
    en de wind die blaast de woordjes uit,
    ik zag haar over de leuning leggen,
    wat ik haar zeggen wou, kon ik niet zeggen,
    ik zag haar over de leuning leggen,
    ik zag haar gezichtje in het water leggen,
    stil in een spiegel van enkel goud,
    geurtjes asemde het groene hout,
    kleurtjes lachte de bonte wei.

    Toen met haar voetjes allebei,
    schoof ze van het plankje en wipte omlaag,
    in de mollige waterlaag,
    het water dat spatte met kleine vonkjes,
    het meisje dat lachte met kleine lonkjes,
    liep door het water met zacht geplas,
    of ik dat simpele water was,
    en toen ze weer aan de oever stond,
    was ik weer liever de groene grond.

    Meisje, o meisje, je weet het niet,
    liefde is verlangen en geeft verdriet.






    19-11-2013, 08:55 Geschreven door André  


    18-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liedje voor Rosinde. G.H. Priem

    Blonde Rosinde, ziet ge niet
    hoe de zon haar pijltjes schiet,
    door de groene linde?

    Geloof me, het is op jou gemunt,
    zonnetje, zonnetje, och, je kunt
    toch haar hart niet vinden.

    Ik heb er al jaren naar gezocht,
    heel wat uurtjes doorgebrocht,
    onder de groene linde.

    Als er de maan scheen bleek en koud,
    Als er de zon scheen warm en goud,
    droomde ik er van Rosinde.

    Kapelletjes stoeien om het huis,
    het windje zingt met zacht gesuis,
    door de groene linde.

    Alles is zon en alles is geur,
    Alles is klank en alles is kleur,
    om het nestje van Rosinde.

    Haar venstertje is dat kleine daar,
    hoe vrolijk grijpen de takken er naar,
    de takken van de oude linde.

    De bladeren kijken de kamer in het rond,
    o blaadjes, blaadjes, of gij daar vond,
    een hartje dat mij beminde.

    1891
    G.H. Priem 1865-1933 Amersfoort




    18-11-2013, 08:01 Geschreven door André  


    Videoweerbericht
    De plaatselijke tijd in Brussel:
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • Venster op de wereld
  • Restaurantgids
  • boeken
  • Wikipedia
  • Nieuwe encyclopedie
  • Vertalingen
  • Synoniemen
  • Onze Taal
  • Wetenschappen

  • Zoeken met Google



    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs