e-Trends binnen HR
Foto
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Proficiat!
    30-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Wil jij ook aan de slag als Freelancer? 3 Must-Do's voor je de stap zet! 

    De laatste tijd zien we een groeiend aantal kandidaten binnen verschillende online marketing functies die met het idee spelen hun vaste betrekking stop te zetten en als  Freelancer aan de slag te gaan. Aan iedereen die met deze gedachte speelt geven wij graag mee, let op want freelancen is niet voor iedereen weggelegd. Er zijn uiteraard voor de hand liggende voordelen, maar ook de nadelen en onzekerheden mogen we niet vergeten worden.

    Denk jij erover na de stap te zetten? Wij geven alvast 3 eenvoudige stappen mee die je best neemt vooraleer je jouw huidige job opgeeft.

    1.Test! 

    Dit is mogelijk de belangrijkste stap als je er nadenkt over een carrière switch, en zeker indien je bekijkt om te gaan Freelancen. Probeer een project te vinden naast jouw hoofdjob om zo die eerste ervaring op te doen en een eerste stap binnen een nieuw netwerk te zetten (Freelancers/ potentiële klanten). Hierdoor krijg je alvast een eerste idee van hoe het is verschillende opdrachten voor verschillende klanten te beheren, alsook de gewenning aan de non-traditionele werkomgeving waarin je zal werken ( thuiswerk, co-working space of zelfs een plaatselijke tea room om de hoek).
    Belangrijk binnen deze fase is jezelf constant te challengen met de moeilijkere en vaak voor de hand liggende (praktische) vragen. Hierbij enkele voorbeelden van vragen die je jezelf moet stellen :

    • Hoe zit het met ziekteverzekering of hospitalisatieverzekering?
    • Waar ga ik elke dag werken?
    • Heb ik genoeg zelfdiscipline?
    • Ben ik in staat een goede planning (To Do lijstjes) op te stellen en de nodige deadlines daaraan te verbinden?
    • Voel ik me goed in een veranderlijke omgeving waarbij ik met heel wat verschillende type van mensen zal gaan samenwerken?
    • Ben ik in staat om te gaan netwerken en jezelf te voorzien van genoeg betalende jobs? Het komt immers niet van zelf…..
    • Hoeveel wil ik factureren per uur?
    • Hoeveel uren per week moet ik werken om financieel rond te komen?
    • …

    Om een duidelijker beeld te creëren en een antwoord te kunnen geven op deze vragen is het zeker aan te raden te gaan informeren bij mensen die de stap naar freelancing (binnen jouw werkdomein) hebben gezet. Hun ervaring en advies zal zeker een meerwaarde zijn bij jouw oefening.

    2. Definieer je skills

    Een freelance copywriter zal vaak enkele onderwerpen opstellen die zijn interesse opwekken waarover hij/zij tevens zeer vlot kan schrijven. Elke freelancer zou eigenlijk ook zo een duidelijke afbakening moeten kunnen maken. Het is van belang je business zo te kunnen definiëren dat potentiële werkgevers precies weten waarvoor ze jou kunnen inschakelen. Deze lijst met kerntaken kan uitgebreid zijn als je wil, maar vergeet niet: ‘hoe nauwer gedefinieerd hoe makkelijker het voor iemand is jou in te schakelen.’

    Een voorbeeld. Stel dat ‘social media Management” één van jouw skills is, zal je dit beter moeten definiëren naar potentiële werkgevers toe. Vervolledig je omschrijving door aan te geven welke kanalen je best kent (facebook, twitter,...) alsook welke analytics tools je gebruikt om dit allemaal op te volgen. Ook aangeven in welke type content je bent gespecialiseerd, kan een meerwaarde zijn voor een potentiële klant.

    Je ziet het wel vaker gebeuren bij startende freelancers dat ze alle opdrachten gaan aannemen die ze voorgeschoteld krijgen. Echter, op lange termijn is dit vaak niet de beste strategie. Net door je te gaan specialiseren, en let’s face it ook onmiddellijk de reden waarom werkgevers beroep willen doen op een freelancer, bouw je naam en faam op. Het is een geweldige manier om je sterke punten te beoordelen, erachter te komen wat je zwakke punten zijn en die te verbeteren. Uiteindelijk zal je zo op een consistente manier jouw opdrachten afwerken en tegemoet komen aan de verwachtingen van je opdrachtgever.

    3. Bouw je Business uit 

    Vooraleer je effectief je vaste baan opgeeft, start met ‘s avonds en in het weekend je business uit te bouwen. Maak gebruik van je netwerk om mogelijke opdrachten binnen te krijgen en bekijk zelf via verschillende kanalen mogelijke opportuniteiten (denk aan jobsites, gespecialiseerde kantoren zoals bloovi.me). Begin goed en zorg dat je een website hebt met een portfolio van de projecten waaraan je meewerkte, een duidelijke omkadering van skills waarop ze beroep kunnen doen op jou, relevante informatie die aangeven dat jij ‘de’ specialist bent die zij zoeken ( artikels die je geschreven hebt, je CV, …) en uiteraard je contact informatie.

    Netwerken is de meest cruciale opdracht in deze fase!

    Een andere aanpak die vaak kan leiden tot succes is proactief enkele bedrijven voorop te stellen die je uit jezelf informatief kan contacteren. Kaart met hen een issue aan die je voor hen wil oplossen.

    Tot slot, voor diegene onder jullie die nog twijfelen de stap te zetten : vergeet niet dat je steeds de mogelijkheid hebt je situatie opnieuw te gaan veranderen. Blijkt dat freelancing niks voor jou is, je hebt kennis en ervaring opgedaan, en er is steeds de mogelijkheid opnieuw uit te kijken naar een vaste betrekking! Voor de ondernemers onder jullie, waag je kans zou ik zeggen.
    Is je overgang naar freelancing wel op je lijf geschreven? Geniet van de extra vrijheid, de boeiende projecten, nieuwe mensen en voldoening die je krijgt van je opdrachten. Alvast veel succes!


    30-09-2015, 15:22 Geschreven door Pietervanhuffel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/pietervanhuffel

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    30-09-2015, 15:15 Geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs