We
vervolgen deze week met ons thema van de cyclus van meganatuurcatastrofes die
planeet aarde van de vierentwintigste tot de zevende eeuw v. Chr. teisterden.
Het artikel van verleden week handelde over de beschreven ramp in het voorjaar
van 722 v. Chr. Nu blijkt dat 54 jaar en zes maanden later de wereld opnieuw
getuige van een kosmisch fenomeen was. De annalen van de Assyrische koning
Essarhaddon hebben hier een verwijzing naar.
De
Assyrische koning Essarhaddon had al eerder mijn aandacht op dit blog in een
artikel van 20.06.2016: de zoon van
de Assyriër Sanherib: Essarhaddon. Zie link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1466373600&stopdatum=1466978400
Naast
het belangrijke feit dat in de Bijbel naar Essarhaddon als koning van Assyrië
verwezen wordt gaf ik in het artikel vooral aandacht aan de veldtocht van
Essarhaddon naar Egypte in diens tiende regeringsjaar in 671 v. Chr. Ik wees in
het artikel naar de identificatie van de Egyptische stad Khepru-re of
Sethosburg met de Assyrische naam Ishrupri.
De Assyrische
naam van de stad Ishrupri was vanuit Egyptische bronnen onbekend tot de Duitse Oriëntalist
Albrecht Alt (1883/1956) haar identificeerde met de stad van Sethos, farao Seti
of met zijn Egyptische naam Wesher-khepru-re van de negentiende dynastie. Het
Assyrische Ishupri betekent ‘burcht van Sethos’ of burcht van Khepru-re. Voor
de gevestigde Egyptologie ontstond er onmiddellijk een anomalie aangezien er
ongeveer zes eeuwen tijdsverschil zitten tussen Sethos en Essarhaddon. Waarom
zou Essarhaddon naar de stad van een heerser verwijzen die volgens hun
gefabriceerde tijdsconstructie ruim zes eeuwen eerder heerste?

In het
licht van de herziening van de geschiedenis van de oudheid die sinds Velikovsky
in een stroomversnelling geraakt is zit er slechts één generatie verschil
tussen Sethos en Essarhaddon en bestaat er geen anomalie meer. Het is de logica
zelve dat de Assyrische kroniekschrijver naar de stad van Sethos verwees
wanneer hij de marsroute van het leger van Essarhaddon naar Egypte beschreef.
Zie TIJD en TIJDEN, 2015, blz.
366-373. De identificatie van Ishupri met Sethosburg behandel ik in TIJD en
TIJDEN in het hoofdstuk: blz. 375-384. Hier identificeer ik bovendien het
Bijbelse Tachpanhes van de profeet Jeremia met de stad Daphnai in de Noordoostelijke
Nijldelta. Ook postuleer ik dat de tot nu toe niet gevonden hoofdstad Saïs één
en dezelfde was als het in de Bijbel beschreven Tachpanhes. De Bijbelse
plaatsnaam Tachpanhes zou namelijk ook kunnen staan voor het Egyptische
‘Te-haph’ ne-hes’ wat ‘huis van de Nubiër’ betekend. Dit is een puzzelstukje
dat exact past in het plaatje bij de strijd van Essarhaddon tegen de Nubiër of
Ethiopiër Tirhaka in de Noordoostelijke Nijldelta. De conclusie is dat de stad
met de Assyrische benaming Ishupri dezelfde plaats is als het Bijbelse
Tachpanhes dat voor het Egyptische Te-haph’ne-hes staat en ook dezelfde plaats
als Daphnai is. Een hedendaags voorbeeld voor deze spraakverwarring is de
Belgisch-Waalse stad Liège in noordoost België die in het Nederlands de naam
Luik heeft en door de Duitsers Lüttich genoemd wordt. Een ander voorbeeld is de
Duitse stad Aachen (in dezelfde regio) die in het Nederlands met Aken aangeduid
wordt en in het Frans met Aix-la-Chapelle.
Na de
onderwerping van Egypte stelde Essarhaddon vazallen over het land aan die voor
hem het land schatplichtig maakte. De belangrijkste vazal en farao van
Essarhaddon was: Horemheb. Hier volg ik echter een eigen variant los van
Velikovsky die Horemheb door de Assyriër Sanherib liet benoemen. In mijn boek TIJD en TIJDEN, 2015, blz. 357-359,
werk ik dit uit. Ook in mijn boek De
Zonaanbidder, 2016, blz. 85 haal ik summier Horemheb aan.
De
bedoeling van het artikel van deze week is aandacht te geven aan de verwijzing
van Essarhaddon in zijn bewaarde annalen naar een storm-demon die hem vooraf naar Egypte ging. Ik meen dat de
verwijzing van Essarhaddon van een storm-demon naar een kosmisch fenomeen
verwijst dat past in de cyclus van meganatuurcatastrofes die planeet aarde van
de vierentwintigste tot de achtste eeuw voor Christus plaagden. Zie het artikel
op dit blog van 13.03.2017, de
zondvloed van Deucalion, link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1489359600&stopdatum=1489964400
Hierna
het betreffende gedeelte uit de bewaarde annalen van Essarhaddon dat over de
storm-demon handelt.
The king, whose sovereignty the lord of lords, Marduk,
has exalted, far above that of the kings of the four quarters, who has brought
all the lands in submission under his feet who has exacted tribute and tax from
them. (He is) conqueror of his foes, destroyer of his enemies; (He is) the king whose walk is a storm, and
whose deeds a raging wolf. Before him is
a storm-demon, behind him a cloudburst. The onset of his battle is mighty. He is a consuming flame, a fire that does
not go out. (He is) the son of Sennacherib, king of the universe, king of
Assyria, son of Sargon, king of the universe, king of Assyria, viceroy of
Babylon, king of Sumer and Akkad. (He is of) the eternal seed of priesthood, of
Bel-bani, son of Adasi, who established the kingdom of Assyria, who at the
command of A¹¹ur, Shamash, Nabu, and Marduk, the great gods, his lords, overthrew
the servitude of the city of A¹¹ur.
(Adapted from Luckenbill 2:224-27, Luckenbill, Daniel
David. Ancient Records of Assyria and Babylonia. Vol. 2: From Sargon to the
End. Chicago: University of Chicago Press, 1927.)

Het
bijgevoegde schema toont de regeerperiode van Essarhaddon en vermeldt de
Assyrische invasie van Egypte in zijn tiende regeringsjaar 671 v. Chr. Zijn
zoon Assurbanipal zat toen al als co-regent op de troon. De regeerperiode van
Assurbanipal heb ik op de tijdsbalk verankerd met zijn twintigste regeringsjaar
in het jaar 652/651 v. Chr., het geboortejaar namelijk van Adda-Guppi, die
stierf in het negende regeringsjaar van koning Nabonidus van Babylon en dit
volgens de bekende Harran-inscriptie. Op basis van deze verankering valt zijn
eerste regeringsjaar in het jaar maart 671/februari 670 v. Chr. En aangezien we
weten dat zijn vader Essarhaddon in de maand november van 669 v. Chr. stierf,
maakt dat Assurbanipal drie jaar als co-regent de troon met zijn vader deelde.
Het co-regentschap van Assurbanipal met zijn vader Essarhaddon in 671 v. Chr.
is niet onlogisch wanneer we bedenken dat in dat jaar Essarhaddon zijn
offensief tegen Egypte ondernam en dat het aanstellen van een co-regent als
reden voor het veilig stellen van de monarchie gebeurde (zie De Assyriologie
herzien, 2012, blz. 102-103).
De
vermelding van een storm-demon door Essarhaddon die hem naar Egypte voorafging
past in de cyclus van meganatuurcatastrofes van kosmische oorsprong die volgens
de theorie van de vierentwintigste tot de zevende eeuw v. Chr. planeet aarde
teisterden.
Het
werk van Donald W. Patten, Ronald R. Hatch and Loren C. Steinhauer, ‘The Long Day of Joshua and Six Other
Catastrophes’, heeft al langer mijn aandacht op dit blog. Deze geleerden
leveren een schema met een cyclus van catastrofes van 2484 v. Chr. tot 701 v.
Chr. Zij identificeren zeven rampen van kosmische oorsprong die planeet aarde in
de oudheid teisterden. De meganatuurcatastrofe-cyclus is volgens Patten nauwkeurig te berekenen
tot 54 jaar en zes maanden met iedere keer een planetaire interactie in
de maand maart, het Romeinse Tubilustrium en de daaropvolgende catastrofe 54
jaar en zes maanden later in oktober, het Romeinse Armilustrium. Het was
volgens hen de planeet Mars die in die tijd de aarde in haar omloop rond de zon
periodiek verstoorde.
Het
jaar 701 v. Chr. is hun vertrekpunt op de tijdsbalk en ankerpunt vanaf waar zij
in de tijd terugrekenen. Dit noodlottige jaartal 701 v. Chr. als ankerpunt op
de tijdsbalk hebben zij van de geleerde Edwin R. Thiele. Thiele die op basis
van de Assyrische koningslijst het jaartal 701 v. Chr. voor het veertiende
regeringsjaar van Hizkia, uitdokterde. Zie het artikel op dit blog van 30.11.2017: De
knieval van de geleerde Edwin R. Thiele, zie link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1511737200&stopdatum=1512342000
Als een gevolg van het hanteren van de chronologie van
Thiele voor de regeerperioden van de koningen van Israël en Juda zit de
geleerde Donald W. Patten en zijn medewerkers met hun cycluslijst van rampen er
enkele jaren naast en dienen zij regelmatig met ‘circa ’s’ voor het dateren meganatuurcatastrofes,
te werken.
Wanneer men echter het
cyclusmodel van Donald W. Patten, Ronald R. Hatch en Loren C. Steinhauer,
binnen de nieuwe chronologie van de sabbat- en jubeljaren hanteert zijn de
resultaten nochtans verbluffend.
Een voorbeeld is het bekende
jaartal 776 v. Chr. met de instelling van de Olympische Spelen door de Grieken
als dank naar hun goden toe, toen een verwachte ramp werd afgewend. Het is een
ankerjaar waar we met zekerheid de cyclus van rampen mee kunnen linken. Heel de
wereld van de oudheid hield tegen het jaar 776 v. Chr. de adem in voor de
aangekondigde ramp die planeet aarde dan opnieuw zou treffen. Zie het artikel
op dit blog van 17.11.2017: De moeder van alle verwoestingen, zie link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1510527600&stopdatum=1511132400
Wanneer men vanaf het
jaartal 776 v. Chr. in oktober 54 jaar en zes maanden op de tijdsbalk naar voor
rekent arriveert men in de maand maart van het jaar 722 v. Chr. Het verkregen
jaartal maart 722 v. Chr. is hier opmerkelijk omdat dit jaar volgens de Bijbelse
chronologie in het voorjaar de dood zag van koning Achaz, de vader van Hizkia,
met een historische vermelding van een kosmisch fenomeen. Een Joodse legende
verhaalt namelijk dat op de dag dat koning Achaz stierf er slechts gedurende
twee uur daglicht was (Louis Ginzberg, Legends of the Jews, Volume IV, Bible
Times and Characters. From Joshua to Esther). De oorzaak ligt volgens de
catastrofetheorie bij een storing van planeet aarde in haar omwenteling om de
zon.
Wanneer
men van maart 722 v. Chr. opnieuw met een schijf van 54 jaar en zes maanden op
de tijdsbalk naar voor rekent arriveert men in oktober van het 667 v. Chr. Dit
jaartal is slechts één jaar verwijderd van het invasiejaar van Assurbanipal, de
zoon van Essarhaddon die in 668 v. Chr. Egypte binnenrukte en slechts drie jaar
na de invasie van Egypte door Essarhaddon in 671 v. Chr.
Het zou
echter kunnen dat er zich een afwijking in de cyclus van meganatuurcatastrofes
heeft voorgedaan. De onderzoekers Donald W. Patten, Ronald R. Hatch and Loren
C. Steinhauer, in hun boek: The Long Day of Joshua and Six Other Catastrophes,
hielden rekening met afwijkingen.
Het zou
echter ook mogelijk zijn dat de annalen van Essarhaddon niet nauwkeurig zijn,
en dan wordt het jaartal 667 v. Chr. een eventueel nieuw ankerpunt op de
tijdsbalk.
Hierna
enkele citaten van de zijde van de Assyriologie over de regeerperiode van Essarhaddon
en Assurbanipal:
“The sources for the reign of Esarhaddon are difficult
to date and are not reliable with regard to 15 details of campaigns and to their chronology. There are
considerable differences in the recorded order of events between the Esarhaddon
and the Babylonian chronicles and Esarhaddon’s prisms. Eph’al has questioned the reliability of the Esarhaddon and
Babylonian Chronicles. Etcetera…
“However, Cf.
H. Tadmor, “An Assyrian Victory Chant and Related Matters”, in: G. Frame
(ed.), From the Upper Sea to the Lower Sea: Studies on the History of Assyria
and Babylonia in Honour of A. K. Grayson (Leiden, 2004) 269-272. Tadmor
postulates that Esarhaddon’s Annals were
ideologically edited and thus are less valid for chronological reconstruction
than the Esarhaddon and the Babylonian chronicles. However, note that some
events in the Chronicles were also wrongly placed. Tadmor, “Autobiographical Apology”,
272. Cf. J. A. Spalinger, “Esarhaddon and Egypt: An Analysis of the First
Invasion”
Met
absolute zekerheid is het ditmaal niet mogelijk het kosmisch fenomeen uit de
Assyrische annalen te dateren. Ik postuleer dat het jaar 667 v. Chr. het
rampjaar was. Volgens de wetenschappers Donald W. Patten, Ronald R. Hatch and
Loren C. Steinhauer, in hun boek: The Long Day of Joshua and Six Other
Catastrophes, was het jaar 701 v. Chr. het laatst getuige van een
meganatuurcatastrofe. Ik meen dat men vanuit Assyrische bron een extra interval
aan de cyclus kan toevoegen van rampen.
Vanuit
mijn persoonlijke opleiding kan ik hier echter moeilijk over oordelen en blijft
het voor mij een vraag wanneer juist planeet aarde en haar zonnestelsel tot
rust kwam en het exacte klokwerk, dat we vandaag van alle planeten waarnemen, een
aanvang nam. Het is vooral via mijn interesse voor chronologie dat de cyclus
van catastrofes van kosmische oorsprong al lange tijd mijn aandacht heeft
aangezien het past in de in de Bijbel beschreven rampen in de oudheid.
De
moderne wetenschap kosmologie wijst de theorie van Donald W. Patten, Ronald R.
Hatch and Loren C. Steinhauer die gebaseerd is op mythologische bronnen en de
Bijbel, af. Hun geavanceerde computersystemen zijn alle geprogrammeerd op basis
van de uniformiteittheorie: de aarde is nooit in haar baan om de zon verstoord
en ons zonnestelsel loopt sinds mensengeheugenis als een klokwerk.

Het
laatste boek: Mankind in Amnesia, 1982, dat de controversiële onderzoeker Dr.
Immanuël Velikovsky (1895/1979) schreef was gewijd aan dit door de moderne
kosmologie afwijzen van de nochtans historisch gedateerde meganatuurcatastrofes
dat hij catalogeerde onder een ‘collectief geheugenverlies’ van de moderne wetenschap.
Velikovsky omschreef het als het volgt: De
herinnering aan catastrofes werd uitgewist, niet door gebrek aan geschreven
overleveringen, maar door een kenmerkend proces, dat later gehele naties,
tezamen met hun geletterden, in deze overleveringen allegorieën of
vergelijkingen deed zien, terwijl in werkelijkheid kosmische natuurverstoringen
daarin heel duidelijk stonden beschreven.
Wordt
vervolgd….
Met
vriendelijke groet,
Robert
De Telder
Recente publicaties:

Kronieken van
de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar).