Inhoud blog
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Rondvraag / Poll
    Welke paardjes zijn de kleinste,Let op,paardjes he,GEEN pony's!
    Shetlander
    Arabier
    Welsh
    Falabella
    Bekijk resultaat

    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Poetsmiddelen




    Voor het poetsen gebruiken we een roskam van ijzer, rubber of plastic, een harde borstel, een zachte borstel, een wrijflap van wol of badstof, een manenkam en een spons.

    Hoe moet er gepoetst worden?


    Eerst gaan we flink rossen met de roskam om het grove vuil en de losse haren te verwijderen. De roskam moet je af en toe flink uitkloppen. Begin linksboven aan de hals en werk van daaruit met cirkelvormige bewegingen naar achteren. Roskam vervolgens de de rechterkant op dezelfde manier.


    Hierna pakken we de harde borstel om het losse vuil te verwijderen en dan wordt nageborsteld met de zachte borstel of doek, waardoor de huid gaat glanzen. Vervolgens halen we met de harde borstel het vuil uit de manen. De manenkam wordt alleen gebruikt om de manen uit te dunnen. De staart wordt zo min mogelijk geborsteld. Om zo weinig mogelijk haren uit te trekken, kunnen strootjes e.d. er beter met de hand worden uitgeplukt. Als de staart erg vuil is, kan hij beter met lauw water en groene zeep of speciale paarden-shampoo gewassen worden. De spons is vooral nodig om na het rijden het stof uit de ooghoeken en neusgaten te halen.


    Hoevenkrabben.

    De hoeven hebben ook aparte verzorging nodig. Met een hoevenkrabber, een harde borstel en een kwast kunnen die regelmatig schoongemaakt worden aan de onderkant. Dit kan het beste gebeuren voor en na het rijden. Vooral na een buitenrit is dit belangrijk. Er kunnen nl. steentjes inzitten. Het paard zal ongetwijfeld kreupel worden als die lang blijven zitten. De hoefzool wordt uitgekrabt met de hoevenkrabber, vooral de straalgroeven en de rand tussen het ijzer. Je moet wel zelfverzekerd om een "pootje" vragen, want anders zullen ze hun hoef niet optillen. Je moet dus niet te bang zijn, want paarden voelen dit heel goed aan.


    Zo,dit was de verzorging!


    Rassen.


    Er zijn zeer veel rassen van paarden!


    Enkele voorbeelden:

    Andalusiƫr

    Tinker

    Arabier

    Engelse volbloed

    Appaloosa

    Welsh

    Shet(lander)

    Falabella

    Ijslander

    Shire

    Halflinger

    KWPN

    Pasa Fino

    Oldenburger

    Lusitano

    Lippizaner


    Er zijn immers nog veel meer rassen en allemaal zijn ze even lief!
    Als je van een van deze rassen informatie wilt,ga dan naar mijn links,mijn favorieten!
    Daar staan er!Of typ gewoon de naam in en je komt uit op duizenden
    informatiesites!

    Welkom op mijn paardensite!
    Informatie,foto's en nog veel meer!
    Er zijn geen (recente) berichten meer...

    Klik op de pijl naar links voor het archief...


    Archief per week
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 11/12-17/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben ilse
    Ik ben een vrouw en woon in Brugge (Belgiƫ) en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 13/11/1995 en ben nu dus 28 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: paardrijden,skeeleren,schilderen.
    Mmm,misschien zie ik er op de foto wat raar uit,ik ben de linkse met het bruin haar.Manon,een vriendin van me,is de rech
    Mijn favorieten
  • bloggen.be


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs