Archief
  • Welkom
  • Cold war
  • Mogre mini quest
  • Eagles' Peak
  • Animal Magnetism
  • An Enlightened Journey
  • My Arm's Big Adventure
  • Elemental Workshop II
  • Slug Menace
  • Zogre flesh eaters
  • Witch's house
  • Watch Tower
  • Wanted!
  • Underground Pass
  • Troll Stronghold
  • Troll Romance
  • Tribal Totem
  • Tree Gnome Village
  • The Tourist Trap
  • Throne of Miscellania
  • Tears of Guthix
  • A Tail of two Cats
  • Tai Bwo Wannai Trio
  • Swan Song
  • Spirits of the Elid
  • A Soul's Bane
  • Shilo Village
  • Sheep Herder
  • Shadow of the storm
  • Shades of Mort'ton
  • Sea Slug
  • Scorpion Catcher
  • Rum Deal
  • Royal Trouble
  • Regicide
  • Recipe for Disaster
  • Rat Catchers
  • Rag and Bone Man
  • Priest in Peril
  • Plague city
  • One Small Favour
  • Observatory Quest
  • Mourning's Ends Part II
  • Mourning's Ends Part I
  • Mountain Daughter
  • Monk's Friend
  • Monkey Madness
  • Making History
  • Lunar Diplomacy
  • The Lost Tribe
  • Lost city
  • Legends Quest
  • Jungle Potion
  • In search of the Myreque
  • In Aid of the Myreque
  • Icthlarin's Little Helper
  • Horror from the Deep
  • Holy Grail
  • Heroes Quest
  • Hazeel Cult
  • Haunted Mine
  • The Hand in the Sand
  • The Grand Tree
  • The Golem
  • The Giant Dwarf
  • Ghosts Ahoy
  • Gertrude's Cat
  • Garden of Tranquillity
  • Forgettable Tale
  • Fishing contest
  • Fight Arena
  • The Feud
  • Family Crest
  • A Fairy Tale Part II - Cure a Queen
  • The eyes of Glouphrie
  • Enakhra's Lament
  • Elemental Workshop
  • Eadgar's Ruse
  • Dwarf Cannon
  • Druidic Ritual
  • Digsite quest
  • Devious Minds
  • Desert Treasure
  • Death to the Dorgeshuun
  • Darkness of Hallowvale
  • Creature of Fenkenstrain
  • Clock Tower
  • Cabin Fever
  • Biohazard
  • Big Chompy Bird Hunting
  • Waterfall Quest
  • Temple of Ikov
  • Recruitment Drive
  • Nature Spirit
  • Murder Mystery
  • Merlin's crystal
  • The Fremennik Trials
  • A Fairy Tale Part I - Growing Pains
  • Death Plateau
  • Between a Rock
  • Witch's Potion
  • Vampire Slayer
  • Shield of Arrav
  • Sheep Shearer
  • Rune Mysteries
  • Romeo and Juliet
  • The Restless Ghost
  • Prince Ali Rescue
  • Pirate's treasure
  • The Knight's sword
  • Imp Catcher
  • Goblin diplomacy
  • Ernest The Chicken
  • Dragon Slayer
  • Doric's quest
  • Demon Slayer
  • Cook's Assistant
  • Black Knight's Fortress
    Foto
    Zoeken in blog

    Gastenboek

    Geef je mening over deze site

    Quests
    Hier vindt je alle quests
    14-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tai Bwo Wannai Trio

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Startpunt: Praat met Timfraku in Tai Bwo Wannai (zuiden van Brimhaven)

    Eisen: Je moet Jungle Potion hebben voltooid. Je hebt ook 30 Cooking, 15 Agility en 5 Fishing nodig. Je hebt 65 cooking en fishing nodig als je je eigen Karambwan wil koken, maar het is niet vereist dat jij dat zelf doet

    Benodigde spullen: Net, knife, ongeveer 2000 gp, speer beter dan iron (of iron), Jogre bones, seaweed, banaan, karamjan rum, Pestle & Mortar, 2 agility potions, boog & pijlen of runes om een aapje te doden.



    Timfraku bedankt je voor wat je gedaan heb in de quest Jungle Potion en geeft je een nieuwe opdracht. Je opdracht is om zijn 3 zonen Tamayu, Tinsay en Tiadeche terug te laten keren in Tai Bwo Wannai.

    Hoe vis je karambwanji en karambwan: Je kan alleen karambwan vissen met een karambwan vessel. Ga naar Lubufu en praat met hem, je kan hem vinden door een beetje naar het zuiden te gaan bij Brimhaven. Het is vervelend maar later krijg je een kans om hem te helpen dus praat door. Hij vraagt je om lokaas te halen voor karambwans, je kan het vissen in een meertje zuid van Tai Bwo Wannai. Vis 25 karambwanjis met een gewoon net en geef er 20 aan Lubufu. Hij geeft je nu een karambwan vessel die je nodig heb om karambwan te vangen. Om het te vangen moet je een raw karambwanji in de vessel doen en vis dan bij de visplaats bij Lubufu.

    Tamayu is bij de mijnen zuid-oost van het startpunt van de quest. Hij zegt dat hij geen voet binnen het dorp zet voordat hij de Shaikahan dood heeft. Praat opnieuw met hem en hij vertelt je dat je met hem mee kan gaan bij zijn volgende poging en dat je hem dan nog niet eruit helpt. Het mislukt. Geef hem een agility potion en ga weer met hem mee. Het mislukt weer. Geef hem nu de speer met het karambwanpoison en een agility potion. Je maakt zo een kp speer: Kook een karambwan en doe een pestle & mortar erop (de karambwan moet wel licht groen zijn, dat betekent dat er nog vergif in de karambwan zit). Doe de karambwan paste op de speer. Geef hem de spullen en ga weer mee. Nu slaagt hij en keert hij terug naar het dorp.

    Tinsay is op Cairn Island. Deze zoon wacht tot er iemand komt om hem te brengen wat hij wil en hij ziet niets verkeerd eraan en je moet nu de dingen brengen die hij wil.

    Banana Karamja Rum: Je hoeft bij dit alleen een knife op een banaan te doen en dat in de rum doen. Geef dan de rum aan Tinsay.

    Nu vraagt hij om een seaweed sandwich. Dood een aapje en ga naar Tamayu. Hij geeft je monkey bones en monkey skin als je het aapje op hem doet. Doe de skin op het seaweed en geef het weer aan Tinsay.

    Nu wil hij verbrande Jogre bones gemarineerd in karambwanji. Doe de gewone Jogre bones in een oven. Doe dan een karambwanji op een pestle & mortar. Nu moet je een range opzoeken. Doe de karambwanji paste op de burnt Jogre bones en doe daarna de bones op een range. Doe het NIET op een vuurtje want dan explodeert het! Geef de gemarineerde verbrande Jogre bones aan Tinsay en hij wil nu naar het dorpje terugkeren.

    Tiadeche is noord van de Jogres. Pas op voor de Shaikahan. Die loopt daar ergens rond. Praat met hem en hij wil alleen teruggaan als hij een karambwan gevangen heeft. Geef hem de karambwan vessel met raw karambwanji erin. Nu wil hij weten hoe die vessel gemaakt is. Ga naar Lubufu en vraag een nieuwe karambwan vessel. Ga met de vessel naar Tinsay en geef hem de vessel. Nu geeft hij je crafting instructies en geef die aan Tiadeche. Nu vangt hij een karambwan en je krijgt zijn eerste vangst. Nu keert ook hij terug naar Tai Bwo Wannai.

    Ga nu naar Timfraku en zeg dat alle zonen terug zijn.

    Beloning: 5.000 Cooking, 5.000 Fishing, 2.500 Attack en 2.500 Strength ervaring. 2000 gp. Praat met de 3 zonen voor ervaring en een rune speer (kp)

    Quest Points: 2


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swan Song

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Startpunt: Praat met Kathy Corkat bij de boot naar de Piscatoris Fishing Colony. De boot ligt tegen de noordwestelijke kant van Tree Gnome Stronghold. Betaal Kathy éénmalig 50 coins (gratis met een Ring of Charos) en praat op het eiland met Herman Caranos.

    Eisen: Je moet Garden of Tranquillity en One Small Favour hebben voltooid. Je hebt ook 100 Questpoints, 66 Magic, 62 Cooking, 62 Fishing, 45 Smithing, 42 Firemaking en 40 Crafting nodig. Je moet een monster van level 170 kunnen doden. 23 Runecrafting is handig.

    Benodigde spullen: 50 gp of een Ring of Charos, 5 blood runes, 10 mist runes, 10 lava runes (zie Runecrafting guide), wapen, armour, goed voedsel en 7 bones (tijdens de quest te krijgen). Teleporteermiddelen naar Yanille, Ardouge of Tree Gnome Stronghold en Draynor of Falador kunnen je tijd besparen.



    Herman zit in de problemen: zijn stad wordt geteisterd door zeetrollen. Bied hem je hulp aan, hij zal die accepteren. Hij heeft alleen niet genoeg vertrouwen in je: hij wil een superervaren avonturier om hem te redden. Zijn oog is gevallen op die vreemde Wise Old Man van Draynor Village, die laatst de bank beroofde.

    Teleporteer naar Draynor en praat met de Wise Old Man. Hij vraagt je om 10 mist, 10 lava en 5 blood runes. Blood runes zijn het probleem niet: ze zijn te koop in de Magic Guild of Mage Arena, te stelen in de Chaos Druids toren boven Ardougne of natuurlijk te krijgen van sommige monsters. Mist en Lava zijn combinatie runes. Kijk in de Runecrafting gide voor meer informatie. Haal als je je spullen hebt je voedsel, wapen en armour van de bank. Probeer zoveel voedsel mee te nemen, dat je straks 6 plekjes in je inventory over hebt na het vechten met ongeveer 10 zeetrollen van level 79. Geef de runes aan de Wise Old Man. Hij zal je, als je alles hebt gegeven, terug naar de viskolonie teleporteren.

    De Wise Old Man is met je mee gegaan. Zoek hem op en maak een praatje met hem. Hij vraagt of je klaar bent om te vechten. Zeg hem dat je klaar bent om te vechten en ga naar binnen. Je zult worden aangevallen door trollen van level 79. Het is niet erg moeilijk om ze te doden: de Wise Old Man zal je helpen. Als ze allemaal dood zijn, vraagt de Wise Old Man je om Herman te vinden. Herman is in zijn kantoor. Het kantoor is in het stadje, ten oosten van de furnace. Praat met hem, de Wise Old Man zal nu ook weer verschijnen. Herman vraagt, tussen jouw gezeur over beloningen door, om twee dingen: je moet Franklin Caranos, een monteur, en Arnold Lydspor, de winkelier, helpen.

    Arnold Lydspor

    Arnold staat in de General Shop. Hij wil dat je 5 monkfish vangt, hij geeft je een net om dat te doen. De plek waar je monkfish kunt vangen is in de noordoostelijke hoek van de kolonie. Vang hier 5 monkfishes. Let wel op de trollen die af en toe te voorschijn komen, die moet je doden. Breng de vissen naar Arnold. Meneer is niet tevreden: je moet ze nog koken. Er staat een range in het zuiden van de stad. Kook de vis en breng vijf goed gekookte vissen naar Arnold.

    Franklin Caranos

    Franklin staat bij de ingang van de stad. Hij heeft vijf iron sheets nodig om de muur te repareren. Om te starten geeft hij je een tinderbox. Pak ook een axe en pickaxe van de stapels en ga uit de stad. Hak hier een boom om en ga onder de muur door. Zoek de stenen met iron en hak 5 iron ores. Het is handig er een paar extra mee te nemen, er zullen vast wel een paar bars mislukken. Houd de pickaxe bij je, die heb je later nog nodig!

    Laat de ores aan Franklin zien. Nu moet je er sheets van maken. Loop naar de furnace en smelt de ores totdat je 5 bars hebt. Steek dan de logs in de firebox van de machine naast je. Steek het vuur aan met je tinderbox. Ga nu naar de andere kant van de machine en plet de bars door ze tussen de platen te doen. De machine maakt iron sheets voor je, laat ze aan Franklin zien.

    Franklin vertelt dat je de muur moet repareren. Je merkt terecht op dat je een hamer nodig hebt, hij zal je er eentje geven. De plaats met de gebroken muren is onder de visplek, bij de rode streep op je kaart. Timmer de sheets op de muur en meld aan Franklin dat alles weer in orde is.

    Ga weer met Herman praten. Hij heeft nog steeds werk voor je: er moet voorgoed worden afgerekend met die stomme trollen. Hij heeft alleen geen leger om dat te doen... Daar moet jij weer voor zorgen. Herman wil dat je met Wizard Frumscone, de tovenaar in de kelder van de Magic Guild in Yanille, gaat praten. Frumscone kan je niet helpen: misschien die gestoorde paddenstoelentovenaar Malignius Mortifer, die altijd onder het Air Altar dingen staat te betoveren. Mortifer lacht je uit en wil zeven botjes van je. Breng die naar hem.

    Maliginus moet nog een vervoermiddel voor de boneseeds die hij gaat maken hebben. Misschien weten die Master Crafters in de Crafting Guild wat. Maliginus geeft je een brown apron om binnen te komen. Loop naar de Crafting Guild en maak een praatje met zo'n crafter. Sommigen zullen je aankijken alsof je gek bent, maar ééntje zal je kunnen helpen. Hij zegt dat je een pot met een pot lid nodig hebt. Maak er eentje: hak klei, maak het nat met een bucket/jug of water, maak een pot en een pot lid op een wheel en bak het in de oven van de crafting guild. Stop de pot lid op de pot en laat het aan Maliginus zien. Hij vindt hem mooi en stopt zijn bone seeds erin. Maliginus brengt je ook meteen even terug naar de viskolonie.

    Bereid je voor op de finale afrekening met de zeetrollen, daarbij moet je een monster van level 170 doden. Praat weer met Herman. Kijk naar de filmpjes, totdat de troll queen je komt pesten met haar magie-aanvallen. Pest haar terug met je wapen, totdat ze het loodje legt. Zoals bij alle magie-aanvallen kan Prayer from Magic een uitkomst zijn. Let wel op je prayer, soms haalt de queen wat van je prayer af! Nadat je de quest voltooid hebt, moet je weer met Herman praten. Hij zal je belonen. Helaas is dat niet met die hoed van de Wise Old Man, ondanks de stille hints die je poppetje geeft.

    Beloning: 15.000 Magic, 10.000 Prayer en 10.000 Fishing ervaring. Toegang tot de Piscatoris Fishing Colony, waar je Monkfish kunt vangen.

    Quest Points: 2


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spirits of the Elid

    Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

    Startpunt: Praat met Awusah the Mayor in zijn huis in Nardah en accepteer de quest. Nardah ligt ten zuidoosten van Pollnivneach, je kunt hier via het zuidelijke tapijt van Pollnivneach komen.

    Eisen: Je hebt 33 Magic, 37 Ranged, 37 Mining en 37 Thieving nodig. Je moet drie Golems van level 75 kunnen verslaan

    Benodigde spullen: Een law en een air rune voor Telekenetic grab, needle een stukje thread (te koop in een Crafting winkel zoals die van Al Kharid), een wapen met slashoptie (bijvoorbeeld een Scimitar), een wapen met een crush of een smashoptie (bijvoorbeeld je pickaxe), een wapen met een staboptie (bijvoorbeeld een Scimitar), een pickaxe, een rope, een boog met ongeveer drie goedkope pijlen, een knife en een lantaarn (zoals een kaars of bullseye lantern)



    De put is opgedroogd. Als er water uit de rivier wordt gehaald is dat al verdampt voordat de bewoners terug zijn, dus de mensen denken dat hun stad is vervloekt. Jij moet uitzoeken waarom en hoe. Nadat je de quest hebt geaccepteerd moet je naar het noordoostelijke huis wandelen. Hier is een oude man (Ghaslor) die er misschien meer van weet. Hij vertelt je over de riviergeesten, die door bijna iedereen zijn vergeten. De man geeft je een scroll. Lees die en ga naar de buren van Ghaslor.

    Praat met Shiratti the Custodian en vraag naar de sleutel. Hij is verzichtig met zijn spulleletjes, maar daar trekken we lekker niets van aan. Pak met telekenetic grab de sleutelvan de tafel af. Deze sleutel kun je aan de keyring van One Small Favour doen. Doorzoek ook de kast in de noordwestelijke hoek van het huisje en repareer de kleding die je vindt met je naald en draad. Doe ze aan en pak je wapens, rope, je pickaxe, je boog en een paar arrows van je bank.

    Loop de stad uit en loop naar het westen totdat je de rivier de Elid vindt. Volg de rivier helemaal noordelijk, totdat je bij het punt uitkomt waar de rivier uit een grot komt. Loop naar de grot zodat je niet meer kunt en gebruik je rope op de tak die over de grot hangt. Je kunt nu naar binnen klimmen. Ga door de deur heen.

    In de kamer waar je terecht komt zijn vier deuren. Een dubbele deur en drie enkele deuren. Open de enkele deuren en vecht tegen de golems die verschijnen. De Black golem heeft een zwak voor crush of een smashattack, de grey golem kan niet tegen slashattacks en de white golem kun je het beste doden met stabattacks. Open de deuren en laat het water stromen. Bij de meest oostelijke deur moet je op een stokje schieten, bij de andere twee kun je het water weer laten stromen door op de leidingen te klikken. Dan mijn of haal je de leidingen open. Nadat je de waterleiding weer gemaakt hebt ga je door de volgende dubbele deur. Hier staan drie spirits op je te wachten. Zij vertellen je dat ze de priester die Saradomin predikte hebben vermoord omdat het volk nu niet meer in de plaatselijke riviergod geloven. Het volk heeft zelfs het standbeeld weggegooid en dat was de laatste druppel. Ga terug naar Nardah.

    Vraag aan de burgemeester waar dat standbeeld is gebleven. Hij zegt dat ze dat in een scheur in de grond (crevice) hebben gesmeten. Pak ook een paar van zijn schoenen bij de deur van zijn huis. Pak een lantaarn of kaars van je bank en steek die aan. Nu kun je naar de scheur ten westen van de stad lopen. Gebruik je touw hierop en klim naar beneden. Maak hier een praatje met de geest die je aantreft. Hij wil het standbeeld terug geven in ruil voor de soles (zolen, dus geen souls zoals je figuur op RuneScape denkt) van de burgemeester. Gelukkig heb je zijn schoenen net gejat en bij je. Gebruik je knife op de schoenen en geeft de zolen aan de geest. Hij geeft je het standbeeld terug. Plaats dit op het plateau in het huis waaruit je de sleutel hebt gejat om de quest te voltooien.

    Beloning: 8.000 Prayer, 1.000 Thieving en 1.000 Magic ervaring. Je kunt het standbeeld als prayer altaar gebruiken. Dit standbeeld geeft je tijdelijk extra hitpoints, boven je maximale aantal. Dat gaat helaas weer weg, net zoals ze weer omhoog gaan als je schade hebt.

    Quest Points: 2


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A Soul's Bane

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Startpunt: Praat met Launa ten westen van de Digsite

    Eisen: Combat 60 of hoger is aangeraden

    Benodigde spullen: Rope. Goed armour, food en anti poison is handig



    Nadat je met Launa hebt gepraat, gebruik je je rope op het gat. Klim naar beneden, je krijgt een filmpje te zien. In het oosten is een kast met wapens erin. Pak het eerste wapen eruit en versla er een monster mee. Als je niets hit, moet je een ander monster pakken. Pak als je het monster hebt verslagen een ander wapen uit de kast. Versla hier de andere monsters, doe dit todat je weer een filmpje krijgt.

    Nu ben je in een andere kamer, je ziet dark holes en één black hole. Kijk door alle holes. Je krijgt soms een geest te zien, versla die dan. Ga steeds rond, totdat je weer een filmpje ziet. Ga dan door de black hole.

    Nu kom je weer in een andere kamer. Je ziet allemaal deuren en wat monsters, val de monsters. Je hit 0, maar na een tijdje verdwijnen de monsters. Doe dit totdat nog maar 1 monster over is. Nu hit je het monster en is hij dood. Hierna komen de monsters weer opnieuw. Doe hetzelfde een aantal keren opnieuw, totdat je weer een filmpje te zien krijgt. Ga nu door de confusion door.

    Je bent nu weer in de volgende kamer. Je ziet een soort zombies. Val ze aan, ze healen 2 of 3 keer voordat ze dood zijn. Als ze allemaal dood zijn, krijg je weer een filmpje te zien. Ga via de brug naar de overkant en ga de deur binnen.

    Je krijgt een filmpje te zien. Je moet vechten tegen een soort slangen: versla ze en je zult weer een filmpje zien. Ga na het filmpje door de deur en je bent uit de Dungeon.

    Beloning: 500 Defence en 500 Hitpoints ervaring. 500 gp en toegang tot de grot van Tolna

    Quest Points: 1


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shilo Village

    Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

    Startpunt: Zuidelijkste punt van Karamja, ten oosten van de ingang van Shilo Village (kijk op de kaart). Om daar te komen moet je over een bruggetje. Praat met Mosol Rei.

    Eisen: Je moet Jungle Potion hebben voltooid. Je hebt ook 32 Agility en 20 Crafting nodig. Je moet een level 91, 68 en 93 achter elkaar kunnen doden.

    Benodigde spullen: Spade, rope, lit candle of torch (kan in de general store van Tai Bwo Wannai, het stadje van Trufitus van de Jungle Potion quest worden gekocht), 3 bones, armour en goed voedsel.



    Mosol Rei vertelt je dat de koningin van de dood, Rashillya, is teruggekeerd. Dat is natuurlijk niet zo'n goede zaak, dus moet je dat melden aan Trufitus om verdere orders te krijgen. Als het goed is krijg je een wampum belt.

    Ga naar Trufitus, de man van de Jungle Potion quest in Tai Bwo Wannai (het stadje ten noorden van Shilo), en geef hem de belt. Je moet helpen de tempel te vinden. Je quest is nu gestart.

    De tempel: Ga naar de oost zijde van het eiland en ga over de boomstam. Ga nu naar het zuiden, totdat je een berg modder met stenen ziet. Graaf hier met je spade, je vindt een scheur. Brand de scheur uit met je kaars of torch. Doe je touw in het gat en klim naar beneden. Zoek naar een klein gat met "cave in" Kruip daarin. Zoek in de eerste hoek met loose rocks naar een scroll. Pak die. Ga nu verder, je ziet zakken. Doorzoek ook deze voor een scroll. Ga nu verder totdat je een galg vindt. Doorzoek het en je vindt een skelet. Pak die. Ga nu terug naar de ingang van de grot, daar vind je een broken table. Maak er een raft van. Voor andere dingen is niet genoeg hout. Als je niet genoeg hout hebt, moet je langs de waterval, maar dan krijg je wel schade.

    Trufitus: Ga terug naar Trufitus en geef hem de remains en scrolls. Lees dan zelf de scrolls. Ga nu naar het beeld bij Trufitus hut en begraaf het skelet. Nu komt er een geest, luister naar hem. Hij geeft je een bone shard. Ga terug naar Trufitus en zeg dat je de remains hebt begraven, nu moet je naar een tombe zoeken.

    Tomb of Bervirius: Trufitus vertelt je over een tombe die in het zuidwesten van zijn huis ligt. Ga daarheen. Beklim een berg met stenen en ga over de hangbrug, als je eraf valt, probeer het dan nog een keer totdat het wel lukt. Ga op het eilandje naar de stenen, doorzoek ze. Nu vind je een geheime grot. Ga naar binnen. Daar is een tafel, doorzoek hem en pak het zwaard en het locating cristal. Doorzoek de tafel nog een keer, nu vind je een blauwe scroll. Klim met de stenen weer naar buiten en praat met Trufitus. Geef hem de spullen die je gevonden hebt en hij vertelt je over een bronze necklace.

    Necklace: Voor de necklace heb je een bronze bar nodig. Ga naar de general store en koop een chisel, bronze bar en een hamer. Gebruik de chisel met de pumbel en je krijgt beads. Maak een bronze wire van de bronze bar met het aambeeld in het dorp. Doe de beads op de wire om de beads of death te krijgen. Trek dit amulet aan.

    Tombe van Rashillya: Ga weer over de slippery log in het oosten, maar ga erna nu naar het noorden totdat je 2 palmen ziet. Doorzoek ze. Je vindt nu een geheime deur. Doe de bone shard erop, hij past wel, maar er gebeurt niks. Maak er een bone key van met je chisel en je kunt naar binnen. Je moet nu echt je armour en food hebben. Klim naar beneden bij de stenen. Als je de bones nog niet bij je hebt dood je wat zombies voor de 3 bones. Nu rennen! Doe de botjes op de deur die je tegenkomt, die gaat open. Kijk op de dolmen en de grond schudt. Dood de zombie, het skelet en de shade. Pak Rashillya's bones van de tafel. Ga nu naar Trufitus en geef hem de remains. Nu moet je weer naar de tombe van Bervirius op het eiland met de hangbrug. Doe de remains daarop en er verschijnt een geest. Je quest is voltooid.

    Beloning: 3.875 Crafting ervaring. Je kunt in Shilo Village

    Quest Points: 2


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sheep Herder

    Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

    Startpunt: Praat met Councillor Halgrive in Ardougne (klein beetje ten oosten van de general store)

    Eisen: Geen

    Benodigde spullen: Ongeveer 150 gp



    Councillor Halgrive vertelt je dat hij zich zorgen maakt om de nieuwe ziekte, de plague. Vertel hem dat je de zieke schapen wilt doden. Hij geeft je vergiftigd voedsel, dat je aan de schapen moet geven. Je hebt ook kleren nodig die beschermd zijn, deze speciale kleren kun je kopen bij Doctor Orbon in de kerk. Geef hem 100 gp ervoor.

    Loop naar het noorden van de stad en ga buiten de stad. Hier zie je een drie zieke schapen lopen met dezelfde naam, met ten noorden daarvan een huisje.

    Draag je pak en pak een Cattleprod uit het huisje ten noorden van het schaap. Draag de cattleprod en ga naar één van de schapen met nummer 1. Deze is in het zuiden van het huisje. Leid één schaap naar het hekje (X op het plattegrondje hierboven) door steeds met je cattleprod te prikken. Dit is zowat het irritantste van heel RuneScape, maar het is even doorbijten. Je moet ongeveer achter het schaap staan. Rennen is een goed idee, anders wandelt het schaap leuk terug. Prik de schaap "door" het hekje en vermoord het schaap met het voedsel dat je gekregen hebt. Verbrand de botjes in de oven.

    Het tweede schaap is zuidoostelijk van het schuurtje. Doe met één van deze schapen hetzelfde als met het eerste schaap. Het derde schaap is in het noordwesten. Doe alweer hetzelfde. Doe dit ook met de vierde, het vierde schaap is in zuidelijk van de fishing guild.

    Ga naar Halgrive voor je beloning.

    Beloning: 3.100 gp

    Quest Points: 4


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shadow of the storm

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Startpunt: Praat met Father Reen in Al Kharid Bank.

    Eisen: Je moet Demon Slayer en The Golem hebben voltooid. Je hebt ook 30 Crafting nodig. Je moet een demon van level 100 verslaan.

    Benodigde spullen: 5.000 gp, silver bar, pestle and mortar, vial, wat shantay passes, water om te overleven in de woestijn en Silverlight van de Demon Slayer quest. Als je dit zwaard niet meer hebt, krijg je een gratis nieuw zwaard in de quest. Je hebt ook 3 zwarte kleren nodig die je tegelijk aan doet. Dat kunnen Ghostly robes zijn, geverfde Desert Robes (zie quest), Zamorak robes, Black Wizard, Black Dragonhide ect. zijn.



    Ga naar de bank in Al Kharid. Buiten de bank staat Father Reen. Praat met hem, hij vertelt je zijn problemen en geeft je een Silverlight als je die kwijt bent. Nu moet je naar de Shantay Pass. Neem je spullen van je bank, ook je kleren. Als je voor de geverfde desert robes kiest, heb je ook een pestle and mortar en een vial nodig. Ga met de Carpet Ride naar Uzer en ga een beetje naar het zuiden, praat daar met Father Badden.

    Ga via de trap naar beneden en ga naar het oosten. Daar zie je paddenstoelen, pluk ze. Gebruik je Pestle and Mortal op de mushrooms en je hebt inkt. Gebruik dit op je Silverlight sword en je desert robes. Draag je Evil Outfit en ga naar het noorden, praat daar met Evil Dave.

    Zeg "I wanna join your group" tegen 'm.

    Evil Dave laat je in de portal en leidt je naar Denath. Vraag Denath alles wat je kan, hij vraagt nu om een Sigil. Praat met Jenifer in de kamer waar Denath ook is, zij heeft een Sigil Mould. Tele naar Al Kharid en ga naar het furnace. Gebruik je Silver Bar op het furnace en kies "Make a demonic sigil".

    Ga terug naar Uzer als je de sigil hebt, ga weer door de portal en praat met Matthew en vraag hem "Do you know what happened with Jozef?"

    Hij vertelt je dan over een boek.

    Ga weer uit de portal en naar boven op de trap. Praat met Father Reen en Father Badden, vraag hen weer alles wat je kan. Praat nu met 'The Clay Golem': vraag hem ook alles wat je kan. Kijk rond in 'the Broken kilns' tot je het boek vindt. Als je het hebt lees je het. Ga weer in de portal en praat met Matthew. Hij leest dan ook het boek en stelt wat vragen.

    Praat met Denath en hij zegt dat het 'ritual' klaar is. Zeg hem ook: "I forgot the incantation". Dan vertelt hij je die 'incantation'. Schrijf dat ergens op of maak een Print Screen en plak 'm in paint wat ie zegt. Ga dan in de cirkel staan en druk op 'Chant Demonic Sigil'. Klik dan op de volgorde van de woorden van de 'incantation'. Bij mij was dat Nahudu Tarren Caldar Agrith-Naar Camerinthun. Nu zie je een filmpje waarin Denath verdwijnt in de cirkel, neem na het filmpje z'n Demonic Sigil op!

    Ga terug door de portal en je ziet Tanya sterven. Raap haar Demonic Sigil op! Praat met Evil Dave en vraag alles wat je kan, dan geeft hij jou ook een Sigil. Ga nu terug in de portal om met Matthew te praten. Hij zegt dat je nog 3 mensen nodig hebt om de demon op te roepen.

    Loop door het portal, ren de trap op en praat met Father Reen. Let niet op de stenen die vallen en de zandstorm, dat is normaal. Vertel hem de laatste chat optie en hij gaat weg, praat ook met Father Badden, die gaat ook weg. Praat dan met de Clay Gollem, vraag hem alles wat je kan. Hij is geprogrameerd om niet in de portal te gaan, dus dat doet hij ook niet.

    Ga weer naar de ladder en neem de Strange Impliment in de noordwesthoek van de tempel en ga terug naar de Clay Gollem. Gebruik de Strange Impliment op hem en je krijgt een scroll. Praat weer met hem en hij gaat ook weg.

    Ga terug de trap af en in het portal en praat met Matthew, zeg hem 'Yes'. Daarna zeg je de spreuk die je voordien ook had gezegd maar omgekeerd! (bij mij dus Camerinthum Agrith-Naar Caldar Tarren Nahudu)

    Denath komt, versla hem. Zorg dat je de laatste klap doet met het 'Black Silverlightsword'. (Hij doet melee en magie, hangt ervan af welke protect prayer je gebruikt). Als hij dood is kan je een melee-combatskill kiezen, daar krijg je 10K xp van.

    Gefeliciteerd!

    Beloning: Keuze uit 10.000 Attack, 10.000 Defence, 10.000 Hitpoints, 10.000 Ranged, 10.000 Strength of 10.000 Magic ervaring. Darklight Sword

    Quest Points: 1


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shades of Mort'ton

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Startpunt: De stad Mortton, zuidelijk stuk van Mort Myre swamps.

    Eisen: Je moet Priest in Peril hebben voltooid. Je hebt ook 15 Herblore en 20 Crafting nodig. Een monster van level 40 kunnen doden

    Benodigde spullen: Axe (hatchet), tinderbox, wat tarromin/water mixen zijn handig en ongeveer 10000 tot 20000 gp



    Doe deze quest in wereld 2, daar zijn altijd veel mensen die je helpen met de tempel op te bouwen.

    Beschrijving: Ga naar het huis met de gebroken tafel in het zuidwesten van de stad Mortton. Doorzoek te tafel en pak de herbs. Dan doorzoek je de shelf en leest het dagboek. Nu moet je de quest gestart hebben volgens je quest lijst. Mix ash in je vial met tarromin water (verbrand logs voor de ash). Nu krijg je Serum 207. Doe dit op de Shop Keeper Razmire en hij vertelt je over de tempel in het noorden. Dood 5 shades en pak hun remains. Je kunt deze niet van andere spelers traden, want dan werkt het niet. Ga terug naar Razmire.

    Ulsauire Shauncy en de tempel bouwen: Praat nu met Ulsauire Shauncy in het oostelijke huisje van de stad en laat hem de remains zien. Koop 2 vials olive oil en een hamer uit de general shop en wat dingen uit de bouwersshop. Ga nu naar de tempel in het noorden en herbouw het. Als de vlam in het midden brandt en je sanctity 10% is kun je de olive oil in het vuur houden. Doe deze oil op een log en nu heb je een pyre log.

    Het is handig om Serum 208 te maken, dan hoef je niet steeds een drankje aan de mensen met wie je wilt praten te geven, ze blijven dan altijd goed. Om Serum 208 te maken moet je je Serum 207 in de vlam van de tempel houden als je Sanctity 20% is. Doe dit op Razmire en Ulsauire, ze belonen je met 200 gp.

    Sleutel krijgen: Pak een remain en vind een Funeral Pyre oost of west van de stad. Doe de logs op zo'n tafeltje en leg de remains erbij. Verbrand het. Nu komt op het ding ernaast een sleutel. Pak het.

    Ga nu terug naar Ulsauire en hij beloont je. De sleutel is voor de deur in de heuvel in het noorden. In die grot zijn verschillende shades en kisten met beloningen als je de key erin doet. Je key raakt dan kwijt en dan moet je weer een nieuwe maken met de pyre logs.

    Beloning: 2.000 Crafting en 2.000 Herblore ervaring. Je kunt extra Herblore ervaring krijgen door het dagboek aan de Apothecary in Varrock te geven.

    Quest Points: 3


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sea Slug

    Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

    Startpunt: Ten oosten van Ardougne, bij de zee

    Eisen: Je hebt 30 Firemaking nodig.

    Benodigde spullen: Axe (hatchet), tinderbox, Swamp paste (1x, koop het in de Khazard Port shop)



    Praat met Caroline en zeg dat je haar wilt helpen. Praat met Holgart en hij heeft Swamp paste nodig om te varen. Ga het kopen of maak het door Swamp tar met Flour (Meel) te mengen en te verhitten. Als je het hebt, dan kan je gaan varen.

    Ga naar het huisje in het zuidwesten en praat met Bailey. Hij zegt dat zijn zoon in kratten is verstopt. Ga nu naar het Noord-Oosten en ga daar de trap op. Ga dan weer naar het Westen en je zal de jongen zien achter wat kratten. Praat met hem door rechtermuisklik op kratten te doen en dan shout over. Hij wil niet weg zonder zijn vader en je moet weer terug naar Holgart. Hij zal weer terug varen en je zal je op een eiland bevinden.

    De Vader: Kent, de vader wil niet weg voordat je zijn zoon hebt dus ga weer terug naar het platform. Ga naar het noord oosten en daar is een trap. Je mag er niet op, je moet eerst de sea slugs weghalen. Ga naar Bailey en hij zegt dat vuur hun zwakte is. Hij geeft je een toorts. Pak wat broken glass op en ga dan weer naar het noord oosten. Pak wat damp sticks op.

    Gebruik het Broken Glass op de damp sticks en je krijgt dry sticks. Klik op Rub Together en je hebt vuur! Nu kan je naar boven. Ga naar de zoon en doe Kick Loose panels bij de muur buiten het huisje. Praat met hem en ga nu naar de Crane (Kraan, het is in de buurt) en klik opp Rotate. Ga naar Holgart en vaar terug. Caroline geeft je je beloning.

    Beloning: 7.175 Fishing ervaring. Oyster pearls

    Quest Points: 1


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scorpion Catcher

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Startpunt: Op de bovenste verdieping van de Sorcerers Tower, zuid van Seers village. Praat met Tormac.

    Eisen: Je hebt 31 Prayer nodig.

    Benodigde spullen: Dusty Key



    Tormacs schorpioenen zijn ontsnapt en jij moet ze helpen terug te vinden. Hij adviseert je met een seer in Seer's Village te praten, die kunnen zien waar de Al-Kharid schorpioenen van Tormac zijn. Ga dus praten met een seer in Seer's Village.

    Hij beschrijft de kamer waar de schorpioen is. Dat is in de Taverley Dungeon. Ga daar heen. Je moet langs poison scorpions en spiders, blue dragons en black demons. Food, antipotion en dragonfireshield is dus aangeraden. Neem ook een dusty key mee als je die hebt.

    Bij de ingang van de dungeon staan wat suits of armour die je attacken als je de gate probeert te openen. Dood ze. Ga door de deur en loop verder langs de Black Knights, Magic axes en Poison scorpions.

    Loop verder naar het zuiden als je nog geen dusty key hebt. Hier is een smal paadje naar een ruimte met nog meer Black Knights. Loop door de deur en ga naar het oosten. Daar vind je een jailer, dood die. Hij dropt een key. Open gevangenis met de sleutel en praat met Velrak the Explorer. Na een beetje praten geeft hij je de sleutel als beloning voor zijn bevrijding. Loop nu terug naar de poison scorpions

    Ga het bruggetje over langs de lesser demons. Open de deur met je dusty key. Ga langs de draken en loop door, langs de black demons. Hier is een ruïne met poision spiders. Zoek naar een muur waartegen je kunt duwen. Duw ertegen en gebruik je cage op de schorpioen.

    Ga terug naar de Seer. Hij vertelt je nu een raadsel met de Barbarian Outpost. Je kunt hier alleen in als je de barbarenproef hebt doorstaan. Je moet alle café's in RuneScape af om allerlei dranken te drinken. Je krijgt een kaart waar elke waard je drankje afstreept. Als je dit al gedaan hebt hoef je dit niet meer te doen.

    Ga naar de Barbarian Guard bij de Barbarian Outpost. Hij laat je er nu in. Zoek de schorpioen en gebruik er je kooi op.

    Vraag weer aan de Seer waar de schorpioen is. Hij zegt dat ze in een kamer met bruine kleren liggen, dat is de Monastery bij Barbarian Village. Je hebt hiervoor 31 prayer nodig. Pak de schorpioen en breng ze alle drie naar Thormac.

    Beloning: 6.625 Strength ervaring. Thormac wil je battle staven betoveren tot een Mystic staf voor 40k.

    Quest Points: 1


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rum Deal

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Startpunt: Praat met Pirate Pete ten noorden van de Ectofunctus bij Port Phasmatys.

    Eisen: Je moet Zogre flesh eaters hebben voltooid. Je hebt ook 42 Crafting, 40 Farming, 50 Fishing, 47 Prayer en 42 Slayer nodig. Je moet een monster van level 150 doden

    Benodigde spullen: Armour, wapen, seed dibber, rake. Slayer gloves zijn handig als je niet besmet wil worden met de ziekte van de Zogre Flesh Eaters quest. Slayer gloves zijn te koop bij Slayer Masters.



    Pirate Pete vertelt een verhaal dat hij heel zielig is, dus zeg tegen hem als goedgelovige avonturier dat je hem gratis helpt. Hij slaat je bewustloos en voert je af naar een eiland. Je ziet een filmpje van rum deal. Een paar zombies protesteren dat ze rum willen en nu moet jij die voor hen gaan verbouwen en maken.

    De herb die verbouwd moet worden heet Blindweed. Ga naar het zuiden en zoek naar de kapotte patches. Gelukkig is de zuidoostelijke patch nog heel. Haal het onkruid weg en plant hier je Blindweed. Je hoeft hem geen water te geven. Als je last van zombies hebt, zoek je een savespot. Doe dan de optie "intimidate" zodat je niet meer wordt aangevallen. Je ziet dan een filmpje met een kat en een balletje wol als censuur (daar herkennen we Jagex weer!). Na twee tot vijf minuten wachten is de herb volgroeid.

    Breng je herb naar Captain Braindeath. Hij vertelt je dat je nu je de blindweed in de in de hopper moet doen. Ga de ladder in het zuidoosten op en gooi het blindweed in de hopper. Nu moet je weer naar die kapitein Hersendood gaan. Je moet nu een emmertje water halen met speciaal water. Pak een emmer van de grond en ga naar het westen van het gebouw. Ga via de ladder naar buiten en loop naar het westen van het eiland. Hier staat 50% Luke bij een poort. Praat met hem. Hij wil geen landrotten zoals jij door de poort laten, maar probeer gewoon de poort open te maken en leid hem af met een truc die op de "daar vliegt een oranje ooievaar" truc lijkt. Je kunt ook je Ring of Charos van de Garden of Tranquillity quest gebruiken, maar zo kan het ook. Glip door de poort en klim de berg op. Keer weer terug naar het huisje en doe je emmer water in de hopper.

    Kapitein Braindeath zegt nu dat je visjes moet vangen. Hij geeft je een fishbowl in een net. Ga terug naar de patches, hier is een fishing spot. Vis 5 see creatures en stop deze in dat ding naast de hopper. Zet de lever om, je visjes worden nu geplet. Gelukkig is dat maar een klein beetje (volgens de kapitein).

    Ga weer naar Braindeath, hij vertelt je dat je een kwade geest in de machine zit. Je moet naar Davey in het kamertje in het westen gaan, hij zal de moersleutel zegenen zodat je sterker bent. Hiervoor heb je 47 prayer points nodig, dus zorgt dat je die hebt. Gebruik je gezegende moersleutel met het trillende deel van de machine. Het monster van level 150 verschijnt. Hett monster is simpel te verslaan, dus wees niet bang.

    Ga weer naar Captain Braindeath en je moet het laatste geheime ingrediënt halen. Doe je slayer gloves aan en ga naar beneden via de trap bij de machine. Dood een spinnetje en doe zijn overblijfselen weer in de hopper die boven staat. Verzet de hendel weer en vertel dat je dit gedaan hebt aan Braindeath. Je rum is nu eindelijk klaar! Vul 2 buckets met rum uit het tappunt aan de zuidkant van de machine en ga naar captain Donnie, die staat in de buurt van de protesterende zombies ten zuiden van het gebouw. Praat met hem en hij gaat de rum drinken. Hij vertelt je nu dat ze weg gaan. Vertel dit aan Braindeath voor je beloning. Je kunt weer van het eiland afkomen met Pete: loop vanaf de loopplank naar het oosten en praat met Pete.

    Beloning: 7.000 Farming, 7.000 Fishing en 7.000 Prayer ervaring. Als je de holy wrench uit de quest in je inventory draagt terwijl je een prayer potion opdrinkt heeft je prayer potion meer effect.

    Quest Points: 2


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Royal Trouble

    Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

    Startpunt: Loop vanuit Camelot via het noordelijke pad naar Rellekka of teleporteer met de lyre van de Fremmenik Trails quest. Praat hier met de Sailor op de pier in de haven. Hij zal je naar Miscellania brengen. Ga naar het westen, loop het kasteel binnen en ga een verdieping omhoog. Praat hier met Advisor Ghrim.

    Eisen: Je moet Throne of Miscellania hebben voltooid. Je hebt ook 40 Agility en 40 Slayer nodig. Je moet een monster van level 149 kunnen doden

    Benodigde spullen: Armour, wapens, voedsel. Anti poison is handig.



    Miscellania en Etceteria zitten weer eens in de problemen: terwijl jij weg was heeft King Vargas weer proberen te regeren. Je raadt het al: dat gaat mis. Hij heeft weer de oorlog verklaard aan Etceteria. Ghrim adviseert je om eens een praatje te maken met je toekomstige echtgenoot: de zoon of dochter van de koning. Praat als je een vrouw bent met de prins, als je een man bent met de prinses.

    Je ziet nu een filmpje, waarin het plan wordt bedacht dat Queen Sigrid en King Vargas met elkaar moeten trouwen. Je moet nu uitzoeken wat er precies tussen de twee volkeren gaande is. Dat doe je door je te laten inlichten door de plaatselijke bevolking.

    Loop uit het kasteel een maak een praatje met de bevolking. Zij zullen je vertellen dat hun spullen zijn geroofd door soldaten van Etceteria. Meld dit aan de koning: hij vraagt je om naar Queen Sigrid in het kasteel van Etceteria te gaan. Loop helemaal naar de oostkant van het eiland, ga het kasteel binnen en neem de trap naar boven. Queen Sigrid wil ook dat je de bevolking naar dingen vraagt, maar dit keer natuurlijk haar onderdanen: die van Etceteria.

    Buiten het kasteel loopt weer genoeg Etceteriaans volk rond om mee te praten. Zij zullen zeggen dat er iets door de soldaten uit Miscellania van hèn gestolen is. Nu is het dus precies andersom...! Ga weer met Queen Sigrid praten. Zij denkt dat Vargas er achter zit, Etceteria heeft niet eens een leger... Ze denkt dat King Vargas de oorlog weer wil beginnen en de twee volken besteelt, zodat de mensen weer ruzie krijgen en weer op de vuist met elkaar gaan. Ga terug naar King Vargas.

    King Vargas denkt dat Sigrid denkt dat Vargas zich over zal geven, omdat Vargas zelf Etceteria nu, na je avonturen in Trone of Miscellania als een zelfstandig eiland erkent. Hij denkt dat Queen Sigrid geruchten onder haar eigen volk verspreidt: ze zou vertellen dat de Miscellaniërs achter de roofpartijen zitten, terwijl ze dat zelf doet. Micellania heeft niet eens een leger! Pfff... Wat een zeurpieten, niet? Ga weer met Ghrim praten.

    Als de Etceterianen zeggen dat ze het niet hebben gedaan en de Miscellanianen dit ook zeggen, moet iemand van buiten het doen, aldus onze wijze Ghrim. Je moet de Sailor van de boot waarmee je gekomen bent vragen of er de laatste tijd nog rare snuiters met zijn boot zijn mee gegaan. Hij vertelt dat jij de enige bent die is gekomen. Er waren ook nog een paar kindertjes uit Rellekka een tijdje geleden gekomen. Deze kinderen vertelden dat ze familie in de grotten gingen opzoeken.

    Praat met King Vargas en vraag uitleg over die grotten. Hij verontschuldigt je over het feit dat hij nooit heeft gezegd dat Miscellania grotten heeft. Hij geeft je een briefje voor de Guard, zodat die weet dat je naar binnen mag. Deze Guard bewaakt de ingang van de grotten. Hij is pas aangenomen en kent je gezicht niet. De ingang van de grotten is tegen het kasteel aan: bij de zuidoost kant. Zoek naar het uitroepteken op je kaart, ga er heen en laat de bewaker het briefje zien. Hij zal je in de grotten laten.

    Ze hebben in de grotten allemaal huizen gebouwd. Dat moest wel, want boven, op het vaste land, waait het te hard en kunnen de huizen geen grip vinden. De ruimte wordt nog steeds driftig uitgebreid door een aantal ingehuurde dwergen. Zij hakken steen weg om ruimte te maken. Praat met iemand van de lokale ondergrondse bevolking, zij zullen je vertellen over de dwerg Donal en zijn maat. Ze hebben een monster gezien en nu durft Donal niet meer verder te werken. Hij zit nu de hele tijd te zuipen in het café.

    Vind het café en maak een praatje met Donal. Hij zegt dat het een eng groot monster is met rode ogen. Nu wil hij niet meer verder werken. Hij geeft je wel een stok om het plafond omhoog te houden, mocht je een kijkje willen nemen in de tunnel waar hij het monster zag. Hij waarschuwt je ook voor de glibberige stenen en wijst je op de plank die bij de tunnel ligt. Door al dit geglibber kan de lift gebroken zijn, maar dat moet je zelf dan maar bekijken.

    Loop naar het noordwesten van het ondergrondse deel: hier is een gat naar boven. Twee dwergen staan hier druk te hakken bij een spleet in de wand. Stop in deze speet het stokje van Donal en ga naar binnen. Hier zie je allemaal kisten en spullen liggen.

    De lift is, zoals de dwerg al voorspelde, gebroken. Dat wordt dus repareren... Pak een pully beam uit een van de kisten en timmer deze met je handen tegen de scaffold. Haal nog een pulley beam en pak nog twee normale beams uit de kist er naast. Zet deze op elkaar, totdat je van de pully beam een long pulley beam naar een longer pulley beam hebt gemaakt. Zet deze ook op de scaffold. Haal een rope uit de kist met het boek er op en hang deze op aan je balken die je op de scaffold hebt gezet. Timmer ook nog een normale beam op het platform.

    Tijd om de motor van de lift er op te zetten: je denkt toch zeker niet dat die lift vanzelf omhoog gaat? Hak 5 coal uit de stenen die je ziet. Als je geen pickaxe bij je hebt, kun je een pickaxe uit de steen bij de twee dwergen "lenen." Pak een engine en zet deze naast het platform. Stook de oven op met de coal, neem nog een extra rope mee uit de kist. Bereid je voor op het gevecht met de slang van level 149, neem een antipot en voedsel mee en ga bij de lift omhoog. Pak hier de plank.

    Kruip door de tunnel, bevestig de rope aan het overhangende ding en slinger naar de overkant. Hier zie je een smeulend kampvuurtje. In dit vuurtje ligt een verbrande pagina uit een dagboek, pak het en lees het. Als je het niet leest, loop je de kans straks dood te gaan! Wandel voorzichtig naar de stenen in het watertje dat je tegenkomt. Ga er niet op staan! Als je dit wel doet, zul je dat merken in je aantal hitpoints. Leg voorzichtig de plank op de glibberige steen en loop naar het volgende eiland. Herhaal de planktruc totdat je over alle stenen bent.

    Loop verder de grot in en pak alle stukjes dagboek uit de vuren die je tegenkomt. Stop deze stukjes bij de al gevonden pagina's. Let op de gasgaten in de vloer, deze kunnen 9 schade aan je toe brengen. Aan het eind van de gang zul je weer een speet tegen komen. Lees het hele dagboek en ga door de spleet. Je ziet nu een filmpje met de kindertjes waar de Sailor het over had.

    De kinderen hadden een lumineus plan bedacht: ze veroorzaakten eerst oorlog tussen de twee eilanden boven hen door spullen te stelen en losten dan het mysterie op. Zo zouden zij als vredesstichters onthaald worden en echte volwassenen zijn. Nu zijn ze alleen bang geworden en zeuren dat ze zielig zijn, niets te eten hebben en naar huis willen. Ze durven niet meer weg, ze zijn bang voor het monster dat ze hebben gezien.

    Als echte avonturier ben jij natuurlijk niet bang voor zo'n monstertje. Loop dus dapper verder, ga door de spleet die je aan het eind je tegen komt en dood de slang. Let op: protectieprayers werken niet! De slang zal een doos, een random item en big bones droppen. Neem de doos mee en ga uit het gat.

    Een Guard van Etceteria zal een touw naar beneden laten, ga hier omhoog. Met de kinderen praten heeft geen zin: zij blijven doorklagen over hoe zielig ze zijn. Breng de doos naar Queen Sigrid. Zij zal je prijzen voor je daden, 20.000 gp als beloning toeschuiven en je met een brief naar King Vargas sturen met excuses er in. King Vargas accepteert deze, is blij dat er nu een soort samenwerking komt tussen hen en beloont je nog meer.

    Beloning: 5.000 Agility, 5.000 Slayer en 5.000 Hitpoints ervaring. Je krijgt ook nog 20.000 gp van Queen Sigrid. Je kunt met je koninkrijk nu ook farming seeds, teak en mahogany logs krijgen

    Quest Points: 1


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regicide

    Moeilijkheidsgraad: Zeer moeilijk

    Startpunt: Je krijgt een bericht van een bode van King Lathas nadat je de Underground Pass hebt voltooid.

    Eisen: Je moet Underground Pass hebben voltooid. Je hebt ook 56 Agility nodig. Je moet een monster van level 110 kunnen doden. 50 Thieving is aanbevolen

    Benodigde spullen: Pickaxe, hatchet, tinderbox, veel goed voedsel, boog, arrows (ongeveer 2), spade, rope, teleporteer dingen aanbevolen, goede armour, ongeveer 6 coal, pot, 4 balls of wool, pestle and mortar. Anti poison potion is handig.


    Na het bericht van de bode ga je naar King Lathas in het kasteel van Ardounge. Je moet zijn slechte broer doden en een snelle weg naar West Runescape vinden. Neem nu de volgende dingen van de bank: Pickaxe, hatchet, tinderbox, voedsel, boog, arrows, spade, rope, teleporteersieraden/runes en de anti potion.

    Ga nu de Underground Pass in West Ardounge binnen. Ga naar de plek waar Iban was, kijk naar de guide van de Underground Pass als je het niet meer zo goed weet. Even samengevat: Klim over de muurtjes, praat met Koftic. Hij geeft je een cloth, doe die op een pijl, steek de pijl aan met het vuur, schiet de pijl op de rope van de brug, loop er overheen, loop verder, gebruik je rope met de rock en slinger erover, klim over de stenen, ga over de netten, door de gate, langs de vallen in de smalle gang, put in, picklock de eerste cel, graaf een gat in de cel, over de gap, door de maze (of erlangs als je 50 thieving hebt), door de obstacle pipe, de grot in, langs de zombies, langs de ridders, langs de stalagmieten (val!), doolhof. Let op de vallen! Als je bij het grote doolhof bent, ga je langs de Iban disciples. Ga dan de tempel binnen, daar is Koftic. Praat met hem en ga de put in. Je kunt hier je prayer opladen. Loop verder en ga uit de grot. Je komt nu in West Runescape. Er wordt een elf gedood, de doders zeggen dat je naar het kamp moet komen voor een gesprek over het doden van de koning.

    Je kunt altijd konijnen doden en hun vlees op een vuurtje koken, dat healt 5 hp.

    Loop nu naar het zuiden, let op de leaves. Klik aan het begin van de val op je rechtermuisknop en kies de jump optie. Als je valt gaat er 15 hp van je af, dus let goed op! Loop verder, nu kom je een paar sticks tegen. Probeer er net zolang over heen te gaan totdat het lukt, ga nu naar het noorden. Je komt weer bij leaves, spring erover. Verder zie je een balancing log, loop erover heen. Nu kom je in het kamp. Praat met Lord Iorwerth.

    Je moet zijn verkenner vinden, die is in het zuiden. Loop weer naar de plek met de sticks (let op de leaves), maar ga er niet voorbij. Er is namelijk een paadje naar het zuiden, neem die. Nu vind je de Elf Tracker. Hij gelooft niet dat je goede bedoelingen hebt, hij wil een teken. Ga terug naar Lord Iorwerth. Hij geeft je een amulet als bewijs. Geef deze aan de tracker. Je moet hem helpen het nieuwe kamp van de koning te vinden, jij onderzoekt de west kant. West van hem zijn een paar voetsporen, probeer ze te volgen. Dat lukt niet, er staat een bos voor. Praat met de tracker, hij vertelt je hoe je moet volgen. Ga weer naar de voedsporen en loop door het Dense Forest. Dat kun je nu bij elk Dense Forest stukje. Aan het einde staat een level 110 Tyras guard je op te wachten. Dood deze. Het amulet heb je niet meer nodig, je kunt het droppen zodat je meer ruimte hebt.

    Nu kom je bij een plek met 4 yews, dat is goed om je firemaking te trainen. In het noorden zit tussen de stenen een draadje, een trapwire. Spring erover heen met de optie. Als je er langs loopt wordt je geraakt door 2 pijlen, die per stuk 5 hitten en je poisonen. Dit is gelukkig na een klein tijdje weer voorbij, dus het geeft niet als je de potion vergeten bent. Loop verder door het dense forest. Je komt nu bij een plek met beren. Loop verder naar het westen en ga bij de katapult naar het zuiden, door het dense forest. Nu kom je in het kamp, praat met de man in de general shop. Hier kun je de halberts kopen. De Dragon halberts zijn er nooit voordat je de quest hebt gedaan, die zijn er pas na het voltooien van deze quest. Pak ook een barrel uit het kamp, één is genoeg, maar neem er voor de zekerheid twee of drie mee.

    Ga nu naar Lord Iorwerth en vertel dat je het kamp hebt gevonden. Hij geeft je een boek. Lees het boek, maar ga nog niet naar de chemist!

    Je moet eerst nog wat ingrediënten verzamelen. Loop langs de fishing spot in het oosten, ga door het dense forest en negeer de stad in het noorden. Loop steeds naar het oosten. Je komt nu weer leaves tegen, maar nu zonder konijnen voor voedsel erbij. Pas dus op en ga er overheen. Je ziet een paar wolven, ren erlangs en mijn wat limestone. Voor de zekerheid een paar, zeker als je extra barrels hebt mee genomen. Ga nu terug naar de Elf Tracker, in het zuiden van hem is een moeras. Er zijn plekken met teer, daar kun je je barrel mee vullen. Neem ook wat sulphur mee.

    Teleporteer nu naar de bewoonde wereld, Draynor of Falador is het handigst. Je moet naar de Chemist in Rimmington. Neem de coal, boek en barrels mee. Laat het boek zien aan de chemist en loop dan weg. Ga naar buiten en gebruik de barrel met de still aan de noordwestkant van het huis. Lees het volgende deel van tevoren even, anders gaat het niet goed.

    Nu komt er een schermpje. Zet de rechter heat hendel één plaatsje naar rechts, daarna de linker. Dan de rechter nog een keertje naar rechts en de linker ook. Nu kun dit het beste doen. Voeg wat coal toe en de heat gaat omhoog. De heat mag niet voorbij het groene deel van het metertje komen, anders kun je weer helemaal overnieuw beginnen. Voeg net zo lang coal toe totdat de statusbalk helemaal groen is, gebruik je je lege barrel op de still. Dan krijg je een barrel met naptha.

    Ga nu naar Falador. Pak een pestle and mortar en een pot van de bank. Maak het sulphur klein met de pestle and mortar en doe het in je barrel met naptha. Neem je pot mee en ga naar de oven. Doe daar je limestone en, je krijgt nu Quicklime. Maak dat ook fijn met je pestle and mortar, het gaat nu automatisch in je pot. Gebruik de pot met je barrel. Nu heb je een barrel bomb. Ga nu terug naar Ardounge.

    Koop in de general shop 4 balls of wool, of pak ze van de bank. Je hebt niks meer nodig, neem alleen dit mee: de barrel bomb, rope, bow, arrows, spade, hatchet, tinderbox, de 4 balls of wool, teleporteermiddelen, wat voedsel voor de vallen, anti poison potion en misschien geld voor een halbert. Je hebt geen armour nodig, dat kost alleen maar energie. Je kunt wel een wapen meenemen om konijnen te doden, maar dat is natuurlijk ook te doen zonder wapen.

    Een bronze halbert is 104 gp, iron is 364 gp, steel is 1300 gp, black is 2496 gp, mithril is 3380 gp, adamant is 8320 gp, Rune is 83200 gp en dragon is 325000 gp. De prijzen hangen natuurlijk van het aantal in de winkel af. De Dragon Halbert kun je alleen kopen nadat je de quest hebt gedaan.

    Ga weer door de Underground Pass en ga naar de tent van Lord Iorwerth. Je vindt een loom (weefmolen) in een tent. Doe je balls of wool daarop, je krijgt nu cloth. Doe deze op je barrel bomb. Dood nu ergens een lief konijntje en kook het vlees. Eet het niet op, je hebt het nodig voor de quest. Ga naar de Tracker, dan door het dense forest, over de trapwire (!), door het dense forest en dan naar de katapult. Geef je konijnenvlees aan de guard en doe je barrel bomb op de katapult. Nu wordt de barrel afgevuurd en de tent gaat in de fik. Koop nu je hally en ga naar Lord Iorwerth in het elvenkamp. Vertel dat je hem hebt gedood, hij geeft je een briefje en een route in het noorden naar het andere deel van Runescape. Die kun je nemen, maar je kunt ook gewoon teleporteren en naar Ardounge gaan. Ga naar King Lathas.

    Je wordt tegengehouden door een elf, die je laat lezen wat er op het briefje staat. Praat met King Lathas om je beloning te krijgen.

    Beloning: 13.750 Agility ervaring. 15.000 gp en je kunt in Isafdar, het gebied ten westen van de Underground Pass. Hier is onder andere de Halbertswinkel met de Dragon Halbert.

    Quest Points: 3


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recipe for Disaster

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Startpunt: Praat met de kok in Lumbridge Castle

    Eisen: Je moet Cook's Assistant hebben voltooid. Je hebt ook 10 Cooking nodig. Dit is een quest met aparte deeltjes die los van elkaar te voltooien zijn. Elk deel heeft zijn eigen beloningen en eisen. Kijk daarvoor hieronder.

    Benodigde spullen: Eye of newt (Taverley, Runeswinkel in Port Sarim), rotten tomato (Duel Arena of gevangenissen in Seer's Village), Greenman's ale (te koop in de pub van Yanille), ashes, cocktail shaker, cocktail glass, 2 lemons, 1 pineapple, 1 orange (alle vijf te koop in de Grand Tree) en een knife



    Inleiding

    Moeilijkheidsgraad van de inleiding: Gemakkelijk

    Eisen: Je moet de Cook's Assistant quest hebben gedaan en level 10 cooking hebben

    Items: Eye of newt (Taverley, Runeswinkel in Port Sarim), rotten tomato (Duel Arena of gevangenissen in Seer's Village), Greenman's ale (te koop in de pub van Yanille), ashes, cocktail shaker, cocktail glass, 2 lemons, 1 pineapple, 1 orange (alle vijf Grand Tree) en een knife

    De kok in Lumbridge Castle heeft je hulp weer nodig. De quest van Cook's Assistant was niet voor de verjaardag van de Duke, maar een test om te kijken of je betrouwbaar bent. Hij heeft je hulp nodig voor een maaltijd ter ere van de honderste verjaardag van zijn voorloper Franizzard van Lumbcook. Nu moet hij bewijzen dat hij ook een grootse kok is. Hij heeft ingrediënten voor de maaltijd nodig en die moet jij weer gaan verzamelen. Je hebt een Eye of newt, Dirty blast, Rotten tomato en een Greenman's Ale nodig.

    Een Dirty blast kun je maken uit een Fruitblast. Die kun je maken door een hele pineapple, lemon en orange in de cocktail shaker uit The Grand Tree te doen, het gemixte goedje in een cocktail glass te doen en bij het glas lemon slices te doen (knife op de lemon gebruiken) Doe bij de Fruit blast ashes voor je Dirty Blast.

    Beloning: Je kunt naar een feest toe, waarna je de subquests kunt starten

    Quest Points: 1

    Inleiding van de aparte subquests

    Ga de kamer binnen en bekijk het filmpje. De Duke heeft allemaal gasten uit verschillende regio's van RuneScape uitgenodigd voor het diner. Op een moment komt er een slechte tovenaar Culinaromancer, die zijn krachten uit voedsel haalt, binnen. De Culinaromancer is door het verzamelen van de ingrediënten bevrijdt uit een gevangenis. Hij was daar 100 jaar geleden in gekomen, toen hij ook al het feestje verpestte. Nu probeert hij wèèr alle mensen te vermoorden.

    Gipsy van de Demon Slayer quest kan dit nog voorkomen door de tijd stil te zetten. Nu moet jij de spreuk ongedaan maken door ze allemaal hun favoriete gerecht voor te schotelen. Inspecteer alle mensen en vertel Gipsy dat je gaat helpen. Ga weer uit de kamer en praat met de cook. Hij leeft voor jou in de toekomst, dus hij kan je zeggen hoe je de slechte tovenaar verslagen hebt.

    Let op: bij sommige subquest staat er "vergrootte toegang tot de kist van de Culinaromancer" als beloning. Deze kist staat in de kelder van Lumbridge Castle. Om in de kelder te komen moet je via het luik bij de cook naar beneden. Bij deze kist is een winkel met speciale gloves en cookingingrediënten. Er is ook een bank

    Subquests
    Mountain Dwarf
    Vertegenwoordiger van de dwergen

    Eisen:
    Quest Fishing Contest

    Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

    Beloning:
    2500 cooking en magic ervaring
    Vergrootte toegang tot de kist van de Culinaromancer

    Awowogei
    Vertegenwoordiger van de apen

    Eisen:
    70 Cooking
    48 Agility
    Quest Monkey Madness

    Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

    Beloning:
    10000 cooking en agility ervaring
    De mogelijkheid om naar Ape Atoll te teleporteren met de spreuk (Magic level 64 nodig)

    Goblin Generals
    Vertegenwoordigers van de goblins

    Eisen:
    Quest Goblin Diplomacy

    Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

    Beloning:
    1000 cooking, crafting en farming ervaring
    Vergrootte toegang tot de kist van de Culinaromancer

    Skrach Uglogwee
    Vertegenwoordiger van de ogres

    Eisen:
    41 Cooking
    20 Firemaking
    Quest Big Chompy Bird Hunting

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Beloning:
    1500 cooking, ranged, woodcutting en crafting ervaring
    Vergrootte toegang tot de kist van de Culinaromancer

    Lumbridge Guide
    Vertegenwoordiger van Lumbridge

    Eisen:
    40 Cooking
    Quest Big Chompy Bird Hunting
    Quest Biohazard Quest
    Quest Demon Slayer
    Quest Murder Mystery
    Quest Nature Spirit
    Quest Priest in Peril
    Quest Restless Ghost
    Quest Witch's House

    Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

    Beloning:
    2500 cooking en magic ervaring
    Vergrootte toegang tot de kist van de Culinaromancer

    Evil Dave
    Vertegenwoordiger van de "evil" mensen

    Eisen:
    Level 25 Cooking
    Quest Gertrudes Cat
    Quest Shadow of the Storm

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Beloning:
    7000 cooking ervaring
    Een mooie rode hell-cat
    De mogelijkheid om spicy stew te maken
    Vergrootte toegang tot de kist van de Culinaromancer

    Pirate Pete
    Vertegenwoordiger van de piraten

    Eisen:
    31 Cooking

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Beloning:
    1000 cooking, fishing, smithing en crafting ervaring
    Toegang tot het Mogre Camp

    Sir Amik Varze
    Vertegenwoordiger van de White Knights

    Eisen:
    Quest Lost City
    Quest Legends quest gestart hebben
    Je moet een Black Dragon van level 227 kunnen doden

    Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

    Beloning:
    4000 cooking en hitpoints ervaring
    Vergrootte toegang tot de kist van de Culinaromancer.

    Gevechten met de Culinaromancer
    Zorg ervoor dat deze slechte tovenaar nooit meer verschijnt!

    Eisen:
    175 questpoints
    Je moet hoge monsters zonder prayer kunnen doden
    Je moet de Desert Treasure, Horror from the Deep en alle bovenstaande subquests hebben voltooid

    Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

    Beloning:
    Volledige toegang tot de kist van de Culinaromancer
    Lamp voor 20.000 ervaring in een zelf gekozen 50+ skill

    Hieronder volgen de beloningen en quest points in totaal:

    Beloning: 28.000 Cooking, 4.000 Hitpoints, 10.000 Agility, 3.500 Crafting, 2.500 Magic, 1.500 Woodcutting, 1.000 Fishing, 1.000 Smithing, 1.000 Slayer, 1.000 Farming, 1.000 Ranged en een keer 20.000 ervaring in een skill naar keuze. Je kunt de 20.000 ervaring in een skill naar keuze kiezen met een lamp. Je moet wel level 50 of hoger in deze skill zijn. Je kunt voortaan spullen kopen in de kist van de Necromancer. Hier zijn onder andere de beste gloves tot nu toe te koop. Je kunt nu ook een hell cat krijgen, spicy stews maken, fish cakes, crab meat en jubbly bird koken. Je krijgt ook een Magic spreuk waarmee je naar Ape Atoll kunt teleporteren.

    Quest Points: 10


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rat Catchers

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Startpunt: Praat met Gertude ten westen van Varrock

    Eisen: Je moet Gertrude's Cat en Icthlarin's Little Helper hebben voltooid.

    Benodigde spullen: Een kat (gemiddelde kat werkt het beste, geen overgrown), Ammy of Catspeak, een lege vial, 1 Kwuarm, 1 red spider eggs, 4 cheese (Aggy in Draynor of de voedselwinkel van Lletya), 1 ground unicorn horn, 1 marrentil, 1 bucket of milk, 1 weeds, 1 tinderbox, een pot, 100-300 gp en een Shanty Pass (kun je kopen tijdens de quest). Desert uitruisting is handig. Je kunt een ring of charos gebruiken om goedkoper met het tapijt te reizen en om goedkoper een fluit te kopen.



    Draag hele quest gewoon je ammy of catspeak en neem altijd je kitten of cat mee.

    Ze zegt dat je 2 mevrouwtjes moet zoeken in de Varrock riolen die iets weten over ratten vangen. De Varrock riolen zijn ten oosten van Varrock Castle (zoek "!" op de kaart) Klim daar naar beneden en je ziet 2 mevrouwtjes, genaamd Grimesquit en Phingspet. Praat met hen en ze zeggen dat je kat 8 ratten moet vangen. Doe dat. Als je niet meer weet hoeveel ratten je al gevangen hebt, ga je naar je quest menu en klik je op 'Rat Catchers'

    Als je eindelijk alle ratten hebt (dat duurde bij mij ongeveer 20 minuten), dan moet je weer praten met de lelijke mevrouwtjes. Ze geven je een 'Rat Pole' en vertellen dat je moet gaan praten met Jimmy Dazzler in Ardougne. Hij woont tegen West Ardougne aan, ten noorden van het huisje met de lever naar de wildernis. Praat met hem en hij geeft je 'Directions'.

    Klik op 'Read Directions' en dan op 'Follow the directions to the house'. Je komt in de tuin van een huis en je moet in het huis geraken. Er staan guards in de tuin, dus zorg dat de guards je niet zien en raak veilig in het huis. Als je eenmaal boven bent is het weer hetzelfde systeem, zorg dat je niet gezien wordt. Vermoord alle 6 ratten die je in het huis vindt! Als je alle ratten hebt moet je weer via die klimop naar beneden klimmen. Dan kom je uit in Ardougne. Ga dan terug naar Jimmy Dazzler.

    Als je terug bij Jimmy bent praat je met hem, hij geeft je een boek en stuurt je naar Varrock, naar Hooknosed Jack. Teleporteer naar Varrock en loop naar de Runeshop. Ten oosten daarvan staat een guard met wat huizen. Ga door de gate en praat met Hooknosed Jack. Hij wil wat spullen van je hebben. Haal de kwuarm, red spider eggs, empty vial en de 4 stukjes kaas van de bank en breng dat naar de Apotheker in het zuidwesten van Varrock.De apothekerj geeft je antivergif voor katten. Breng dat naar Hooknose Jack en hij vertelt je dat je nog 1 rat moet vermoorden die overleefd heeft. Neem wat food en je kat van de bank en ga naar het huisje ten zuiden van Hooknose Jack. Je moet hier kaas voor de holletjes leggen om de laatste rat te kunnen vangen. Ga naar die holletjes en je ziet een appart hokje met een gat in de muur.

    Use je cat op dat gat in de muur en hij gaat vechten met de rat. Je kan food gebruiken op het gat in de muur om te zorgen dat je kat niet sterft. Als de rat eenmaal vermoord is ga je weer naar Hooknose Jack. Praat met hem en hij stuurt je naar Smokin' Joe in Keldagrim de dwergenstad.

    Ga naar Keldagrim en zoek Smokin' Joe. Hij is in East-Keldagrim, ten oosten van de Mining Shop. Praat met hem en je moet iets voor hem doen.

    Haal een pot, weeds en tinderbox van de bank en gebruik de weeds op de pot. Steek dat aan met je tinderbox om een 'Smouldering pot' te krijgen. Ga terug naar Smokin' Joe. Dicht bij hem is er een rattenholletje. Gebruik je Smouldering Pot erop, en je ziet dat de ratten kruipen naar de andere kant. Drop je kat en use de pot weer op het holletje, je kat gaat je nu helpen door de ratten op te eten.

    Praat weer met Smokin' Joe en hij stuurt je naar Port Sarim om te praten met 'The Face'. Ga dus naar Port Sarim en ga net boven de viswinkel, praat daar met The Face. Ze zegt dat je moet gaan praten met Felkrash, beneden. Klim naar beneden en zoek Felkrash, praat met haar. Ze vertelt dat je alle ratten in 1 keer moet vermoorden. Ga weer naar boven en praat met The Face. Ze vertelt een heel verhaal maar het komt erop neer dat je naar Pollivneach in de woestijn moet.

    Ga naar de Shantay Pass en haal wat geld van de bank. Ga door de Shantay Pass en reis naar Pollnivneach. Als je er bent wandel je naar het zuiden tot je bij de bar bent. Ga nog een klein beetje naar het zuiden totdat je de slangenbezweerder ziet. Use je coins op hem en zeg 'I want to talk you about animal charming.' Na wat gepraat zeg je 'What if I offered you some money?' Zeg dan 'Forgot about it. I don't care.' Kies dan de 'Walk Away Slowly' optie, dan verlaagt hij steeds de prijs. Kies nadat hij de prijs heeft verlaagd tot 100 gp (of 50 gp als je de ring of Charos aan hebt) en doe de 'stop' optie. Dan geeft hij je een Music Scroll.

    Ga weer naar The Face in Port Sarim en speel op je fluit. Kopieër alle notes van de music scroll die je kreeg. Elke pagina is 1 note.

    Klik nu op je fluit om hem te bespelen en druk op de fluit met het juiste aantal noten zoals op je scroll staat. Op de fluit moeten het aantal noten op de eerste pagina gelijk zijn aan het aantal noten op de 1ste fluit op de music scroll. Bij de 5de moet je ook op het zwart symbooltje klikken linksboven de pagina. Klik dan op 'Play' en je ziet een kort filmpje. Klim nu naar beneden en praat met Felkrash. Je kan nu een naam kiezen voor je kat.

    Beloning: 4.500 Thieving ervaring. Toegang tot de Rat Pits en je kunt Wiley en Lazy cats krijgen

    Quest Points: 1


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rag and Bone Man

    Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

    Startpunt: Praat met de Odd Old Man in zijn kamp. Zijn kamp is opgeslagen tussen Varrock en de tempel op de River Salve.

    Eisen: Een combat level van rond de 20

    Benodigde spullen: Tinderbox, pot, 8 normale logs, 8-38 gp en een lichtbron voor in de Lumbridge caves. Spiney Helmet en teleporteer runes zijn handig.



    De oude man vertelt dat hij een archeoloog is en voor het museum werkt. Hij moet botten verzamelen van wezens uit de tweede en derde eeuw, zodat mensen in het museum er naar kunnen kijken. Hij moet de botten sorteren, maar hij heeft een probleempje. Hij heeft nog niet alle botten en nu moet jij helpen. Hij heeft een paar verse botjes nodig om oude beschadige te vervangen. Je moet botten van een goblin, beer, big frog, ram, unicorn, monkey, giant rat en giant bat verzamelen. Je moet ze daarna ook nog schoonmaken, zodat ze mooi wit worden.

    • Goblin skull - Dood een Goblin in Lumbridge
    • Bear ribs - Dood een bear ten zuiden van Varrock
    • Big Frog Leg - Dood een big frog in de Lumbridge caves. De ingang is in de moerassen ten zuiden van Lumbridge. Neem wel je lichtbron en spiney helmet mee!
    • Ram Skull - Dood een ram in een veld met schapen, bijvoorbeeld Lumbridge
    • Unicorn Bone - Dood een unicorn ten zuiden van Varrock
    • Monkey Paw - Dood een aapje bij Brimhaven. Als de aap "Ook! Ook! You can't get me!" gaat roepen, kun je de aap met ranged of magic proberen te doden. Als je de aap per see met melee wilt doden, moet je de Tai Bwo Wannai quest doen
    • Giant Rat Bone - Dood een Giant rat in Varrock Sewers (ga bij de manhole bij het paleis naar beneden)
    • Giant Bat Wing - Dood een Giant Bat, bijvoorbeeld bij Keep la Faye ten oosten van Ardougne

    Nu moeten de bones nog schoongemaakt worden. Dat doe je met vinegear en een speciale behandeling. De vinegear is te koop bij de wijnverkoper in Draynor Village. Ga naar Draynor Village en zoek deze man op het marktplein. Vraag hem of hij vinegear verkoopt. Hij zal eerst boos worden, maar als je uitlegt dat je door die man met die bones gestuurd hebt zal hij je helpen en de vinegear verkopen. Koop er acht.

    Nu het laatste deel van de quest. Ga terug naar de Odd Old Man en doe wat logs op de pot-boiler voor hem. Doe vervolgens wat vinegear in je pot en stop er een bone bij. Zet de pot op het vuur en steek het aan met je tinderbox. Wacht even en haal de pot weer van het vuur. Je bone is nu mooi schoon, geef het aan de Odd Old man. Maak alle bones op deze manier schoon en je quest is voltooid.

    Na de quest kun je nog meer bones voor de man verzamelen. Achter op de muur staat een wishlist met monsters waarvan hij de bones nog wil hebben.

    • Basilisk - Dood een Basilisk in de Slayer Dungeon
    • Baby Blue Dragon - Dood een Baby Blue Dragon in Taverley Dungeon
    • Bat - Dood een Bat, die vliegen zowat om Odd Old Man heen
    • Cave Goblin - Dood een Cave Goblin in de grotten onder Lumbridge Castle
    • Dagganoth - Dood een Dagganoth onder de Lighthouse van Relleka
    • Experiment - Dood een Expiriment in de grot van de Creature of Fenkenstrain quest
    • Fire Giant - Dood een Fire Giant in Brimhaven Dungeon of achter de waterval van de Waterfall quest
    • Ghoul - Dood met een druid pouch van de Nature Spirit quest een Ghoul in de moerassen ten zuidwesten van Canifis
    • Ice Giant - Dood een Ice Giant op de White Wolf Mountain of in de Blurite Ore grot van de Knight's Sword quest
    • Jackal - Dood een Jackal in de woestijn onder de Shanty Pass
    • Jogre - Dood een Jogre in Ardougne Zoo of in de jungle van Karamja
    • Massive Desert Lizard - Dood een Deert Lizard in de woestijn onder de Shanty Pass
    • Mogre - Dood een Mogre ten zuiden van Port Sarim
    • Moss Giant - Dood een Moss Giant in Varrock Sewers of de wildernis
    • Ogre - Dood een Ogre ten westen van Yanille of in de grot onder het tempeltje ten westen van Ardougne
    • Rabbits - Dood een Rabbit in Tiranwynn (Regicide quest)
    • Rat - Dood een rat in de Varrock Sewers
    • Seagull - Dood ene Seagull in Port Sarim
    • Snake - Dood een snake op Karamja
    • Terrorbird - Dood een Terrorbird in Tree Gnome Stronghold
    • Troll - Dood een troll in of voor de Troll Stronghold
    • Undead Cow - Dood een Undead Cow in het koeienveld tussen de Farming Patch van Port Phasmatys en de Ectofunctus
    • Vulture - Dood een Vulture bij de Agility Pyramide in de woestijn
    • Werewolf - Dood ene Werewolf in Canifis
    • Wolf - Dood een wolf op de White Wolf Mountain
    • Zogre - Dood een Zogre ten zuiden van Castle Wars
    • Zombie - Dood een Zombie in Edgeville Dungeon

    De beloning van de wishlist is 5.000 Prayer ervaring en keuze uit een Bonesack of een Ram skull helm

    Beloning: 500 Prayer en 500 Cooking ervaring. Je kunt de wishlist van de Odd Old Man doen

    Quest Points: 1


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Priest in Peril

    Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

    Startpunt: Praat met King Roald in het paleis van Varrock

    Eisen: Je moet Rune Mysteries hebben voltooid. Je moet iemand van level 30 kunnen doden

    Benodigde spullen: Bucket en 50 pure essences.



    King Roald vraagt je of je wilt kijken of Drezel in orde is. Drezel is in de tempel bij de rivier Salve, een eind noordoostelijk van Varrock. Verlaat Varrock via de noord of oostpoort en loop richting het erath altar of de lumber yard, langs het hek dat het membersgebied van het f2p gebied afschijdt. Op een gegeven moment zul je in het noorden een poort in het hek vinden. Ga deze poort door en volg het pad naar het oosten.

    Klop eenmaal aangekomen bij de tempel op de deur en vertel de mannen die je hoort dat je Drezel zoekt. Je moet van hen eerst een hond doden, die hond is beneden in de grot. Daar kun je komen door de ladder van het mausoleum (dat schuurtje bij de tempel) af te gaan. Dood het beestje en klop weer op de deur. Nu moet je weer met de koning van Varrock praten.

    Roald wordt boos, die hond was een belangrijke guard en nu heb jij de vijand geholpen door die guard uit te schakelen! Je zult het weer goed moeten maken. Reis terug naar de tempel, ga naar binnen en beklim de ladders. Zoek hier naar Drezel en praat met hem doormiddel van de optie van de deur. Drezel vertelt je een lang verhaal. Ga naar beneden en dood de twee level 30 monnikken, totdat je een gouden sleutel krijgt. Ga nu weer naar de grot met de hond en loop verder naar de monumenten. Bestudeer ze met de optie.

    Nu vind je een monument met een iron key. Verwissel die met de gouden door de "use" optie te gebruiken. Vul je emmer met water uit de put. Ga naar Drezel en praat weer met hem. Doe hierna de sleutel in de deur. De deur gaat open en je kunt naar binnen. Praat met Drezel, hij zal je water heilig maken. Doe de emmer met water op de kist met de vampier en praat weer met Drezel.

    Haal zoveel pure essence als je kan dragen van de bank en ga weer terug naar de grot. Zoek Drezel, die is nu naar de grot gegaan. Geef hem de pure essence en loop weer terug naar de bank voor de volgende lading essences. Hij neemt geen notes aan!

    Beloning: 1.406 Prayer ervaring. Wolfbane Dagger en toegang tot Morytania

    Quest Points: 1


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plague city

    Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

    Startpunt: Praat met Edmond, die is in het noorden van het kasteel in Ardouge in zijn tuin.

    Eisen: Geen

    Benodigde spullen: Dwellberries, rope, 4 emmers met water, bucket of milk, chocolate dust (maal een chocolate bar fijn met pestle & mortar) en snape grass. Snape Grass is te vinden op het schiereiland van de Hobgoblins bij de Crafting Guild



    Edmon vertelt je dat zijn dochter is nog niet teruggekeerd uit West-Ardougne. Nu moet jij op speurtocht om haar terug te vinden. Ga ook een praatje maken met Edmonds vrouw, Alrena. Zij wil ook graag dat je haar gaat zoeken, maar er heerst een ernstige ziekte in West Ardougne: de plague / pest. Haar dochter is al een tijdje weg naar West Ardougne. Nu wil ze dat je gaat kijken, maar er heerst een ernstige ziekte in West Ardougne. Je hebt een gasmasker nodig, zodat ze niet besmet wordt. Daarvoor heeft ze Dwellberries nodig.

    Dwellberries kun je kopen in de Grand Tree, maar ze liggen ook in McGrubor's forest. Dat ligt westelijk van Seer's Village. Vind het loszittende stuk hek in het noorden van de omheining en ga er door. Pak wat dwellberries en breng deze naar Alrena.

    Alrena geeft je je gasmasker. Nu ben je klaar om de stad binnen te gaan. De poort is afgesloten, dus moet je via een andere manier West Ardougne binnen zien te komen. Pak de foto van de tafel en geef de moestuin vier emmers water. Er ligt een emmer buiten het huis, maar je hebt er vier nodig. De emmers kunnen gevuld worden in het huisje. Nu wordt de grond zacht en kun je er in graven. Pak de spade van de grond en spit de moestuin om. Je valt nu in een grot. Ga naar de pijp aan het einde en doe daar touw op. Vraag Edmond of hij wil helpen en ga naar West-Ardounge.

    Spreek daar met Jethick. Hij vertelt je over de familie en hij vraagt of je een boek aan iemand terug wil brengen. Ga naar het huis in het noordoosten en praat daar met de mensen. De familie heet Rehnison. Ze sturen je naar een huis zonder ramen, die is in het zuidoosten. Het huis heeft twee deuren. De locatie is met "Deur" op het kaartje hierboven aangegeven.

    Probeer naar binnen te gaan door de westelijke deur. Je wordt tegen gehouden, je moet eerst naar Bravek's kantoor om toestemming te krijgen. Dat kantoor ligt ten noorden van het manhole waar je uit kwam. Zeg tegen de klerk dat het belangrijk. Gelukkig laat hij mensen met belangrijke binnen. Bravek is een beetje ziek en nu moet je een medicijn maken. Doe chocolate dust en snape grass in de emmer met melk. Geef die aan hem, daar knapt hij van op. Nu geeft hij je een briefje voor toegang naar het huis.

    Ga het in het zuidoosten via de westelijke deur binnen. Onderin het huis is Elena opgesloten, maar je kunt er nog niet bij: je moet een sleutel hebben. De sleutel is te vinden in een barrel van het huis. Doorzoek de barrels en bevrijd Elena. Ga hierna naar Edmond voor je beloning.

    Beloning: 2.425 Mining ervaring. Een briefje met Ardougne teleport (level 51 magic vereist)

    Quest Points: 1


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.One Small Favour

    Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

    Startpunt: Shilo Village. Praat met de man in de antiekwinkel.

    Eisen: Je moet Druidic Ritual, Rune Mysteries en Shilo Village hebben voltooid. Je hebt ook 36 Agility, 25 Crafting, 18 Herblore en 30 Smithing nodig. Je moet een level 92 monster verslaan.

    Benodigde spullen: Marrentill, harralander, 2 guam leaves, een bowl en empty cup, hammer, chisel, 1 bronze bar, 1 iron bar en vier steel bars, soft clay of een bowl en pot, 5 pigeon cages (Kan tijdens de quest gepakt worden bij de duivenman in Ardounge). Neem ook wat geld mee. Teleport runes/sieraden is ook handig.



    De antiekhandelaar heeft een klein verzoekje, hij wil een stukje mahoniehout om een kast te repareren. Ga naar een jungle forrester ten zuiden van Shilo village en vraag hem om stukje mahoniehout. De jungle forrester wil wel helpen, maar zijn bijl is bot. Hij stuurt je naar de boot in het noorden. Praat met kapitein Shanks en koop ticket voor Port Sarim.

    Daar aangekomen praat je met de axe sharpener in de battle axe shop. Hij heeft je hulp nodig, zijn assistent was in een dronken bui beland en kreeg een gevecht. Hij is nu in gevangenis is beland. Hij vraagt je om met Aggie in Draynor te praten.

    Je vraagt haar een small favour, maar Aggie is bezorgd om haar hulpje Jimmy the Chisel die in de HAM cage zit. Ga naar HAM en praat met Jimmy the Chisel door de deur. Vraag met wie je moet praten om hem vrij te krijgen. Praat met Johannes en die vraagt je een kleine dienst. Ga naar farmer Fred in Lumbridge en vertel hem wat je is gevraagd.

    Hij is erg ontdaan, kan niet zoveel kippen leveren, maar misschien kan een andere farmer uitkomst bieden. Ga naar de farm bij de weg naar Varrock en praat met de kippenfarmer Groats. Hij is bereid de kippen te leveren, op voorwaarde dat je voor genoeg cages zorgt om ze in te vervoeren. Je moet ook 3 steel bars naar Horvik wil brengen in Varrock. Horvik wil de cages wel maken, maar is beetje ziek. Hij vraagt je dus om een small favour...

    Wil je zijn medicijnen halen bij de apotheek?

    Je gaat dus naar die apotheek in het zuidwesten van Varrock, hopend dat je nu eindelijk klaar bent met die kleine vriendendiensten.

    Helaas, de apotheek laat de pot stuk vallen met breathing salts en je moet voor hem een nieuwe pot laten maken die luchtdicht is, in Barbarian village. Ga naar Tassie in de pottebakkerij. Arme Tassie, ze zit diep in de schulden en je biedt haar hulp.

    Ga met haar geldschieter praten, hij loopt ergens in de dwarfmines. Zoek Hammerspike. Praat met hem om een oplossing te zoeken voor Tassies geldzorgen. Deze gangsterdwarf is bereid Tassie met rust te laten als je Sanfew kan overhalen de dwerg een druid te laten worden. Op naar Taverley dus. Sanfew is bereid hem als druid aan te nemen als je een kleine dienst voor hem wil doen.

    Je moet een drankje brengen naar de Gnome op White Wolf Mountian om hem een beetje warmte te geven

    Vul een bowl met heet water door een bowl of water te verwarmen op een fornuis. Doe het hete water daarna in een cup. Kook dit weer op een fornuis met 1 harralander, 2 guam en 1 marrentill. Je mag dit drankje zelf ook drinken. Het drankje haalt poison weg en geeft je 5 extra hitpoints als je helemaal gezond bent. Het geeft ook wat energie. Breng een bowl naar de gnome.

    De gnome heeft heel verhaal maar uiteindelijk blijkt dat hij iets nodig heeft uit Catherby. Ga daarheen en haal Thrash, Op naar Arheim de shopkeeper in Catherby dus. En ja hoor, ook Arheim heeft een boodschap die je even voor hem moet klaren. Hij wil een weerbericht omdat hij gaat varen. Op naar Seers Village. Praat met de druid in het huisje ten zuidwesten van de bank. Vraag om een weersvooruitzicht. Je moet voor de druid een meisje gaan zoeken dat ergens ronddwaalt op zoek naar avontuur. Ze zit gevangen in een grot vol goblins. Ga naar een cave vlakbij de Fishing Guild en vind een mens in een rots. Onderzoek die.

    Ga naar wizard Comprey in zijn huis ten noordwesten van het marktplein van Ardougne. Hij stuurt je vervolgens naar Port Khazard om iets op te halen dat het meisje uit de rots kan bevrijden. Ga naar antique dealer in Port Khazard bij de haven (een nieuw character die je oude roestige zwaarden die je vind bekijkt en er geld voor geeft). Hij geeft je iron oxide (roest), wat de wizard nodig heeft. Hij geeft dit echter in ruil voor "a small favour". Je moet naar ogrecity, een matras laten vullen met chompybird veren.

    Ga naar Feldip Hills (die heuvels zuid van Yanille) en loop naar het oosten. Je ziet een ogre, Rantz, waarbij je de Big Chompy Bird hunting quest kunt starten. Die arme Rantz. Hij kan niet meer jagen door een lawaaierig manneke. Help hem en hij zal de matras vullen met veren. Het mannetje is de Gnome pilot, je moet zijn landingsbaan maken. Onderzoek de lichten, je vind nu gems. Cut deze met je chisel en plaats ze terug. Als ze per ongeluk kapot zijn gegaan kun je voor 500 gp een nieuwe gem kopen bij de gnomepilot.

    De ogre vult het matras. Je gaat weer naar antique opkoper in Port Khazard. Die geeft je een pot roest mee voor de wizard in Ardougne. De wizard geeft je een scroll met een spreuk die je moet oplezen in de grot bij het meisje Petra. Nu moet je het monster verslaan, dus je doet er goed aan eten of een prayer potion mee te nemen, omdat je ook moet vechten met ene rockachtig monster lvl 92 dat je tot leven wekt. Dood het monster, Petra verschijnt. Ze gaat weg.

    Na de redding van Petra ga je naar Seers' Village terug en praat met de Seer. Hij weigert je een weerrapport te geven. Tenslotte geeft hij toe dat hij met behulp van een weerhaan op het dak het weer voorspeld, en die is stuk. Misschien kan je hem maken.

    Neem hamer en ga het dak op, haal met een klap van de hamer de onderdelen van de windhaan. Ga naar een anvil, je hebt een 1 steel bar, 1 iron en een bronze bar nodig. Gebruik de onderdelen op het anvil, je maakt ze. Ga weer het dak op en zet de onderdelen weer op de windhaan. Na het fixen van de weerhaan krijg je eindelijk je weerrapport. Dit breng je naar Catherby geef weerbericht aan de shoptrader. Ga dan naar de gnome. Hij geeft je je woord, ga nu naar Sanfew. Hij zegt dat de dwarf druid mag worden. De dwarf wil dat niet meer en hij stuurt zijn leger op je af. Dood de dwarfen, Hammerspike laat Tassie hierna met rust. Ga nu weer het hele rijtje terug tot aan Shilo. Al met al een fikse wandeling door heel RuneScape die je de nieuwe personages laat kennen. Bovendien kan je nu met glider naar Ogre city.

    Beloning: Twee keer 10.000 ervaring in een skill naar keuze. Je kunt de ervaring kiezen met twee lampen. Voorwaarde is wel dat de skill minimaal level 30 is. Je krijgt ook een keyring om je keys aan te doen. Dit scheelt veel bankspace. Je kunt voortaan ook met de Gnomeglider naar de Felldip Hills.

    Quest Points: 2


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Observatory Quest

    Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

    Startpunt: Observatory ten noorden van Castle Wars

    Eisen: Je hebt 10 Crafting nodig. Je moet een lvl 42 kunnen verslaan.

    Benodigde spullen: 3 planks, 1 bronze bar, 1 molten glass. Anti-poison-potion is aangeraden.



    Ga naar het huis boven de Observatory en vraag aan de professor of je een kijkje door zijn telescoop mag nemen. Hij vertelt dat de telescoop kapot is. Nu heeft hij een paar spullen nodig om die te repareren. Planken kun je vinden in de Barbarian Outpost, Wildy of Mort'ton. Breng de planken naar de professor, hij zegt dat hij ook nog brons nodig heeft. Geef de bronze bar aan de professor. Daarna wil de prof molten glass. Maak een molten glass (kijk in de crafting guide) en breng hem weer naar de professor. Nu heeft hij een lens mould nodig. Dat is wat lastiger te vinden...

    Ga de ladder in het huis af en ga naar het westen. Loop de gangen af tot je bij de aller zuid-oostelijkste kist bent en pak hier een sleutel uit. Ga nu terug en vind een soort kamer met een stalen hek ervoor. Dood de guard en ga naar binnen. Doorzoek alle zakken tot je de lens mould hebt gevonden. Loop dan weer terug naar de professor en zeg dat je alles hebt. Dan kan hij de lens er zelf niet indoen, jij moet het doen. Doe dat door eerst op de lens mould te klikken en dan op het molten glass. Dan nodigt hij je uit om naar het observatory te gaan. Ga weer de ladder af en ga weer naar het westen. Loop weer heel het pad langs maar zoek een andere weg. Je komt vanzelf een trap tegen, ga daarop en kijk door de telescoop. Praat met de professor en je hebt de quest voltooid.

    Beloning: 2.250 Crafting ervaring. Een of twee random items

    Quest Points: 2





    Hier vindt je alle quests (members en non members)
    Rondvraag / Poll
    combat lvl
    3--10
    11--20
    21--30
    31--40
    41--50
    51--60
    61--70
    71--80
    81--90
    91--100
    101--110
    111--126
    Bekijk resultaat




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs