in de lessen hebben we in groepjes een soort groene energie moeten voorstellen zoals windmolens, waterkrachtcentrale, .. wij zelf hadden getijdencentrale en dat was een heel leerrijke ervaring !!
nog diezelfde dag , 3 mei, zijn we ook naar Aquafin geweest. daar heeft een gids ons uitgelegd hoe het water dat de mens vuilmaakt terug gezuiverd word.
hieronder zie je een overzicht van Aquafin.
1 gemeenschappelijke riool 2 collector 3 vijzels 4 roosters 5 slibverwerking 6 vet en zandvanger 7 beluchtingsbekken 8 nabezinktank 9 zuiver water
in de lessen techniek hebben we deze periode in het bundeltje, het vakantiehuis, gewerkt. daar hebben we geleerd over verschillende soorten plannen, zoals het gevelplan, het grondplan, de doorsnede, .. en we leerden dingen over andere aspecten die komen kijken bij het bouwen van een huis zoals materialen, elektriciteit, isolatie, ....
op ?? zijn we met de school naar kamp c geweest, en dit is wat we daar zoal gezien en geleerd hebben :
- eerst hebben we geleerd dat kamp c een oude legerbasis is die nu opgedeeld is in 4 zones : -infozone - natuurzone - bedrijvenzone - zone voor ervaringwone
het infocentrum
- we hebben geleerd over duurzaam bouwen en de 4 aspecten ervan : ruimte, energie, water en materialen. - we hebben geleerd wat over warmte- en ruimteverlies, het groene dak, de waterzuiveringsinstallatie, de vijver en de zonnewering.
het bedrijvencentrum + Casana
- hier zijn we meer te weten gekomen over zonnewering en de windmolen. - ook hebben we hier een bezoek gebracht aan de demowoning Casana. dit is een huis dat helemaal gebouw is volgen bio-ecologische principes.
blokhut
- hier heeft onze gids ons het een en het ander bijgebracht over isolatie, de warmtecamera en hoe ramen en glas ook kunnen helpen om duurzamer te leven.
schuur
- na een bezoek aan de schuur weten we alles over duurzaam omgaan met water en licht. en ook en ook een zonneboiler heeft geen geheimen meer voor ons. als laatste leerden we ook nog wat over ventilatie en verwarming.
kies of teken een afbeelding en print die op de rechterkant van je papier. maak dan gaatjes door de tekening op de plaatsen waar je je ledjes wilt. nu teken je een schakelschema van de stroombron ( batterij ) in de rechterbenedenhoek naar je ledjes. laat hier een stukje open voor je schakelaar. plak er nu een koperdraad. soldeer dan de de ledjes en de verbindingen van de koperdraad aan elkaar vast.
als je al deze stapjes goed hebt uitgevoerd heb je nu een zelfgemaakte wenskaart !
WAT HEBBEN WE ALLEMAAL GELEERD IN DE BUNDEL VAN TECHNIEK
1 : why the bike. Tien redenen waarom de fiets beter is dan een auto of brommer. 2 : Doe de test : we moesten zelf een test doen waarbij we 16/20 hebben gehaald. 3 : Signs : hier hebben we geleerd over verschillende verkeersboren en wat ze betekenen. 4 : C-U : na dit hoofdstuk zien automobilsten ons altijd zien. al is het nacht, hangt er mist of regent het. 5 : dode hoek : door de dode hoek sterven nog steeds vele fietsers, voetgangers, .. nu wij dit weten zullen we beter opletten als we in de buurt van een auto, vrachtwagen, .. zijn. 6 : quizen en gamen : als je ook mee wilt quizen of gamen ga dan naar : ww.traphetaf.be
Kate , Katleen & Lucy hier. Dit is onze 1e blog dus wij hebben nog niet veel inspiratie. Maar wij hebben dit profiel aangemaakt voor de les techniek, Op de school pius x in wilrijk/Antwerpen. wij zijn 13 en 14 jaar oud en zitten in het 2de middelbaar. Lucinda is heel erg fan van Losh , Kate is fan van 1d En Katleen houd van synchroonzwemmen. Onze hobby's zijn Baseball , Joggen En synchroonzwemmen. Wel, we gaan jullie laten, tot de volgende blog !