Inhoud blog
  • Vaarwel bestaat niet, tot weerziens!
  • Laatste dagen !!! (part 1)
  • Het vervolg!
  • nog eens wat nieuws
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mali, Koutiense
    Ons avontuur
    12-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weer wat nieuws te melden
    Hoi allemaal, Hier komt dus een wat langere en gedetailleerdere blog dan vorige week. Onze blog van vorige week was immens kort, omdat we maar weinig tijd hadden op de computer in het internetcafé. Deze week hebben we wat vooruitgedacht, zoals je ziet, en hebben we alles eerst op de laptop bij ons getypt en dan op USB gezet om zo snel en efficiënt te kunnen werken in het internetcafé. Maarja, we gaan dus beginnen bij het begin van vorige week. Onze terugreis van Segou waar we een weekendje hadden doorgebracht. Dat was mij pas een luxereis. We hadden een bus die evengoed bij ons had kunnen rijden, het was een mooie, grote, nieuwe bus en we konden onderweg zelfs genieten van wat muziek. De eerste werkweek, stond ik, Linda, op de wondzorg. Het was héél interessant om daar te werken. Elke maandag, woensdag en vrijdag hadden we wondzorg, dinsdag is het consultatie en op donderdag moesten we de ‘brousse’ in . Om in een dorp kinderen te wegen en vaccinaties te geven. In elk geval kan ik zegge dat het daar geen stormloop was. Ik heb in dat dorp misschien maar 12 mensen gezien. Maarja, er zullen niet veel mensen voor die week opgestaan hebben. Bij de wondzorg heb ik toch wel redelijk veel bijgeleerd over hoe het er hier aan toegaat. Jolien, die heeft de eerste week op de materniteit gewerkt, ze heeft ook haar eerste bevalling gedaan. Voor de rest mocht ze vrouwen wegen, buiken meten en heel veel spuitjes zetten. Zelf heeft ze ook nog een onderzoek gekregen, terwijl ze op haar gemak neerzat was de verpleegkundige haar, haar aan het bestuderen, en ineens hoorde ze een knip. Had de verpleegkundige ineens een stuk van haar, haar afgeknipt. Het zal wel voor nader onderzoek geweest zijn zeker. Al hebben we er nog geen resultaten van gezien :D. Kirsten die een weekje consulten heeft gedaan, is vooral goed geworden in het nemen van bloeddrukken en het vullen van zakjes met pilletjes. Hier geven ze de pilletjes wel uit als snoepjes, vooral de antibiotica. Verder heeft ze daar dan ook wat Bambara geleerd ( ze dacht wel dat er iets aan haar uitspraak scheelde, want blijkbaar moest iedereen lachen als ze iets zei) (maar volgens Linda is dat een teken dat we het goed doen, thats te spirit! Geloof in uzelf!!!). Ze is hier in een nabijgelegen dorp ook nog opzoek gegaan naar een apotheker, en ze heeft er toch wel een van heel bijzondere aard gevonden. Een klein stalletje, met een lemen toog en er waren daar 9 pillendoosjes te vinden in de enige kast die daar stond. Ook al was het niet voor eigen gebruik, we hebben toch maar besloten er niets te nemen. Jolien en Kirsten zijn trouwens al in het bezit van echte Malineese kleren. Kirsten heeft zich een rok laten maken en Jolien heeft zich dan weer een rok en een kleedje laten maken. Doorheen de week amuseren we ons in de late namiddag door, om de dag thee en bisap (ook een soort thee) te gaan drinken bij Adama, het schoolhoofd van hier.En op de andere dagen gaan we bij Josefien, de kinderen wassen. En daar krijgen we regelmatig ook frietjes of lekkere koekjes aangeboden. Afgelopen weekend dan, hebben we eerst de zaterdag op een plaatselijk marktje doorgebracht. We zijn daar met paard en kar naartoe gegaan. Veel hebben we daar niet echt gekocht. En de zondag dan vlugvlug wat op het internet gezeten, alle vlugvlug. Jolien en ik we hebben elk een uur op het internet gezeten en dan onze mails nagekeken en ook wat mails verstuurd. Kirsten haar computer liep blijkbaar vaak vast dus heeft zij toch bijna een uurtje langer als ons erop gezeten (maar Linda en Jolien bleven daar heel lief een uur wachten tot ook ik klaar was!). Daarna zijn we nog de markt op gegaan. Maar mijn armen waren tijdens de toch van de markt naar Koutienso de dag ervoor (2,5 uur) roodverbrand. Dus met de middagzon (of door mij (kirsten) die er perongeluk tegenliep) erop deed dat wel pijn. Dus hebben we de inkopen op de markt wat beperkt tot elke een cola en dan ook twee potten pindakaas om hier te eten. Want dat word hiet ’s avonds en ’s morgens toch wel veel gegeten. Dan was het een bus zoeken om terug in Koutienso te geraken ( we waren tot hier geraakt met zuster Suzy), na twee busmaatschappijen gedaan te hebben kwam de derde gewoon naar ons toe en verzekerde ons dat we zeker bij hun op de bus konden. Dit was ook best een goede bus hoor, bijna zo goed als die dat we hadden bij terugkomst van Segou. Dan gaan we het hebben over deze week!! We hebben deze week van plaats gewisseld, Kirsten staat nu op de materniteit, ze heeft al twee bevallingen mogen doen. Jolien staat bij de wondzorg en is vandaag(donderdag) naar de brousse gegaan voor de vaccinaties en kinderen wegen en meten. Zij heeft er vandaag 40 gedaan. Ik sta bij de consultaties, ik vind het op zich wel best leuk en ik leer nu ook hetzelfde aan Bambara als dat Kirsten geleerd heeft. Ik heb ook een kindje met een hazenlip gezien en vandaag(donderdag) heb ik twee HIV testen mogen doen, allebei waren ze gelukkig negatief. Voor de rest loopt het deze week hetzelfde als vorige week . Op de materniteit heb ik (kirsten) heel veel bijgeleerd! Ik heb er heel veel buikjes mogen meten, en leren ze me de harttonen van de baby beluisteren met een hoornachtig iets, maar ik hoor er eigenlijk nooit iets door :s Ook is er elke dag babycarwash, de mama’s komen in een rij met hun baby aan schuiven en worden ze allemaal achter elkaar gewassen, de baby’s zijn super schattig! Ik heb 2 bevallingen gedaan, de eerste bevalling was een tweeling, en de tweede gewoon 1 kindje. Jammergenoeg heb ik ook al enkele overleden kindjes gehad, dat is wel heel wat minder! Ik vond het super erg, maar Linda en Jolien waren wel super lief voor mij! We zijn nu ongeveer halverwege onze stage, we vinden het heel leuk hier, maar missen onze thuis ook een beetje. Héél veel groetjes, I ni tili! (Goede middag!) Kirsten, Jolien en Linda!


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs