Outplacement, HR en Reintegratie
Inhoud blog
  • Gedwongen Ontslagen? Tips om het juiste outplacementbureau te vinden.
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    15-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedwongen Ontslagen? Tips om het juiste outplacementbureau te vinden.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Werkgevers worden heden ten dage geconfronteerd met economische tegenslag en zijn daardoor soms gedwongen om het personeelsbestand in te krimpen. Deze situatie is voor geen van de betrokken partijen een gewenste situatie en het is daardoor belangrijk om dit proces goed in te richten om eventuele negatieve bijeffecten te minimaliseren. Wanneer eenmaal binnen een organisatie bekend is dat er ontslagen zullen vallen ontstaat er namelijk vaak een situatie waarin onzekerheid bij het personeel op korte termijn al invloed heeft op de werkprestaties. Het is daarom aan te raden om een goed plan van aanpak te hebben zodat werknemers met een groot risico tot ontslag begrijpen dat er eenmaal geen andere oplossing is, maar dat tegelijkertijd er actief meegedacht zal worden over hoe zij zullen worden uitgeplaatst. Op dit moment is het aan te raden om een outplacementbureau in te schakelen, dat uw organisatie ondersteunt in dit proces. Een goed ingericht outplacement proces heeft namelijk ook een positieve invloed op de werksfeer van zowel blijvende en vertrekkende collega's en zal het economische herstel van uw organisatie daarmee ten goede komen. 

    Waar moet u nu op letten bij het selecteren van een geschikt outplacementbureau? De offertes zullen bij bekendmaking namelijk om uw oren vliegen. Hier volgen een drietal tips die u zullen helpen bij het selecteren van de uiteindelijk meest geschikte partner.

    1. Prijs.
    De prijs is natuurlijk belangrijk en is een voor de hand liggend middel om een voorselectie te maken. Uiteindelijk bent u op zoek naar de beste prijs-kwaliteit verhouding binnen uw budget. Echter, vergeet niet de wijze van betaling in acht te nemen. Denk hierbij aan betaling met een bonus bij een snelle plaatsing. Wanneer uw outplacementbureau er belang bij heeft op korte termijn personeel te verplaatsen kan dit ten koste gaan van de zorgvuldigheid en daarmee kwaliteit van de dienst. Daarnaast kan er ook onderscheid gemaakt worden tussen verschillende functies binnen uw bedrijf. Door de betaling afhankelijk te maken van de functie is het mogelijk de focus van een outplacementbureau te leggen op de meer hulpbehoevende functies binnen uw organisatie. Zo kunt u een specialist binnen een bedrijf meer aandacht geven dan een functie met een grotere kans op werkgelegenheid.  

    2. Solliciteren en Toekomstvisie
    Een goed outplacementbureau zet zich niet alleen in om op korte termijn een vervangende functie voor uw personeel te vinden. Het is namelijk van belang dat de outplacement kandidaat ook op langere termijn de juiste vaardigheden bezit om een nieuwe functie te vinden. Dit is grotendeels zijn of haar eigen verantwoordelijkheid, maar een outplacementbureau kan hier van extra waarde zijn door de expertise van het bedrijf. Een voorbeeld is het geven van sollicitatie trainingen voor uw vertrekkend personeel. 
    Deze vorm van ondersteuning geeft weer dat een outplacement bureau niet alleen geïnteresseerd is in het genereren van omzet maar een heldere visie heeft op de taak van de organisatie. Bespreek met het outplacement bureau hoe zij van plan zijn uw personeel te begeleiden in dit traject. Welke rol neemt het outplacement bureau in ten opzichte van uw personeel? Een belangrijk aspect is dat de weerbaarheid van uw personeel zich kan ontwikkelen door zowel ondersteuning en begrip te tonen maar ook zeker uw personeel ervan doordringt dat ook zij van dit proces kunnen leren. 

    3. Verdiep je in het bureau.
    Zoals met elke samenwerking is het van belang goed te weten met wie je in zee gaat. Bestaat de organisatie voornamelijk uit part-timers, dan is het wellicht minder makkelijk om in tijden van nood de juiste persoon weten te bereiken. Zorg ervoor dat de contactpersoon van het bureau betrokken is bij je organisatie en organiseer bijvoorbeeld een info-dag om dit te versterken. Ook voor het personeel van het outplacement bureau kan dit traject behoorlijk zwaar zijn, let daarom ook op de levenservaring van uw contactpersoon.




    15-07-2013, 12:15 Geschreven door Marcel ten Dam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Tags:outplacementbureau, outplacementbureau's, outplacement
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/outplacement

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    15-07-2013, 11:33 Geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Archief per week
  • 15/07-21/07 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs