Ik ben Steven
Ik ben een man en woon in lauwe (Belgie) en mijn beroep is Wever.
Ik ben geboren op 07/05/1973 en ben nu dus 51 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tuinieren,Nicole Kidman en Kylie Minogue fan.
Dit is de vlag van Menen(Lauwe). Klik maar op de foto om informatie van onze woonplaats.
De Naiaden zijn in de Griekse mythologie waternimfen, en waarschijnlijk dochters van de potamiden, de riviergoden. Ze personifieerden en bewaakten volgens de Grieken alle rivieren,meren, moerassen, fonteinen en bronnen. De Naiaden zijn vooral verwant aan het zoete water, hoewel er overlappingen zijn met de Oceaniden.
Plaats:Pont de Fragnèe .
Categorie:Luik
Gernika
Guernica (Baskisch: Gernika) is een kleine stad in de provincie Biskaje in de regio Baskenland in Spanje met 15.264 inwoners (2001). De gemeente heet officieel Gernika-Lumo(vroeger bekend onder de Spaanse naam Guernica y Luno). Het dorp Lumo werd in 1882 bij Guernica gevoegd. Hoewel het bestuur van Biskaje in de provinciehoofdstad Bilbao is gevestigd, houdt de provinciale volksvertegenwoordiging, de Algemene Vergadering, haar zittingen in Guernica. Guernica heeft altijd een grote symbolische waarde voor de Basken gehad. Om de Basken, die in de Spaanse Burgeroorlog aan de zijde van de republikeinen streden, op de knieën te dwingen werd de historische binnenstad op 26 april 1937 door de Duitse Luftwaffe platgebombardeerd. Deze gebeurtenis werd afgebeeld door Pablo Picasso op zijn beroemde schilderij Guernica.
Plaats:Parc d'Avroy
Categorie:Luik
Charles Rogier
Bij de ingang van Park Avroy vormt Charles Rogier met een vrouw een symbool van België. Provocerend, en trots, vertoont het haar gulle ronding. Het werd geacht door sommigen als de meest mooie dochter van Luik.
Categorie:Luik
Beroemde claironnantes
De Fragnée brug wordt soms de "brug van de engelen" genoemd. omwille van de "beroemde" vier. "claironnantes", gouden bladeren sculpturen die de bovenkant van hoge kleine graniet kolommen aan elke kant van de brug sieren.
Plaats:Pont de Fragnèe
Categorie:Luik
Perroen
Een perroen (Frans: perron) is een hardstenen zuil met daarop een bol in de vorm van een pijnappel en een kruis. Het Waalse woord perron is een vergrotingsvorm van pierre(steen), een grote steen dus. Perroens zijn te vinden in plaatsen die behoorden tot het vroegere Prinsbisdom Luik, met name in de zogenaamde Goede Steden (of Bonnes Villes). Het is een symbool van vrijheid en autonomie. In veel steden markeerde de perroen de plaats waar recht werd gesproken. De oorsprong van het symbool is duister en wellicht heidens. In de stad Luik markeerde de perron de plaats waar wetten en verordeningen werden afgeroepen. Op den duur symboliseerde de perroen autonomie en zelfstandigheid, eerst van de bisschop en later van de stad. In de 14e eeuw mochten alle Bonnes Villes van het prinsbisdom een perroen oprichten. Hoei had al voor 1235 een perroen. Niet alle plaatsen met perroens zijn Bonnes Villes. Theux bijvoorbeeld werd pas later door het prinsbisdom ingelijfd. Stavelot kreeg een perroen omdat de prins-bisschop van Luik ook soms abt-prins vanStavelot-Malmédy was. Ook Maastricht heeft een perroen, hoewel deze tweeherige stad nooit tot de Goede Steden van het Prinsbisdom behoorde. In de 12e eeuw werd de perroen al afgebeeld op munten van de Luikse prinsbisschop Henri de Leez (ook: van Leyen). In de 14e eeuw werd het symbool opgenomen in het wapen van de stad. Nadat Karel de Stoute Luik in 1467 had verslagen liet hij de perroen afbreken en overbrengen naar Brugge. Na de dood van Karel in 1477 werd de Luikse perroen heropgericht. De perroen van Luik is de bekendste perroen, maar ook in Maaseik, Hoei, Herve, Verviers, Sart (in de gemeente Jalhay), Stavelot, Theux, Wezet, Bilzen, Hasselt, Tongeren,Borgloon, Sint-Truiden, Herk-de-Stad,Montenaken (Gingelom), Maastricht, Stokkem en Bree staan nog altijd perroens.
Monument ter nagedachtenis van Zènobe Gramme, bestaat uit 3 afzonderlijke beelden. Een bronzen beeld, geflankeer door twee stenen beelden die Gramme op 18jarige leeftijd en op 40jarige leeftijd uitbeelden. Zénobe Théophile Gramme (Jehay-Bodegnée, 4 april 1826 Bois-Colombes, 20 januari 1901) was een Belgisch elektrotechnisch ingenieur. Zijn standbeeld staat voor het museum Conservatoire national des arts et métiers te Parijs. Gramme werd in Luik opgeleid tot timmerman. In 1856 vestigde hij zich in Parijs, waar hij voor Heinrich Ruhmkorff werkte, een producent van elektromagnetische apparaten. Hij bouwde verder op de machine van Hippolyte Pixii. Als doe-het-zelver en timmerman werkte hij in 1871 voor zilversmid Charles Christofle. Hij vervolmaakte het prototype van de eerste industriële dynamo. In 1869 vond hij de Gramme-dynamo uit, een gelijkstroomdynamo die in staat was veel hogere spanningen te genereren dan de toen bekende dynamo's. Het tweede prototype van zijn dynamo (1871) werd geëxposeerd in het Maison de la Métallurgie et de l'Industrie te Luik. Met de machine van Gramme kon men door elektrolyse in één uur 600 gram zilver laten neerslaan op bronzen bestekken. Om zijn apparaat in productie te brengen, richtte hij samen met de Franse ingenieur Hippolyte Fontaine in 1871 La Société des Machines magnéto-électriques Gramme op. Deze fabriek specialiseerde zich in dynamo's en elektrische generatoren. De toekomst van de dynamo zou beperkt geweest zijn zonder Fontaines ontdekking dat elektriciteit transporteerbaar was. Op de wereldtentoonstelling te Wenen in 1873 ontdekte Fontaine bij toeval dat men elektriciteit verschillende kilometers ver kon transporteren. Tot dan toe stond de generator daar waar men de elektriciteit nodig had. Nu kon de generator waar dan ook geplaatst worden en dus worden gecentraliseerd. Gramme overleed op 74-jarige leeftijd. Hij ligt begraven op het kerkhof Cimetière du Père-Lachaise te Parijs. In 2005 eindigde hij op nr. 23 in de Waalse versie van de verkiezing van De Grootste Belg.
Plaats:Aan de Pont de Fragnée
Categorie:Luik
Triton
Triton was een zoon van Poseidon en Amphitrite en broer van Rhode, Kymopolea en Benthesikyme. Als Poseidon in een vrolijke bui was, ging hij naar het wateroppervlak met zijn vierspan. Triton, half mens, half vis reed hij over het water met paarden en zeemonsters en blies hij op de kinkhoorn om de golven te bedaren.
Plaats:Pont de Fragnèe
Categorie:Luik
Ruiterstandbeeld koning Albert 1
Plaats:pont de Albert 1
Categorie:Luik
Perseus en Medusa
Perseus (Grieks: Περσεύς) is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij was een heros, zoon van Zeus en Danaë. Vooral bekend is zijn optreden tegen de gorgon Medusa. Een orakel vertelde Akrisios, koning van de Griekse stadstaat Argos, dat hij eens door zijn kleinzoon gedood zou worden. Uit voorzorg liet hij zijn enige dochter Danaë opsluiten in een bronzen toren totdat ze te oud was om kinderen te krijgen. Op een dag hoorde hij echter dat ze toch zwanger was. Wat Akrisios niet wist, was dat de oppergod Zeus andere plannen had met Argos. Zeus stond bekend om zijn buitenechtelijke relaties met sterfelijke vrouwen. Maar hij mocht zichzelf nooit laten zien aan een sterfelijke, want dan zou de sterfelijke getroffen worden door bliksem. Om deze reden, maar ook om in de bronzen cel te komen, veranderde hij zichzelf in een gouden stofregen. Hij kwam binnen door het tralievenster in de cel. Danaë kreeg een zoon, Perseus. Akrisios liet haar en haar zoon in een lege geldkist opsluiten, die vervolgens in zee geworpen werd. Ze spoelden aan op het eiland Seriphos, waar Diktys, een vriendelijke visser, hen opnam en verzorgde. Toen Perseus volwassen was vertelde Danaë hem de waarheid. Medousa (Oudgrieks: Μέδουσα) of Medusa (gelatiniseerd) is een monsterlijke chtonische figuur uit de Griekse mythologie. Zij is de dochter van Phorcys en Ceto en is de bekendste van de drie Gorgonen. Medusa had ooit een bijzondere schoonheid. Ze woonde echter, tot haar verdriet, in een land waar nooit de zon scheen. Medusa smeekte Athena haar te laten vertrekken naar zonnige streken. Toen Athena haar dit weigerde, vernederde zij de godin door uit te roepen dat Athena haar niet wilde laten gaan, omdat men anders uitsluitend aandacht voor de schoonheid van haarzelf en niet voor die van Athena zou hebben. In een andere versie van de mythe zou Medusa de toorn van Athena hebben gewekt door in Athena's tempel de liefde met Poseidon te bedrijven. De woedende Athena nam wraak door Medusa's mooie haar in een nest kronkelende slangen te veranderen. Verder zou eenieder die Medusa in het gelaat keek, ter plaatse verstenen. Sindsdien zou het haar taak zijn zo veel mogelijk mensen te doen verstenen. Uiteindelijk wordt ze gedood en onthoofd door de held Perseus, die hierbij onder meer door Athena geholpen werd. Zeus vroeg Athena zijn zoon te helpen. Zij wees Perseus een grot in Libië, waar drie oude vrouwen woonden, de Graiai. Zij wisten waar de nimfen waren die Perseus speciale wapens konden geven tegen de Gorgonen. De Graiai waren zussen van de Gorgonen en weigerden te helpen. Zij hadden samen één oog en één tand. Toen de een het oog doorgaf aan een ander, zodat zij de vreemdeling kon bekijken, pakte Perseus het oog af en dreigde het pas terug te geven als ze hem hadden verteld waar de nimfen woonden. Ze vertelden dat de nimfen bij de Styx in de onderwereld woonden. Perseus gaf het oog vervolgens terug. Hij ging naar de nimfen die hem wapens en andere spullen gaven. Hij kreeg een zak voor Medusas hoofd, een paar gevleugelde sandalen om snel te kunnen vluchten voor haar twee zusters, Stheino en Euryale (die gouden vleugels en bronzen handen hadden) en Hades' helm die onzichtbaar maakte. Hermes, de boodschapper van de goden, gaf hem een sikkel en hielp hem om het schild zo op te poetsen dat het schild spiegelde, zodat Perseus de Gorgonen in spiegelbeeld kon zien via zijn schild en niet zoals alle anderen versteend zou raken wanneer hij hen aankeek. Perseus merkte dat hij dichter bij de Gorgonen kwam, aangezien er steeds meer versteende personen langs de weg stonden. Onzichtbaar door zijn magische helm en kijkend via zijn schild, liep Perseus op Medusa af. Ze was afzichtelijk, met slangen in plaats van haar en een rode tong tussen twee grote slagtanden. Hij onthoofdde haar met één haal van zijn sikkel, stopte het hoofd in de zak en vloog weg. Uit haar bloed werden (als gevolg van een eerdere liefde met Poseidon) het gevleugelde paard Pegasus en de reus Chrysaor geboren. Uiteindelijk werd haar hoofd door Perseus aan Athena geschonken, die het op haar schild plaatste om vijanden mee te kunnen verstenen.
In de Griekse mythologie is Laocoön (Lat.) of Laokoön (Gr.) een Trojaanse priester van Apollon en Poseidon ten tijde van de val van Troje. Zijn verhaal is niet bij Homerus te vinden, maar wel bij latere Griekse en Romeinse auteurs. Laocoön waarschuwt de Trojanen voor het gevaar van het paard; hij heeft de list van Odysseus doorzien. Als hij het paard voor het eerst ziet, zwaait hij zijn lans in de rug van het heilige gevaarte en raakt daarbij één van de Griekse soldaten in het oor. Net als hij de meerderheid van zijn stadsgenoten heeft overtuigd, wordt Sinon de stad binnen gesleept. Deze Griek is zogenaamd achtergelaten door de vertrokken Grieken, en brengt de Trojanen opnieuw aan het twijfelen, tot een gruwelijk voorteken hen van Laocoöns ongelijk overtuigt: twee slangen komen uit zee aangekropen om Laocoön en zijn zoons Antiphantes en Thymbraeus te verzwelgen. Over de betekenis van de slangen bestaat bij de antieke vertellers verschil van opvatting: ze zouden door Poseidon gezonden zijn, als opdracht van Athena dat hij de Trojanen evenzeer haatte als zij, of ze zouden Apollons waarschuwing zijn voor de ondergang van de stad. Volgens Vergilius kropen de slangen door naar de tempel van hun meesteres Athena.
Plaats:Parc d'Avroy
Categorie:Luik
Hermes en Dionysos
De legende Dionysus is de zoon van Zeus en Semele (een kleindochter van Afrodite). Toen Hera erachter kwam dat Zeus een liefdesaffaire had met Semele en Hera wist dat zij het kind van Zeus droeg, haalde ze Semele over om Zeus te vragen in zijn ware gedaante te verschijnen. Bij het aanzien van Zeus' ware gedaante verbrandde Semele onmiddellijk en baarde zij haar ongeboren kind. Hierop naaide Hermes het kind, Dionysus dus, in de dij van Zeus, om het daar te laten volgroeien. Drie maanden later kwam Dionysus ter wereld. Ondanks dat Dionysus eigenlijk een halfgod is (Semele was een sterveling), werd Dionysus toch een god omdat hij drie maanden in de dij van Zeus had gezeten en dus zo de goddelijke kracht had. In het begin werd Dionysus door de zuster van Semele, genaamd Ino, opgevoed. Toen Hera erachter kwam heeft ze Ino en haar gezin ten gronde gericht en liet Zeus de kleine Dionysus door Hermes naar de bergnimfen brengen. De nimfen verzorgden hem en leerden hem de geheimen van de natuur.
Plaats:Parc d'Avroy
Categorie:Luik
Griekse Worstelaars
Plaats:Parc d'Avroy
Categorie:Luik
Frère-Orban Walthère
Hubert Josephe Walthère Frère-Orban (Luik, 24 april 1812 - Brussel, 1 januari 1896) was een Belgisch liberaal politicus die zijn stempel heeft gedrukt op de eerste halve eeuw onafhankelijkheid van België.
Walthère Frère die in een kleinburgerlijk milieu opgroeide, behoorde tot de doctrinaire strekking van de liberale familie waarvan hij tijdens de jaren 1870 de onbetwiste leider was. Walthère Frère studeerde in Parijs en te Luik waar hij zich als advocaat vestigde tot 1840. In 1835 trouwde hij met de dochter van de grote Luikse industrieel Orban. In 1840 werd hij tot gemeenteraadslid van Luik verkozen, een functie die hij tot in 1893 zou bekleden, en begint in het politieke leven een steeds aanzienlijker rol te spelen. De besluiten van het Liberaal Congres van 14 juni 1846, dat een einde maakte aan het Unionisme, werd door hem geïnspireerd. Hij werd Minister van Openbare Werken in 1847, van Financiën in 1848 en van zijn bedrijvigheid in de ministeries bleven duurzame sporen bestaan: de uitvoerrechten werden afgeschaft (1849), alsook de beweegbare schaal, toegepast op de graanhandel (1850), de Nationale Bank werd opgericht (1850) en een reeks handelsverdragen werden gesloten. Hij trad in 1852 af, kwam vijf jaar later weer aan het bewind en zat een langdurig ministerie voor (1857-1870). Uit die periode dateren de stichting van het Gemeentekrediet (1860), van de Spaar- en Lijfrentekas (1865), de afschaffing van de Octrooien (1860), de vrijmaking van de Schelde (1863) en de zaak der spoorwegen van het Groothertogdom Luxemburg (1868). Hij was tweemaal eerste minister van België (van 1868 tot 1870 en van 1878 tot 1884) en tweemaal minister van Financiën (van 1848 tot 1852 en van 1857 tot 1870). In 1861 werd Walthère Frère-Orban benoemd tot minister van Staat.
In 1870 raakte hij weer in de oppositie, maar nam het roer opnieuw in handen van 1878 tot 1884, ten tijde van de ongelukswet. Tijdens zijn tweede premierschap in 1878 voerde hij de secularisering in van het onderwijs, wat leidde tot de verbreking van de diplomatieke betrekkingen met het Vaticaan. Na het verlies van zijn regering bij de verkiezingen van 1884, kwam hij in de oppositie terecht en bleef de Liberale Partij leiden tot in 1894. Gedurende zijn hele parlementaire carrière en tot aan zijn overlijden bleef hij zich verzetten tegen de progressieve liberalen die ijverden voor het universeel stemrecht.
André Ernest Modeste Grétry (Luik, 8 februari 1741 - Montmorency, 24 september 1813) was een meer Luikse dan Franse componist die voornamelijk bekend is door zijn talrijke komische opera's.
Opschrift: André Ernest Modeste GRETRY
1741-1813
Plaats:Place de la République Française
Categorie:Luik
Karel de Grote
Het ruiterstandbeeld van Karel de grote is het werk van Louis Jehotte, opgericht in 1867. In de nissen van de Romaanse voetstuk, 6 beelden vertegenwoordigen de voorouders van de keizer, van oorsprong uit het land van Luik: sainte Begge, Pepijn van Herstal, Karel Martel, Bertrude, Pepijn van Landen en Pepijn de korte. Een Latijnse inscriptie herinnert eraan dat Karel de grote was "grote oorlog, nog groter in vrede."
Plaats:Kruispunt Boulevard d'Avroy en Boulevard Piercot
Categorie:Luik
Galliers wild paard
plaats:Les Terasses
Categorie:Luik
Het Trekpaard
Trekpaard (in de betekenis van het trekken of jagen van een schip) Vaak werd voor het trekken een paard gebruikt, ook dan heet de voerman die naast het paard liep de jager. De jager liep over het jaagpad langs het vaarwater. Aan een, of soms beide zijden van vaarwegen, bevonden zich direct langs het water smalle voetpaden. Hierop liep de jager met zijn paard, of ook vaak zelf in het touw.
«Het trekpaard» of Het paard van de binnenschipper en zijn menner op «les terrasses» .
Categorie:Luik
Li Tore
Een os is een gecastreerd exemplaar van een mannelijk rundvee-ras (stier). Ossen werden in Midden-Europa al in de 6e eeuw v.C. gebruikt in de landbouw. De os is één van de oudste door de mens gebruikte trekdieren. Al vroeg dienden zij om sleeën, karren en wagens voort te bewegen. Door castratie werd het mogelijke de grote arbeidskracht van de stier voor menselijke doelen te gebruiken. De dieren kregen er een gelijkmoediger karakter door, waardoor zij beter als werkdier te gebruiken waren. Om ossen voor de ploeg of voor een kar of wagen te spannen wordt een tuigage gebruikt dat kan bestaan uit een juk dat verbonden is aan een dissel. Deze wordt hier ook gebruikt voor symbool van de studentenfeesten in Luik.
Plaats:Rue Paul Devaux
Categorie:Luik
20-08-2007
De Schatkamer van de Kathedraal
Dit museum is ondergebracht in de bijgebouwen van het klooster en stelt een parcours voor doorheen de kunst en de geschiedenis van het vroegere prinsdom Luik. Het grootste gedeelte van de Schatkamer is afkomstig uit de nu verdwenen kathedraal Saint-Lambert, waaronder twee XIeeuwse gebeeldhouwde ivoren stukken en twee meesterwerken van de edelsmeedkunst : de relikwiebuste van Sint-Lambertus (begin XVIde eeuw) en het schrijn aangeboden door Karel de Stoute (XVde eeuw).
De kunstschat van de kathedraal
Het museum is gevestigd in het klooster dat u bereikt langs een grote poort in de kathedraal. In acht zalen zijn unieke kunstobjecten tentoongesteld. Zij vertellen de geschiedenis van het Prinsbisdom Luik. De buste van Sint-Lambertus, die dateert van vóór 1700, het Ivoor met de Drie Verrijzenissen, uit de 11de eeuw en een reliekhouder van Karel de Stoute uit 1467 zijn drie van de onvergetelijke stukken die de collectie rijk is.
Categorie:Luik
De kathedraal van St. Paul,
Juist naast de Place Cathédrale in Luik ligt de Sint-Pauluskathedraal. Ze is vrij toegankelijk voor het publiek. Haar grandioze schoonheid geeft een idee van wat haar grote zus, de kathedraal van de Place Saint-Lambert, had kunnen zijn. De Sint-Pauluskathedraal is een oude, romaanse, collegiale kerk die vanaf 1252 werd herbouwd in vroeggotische stijl. Het sobere en lichte gebouw werd drie eeuwen lang aangepast en vertoont dus de hele evolutie in de gotische architectuur. Ze werd kathedraal na de verdwijning tijdens de Franse Revolutie van de Sint-Lambertuskathedraal.
U zult er onder andere fijn bewerkte sluitstenen zien, een veelkleurig beschilderd gewelf, één van de mooiste, in België bewaarde glasramen, van de hand van Jan van Keulen, daterend uit de 16de eeuw. Dit decoratieve glasraam kleurt lichtend de grijze steen.
Natuurlijk kunt u er ook het zilveren reliekschrijn van Sint-Lambertus bewonderen, dat in 1896 door de gebroeders Wilmotte, Luikse zilversmeden, werd vervaardigd en dat de relieken van de heilige bevat. Het wordt geflankeerd door twee engelen uit de school van de beroemde Luikse beeldhouwer uit de barok, Jean Del Cour
Deze waardevolle brug, die men vindt bij de samenvloeiing van Maas en Ourthe, heeft door een recente restauratie zijn oorspronkelijke pracht en praal herkregen, met zijn vergulde snaakshoofden en rijke decoraties van planten, zijn beeldhouwwerken van Tritons (zeemonsters die op een schelp blazen) en de veel hoger geplaatste "Renommées" (engelen die op een trompet blazen).
's Avonds is de brug op een zeer originele en toverachtige manier verlicht.
Categorie:Luik
Het Aquariummuseum
Een verbluffende 155.000 liter aan zee- en zoetwater uit alle hoeken van de wereld, 46 bassins en 250 verschillende soorten vis, vormen het aquarium om tot een boeiende omgeving die niemand onverschillig laat.
Naast het Aquarium vind je het zoölogisch museum. Ook het Maison de la Science (Huis van de Wetenschap) en het Musée de la diversité du Règne Animal (Museum van de diversiteit van het Dierenrijk) zijn hier gehuisvest. Een ideale combinatie voor een dagje vol wetenschappelijke verrassingen.
Zowat 2500 exemplaren van 250 vissoorten uit de oceanen, zeeën, meren en rivieren uit de hele wereld bevolken 46 bassins van het Aquarium en ongeveer 20.000 opgezette dieren uit alle werelddelen worden in het Museum tentoongesteld.Voor de officiele site van het museum hieronder klikken.
De Hellingen van de Citadel vormen een onmisbaar onderdeel in het DNA van Luik. Wie in Luik is geweest zal zich onherroepelijk de trappen van Bueren herinneren die je in 375 treden van de wijk Coeur Historique naar de Citadel brengen. Deze wijk levert ook een grote bijdrage aan het groene karakter van de stad. De terrassen van het oude klooster van de Minderbroeders en de Teutoonse ridders liggen er vandaag de dag netjes bij. De historie van Luik ligt aan de modern aangelegen wandelpaden letterlijk aan je voeten. Het uitzicht over de stad zorgt voor een romantisch aangezicht en trekt daardoor veel verliefde stelletjes naar deze plek. Het beste uitzicht geniet je aan de voet van de citadel. je loopt na het einde van de trappen het straatje uit in noordelijke richting, waarna je het grote monument niet kunt missen. De hellingen van de citadel zijn een onmisbaar onderdeel van een stedentrip aan Luik. Een verademing midden in de stad!
Categorie:Luik
Trappen van Bueren
De helling naar de citadel, aan de noordzijde van het centrum in Luik, staat bekend als Montagne de Bueren ofwel de Buerenberg. De Trappen van Bueren vormen een kaarsrecht pad naar de top van de berg. De weg naar de Citadelle telt maarliefst 374 treden. Niet alleen een fraai gezicht, maar ook een interessante wandeling langs de terrassen van het oude klooster en van de Teutoonse ridders evenals de aangrenzende tuinen. Eenmaal boven heb je een panoramisch overzicht over de stad!
Categorie:Luik
Het stadhuis,
De geschiedenis van het stadhuis begint in de 13de eeuw. De Prins-bisschop is in die tijd een machtige figuur, maar de magistraten wensen meer autonomie ten overstaan van deze religieuze overheid.
Daarom vergaderen ze in een burgerhuis aan het plein. Dit huis staat bekend onder de naam La Violette.
De hogere ambtenaren van de stad zullen nooit meer van vergaderplaats veranderen. La Violette wordt meermaals vernield en weer opgebouwd en het huidige stadhuis wordt in 1714 op dezelfde plaats opgetrokken.
De architectuur aan de buitenkant is sober en klassiek, terwijl de ontwerpers zich voor het interieur laten verleiden door een eerder rococodecoratie. Riga, Smitsen, Counet, Fisen, Panhay de Rendeux, Vasalli zijn de namen van enkele kunstenaars die bijdroegen tot de schoonheid van de verschillende kamers.
Momenteel is de grote hal toegankelijk voor bezoekers. Het originele beeldhouwwerk Les Trois Grâces van Del Cour vindt u hier (oorspronkelijk boven op de zuilenfontein).
Categorie:Luik
Station Liège-Guillemins
Station Liège-Guillemins is een hypermodern treinstation en werd in 2009 geopend. Het station ligt op ongeveer 2 kilometer ten zuidwesten van de binnenstad van Luik en komt van de hand van architect Santiago Calatrava. Het station beschikt over 9 sporen en 5 vertrekperrons (drie van 450 meter en twee van 350 meter). Alle sporen rond het station zijn gemoderniseerd om een hoge snelheid van aankomst en vertrek te kunnen realiseren. Station Liège-Guillemins is vervaardigd uit staal, glas en wit beton en levert door de golfbeweging en knappe constructie een schitterend aanzicht op. De koepel in het dak staat op de monumentenlijst en is maarliefst 200 meter lang en 35 meter hoog. Een hoogstandje dat zeker de moeite van het bekijken waard is.
Categorie:Luik
18-08-2007
Museumcomplex
Dit nieuwe museumcomplex voor kunst en geschiedenis in de streek van Luik bestaat uit vijf afdelingen : wapens, archeologie, sierkunsten, glaswerk, religieuze en Maaslandse kunst.
"Grand Curtius", musea in het historische hart Hors-ChâteauDe Grand Curtius viert het prachtige verbond tussen het voorwerp en de maatschappij.
In de Grand Curtius bevinden zich een grote hoeveelheid uitzonderlijke collecties die getuige zijn van de grandeur van Luik. Deze voorwerpen zijn de uitdrukking van een artistieke en technische expertise verbonden met de opmerkelijkste pagina's uit de geschiedenis van de stad, van het prinsbisdom en van het land van Luik. Deze collecties zijn een uiting van een stad die openstaat voor de wereld. De collecties stellen een geheugen voor die de moderne mens helpen te begrijpen waar hij vandaan komt en wie hij is.
Het Grand Curtius is een schitterend complex waar diverse interessante musea gevestigd zijn. De verzamelingen van het wapenmuseum, het archeologisch museum, het museum van decoratieve kunsten en glas en het museum voor religieuze en maaslandse kunst vinden onderdak in dit statige rode pand met opvallende witte ramen. Het wapenmuseum stelt zwaarden en vuurwapens van prehistorie tot heden tentoon. In het archeologisch museum leer je vooral veel over de prehistorie, Romeinse en Frankische tijd aan de hand van voorwerpen die gevonden zijn op Place Saint-Lambert. Het glasmuseum is een van de rijkste en meest volledige in zijn soort. Ontdek hetz elf in het Grand Curtius in het centrum van Luik. Tip: het Grand Curtius is iedere eerste zondag van de maand gratis toegankelijk.
Categorie:Luik
Het Archeoforum
In het Archéoforum, onder de Place Saint-Lambert, wandelt de bezoeker rond tussen de overblijfselen die zijn blootgelegd tijdens verschillende opgravingscampagnes van 1907 tot vandaag. Onder het plein klopt het echte "historische hart" van de stad, met sporen uit een verleden van vele duizenden jaren. Een ongewoon traject gidst ons door een moderne en didactische scène die de geschiedenis van de Cité vanaf zijn oorsprong tot vandaag oproept. Er worden onder andere prehistorische voorwerpen tentoongesteld, een gallo-romeinse villa en heel wat overblijfselen van de Sint-Lambertuskathedraal, een immense gotische constructie die op het einde van het Ancien Regime door de Luikenaars is verwoest.
Overblijfselen van meer dan 9000 jaar geschiedenis voeren de bezoeker via een ondergronds parcours terug naar de beginperiode van de stad. Resten uit de prehistorie, muren van een Gallo-Romeinse villa, overblijfselen van middeleeuwse, religieuze gebouwen... Het Archeoforum is een plaats die onze eigen voorgeschiedenis levendig houdt. Hieronder vind je de link naar de officiele site. Archeoforum
Categorie:Luik
13-08-2007
De Doopvont van St-Bartholomeus
De kerk Saint-Barthélemy bevat één van de absolute meesterwerken van de romaanse beeldhouwkunst en wordt beschouwd als één van de zeven Belgische wonderen: De Doopvont van messing (1107-1118) van de Notre-Dame-aux-Fonts, het vroegere baptisterium van de stad. Deze kerk die destijds aan de kathedraal Saint-Lambert werd aangebouwd, is eind van de XVIIIde eeuw samen met de kathedraal vernietigd.
Dit kunstwerk is een kuip van messing getooid met haut-reliëfs met het doopsel als thema en ondersteund door 10 (vroeger 12) ossen. Om deze kuip te vervaardigen werd de verlorenwastechniek gebruikt. Deze doopvont wordt beschouwd als een waar kunstwerk in een stijl die het midden houdt tussen de Byzantijnse kunst en de stijl die eigen is aan de Maasstreek.
Aartsdiaken Hellin van de Notre-Dame aux Fonts-kerk gaf de opdracht voor deze doopvont, die tussen 1107 en 1118 in het katholieke gebouw werd opgesteld. Tijdens de Luikse Revolutie werd de Onze-Lieve-Vrouwekerk vernietigd, waarna de doopvont werd verborgen zodat ze gedeeltelijk kon worden bewaard: alleen het deksel en twee van de twaalf ossen die de doopvont ondersteunen, zijn verdwenen. Later werd de doopvont naar de collegiale Sint-Bartholomeuskerk overgebracht.
Waar dit kunstvoorwerp vandaan komt, blijft een raadsel. Verschillende hypothesen worden geopperd, maar geen enkele is doorslaggevend. De ontwerpers zouden Lambert Patras, metaalbewerker uit Dinant, of Renier, edelsmid uit Hoei, kunnen zijn. Voor sommige historici zou het werk tot de kunst van de Maasstreek moeten worden gerekend en zou het in onze regio vervaardigd zijn. Voor anderen dan weer zou dit meesterwerk op het einde van de 10de eeuw wel eens in Rome gecreëerd kunnen zijn door Byzantijnse kunstenaars, op bevel van Keizer Otto III. Het Luikse leger zou het hebben bemachtigd en naar onze contreien hebben gebracht. Volgens de derde hypothese werd de kuip in de Maasstreek samengesteld, onder de invloed van Byzantijnse kunstenaars.
Uit analyses is gebleken dat het lood in de messing wellicht uit Spanje of Sardinië afkomstig is. Deze informatie volstaat echter niet om te bepalen welke van bovenstaande hypothesen de juiste is.
De doopvont is rondom volledig met een haut-reliëf versierd, dat uit vijf taferelen bestaat: het doopsel van boetvaardigheid, dat door Johannes de Doper werd gepredikt en het doopsel in de Heilige Geest aankondigt; het doopsel van Christus; de bekendmaking van Zijn goddelijkheid door God de Vader; de verschijning van de Heilige Geest en de heiligverklaring van de aardse wereld (doopsel van de centurio) en de geestelijke wereld (doopsel van de filosoof).
De kuip wordt door twaalf ossen (nu nog tien) gedragen, in groepen van drie één voor elk van de vier windstreken. De ossen symboliseren de twaalf apostelen en hun evangelisatieopdracht. Bovendien verwijzen ze naar de ossen die de koperen zee van de tempel van Salomo, in het Boek der Koningen, ondersteunen.
Voor meerdere informatie en de geschiedenis van de Doopvont kan je hieronder de bijlage aanklikken.
De collegiale kerk van St. Bartholomeus, in het historische hart, Hors-Château
De kerk wordt in het begin van de 11de eeuw gebouwd en in 1015 door prins-bisschop Balderic II ingewijd. In de loop van de eeuw daarna krijgt de kerk grotere afmetingen, wanneer de westbouw wordt opgetrokken (westelijke bouwsel van een kerk met een tweede koor, wat kenmerkend is voor de Ottoniaanse en Carolingische stijl). Het interieur dateert van de 18de eeuw.
Na de Luikse Revolutie, die tegelijkertijd met de Franse Revolutie plaatsvindt, wordt de Sint-Lambertuskathedraal vernield, omdat die wordt gezien als het symbool van de macht van de prins-bisschoppen. Hetzelfde gebeurt met de kerk die ernaast staat: de Notre Dame Aux Fonts. Van deze kerk erft de Sint-Bartholomeuskerk de beroemde doopvont. Dit kunstwerk zou uit 1107 dateren. Jarenlang blijft de doopvont verborgen, maar uiteindelijk komt ze terecht in de Sint-Bartholomeuskerk, waar ze ook vandaag nog te bezichtigen is.
Deze doopvont wordt beschouwd als een van de 7 wonderen van België. Maar de kerk heeft nog meer bezienswaardigheden: het Merklin-orgel, de beiaard en de polychrome gevels.
Voor meer informatie klik op de onderstaande bijlage.
Ik ben Burt
Ik ben een man en woon in lauwe (Belgie) en mijn beroep is Thuishulp.
Ik ben geboren op 12/12/1968 en ben nu dus 56 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fan van de tv serie DALLAS en Olivia-Newton John.
Dit is het schild van Menen(Lauwe). klik er maar eens op om de geschiedenis van onze straat te bekijken.
Al eens de piramides van Cairo gaan bezichtigen? Nee! Dan kan je van hieruit een virtuele kijk nemen op de piramides vanuit verschillende punten . Gewoon PRACHTIG!!! Klik op de bovenstaande foto en goede vlucht!