Freek Neirynck zorgt met grote regelmaat voor 'boekensienjalementen' met een eigen kijk
voor wie iets méér wil
10-11-2014
Gentse Winterfeesten van 5/12/14 tot en met 04/01/15
De Gentse Winterfeesten hebben de
beste kerstmarkt van België. Dat is wat Travelvalley.nl onlangs schreef op hun
website. Aangezien de eerste editie meteen een schot in de roos bleek te zijn,
bestond geen twijfel over een vervolgeditie. De tweede editie van de Gentse
Winterfeesten gaat van start op vrijdag 5 december 2014 en sluit af op zondag 4
januari 2015. Het winterfeest in het historische centrum van Gent wordt opnieuw
georganiseerd door de gespecialiseerde private partner met uitmuntende
internationale referenties, Satellite Ice. Het totaalconcept blijft grotendeels
gelijk, al werd er uiteraard een en ander bijgestuurd en geoptimaliseerd.
Daardoor ligt er dit jaar onder andere een nog grotere focus op openheid en
comfort voor groot en klein.
Verder bouwen op het
succesverhaal
De bezoekers zullen opnieuw kunnen genieten van een prachtig
winterfeest in het historische warme hart van onze stad. Charme, sfeer,
gezelligheid, authenticiteit, groen, houtgeur en verschillende kleine acts en
animaties blijven de speerpunten van de Gentse Winterfeesten
IJspiste en kerstmarkt: openheid,
verbondenheid en comfort
De ijspiste en de Moosebar ondergaan een facelift.
De ijspiste van 600 m² blijft onder de Stadshal, maar er komt nu ook een
volledig afzonderlijke kinderijspiste van 100 m² op het Emile Braunplein. Zo
kunnen kleine pagadders veilig hun eerste wankele stapjes op het ijs zetten
terwijl de geoefende schaatsers zich voluit op de grote piste kunnen uitleven.
Ouders mogen natuurlijk mee op het ijs om hun kroost bij de hand te houden.
Rond die kinderpiste wordt een aparte open en ruime sfeerbeleving gecreëerd.
De Moosebar komt parallel te liggen met de ijspiste en wordt zo veel als
mogelijk opgetrokken in glas, waardoor er meer openheid, een beter zicht en
meer interactie wordt gecreëerd tussen piste en bar.
De Moosebar zal opnieuw dé ontmoetingsplek worden op de Gentse
Winterfeesten met voor elk wat wils, gaande van Student Nights voor de jeugd
tot een gezellig hapje en een drankje voor het hele gezin. Après-ski en djs
vullen het programma aan
Vorig jaar waren de standplaatsen voor de kerstmarkt in geen tijd
uitverkocht. Een goede honderd nationale en internationale standhouders namen
toen deel. Nu was het een huzarenstukje om de wachtlijst van de standhouders zo
kort mogelijk te houden. Dit jaar zullen 150 chalets opgebouwd worden, een
stijging van 30 procent ten opzichte van de starteditie!
Om de veiligheid en het comfort van de bezoeker verder te
optimaliseren, zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd met betrekking tot de
inplanting van het evenement. Op de Korenmarkt en het Sint-Baafsplein zal de
bezoeker minder last ondervinden van het doorgaand tramverkeer.
De paardenmolen wordt verplaatst naar het Gouden Leeuwplein. De
Donkersteeg, Groentenmarkt en Veerleplein worden meegenomen in de look-and-feel
van het evenement. De doorgang aan de zijkant van het stadhuis zal nu ook deel
uitmaken van de kerstmarkt. En er komen chalets voor en tegenover het stadhuis.
Dus ook rond de Botermarkt wordt de look-and-feel meer doorgetrokken.
Gentse Winterfeesten en
eindejaarsshopping
Extra lang genieten van de winterse sfeer, gezelligheid en
kerstshopping in de binnenstad kan door een bezoek aan de Gentse Winterfeesten
te combineren met het puur winters winkelen tijdens de koopzondagen bij onze
Gentse handelaars op 14,21, 28 december 2014 en 4 januari 2015.
Voor wie er nog zou aan twijfelen, de Gentse binnenstad is opnieuw
goed bereikbaar. De werken aan de fly-over zullen voltooid zijn, parkeren lukt
vlot via de P&R, het openbaar vervoer brengt je tot in het hartje van het
feestgebeuren. Meer info via www.mobiliteitgent.be
Communicatie
In aanloop naar de Gentse Winterfeesten zal de programmatie
geleidelijk aan meegedeeld worden via de website en sociale media. Facebook,
Twitter en Instagram worden intensief ingezet in de communicatie rond het
evenement. Meer zelfs, wie wil kans maken op leuke prijzen, moet zich in deze
innovatieve stad connecteren via de sociale media.
Ook de Winterkrant is opnieuw van de partij: een authentieke krant vol met
interviews en weetjes over de Gentse Winterfeesten met binnenin opnieuw een
groot grondplan voor de bezoeker. Het woord wordt gegeven aan warme mensen; je
vindt er leuke winterse recepten en het volledige animatieprogramma.
Praktisch
Openingsuren kerstmarkt en Moosebar:
- maandag tot en met donderdag: 12 tot 24 uur
- vrijdag: 12 tot 1 uur
- zaterdag: 11 tot 1 uur
- zondag: 11 tot 24 uur
- woensdagen 24 en 31 december 2014: 12 tot 17 uur
- donderdagen 25 december 2014 en 1 januari 2015: 14 tot 24 uur
Openingsuren schaatsbaan van vrijdag 5 december tot vrijdag 19
december:
- zondag tot en met donderdag: 10 tot 21 uur
- vrijdag en zaterdag: 10 tot 23 uur
Openingsuren schaatsbaan van zaterdag 20 december 2014 tot zondag
4 januari 2015:
- zondag tot en met donderdag: 10 tot 22 uur
- vrijdag en zaterdag: 10 tot 23 uur
- woensdagen 24 en 31 december: 10 tot 17 uur
- donderdagen 25 december 2014 en 1 januari 2015: 14 tot 22 uur
Prijzen
Schaatspiste
Een schaatsbeurt kost 7 euro (10 beurtenkaart + 1 gratis: 70 euro)
Groepstarief vanaf 50 personen: 5 euro/pp
VDK bankkaart en JOVO: gratis schaatsen op vertoon van ID en bankkaart
Scholen: 3,5 euro/pp
Schaatshulpje: 2 euro
Op 8 december 2014 reikt de Bibliotheekschool van
Gent voor de derde keer de Bib Web Awards uit voor verdienstelijke websites en
toepassingen binnen de Vlaamse sector van bibliotheek-, documentatie- en
informatiekunde.
Studio Alijn is genomineerd binnen de categorie Iedereen doet mee: digitaal project met
nadruk op participatie. Deze nominatie krijgt het Huis van Alijn voor
het crowdsourcingsproject Tijd voor 80.
Tijd voor 80 ging na hoe musea via sociale media
aan digitale collectievorming kunnen doen. Het project werd uitgezet op twee
pijlers: online en digitaal verzamelen van content, gecombineerd met het
stimuleren en creëren van online interactie via de inzet van sociale media. Het
Huis van Alijn opteerde voor een thematische insteek, met als centraal thema de
jaren 80. De website www.tijdvoor80.be werd
een verzamelpunt, met bijbehorende blog en 80s dashboard. In het najaar van
2013 werd een jaren 80-kamer opgezet in de permanente museumopstelling van het
Huis van Alijn.
Canta Ludens gaat volop voor Carmina Burana (16/11 - Capitole)
Canta Ludens stelt U voor
CARMINA
BURANA CARL ORFF
Zondag 16 november 2014 15 uur
CAPITOLE GENT
In
1803 werden de Carmina Burana ontdekt : een cyclus van een 200-tal Middeleeuwse
liederen, geschreven in het Latijn, Oudduits en Oudfrans. De thema's zijn zeer
gevarieerd, gaande van beschouwingen over de vergankelijkheid van het wereldse
tot de geneugten van de wijn en de liefde. Carl Orff zette deze liederen op
muziek.
Wij
kozen de originele versie van de Carmina Burana met koren, solisten, piano's en
slagwerk. Op het podium ziet en hoort U de koren Canta Ludens uit Drongen en Sint-Gregoriusgild uit Sint-Niklaas, het kinderkoor van de muziekacademie
Sint-Niklaas ,de solisten : Griet De Geyter, sopraan, Teun Michiels ,tenor en
Joris Derden, bas, Frederik en Filip Martens aan de piano's en 6 slagwerkers
onder leiding van Geert Verschraegen.
In
het voorprogramma wordt de sonate voor 2 piano's en slagwerk uitgevoerd, één
van de meest bekende werken van Béla Bartok. We horen, naast de 2 piano's, 7
verschillende types percussie-instrumenten.
Wij
nodigen U van harte uit op dit benefietconcert ten voordele van vzw Stappen en
vzw lejo. Kaarten voor dit concert kosten 18 euro en kan U bekomen via de leden
van Canta Ludens of via 09 227 46 49.
Theater Maskee neemt ferme start met knotsgek blijspel
Wa smijte ze hier neu
binnen !
Gentse versie van een knotsgek blijspel van Wendy Stroobant
(Originele titel :
Crazy Hospital)
Regie en bewerking : Maurice De Grauwe
Woar goa het over of woar goa het nie over ?
De volksvertegenwoordiger Michel De Bock en
zijn chauffeur Staf Derop zijn, na de eerste zorgen te hebben ontvangen op de
spoedafdeling, wegens overbevolking ondergebracht in een vierpersoonskamer van
het AZ Sint Lucas.
Aanvankelijk herinneren ze zich beiden niets
van de brutale contactname tussen de Mercedes en die dikke eik.
Maar blijkbaar wordt deze nacht opnieuw één
van de beruchte drukke klinieknachten. In geen tijd krijgen ze immers het
gezelschap van de gekende charmezanger Willy Winters.
Ook het vierde bed wordt kort daarop
ingenomen door iemand die nog meer bekendheid verwierf : Vladimir Mortovic, de
wurger van de Muide. Deze boosdoener wordt streng bewaakt door de inspecteur
van politie Jeanette Tettynck.
Samen met een romantische verpleegster, een
amoureuze Dr. Eddy, een strenge Soeur Chagrin, een op sensatie beluste persfotograaf
en een sensuele Vicky, belandt de gehele kliniekentourage in een meeslepende,
knotsgekke en spannende komedie.
De cast
Christian Bellecoste, Marc Ceulemans, Karina
De Meyer, Cynthia Deschuyter,
Nicole De Tollenaere, Alexis De Vos, Sabine
Hoekman, Patrick Van Damme,
Jozef Van Der Linden en Gino Windels.
Nog 6 voorstellingen
De voorstellingen gaan door in Centrum
Seleskest, Sint-Salvatorstraat 38, 9000 Gent.
met Jürgen De Smet (vleugelpiano), Carine Viaene (sopraan), Stefaan
Vandenbroucke (tenor), Bernard Bertoni (viool), Gladys De Mol (presentatie).
Geniet van de onsterfelijke operettemelodieën van
Johan Strauss, Robert Stolz, Franz Léhar,
In het prachtige kader van de Minardschouwburg hoort u de beste muziek uit
Wenen, gebracht door 5 topartiesten die van deze namiddag een onvergetelijke
ervaring maken! De Weense operetteconcerten van de Gentse pianist Jürgen
De Smet staan ondertussen al bijna 10 jaar op de kaart als
kwaliteitsvolle producties in het genre die volop gewaardeerd worden door het
publiek.
Freeks boekensienjalement: 3 vrouwelijke auteurs - talent in Vlaanderen
Vrij recentelijk verschenen drie boeken van Oost-Vlaamse
auteurs, die sterk van elkaar verschillen qua inhoud en aanpak of genre, maar
op zijn minst wat meer aandacht verdienen dan de nationale pers hen gunt. Zou
enig sexisme ook hier nog blijven nazinderen of zijn ze het slachtoffer van het
rekbare begrip kleinere namen? Zijn de media hier eigenlijk ethisch wel juist
bezig? De volgorde van deze opsomming is hier alvast alfabetisch.
Patricia
De Landtsheer,(Dendermonde,7 februari1952), vooral gekend van haar vele jeugdboeken, schreef
recentelijk de roman Zullen
we samen schuilen? (C.deVries-Brouwers Antwerpen/Rotterdam) over de
kleine jongen Roger Godfrin in Oradour, het Franse dorp dat op 10 juni 1944 als
een vergeldingsactie door de Duitsers nagenoeg compleet werd uitgemoord. Hoofdpersonage
Godfrin slaagt er als kind in te ontkomen en ontvluchten (op zoek naar nieuwe
ouders) samen met zijn hondjes Bobby. De Landtsheer slaagt er in het verhaal
tot een stevige historische roman te verwerken op nog geen 120 bladzijden. En
dat maakt juist de kracht van het boek uit. Ze laat zich niet verleiden tot
zijsprongen die de aandacht van haar voorgenomen literair opzet zouden kunnen
afwenden. Alles concentreert zich op de gebeurtenissen die ze zonder
woordballast weet voor ogen te brengen en de personages die ze perfect tot
leven brengt.
Inhoudelijk is Zullen we samen schuilen is geen haatboek
geworden, geen afrekening zelfs, maar eerder een inleefboek in de
hoofdrolspeler en zijn tijdsbeeld. De storyline pas écht aanzetten na de
gruwelijke feiten van 10 juni zelf lijkt een zeer bewuste keuze. Misschien
omdat het boek ook moet functioneren als jeugdboek. Maar het is meer dan dat
De Landtsheer is immers een simpele vertelster en dat is niet onheus bedoeld.
Integendeel.
Ingrid
Knipfer (Wiesbaden , maar sinds
19?? in Gent wonende nu Oostende lerares ???) tekende als late roeping voor
haar derde roman sinds 2012 met Kanaries
zijn geen echte vogels (BNB/De Singel Uitgevers). Een behoorlijk deel
van het boek speelt zich af in de Arteveldestad, waar het hoofdpersonage Anna
Twenter heenvlucht nadat ze haar vader heeft vermoord, een boer die haar al
sinds haar geboorte in en in haatte. Maar dat was niet het enigetrauma uit har jeugd. Ze verloor ook haar
moeder op zesjarige leeftijd en werd als jong meisje door een van de koeien van
de boerderij op de hoorns genomen en moest wekenlang zwaargewond in het
ziekenhuis verzorgd worden. In de stad probeert ze zicht eerst het familiebezit
eigen te maken om een eigen appartement te kopen aan de eendenvijver aan het
Citadelpark . Van daaruit gaat ze op zoek naar de liefde die ze tot dan heeft
gemist in haar turbulente leven.
Knipfer weet haar lezers te boeien met de neergeschreven
weerslag van haar observaties van deUmwelt, waarmee ze haar verhaallijn kruidig
lardeert. Ze beoogt geen krampachtig taalgebruik of al te expliciete
beeldentaal en frasering. Dat houdt haar roman laagdrempelig doch niet ijl,
spannend en uitnodigend om hem tot in één ruk uit te lezen. Het volume (188
bladzijden) leent er zich uitstekend toe. Maar ook met haar subtiele, eerder
droge humor en haar talent om haar lezers in de huid van haar hoofdpersonage,
de ei zo na analfabete en nefralgieke, alleszins onvoorspelbare Anna - op het verkeerde been te zetten bindt ze aan
haar, Zelfs als de toonaard evolutief aangrijpender, beklemmender en zelfs somberder
wordt.
Feline
Minne (Gent 1990), die zich erop beroept dat ze de
achterkleindochter is van de sociaal-geëngageerde dichter George Minne,
studeerde af als plastisch kunstenaar (animatiefilm en schilderkunst) aan
Gentse kunstinrichtingen en in Münster), leverde Medea en ik op bij Houtekiet uitgevers. Hier betreft het een
debuut, maar of er erg veel belofte inzit zal pas na een paar literaire
producten kunnen worden bevestigd.
In het boek draait het hoofdzakelijk rond Feline, de dochter
van een intellectueel (Nietschevertaler) en een femme du monde dat uiteraard
niet standhoudt. Het affectief genegeerde meisje belangt achtereenvolgens in
een nonnenklooster waar ze door haar moeder gedumpt wordt, bij haar grootouders
en in de progressieve milieus van een middelgrote universiteitsstad.
Medea en ik, mist een beetje spitante verhaalstof en
literaire kracht, belletrie enontlokt
dus nu en dan de drang om een paar bladzijden over te slaan naar een nieuwe
(onvoorspelbaar, niet eerder door andere schrijvers gebruikte) storywending. De
diverse milieus die Minne beschrijft (beter gesitueerden in Sint-Martens-Latem,
kleine landbouwersklasse, hippie- en drugswereldje ) bieden nochtans meer dan
gesneden koek voor iemand met een gedreven en getalenteerde pen.
Als er een personage echt wel boeiend uitgetekend is, is het
dat van autobiografisch hoofdrolspeelster Felines grootmoeder, de
charismatische maar ook een tikkeltje hekserige Medea, die in een eeuwige
strijd verwikkeld is met haar natuurlijke moeder, een internationaal fotomodel
dat zich in de jetset bij wijlen bijzonder goed voelt..
Het wordt uitkijken naar de jonge Feline Minne als ze een
volgend verhaal wil vertellen waarvoor ze zich op pure fictie en fantasie
baseert.
Paul Michiels kondigde op zijn 66ste verjaardag aan eindelijk klaar te zijn om
zijn muzikale droom te realiseren: Een heus crooneralbum uitbrengen met een
selectie van absolute classics uit The Great American Songbook. Vandaag is
het zover, want ligt met 'A singer's heart' dat album in de winkel, maar
wie de finale selectie van nummers bekijkt en de arrangementen hoort, ziet en
hoort dat 'A singer's heart' veel meer dan dat geworden is.
Tijdloze en ijzersterke songs, geschreven en/of gebracht door de
allergrootsten, nu door Paul Michiels opgenomen in schitterende jazzy
arrangementen en live ingespeeld door het kruim van de Belgische muzikanten.
Met This guys in love with you, van de hand van Burt Bacharach, More
in de versie van Frank Sinatra, en verder ook bloedmooie interpretaties van oa All
alone am I (Brenda Lee) en Smile (Nat King Cole, compositie
Charlie Chaplin), maar ook klassiekers als Twilight time (The
Platters) en Spanish Harlem (Ben E. King), levert Paul Michiels een
album van uitzonderlijke kwaliteit af, recht uit zn muzikale hart. Hij covert
ook zichzelf, want Downtown van Soulsister wordt in verrassende
duetvorm gebracht met niemand minder dan Natalia!
'A singer's heart ', door Paul Michiels zelf omschreven als "Het beste
wat ik ooit gemaakt heb", is een muzikaal meesterwerk geworden van één
van de strafste stemmen van de Lage Landen!
'A singer's heart', het nieuwe album van Paul Michiels, ligt nu
fysiek in de winkel,isHIERdigitaal
verkrijgbaar via iTunes en kan u HIER beluisteren via Spotify.
1) Downtown (feat Natalia)
2) This guys in love with you
3) More
4) Twilight time
5) You dont know me
6) The way you look tonight
7) Somewhere
8) Spanish Harlem
9) All alone am I
10) Smile
11) Desafinado
Op het ergproductieve Waalse platenlabel Homerecords
verscheen zonet Inn of love, de tweede CD (na "Macar" uit 2004) van
de Gentse Melike Tarhan, zangeres met een Turks migratieverleden, zoals dat
nu moet worden gezegd, om het stigmatiserende allochtoon te laten vergeten.
Méér dan beloftevol is het minste dat je van het schijfje kan zeggen.
Ze werkte daarvoor samen met
componist/saxofonist John Snauwaert, die met zijn eigen band los van haar
eerder al op Turkse traditionele volksmuziek geënte muziek speelde. De fusion
is bijzonder gelukkig. Als Melike-kwartet (verder nog componist/gitarist
Hendrick Braeckman en percussionist François Taillefer) spelen ze zowel
Oriëntaalse traditionals als Sufi-liederen naast eigen composities die aanvleien
tegen de Wereldmuzek en de hedendaagse, maar wel melodische jazz.
Melike zingt haar werk (en dat
van onder andere ook de Turkse dichter Yunus Emre), niet in het Nederlands en
dat vervloek je bij herhaald beluisteren, want je wil begrijpen wat ze je op
notenbalken te zeggen heeft. Een Engelse vertaling van de woorden in het boekje
bij de compact disc geeft slechts gedeeltelijk soelaas. Het hoofdthema blijkt
de liefde te zijn van de etnische ballades met actuele Westerse invloeden. Heel
eventjes een Flamenco-hintje Liefde die zich aandient in weemoed, geluk,
poëzie tot en met de verscheurende pijn van het verlies.
Reeds in de eerste nummers van
de plaat profileert het kwartet zich in zijn bewust gekozen muzikale optie:
sterke zangprestatie naast intelligente arrangementen en meeslepende soli,
zoals hun jazz-invloed hen verplicht. In Bahçede Erik Dali/The Plum Tree/De
Pruimelaar, het openingsnummer laat mede-concipiënt John Snauwaert meteen
horen waaraan je je als luisteraar zal kunnen verwachten. Snarenman Hendrick
Braeckman moet wachten tot het tweede nummer Dance with me om duidelijk te
maken welke lijnen hij zijn riffs zal uittekenen. Van Together af bekent ook
drummer François Taillefer zijn kleur en wordt haar band een hecht, niet meer stuk
te krijgen geheel. Melike zelf uit zich hier ook voor het eerst als
lyrics-auteur, maar doet dat verder voor nog meer nieuwe nummers.
Melike Inn of Love is een
grafisch mooi gepresenteerde CD geworden, die - als hij voldoende kansen op
plugging krijgt - wel eens de verdiende doorbraak zou kunnen brengen voor de
getalenteerde bent die hem produceerde.
Het
gloednieuwe klimcentrum in de Blaarmeersen, Gent als culinaire hotspot, een
route langs de mooiste graffitiwerken in de stad ... Je leest er alles over in
het Stadsmagazine van november (op www.gent.be/stadsmagazine).
In
het boek 'Over Pier den duiker, straataperitieven, schildpadvrienden en
stoeppraatjes. Bewoners van Macharius-Heirnis aan het woord.' vertellen 18 bewoners
over hun leven in deze wijk. Hun verhaal biedt een verrassende kennismaking met
de wijk Macharius-Heirnis.
Sommigen wonen al heel hun leven in deze wijk en hebben deze zien evolueren.
Anderen zetten zich actief in door het organiseren van buurtactiviteiten. Nog
anderen zijn naast bewoners ook spilfiguren in de wijk. De uiteenlopende
verhalen zorgen voor een verrassende kennismaking met een veelzijdige buurt die
een lange en bewogen geschiedenis kent.
Het buurtwerk is een vijfentwintigtal jaar actief in de wijk Macharius-Heirnis.
Het ondersteunde doorheen de jaren tal van bewoners bij het op het op getouw
zetten van wijkgerichte initiatieven. Het buurtwerk stimuleert de ontmoeting
tussen bewoners met het oog op verbetering van de leefbaarheid in de wijk. Mede
door deze jarenlange ondersteuning en door het engagement van actieve bewoners
kende de wijk een grote heropleving en herwaardering. Het is een gegeerde
woonbuurt geworden met veel groen, bruisend van activiteiten en een groot
engagement om de leefbaarheid van de wijk te verhogen. Hierbij denken we aan de
speelstraten, de Zalmstraat als leefstraat, buurtactiviteiten zoals de
rommelmarkt, de Dekenijfeesten, de Coyendans en tal van andere initiatieven in
en buiten het buurtcentrum.
De bewoners als experts
Om na te gaan waar bewoners behoefte aan hebben in hun wijk, is het nuttig om
met hen in dialoog te gaan. Dat is dan ook het opzet van deze publicatie. Hoe
voelen de mensen zich in hun wijk en wat zijn de noden en behoeften waar het
buurtwerk verder kan in ondersteunen?
Door middel van narratieven of verhalen, kunnen bepaalde zaken naar buiten
worden gebracht. Het is een manier om aandacht te schenken aan het kleine
verhaal, aan de mens als verhalenverteller. Het biedt mogelijkheden om nieuwe
elementen te ontdekken die de werking van het buurtwerk kunnen bijstellen en om
na te gaan hoe het samenleven in een wijk verloopt.
Met
dit boekje wil het buurtwerk de bewoners een stem geven. Door hun verhalen naar
buiten te brengen, erkennen we hen als de experts op het vlak van (samen)leven
in de buurt. Ze vertellen over hun woonomgeving, over hun buurtgevoel en over
wat het voor hen aangenaam maakt om in de buurt te wonen.
Tegelijk
biedt het buurtwerk de mogelijkheid om het debat rond het wijkleven open te
trekken en de bewoners met elkaar in dialoog te laten treden over de
leefomgeving die ze met elkaar delen. Verhalen, herinneringen en een gedeelde
interesse in de wijk brengen mensen samen. Door de publicatie leren de bewoners
elkaar kennen via verhalen over de wijk en raken de bewoners meer betrokken bij
hun wijk.
Tentoonstelling
Van 29
oktober tot 30 november 2014 loopt ook een tentoonstelling met portretten van
de bewoners die aan het boek meewerkten. De tentoonstelling is te bezichtigen
op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag, telkens van 9 tot 12 uur.
Vrijdagavond
10 oktober met veel enthousiasme op weg naar CC De Stroming (Sleidinge) voor
de première van SAINT-MARTEAU à la
folie!, het nieuwste spektakelstuk van deze Franstalig zingende
Gentenaar die eerder al bekoorde met zijn theatershow rond de figuur van Gainsbourg.
Zijn
theaterbureau XL Productions
zorgde alvast voor een support-act om de aanwezigen in de sfeer te brengen en de
formatie PANAMA (lees: Pauline
Verminnen als zangeres en Steven Vergauwen als gitarist) slaagde daar met brio
in. Met zelfgeschreven nummers èn een swingende aanwezigheid op het podium
plaatst Pauline niet alleen haar eigen stemgeluid in de verf, maar ook haar
passie voor het volwassen worden in de liefde voor zichzelfèn dat van de anderen. Geslaagde opdracht die
doet verlangen naar méér.
Hierna
opende het doek voor SAINT-MARTEAU die zich ook deze keer liet omringen door
zijn vaste muzikanten (Bruno Coussée, Ben Van Camp, Luk Vermeir èn Isolde Lasoen).
Het was voor iedereen uitkijken naar de bevestiging van de positieve kritieken
die zijn vorige show met zich meedroeg en het feit dat hij deze keer opteerde
voor een revue met enkel maar eigen composities, kon enkel maar bijdragen aan
de grote verwachtingen van het publiek.
En ja, na
zowat anderhalfuur luister-èn kijkplezier zag ik iedereen tevreden naar huis of
naar de bar gaan. Saint-Marteau mag gerust zijn: het beeld dat we van hem
hadden is onbeschadigd gebleven. Een showman in hart en nieren met een heldere
uitspraak van de Franse nummers die aaneen worden gerijgd door een heus
verkleedfestijn èn een stevige vocale inbreng van zijn bandleden.
De keuze van
de nummers is een diversiteit van themas en ritmes waarbij de bezoeker wordt
meegesleept in een waarachtig revueverhaal dat doet terugdenken aan de
Folies-Bergère in alle pracht. Soberheid primeert op het podium maar dit wordt
kundig opgevangen door de immense beweeglijkheid van de hoofdfiguur, de immer
terugkerende knipoog naar het publiek èn de positieve sfeer die in alle hoekjes
van de bühne overheerst. Soms gaat het zodanig vlug dat sommige woorden de mist
ingaan, maar gelukkig zorgde Saint-Marteau voor duidelijke teksten die uit het
leven zijn gegrepen èn is de Franse taal geenszins een hinderpaal om te
genieten van het totaalspektakel.
Na zijn
passage op de Korenmarkt tijdens de voorbije Gentse Feesten èn enkele try-outs
ter voorbereiding van zijn komende optredens is het duidelijk dat Saint-Marteau
zich goed in zijn vel voelt en dat laat uitstralen naar zijn publiek. Het
kletterende Belgissimo als afsluiter is dan ook niet alleen een ode aan het
koningshuis maar ook zijn manier om iedereen te bedanken. Net zoals de bezoeker
en ikzelf hem èn zijn muzikanten bedankten met een oprecht applaus.
Niets kan u
dus nog tegenhouden om het zelf eens van dichtbij mee te maken. Het kan op
Vrijdag 24
oktober om 20.00 uur in het Casino van Blankenberge (050/43.20.43) of
Vrijdag 31
oktober om 20.30 uur bij de Vieze Gasten (Gent)(09/237.04.07) of in 2015!
Tijdens
de voorbije periode nam vaste rubriekhouder Freek Neirynck drie boeken van met
Gent of Oost-Vlaanderen gelieerde auteurs door voor Boekensienjalement:
Sisterka van Marijke Libert die tijdens haar studies en in het begin van haar
journalistieke carrière in Gent leefde en werkte; de geboren Wetterse Kris
Smet, die Liefde met alle geweld publiceerde en de in beide landstalen
schrijvende Françis Cromphout die in Parijs zijn op de Arteveldestad gebaseerde
roman Les plus Beaux kon uitgeven.
JOURNALISTE
MARIJKE LIBERT SCHRIJFT ROMAN OVER DE GROOTE OORLOG: SISTERKA
De
Standaard-en Knack (vroeger De Morgen)journaliste Marijke Libert schreef met
haar roman Sisterka niet het zoveelste in-een-reeks-boek over het
mode-onderwerp De Groote Vuile Oorlog, al is het historische tijdskader
uiteraard hetzelfde als zovele huidige publicaties. Drie brieven van haar
grootoom Ephremuit die periodeworden veel meer de aanleiding dan de
geschiedenisboekjes.. Haar zoektochten naar de achtergronden van de epistels
ervan worden de rode en dramatische draad van haar verhaal. Als mediapubliciste
weet ze in haar research (onder andere naar haar sleutelfiguren)haar professionele techniek goed te hanteren
en het reveleren daarvan geeft haar boek een absolute meerwaarde. Een
stijlfiguur van de romancier bijna.
Sisterka
heeft als rode draad de zoektocht van haar (groot)oom naar zijn geliefde, een
verpleegster,en het kindje dat daar
vervolgens uit geboren werd na een hartstochtelijk eindigend afscheid. Ze
doet dat middels een intense queeste in Engeland en Schotland, maar niet zonder
die tot in het detail te hebben voorbereid aan haar schrijverstafel of via
contacten met specialisten.. , nadat ze eerst zoveel mogelijk papieren
informatie verzameld en deskundigen geraadpleegd heeft. Maar het ontluiken van
haar eigen schrijverschap met drang, dwang en passie is minstens even
boeiendEn maakt het boek dat zijn
unieke plaats tussen vergelijkbare publicaties.
Marijke
Libert stond met Sterk water uit 2001,
haar eerste roman, op de longlist van de Libris Literatuurprijs en twee jaar
later publiceerde ze ook nog Enkel de
daad. Sisterka verscheen bij De Bezige Bij in 2014 op 256 paginas en wordt verkocht à 18,90 - ook via Bol.com
KRIS SMET MAAKT GEWELDIN DE HUISKRING BESPREEKBAAR
Ook de in Wetteren geboren auteur Kris
Smet haalde voordien al naam en bekendheid in de media alsjournaliste, regisseur en producer van
televisieprogrammas rond maatschappelijke themas, waaronder de
vrouwenrechten. Haar recente boek Liefde met alle geweld - Agressie tegen
vrouwen in huiselijke kring, sluit aan bij die laatste professionele optie.
En
ook bij Smet ligt een op ervaring gebaseerde research aan de basis van het
boek. Rechtstreeks uit de mond van tientallen slachtoffers van mentaal, fysiek
en sexueel geweld in wat tot voor kort beschouwd werd als de hoeksteen van de
maatschappij: het gezinnetje, tekende ze daarvoor op tijdens vertrouwelijke
gesprekken. Met toestemming van de betrokkenen publiceerde ze deze nu bij
Manteau.
Sommige
van die getuigenissen zijn ronduit gruwelijk, mensonterend en hoogst
schamelijk voor wie van bij de geboorte bij het mannelijk deel van de bevolking
werd opgetekend. Huiselijk geweld is geen klassenfenomeen blijkt uit Smets
boek: De gedupeerden komen uit hoog- en laagopgeleide milieus, arme en rijke
woonomgevingen, zijn allochtone en autochtone medemensen en alles is gespreid
over een breed spectrum aan leeftijden. De stemlozen hebben een stem gekregen,
eindelijk., vermeldt de uitgeverij op de cover. Wel de auteur heeft haar woord
gehouden en heeft zich niet beperkt tot de rol van voyeur.
Kris
Smet beschrijft immers ook uitgebreid, maar geenszins kritiekloos, de
inspanningen die in de maatschappij geleverd worden om dergelijke slachtoffers
te hulp te komen. Ze verzamelde zelfs een hele rits in het probleem gespecialiseerde
instanties. Maar laat de lezer achter met de vraag of alle geleverde
inspanningen terzake wel voldoende zijn en echt efficiënt. Staat huiselijk
geweld bijvoorbeeld bovenaan staat op enige politieke agenda?
Auteur
Smet doorbreekt met haar boek, op indringende wijze, het taboe van de
onbespreekbaarheid van het onderschat fenomeen en ze doet dat met gedegen
informatieve en documentaire benadering. Mede daardoor wordt het (helaas) in
zekere zin een naslagwerk, niet louter een oproep tot medeleven en een
confrontatie met de niet vermoede wereld binnen onze samenleving.
SCHRIJVER/MUZIKANT FRANCIS
CROMPHOUT GEEFT UIT IN FRANKRIJK
Als Vlaming
een boek kunnen laten uitgeven in Parijs, het is niet iedereen gegeven. De Gentse
schrijver Francis Cromphout slaagde erin met zijn recentste autofictieboek Les
Plus Beaux, waarvoor hij zijn inspiratie vond in de Arteveldestad en
onmiddellijke omgeving en in Latijns-Amerika gespreid over enkele decennia.
Cromphout is romanist, heeft Frans en Spaans onderwezen in het
Gemeenschapsonderwijs en was journalist voor onder andere Knack, met een
bijzondere focus op het Zuid-Amerikaanse continent. Hij doceerde ook Didactiek
aan de UGent, waar hij studeerde net als aan de VUB en de Universiteit van
Salamanca in Spanje. Daarnaast is hij ook (jazz)muzikant, met een boon voor het
Cajun-genre (Louisiana sound).
Als auteur publiceerde hij eerder Als een pas vernielde stad in het Gentse literaire
tijdschrift Yang (1978);"Belur",
"Capac Cocha", "Tinca", "La Tour", allemaal
kortverhalen bij E.Trebil (2003) en "El Susto", in "Separata de Mosaico
21" (PUB, Brussel, 2008). Voor deze laatste tekst kreeg hij de internationale prijs voor het kortverhaal:
de Premio Internacional Mosaico de narración breve. Met grote regelmaat
publiceerde hij gedichten en essays in belangrijke literaire tijdschriften als
Yang, Poëziekrant, Nieuw Vlaams Tijdschrift, Restant, Koebel, Kruispunt-Sumier,
Deus Ex Machina. De Gentsepoëzie- enprozaschrijver werd
geridderd door de Franse regering met de Ordre des Palmes Académiques.
Cromphout noemt Les Plus Beaux zelf een soort
van initiatieke ontdekkingstocht en daar moet je na lectuur van zijn sterk
biografisch verhaal volmondig inkomen. Hij is immers de stiefzoon Merle die
terechtkomt in de streek van de Latemse School, maar niet meteen in het
artistieke milieu. Zijn vader is eerder een man van dertien stielen en één
minder ongeluk. Hij stuurt zijn zoon aanvankelijk naar de katholieke lagere
school bij de toen nog weelderig tierende nonnen. Als kinder- en
jeugdliteratuur krijgt hij Winnitou van Karl May te lezen in plaats van
boeken van Karl Marx.
Met sprongen van soms wel eens enkele tientallen
jaren komt Merle op de Expo 85 in Brussel terecht, waar hij zich voor het eerst
bewust wordt van zijn fantasie; aan de Gentse unief waar hij zijn rebellie
leert ontdekken, maar ook filosoof Schopenhauer, Zappa en het hippie/
bohemienleven; in Lima Peru waar hij de passion volop beleeft om tenslotte
terug naar Gent te komen en er te settelen. Hij verdiept er zich onder andere
in de jazzmuziek van Sidney Bechet en Steve lazy en wordt zelf klarinettist bij
de Fanfare van de Lo[o]chte Genteneers, een initiatief van Walter De Buck en
Clee Van Herzeele.
In Gent ontluikt zijn schrijverschap en hij
publiceert Telle une Ville détruite dat in 1978 verscheen in het Gentse
literaire tijdschrift Yang in Nederlandstalige vertaling. Hij wordt daardoor
opgenomen in het bloeiende en warme artistieke wereldje van de Stroppenstad en
neemt er onder andere deel aan (ludieke) literaire manifestaties met o.a.
Daniël Van Rijsel, Pjerroo Roobje, wijlen Ludwig Aleene en ondergetekende. Op
een nacht gingen ze met zijn allen poëzie sluikplakken op blanke gevels en
pissijnen. Tot hun grote treurnis werden ze evenwel niet opgepakt.
Op een dag besluit de volwassen en inmiddels ook
latinojazzmuzikant geworden Merle op zoek te gaan naar zijn natuurlijke moeder
En dan schrijft men in filmtermen: Vervolg Op Het Doek! In dit geval: Boek, een
pil van net geen 280 bladzijden. In creatief, doch zéér leesbaar poëtisch frans
geschreven en eerder democratisch uitgegeven. Het verdient in elk geval een
plaats in de rekken Gent van allen die met de (recente) geschiedenis van de
stad enige affiniteit hebben.
Frans Bauer vermenigvuldigt zichzelf .... Ratatadadada
Wat zou het
resultaat zijn mocht Frans Bauer zichzelf meerdere malen dupliceren? Het
antwoord kennen we ondertussen dankzij de videoclip van Frans nieuwste
meezinger Ratatadadada'. Een paar maanden geleden legde Frans de
basis voor zn goed in het oor liggende polka. Een groot verhaal zit er
niet meteen vast aan mijn nieuwe single. Het idee van het liedje is ontstaan op
een doordeweekse dag. Ik kreeg plots een ingeving en hoorde mijzelf luidop
zeggen Ra Ta Ta..daar ben ik dan op verder gaan borduren en zo ontstond in
geen tijd mijn nieuwe single, die meteen ook de voorbode is van een nieuw album
Lieve Schat dat eind deze maand verschijnt, zegt de eeuwige
enthousiasteling.
Acht keer
Dat Frans Bauer een patent heeft genomen op originele, frisse videoclips wisten
we al. Het succes van Doe Nou Niet en Skippybal zijn daar
al twee goede voorbeelden van, maar beiden verbleken toch wanneer je kijkt naar
Frans nieuwste Ratatadadada'. Frans:Ik wou een clip opnemen die
zich in de kroeg zou afspelen met hier en daar wat figuranten bij. Mijn manager
zei: Maar waarom speel jij niet zelf de figuranten in je clip?. We hebben dat
plan uitgewerkt en het resultaat is een erg grappige, leuke video, waarin ik
niet alleen te zien ben als de zanger, maar ik neem ook nog acht verschillende
typetjes voor mn rekening. Je ziet mij dus ook nog opduiken als ober, werkman,
kruier, de dirigent, de zakenman en ga zo maar verder. Ik moet je zeggen, ik
heb mij kostelijk geamuseerd tijdens de opnames met al die verkleedpartijen.
Jongens, dat was echt lachen.
De nieuwe Frans Bauer single Ratatadadada' is digitaal te koop via iTunes en verschijnt op het label NRGY Music / Universal
Music. Op 31 oktober verschijnt het nieuwe Bauer album Lieve Schat.
Op zaterdag 22 november (Ethias Theater) en op zondagmiddag 23 november (Casino
Kursaal Oostende) stelt Frans nieuw werk voor aan zn publiek tijdens zn live
concerten.
Zaterdag 11
oktober 2014 dooft Gent de lichten in de binnenstad om lichtvervuiling in de
kijker te zetten. Natuurpunt organiseert een avondwandeling die start aan het
Natuur- en Milieucentrum 'De Bourgoyen'.
Op zaterdag
11 oktober 2014 is het opnieuw Nacht van de Duisternis. Bedoeling is iedereen
in Vlaanderen bewust te maken van lichthinder en lichtvervuiling. Ook het
Gentse stadsbestuur roept bewoners en middenstanders op om deze actie te
ondersteunen door de buitenverlichting uit te doen. De Stad Gent dooft voor
deze gelegenheid een groot deel van haar monumentenverlichting en ook de
verlichting van de drie torens.
Slaapwel?
De Nacht van
de Duisternis is een initiatief van de Bond Beter Leefmilieu, de Vlaamse
Vereniging voor Sterrenkunde en vzw Preventie Lichthinder. Wat is het probleem
bij lichthinder en lichtvervuiling? Te veel kunstlicht kan leiden tot negatieve
nevenverschijnselen voor mens en dier. Slaapstoornissen bij mens en dier en
veranderingen in trek- en broedgedrag bij dieren zijn enkele voorbeelden. Wie
minder kunstlicht gebruikt, spaart bovendien heel wat energie en dus ook geld.
Gents Lichtplan
Al jaren
heeft Gent een Lichtplan waarmee er heel gericht verlicht wordt. Het Lichtplan
versterkt het nachtelijk landschap van Gent en geeft een eigen identiteit,
vermindert lichthinder en lichtvervuiling en verlaagt tegelijk het
energieverbruik van de openbare verlichting tegen 2020 met minstens 20%.
Gent Klimaatstad
Door
bewuster om te gaan met verlichting verlaagt Gent niet alleen zijn
energiefactuur, maar bouwt ook actief mee aan een klimaatneutrale stad. Want
minder verlichting zorgt voor minder CO2-uitstoot.
Ook
Natuurpunt vzw ondersteunt de Nacht van de Duisternis en organiseert een
avondwandeling. De avondwandeling start om 18.30 uur aan het Natuur- en
Milieucentrum De Bourgoyen, Driepikkelstraat 32,9030 Gent-Mariakerke.
Van vrijdag
17 tot en met maandag 20 oktober vindt de laatste stadskermis van 2014
plaats, in Sint-Denijs-Westrem.
De Dienst Evenementen en Feesten, Dekenij Borluut en het Kermiscomité van
Sint-Denijs-Westrem stelden een uitgebreid vierdaags feestenprogramma op.
Op vrijdag 17 oktober openen maar liefst drie tentoonstellingen de
deuren. Een boekententoonstelling van het Davidsfonds, een tentoonstelling rond
Wereldoorlog I in 23 namen en de tentoonstelling Werken van vier
kunstenaars.
Foorliefhebbers kunnen vanaf vrijdag tot en met maandag hun hart ophalen op de
vele kermisattracties. De Scouts sluit de eerste dag af met een leuke quiz.
Op zaterdag 18 oktober organiseert de
Gezinsbond in de feesttent een tweedehandsbeurs in kinderkleding, speelgoed en
kinderspulletjes. In de namiddag kunnen de kinderen deelnemen aan workshops,
begeleid door kunstenaars. Later die dag is er nog een schieting en een Duitse
Schlageravond.
Zondag 19 oktober is een culinaire dag. Er
wordt gestart met een gezond ontbijt, gevolgd door een aperitiefconcert. Om
12.30 uur kan men aanschuiven aan een kermisbuffet en vanaf 15.30 uur is
iedereen welkom om trappistenbieren te degusteren.
Sportievelingen kunnen zich die dag inschrijven voor een foto-fietszoektocht.
Een zangstonde in de feesttent sluit het weekend af.
Op maandagnamiddag 20 oktober worden de senioren
verwend met een optreden van de Altburger muzikanten en kan jong en oud vanaf
18 uur deelnemen aan een leuke gezelschapsspellenavond.
Programma
Het volledige programma is, zoals
gebruikelijk, gebundeld in een programmaboekje dat verdeeld wordt in Sint-Denijs-Westrem.
Het is ook te vinden op www.uitingent.be
in de rubriek kermis/feest.
zaterdag 11
oktober - 21u30 - Trefpunt Concertzaal[CONCERT]
The Jive
Cats is een 10-koppige band die de klanken uit de vervlogen tijden van de jaren
30 tot 50 wil laten herleven.
ZONDAGSDRAAIER LE QUAI
DU BONHEUR
zondag 12
oktober - 19u00 - Trefpunt Cafe[ZONDAGSDRAAIERS]
Hun debuut
dateert al van eind mei 2013 en de sfeer zat meteen goed. Dit buren-collectief
heeft de collectie seventies muziek terug van onder het stof gehaald voor een
avondje nostalgie.
LE
GRAND BATEAU
maandag 13
oktober - 21u00 - Trefpunt Cafe[MAANDAGAVONDCONCERT]
Sinds april
is hun tweede cd, "L'eau de vie", uit en met succes! Ze brengen een
steviger repertoire dan voorheen in een afgewerkte en meer dan degelijk
ingespeelde formatie.
MARIE WARNANT
zaterdag 18
oktober - 21u30 - Trefpunt Concertzaal[CONCERT]
Niets
ontziend vuursalvo van eclectische (elektro)postpop. Vrijgevochten Brusselse
met bakken talent.
ZONDAGSDRAAIER DJ SERGE
zondag 19
oktober - 19u00 - Trefpunt Cafe[ZONDAGSDRAAIERS]
Een vaste
waarde , die je niet zomaar van zijn voetstuk haalt. Hij balsemt met
lindy-hop,soul,motown & funk .
WIM CLAEYS EN SVEN HEDSTROM
maandag 20
oktober - 21u00 - Trefpunt Cafe[MAANDAGAVONDCONCERT]
Vlaamse folk
meets Zweedse folk. Wim Claeys leerde Sven Hedström in 1994kennen in Ethno in
Zweden.De 2 spitsbroeders staan na 20
jaar terug samen op de planken.
HEAR HEAR A CHEER
zaterdag 25
oktober - 21u30 - Trefpunt Concertzaal[CONCERT]
Hear, hear!
(a cheer) brengt intieme maar zeer catchy indie pop songs.
ZONDAGSDRAAIER DJ WIM RONSE
zondag 26
oktober - 19u00 - Trefpunt Cafe[ZONDAGSDRAAIERS]
Wim is als
Dj een echte speelvogel, steeds weer brengt hij een andere verrassende mix opgefrist
met heerlijke beats. En... dit belooft op de vooravond van zijn
verjaardag.
TOM THEUNS EN PAUL RUSSEL
maandag 27
oktober - 21u00 - Trefpunt Cafe[MAANDAGAVONDCONCERT]
In oktober
brengt Tom Theuns een nieuwe akoestische plaat uit op het Homerecords label.
Deze keer gaat hij in dialoog met de fantastische folkgitarist/zanger Paul
Russel uit Colorado, USA.
Freeks boekensienjalement: âLoopgrafâ: Vlaamse literaire Guernica van Etienne Colman
Nog geen jaar na zijn fel opgemerkte bundel Façades,
een thematisch recueil rond de internationale nomenclatuur in de theaterwereld, publiceerde de Hamse dichter
en theaterauteur Etienne Colman bij de Nederlands/Vlaamse uitgeverij C de Vries-Brouwers, alweer
een nieuwe dichtbundel Loopgraf, waarin hij
voor een andere empty space (Peter Brook) kiest, meer bepaald de
vlaktes rond de rivier de IJzer en de dodenakkers, vlaktes
en bommenkraters, die er als een aangrijpend toneeldecor van gemaakt werden tijdens de eerste -
grote en vuile - wereldoorlog 1914-1918. Slagvelden
die momenteel misschien wel
iets te overmatig herinnerd worden in talloze, elkaar overlappende culturele evenementen.
Colman schildert evenwel met beeldrijke
taal zijn eigen dichterlijke Guernica in een poëtische mengvorm van
kroniek en fantasierijke oorlogsverslaggeving (in all but name). Ergens baadt
zijn recentste oeuvre ook in de sfeer van het hedendaagse Franse stripverhaal in zwart/wit. Het morbide
van het gekozen onderwerp komt erg indringend en beklijvend uit het kleurenpalet, dat hooguit nog
(mensen)bloedrood als enige extra kleur zou dulden.
De dichter weet bijzonder goed sfeer te
scheppen en dwingt met zijn picturale kracht ook tot het loslaten van emoties
tussen tristesse en verzet. Soms weet hij zelfs
klank op te roepen. door zinnen abrupt af te breken als een leeg geschoten
mitrailleur. Vooral door het repetitieve karakter van het
meestal hernemen van de laatste zin of één of meerdere woorden eruit -van
het vorige gedicht in het onmiddellijk
daaropvolgende, wordt de lezer multi-sensitief gebaad in een wereld van repeteervuur
en afweergeschut. angst en schichtigheid komen
ongevraagd om het hoekje kijken. of zoals hij het in gedicht vier als laatste
regel zelf verwoordt:
Schuilen voor de angst van de
geschiedenis op hol.
Vijf begint dan met: Op hol met
duizenden verdoofd en ingegraven in een sloot in schroot.
En toch hanteert Colman een
eerder volkse, niet cerebrale, geconstrueerde taal. geen beeldspraak
haast, hij houdt het eerder evocatief. Hij beschrijft wat hij zou kunnen gezien
hebben, als hij met insectenogen over de slagvelden zou hebben
gevlogen en indrukken hebben opgeslagen.
Als je de bundel in zijn geheel overschouwt
krijg je ook nog de indruk van een ballade. geen minnelied weliswaar, maar dan een oorlogsballade. de ballade van dood en
vernieling dus. Die van het zinloos uitroeien van het menselijk ras. De peisievelijke
poëet gaat evenwel niet op zoek naar de aanstokers en schuldigen op het
veld van oneer. Dat verhoogt die uitzichtloosheid nog meer.
Hier ligt het puin van levens. noteert Colman in gedicht 8 en veel
meer dan kaalte is er niet. in gedicht 43. Het laatste klinkt bijna als Shakespeares The rest is silence, de slotzin van Hamlet.
Het meest aparte poëem is ongetwijfeld
gedicht elf, waarin de poëtische woordjongleur plaatsnamen uit de IJzerstreek werkwoordloos aaneenrijgt als kwamen ze uit het repeteergeweer van een sluipschutter. Na afrateling laten ze
een schrale, blanke en alle hoop ontnomen vlakte
wezenloos achter. Wordt hier ooit nog een nieuwe wereld op gebouwd is de vraag?
De meest pregnante zin tenslotte uit Loopgraf
is ongetwijfeld de afsluiting van gedicht 10: Elke dode weer bevestigt het bedrog dat leven heet.
Nochtans is het niet de
fragmentatie, de Schrappnelscherven die overblijven na de lectuur van de
kersverse dichtbundel Loopgraf,
maar juist tegenovergesteld: de coherentie van het geheel aan woorden en beelden die kreten en waanbeelden evoceren. Geen
plaats voor versplintering. Je haalt het symbolische reminiscentie
vredessymbool van de Spaanse meester Picasso toch ook niet uit de Reina Sofia om
het - in nochtans elk op zich potentieel sterk overeind staande
grafische stukjes - uiteen te laten splitten.
Om maar te zeggen dat de
dichter Etienne Colman ons een Vlaamse literaire Guernica naliet.
Jeugdliteratuurillustrator tekent het Gentse Pierke van Alijn
Gerda
Dendooven, de Vaamse illustrator
van tientallen kinder- en jeugdboeken, die ook geregeld voor Nederlandse
uitgeverijen werkt, heeft het poppentheater een creatief steuntje in de rug
gegeven.
Bij de start van het nieuwe theaterseizoen van t Spelleke van de Folklore, dat
speelt in het voormalig Museum voor Volkskunde nu Huis Van Alijn, aan de
Kraanlei tekende ze de lokale poppenheld Pierke, de publiekslieveling die
geen blad voor de mond houdt en vaak nog het enige personage is dat de zéér
typische Gentse streektaal spreekt. Na de eerste voorstelling begin oktober,
kregen alle toeschouwers een exemplaar mee om zelf in te kleuren.
Dendooven werd geboren in Kortrijk maar studeerde aan de Academie voor Schone
Kunsten in Gent, vooraleer ze verhalen in kindertijdschriften begon te
illustreren waarmee ze overigens snel naam maakte. Nu is ze één van de beste
illustratoren van Vlaanderen. Haar vaak absurd humoristische illustraties
blijven toch steeds ontzettend lees- en herkenbaar.
Pierke van Alijn, speelt elke zaterdag traditioneel
Gentse volkspoppentheater met stangpoppen van oktober tot mei om 14:30 tot
16:00.
Tijdens de herfst-, kerst-, krokus- en paasvakantie ook op woensdag in Het
Huis van Alijn,- Kraanlei 65, Gent. tickets@uitbureau.be
Niña Weijers wint Anton Wachterprijs 2014 ... en ook de Bronzen Uil ?
Niña Weijers is de winnaar van de Anton
Wachterprijs 2014, de tweejaarlijkse prijs voor een prozadebuut.
Weijers krijgt de prijs voor haar in mei dit jaar verschenen roman De
consequenties. Eerdere winnaars van de prijs zijn onder anderen Frans
Kellendonk, A. F. Th. Van der Heijden en Arnon Grunberg.
Op zaterdag 11 oktober wordt
tijdens het Gentse literaire festival
Het Betere Boek bekendgemaakt of Weijers
ook de Bronzen Uil 2014 (?) zal ontvangen, de prijs voor het beste
Nederlandstalige debuut van het afgelopen jaar.
Niña Weijers
(1987) studeerde literatuurwetenschap. In 2010 won zij de schrijfwedstrijd Write
Now!. Ze heeft een vaste column op de website van De Groene
Amsterdammer. Samen met Simone van Saarloos maakt ze de talkshow Weijers
& Van Saarloos.
Hoofdpersoon van De consequenties is de gevierde jonge kunstenares
Minnie Panis, ooit een piepkleine couveusebaby en ternauwernood levensvatbaar
verklaard. Met haar eigen leven als basismateriaal maakt ze van de
werkelijkheid een laboratorium. Ze staat aan de vooravond van een experiment
dat wel eens het hoogtepunt van haar oeuvre kan worden, wanneer het verleden
zich aandient in de vorm van een brief en een serie eigenaardige déjà vus. Hoe
ver kan ze de realiteit manipuleren zonder zichzelf te verliezen? De
consequenties is een roman over de keuze tussen verdwijnen en overleven, en
het grote verlangen door een ander gezien te worden.
De pers over
De consequenties:
'Sexy,
zinderend, slim en cool.' LINDA
Een
debuutroman die tintelt van ambitie en borrelt van boeiende gedachten. - **** NRCHandelsblad
De
consequenties verraadt zoveel stilistische bravoure en mensenkennis dat het
lijkt alsof [Niña Weijers] al een klein oeuvre achter de rug heeft. Jaap Goedegebuure, Trouw
Een heel
bijzondere roman. **** De Standaard
Niña
Weijers levert meteen met haar eerste roman De consequenties het bewijs
dat ze kan schrijven. Vogue
Met Niña
Weijers kan weer een nieuw hoogtepunt in debutantenland worden bijschreven.
(...) Een virtuoos gecomponeerde roman. ***** 8Weekly
Een boek
dat je na lezing niet snel loslaat. Met haar debuutroman De consequenties
maakt Niña Weijers zich kenbaar als een buitengewoon intrigerende schrijfster.
( ) Een bijzonder boeiend en fantasierijk verhaal. **** Noordhollands
Dagblad
Precies,
scherp en toch met de spontaniteit van het natuurtalent voert Weijers de lezer
de wereld van een kunstenaar binnen, waarbij ze terloops vragen opwerpt over
feminisme, over echt en nep, over werk en succes en over de vraag hoe de
behoefte kunst te maken ontstaat een vraag die terugvoert naar haar jeugd.
Ook daar behoedt haar verfrissende mix van openheid en satire Weijers voor de
clichés die bij zon onderwerp op de loer liggen. Trouw
Zaterdagnamiddag
11 oktober organiseert de
Dienst Evenementen en Feesten van de Stad Gent in samenwerking met stadsdichter
David Troch van 14 tot 18 uur
een verhalenfestival onder de
stadshal. Jong en oud kunnen zich laten verrassen door straffe verhalen
van Herman Brusselmans, Annelies Verbeke, Gerda Dendooven, Guido Lauwaert en
David Troch. Iedereen is welkom, het verhalenfestival is gratis.
Verhalen
zijn ons cultureel erfgoed. (Her)ontdek op zaterdag 11 oktober van 14 tot 18
uur onder de stadshal nieuwe werelden, straffe anekdotes, historische
waarheden, fabeltjes, fantasierijke sprookjes of pikante verhalen, allemaal met
Gent als rode draad.
U wordt
meegenomen op reis in de verbeelding van onder andere David Troch (sinds 1 mei
stadsdichter van de Stad Gent), Herman Brusselmans, Annelies Verbeke, Gerda Dendooven,
Guido Lauwaert en vertellers van stoel tot stoel. Ook de bibliotheek van de
Stad Gent werkt mee en brengt speciaal voor kinderen zes
Kamishibaivertelsessies aan de open haard.
Productions en zonen zorgt voor de theatrale noot met een humoristische
bijsmaak en een vleugje poëzie. De verhalen worden verteld in drie woonwagens,
die rondom de stadshal worden geplaatst, en aan de open haard.
De stadshal
zelf wordt omgebouwd tot één groot salon. Enkele mobiele bars zorgen voor een
straffe koffie, een heerlijke, warme chocolademelk of een lekker hapje.
Ik kan best mezelf voorstellen als Johan Dhaene, een bezige bij uit Evergem (sedert 1/9/2008) met een prachtige vrouw en 3 schitterende kinderen. Ik was méér dan 25 jaar actief als radiomaker bij de Gentse radio's PLUS en ROELAND en kreeg voor diverse inspanningen op dat vlak een plaatsje in de Orde van de O'De Flander, kreeg de titel van Ambassadeur van de Westhoek door gouverneur Paul Breyne en was in 2004 laureaat van de Orde van de Gentse Draak omwille van de blijvende promotie voor het Vlaamse lied. Tegenwoordig kan je mij zeker nog eens ontmoeten als gelegenheidspresentator en zag op 25/8/2008 mijn "eerste" (?) boek "Scoren aan Tafel" (samen met Felix Alen, Wim Casteleyn en fotograaf Heikki Verdurme) verschijnen bij uitgeverij Lannoo. Sinds juli 2020 verzorg ik elke dinsdag tussen 11.30 en 12.00 uur de boekentips op MENT TV. Deze webstek ligt in het verlengde van dit alles.