We hebben deze keer ons best gedaan hier zijn 2 nieuwe filmpjes !! filmpje 1 gaat over hoe je op tekkit een veilig nucleare reactor maakt.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=SOgXPmm-VSI
filmpje 2 gaat over hoe je een industrial information panel maak voor bv de reactor
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2Msi_k-RPfk
Onlangs was ik aan het tv kijken en ze hadden het over deze website.
Het noemt galaxy zoo het is een website waar duizenden foto's of zelf miljoenen
foto' s opstaan van over het gele heelal. En ze willen al die foto's classificeren
maar dat zij veel te veel foto's voor een paar astronomen dus kun je zelf mee helpen.
Echt aan te raden neem een kijkje op :
http://www.galaxyzoo.org
17-07-2013 om 09:16 geschreven door kameelschaap21
Fabrikant
Airbus
Type(s)
A318 A319 A320 A321
Lengte
37,57 m
Spanwijdte
34,10 m
Hoogte (vanaf de grond)
11,76m
Interieurbreedte
3,70 m
Max. aantal passagiers
180 (1-klasse)
Leeggewicht
42.400 kg
Max. startgewicht
77.000 kg
Max. brandstof
29.680 liters
Motoren
2
Kruissnelheid
0,79 mach
Max. reikwijdte
5700 km
Eerste vlucht
22 februari 1987
Status
in gebruik
Aantal gebouwd
3097 +2711 orders (september 2012)
[1]
17-10-2012 om 18:35 geschreven door kameelschaap21
Op 15 januari 2009 maakte de piloot van de Airbus A320-214, US Airways-vlucht 1549 een geslaagde noodlanding op de Hudsonrivier. Kort na vertrek vielen beiden motoren uit na een vogelaanvaring. Alle 155 inzittenden overleefden het ongeluk.
Op 27 november 2008 stortte een A320-200 van Air New Zealand in de Middellandse Zee. Zeven personen, waaronder de twee piloten, kwamen om het leven.
Op 17 juli 2007 schoot een Airbus A320 van TAM Linhas Aéreas door bij de landing op de luchthaven Congonhas in São Paulo. Alle 187 inzittenden kwamen om, net als twaalf mensen op de grond.[2]
Op 26 juni 1988 verongelukte tijdens een demonstratievlucht een Airbus A320 nabij het vliegveld Mulhouse-Habsheim in de Elzas. Het toestel vloog laag en traag (voor een vliegshow) met goed weer over het vliegveld, om enkele ogenblikken later bomen te raken. Bij het ongeluk kwamen drie personen om het leven en raakten er 50 gewond.
Een Airbus A320 van Armavia stortte neer in de Zwarte Zee bij Sochi. Alle 113 inzittenden komen om. Het ongeluk gebeurde tijdens slecht weer.
17-10-2012 om 18:22 geschreven door kameelschaap21
De Airbus A320 zag voor het eerst het licht in 1986; in 1988 volgde de levering aan de eerste maatschappij: Air France.
Kenmerken
De A320 heeft standaard twee cabine-opties. De two-class-indeling bestaat uit een business class en economy class met 150 stoelen. De single class-indeling, die voornamelijk door chartermaatschappijen wordt gebruikt, telt tussen de 164 en 180 stoelen, afhankelijk van de beenruimte. De Airbus A320 heeft één gangpad. Aan beide kanten van het gangpad zijn de stoelen opgesteld in rijen van 3. In de business class is dit standaard twee stoelen per rij. De A320 heeft in totaal acht nooduitgangen.
De A320 kent een moderne glazen cockpit; veel van de traditionele mechanische instrumenten zijn vervangen door een grafische weergave van de informatie van die instrumenten op een beperkt aantal computerschermen. Het gebruik van computerschermen biedt onder andere het voordeel om de informatie die op de schermen gepresenteerd wordt aan te passen aan de vluchtfase en/of de specifieke toestand van het toestel. Zo worden bepaalde checklisten op één van de schermen getoond en kan de vlieger de doorlopen stappen hierop afvinken.
De Airbus A320 was het eerste, op grote schaal geproduceerde, verkeersvliegtuig waarin fly-by-wire technologie werd toegepast. Een opvallende nieuwigheid was de uitrusting van de stuurknuppel als "sidestick" (een soort joystick).
Alle vernieuwingen hadden bij de introductie van het toestel ook een keerzijde. Vliegtuigen die uitgerust zijn met de fly-by-wire-techniek hebben niet langer een mechanische verbinding tussen piloot en stuurvlak. In dit geval is een computer vereist om de beweging van de piloot te vertalen naar beweging van stuurvlakken. Deze computer zal hierbij rekening houden met de specifieke vluchtfase en kan daarbij zelfs bepaalde inputs van de vlieger negeren wanneer deze de veiligheid van de vlucht in gevaar brengen. Zo zal het computersysteem de vlieger beletten om een bocht in te zetten met een te grote rolhoek. Hiermee wordt het voor de vliegers nog belangrijker om de toestand van het controle-systeem te kennen en te begrijpen. De A320 trok in de eerste jaren na haar introductie negatieve aandacht met een aantal ongevallen waarin de bemanning niet doorhad in welke configuratie het toestel zich bevond. Het vormde het begin van een periode waarin veel aandacht uit zou gaan naar ongevallen waarbij een perfect functionerend vliegtuig onder controle van een volledig capabele bemanning toch tegen het terrein aanvliegt. zie Controlled Flight Into Terrain (CFIT).
17-10-2012 om 18:17 geschreven door kameelschaap21