Inhoud blog
  • MG A lijst van de bouten
  • Eerste reaktie "OPENINGSRIT"
  • Verslag Openingsrit 2006
  • XPAG Motortype aanduiding
  • Woord van de voorzitter
  • Welkom aan onze nieuwe leden
  • Uitnodiging Stille Waters
  • Uitnodiging "Kemmelrit"
  • 19-03-06 Openingsrit
  • Foto van de week 12/12/05
  • FOTO VAN DE WEEK
  • Het kalibreren van een MG A bezinemeter.
  • Vastleggen van onze nieuwe activiteiten 2006.
  • La Route Vagabonde 2005
  • Loodvrije benzine, klopt dat ?
  • Tricolor Meeting van 24 juli 2005
  • Verslag van de 9 de KEMMELRIT.
  • Eindejaars diner 2005
  • Chassis met motor volledig nagezien
  • Onder de motorkap
  • Eerste kennimaking.
  • Een verslag van een van onze ritten.
  • Chassis met de kas terug samengevoegd.
    Ook interesse in de MG CAR CLUB ?
    Aarzel niet en neem kontakt op met mij !
    Zoeken in blog

    Links
  • MG Car Club Belgium
  • Hof Ter Mude Knokke-Heist
  • MG Car Club Nederland
  • Zoeken met Google


    Foto's
    Openingsrit 2006

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    FOTO's
    BEACH MEETING

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    FOTO's
    EINDEJAARSDINER

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Bloggen.be
  • Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    movie
    www.bloggen.be/movie
    Mijn favorieten
  • Foto's Carosserie
  • MG Oldtimers
    MG Ervaringen
    04-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het kalibreren van een MG A bezinemeter.

    Het kalibreren van een MG A benzinemeter.

    Daar ik al een tijdje bezig ben met het restaureren van een MG A, en nu bezig ben aan het dashboard, kwam ik automatisch aan de benzinemeter. Ik hoorde regelmatig in de club van problemen met de benzinemeter (het niet juist aflezen van de tankinhoud, en er dan geen vertrouwen meer in hebben) en ik heb het opgezocht op het internet. Na het lezen van een artikel op www.mgaguru.com-mgtech/electric heb ik wat informatie gevonden om de benzinemeter te kalibreren. Om te kalibreren heeft men een klein toestelletje nodig met wat weerstanden in. Volgens Barney Gaylord, de schrijver van het artikel (dat ik nu vertaald heb, en in de MIDGET zal verschijnen) heeft de tankzender of vlotter in de benzinetank een weerstand van 70 ohm. Dus in theorie met een volle tank = 70 Ohm een ¾ tank heeft 52,5 ohm, ½ tank = 35 ohm en ¼ vol = dus 17,5 ohm. In de handel is er standaard geen 70 ohm wel een standaard van 68 ohm, voor de 52,5 ohm werd er 2 x 100 ohm gebruikt in parallel dus werd dat 50 ohm, voor de 35 ohm is dat 2 x 68 in parallel en voor de 17,5 ohm werd dat 4 x 68 ohm in parallel. Ik had een tip gekregen om regelbare weerstanden te gebruiken, die in de jaren ‘70 in kleuren TV’s zaten, en ik heb 4 regelbare weerstanden genomen. Deze weerstanden zijn perfect af te stellen op de gewenste ohms. Het in elkaar knutselen van het meetkastje was niet zo moeilijk daar ik een voorbeeld had van het internet.
    Voor het kalibreren van de benzinemeter die in het dashboard zit ging het ook vlot, alhoewel je wel enkele keren de rechter en linker verschuifbare spoel achteraan de meter moet bijregelen, maar het lukt wel. Je moet wel oppassen dat je het spoeltje niet te los draait, anders kan het uit het geleidergleufje komen en mee ronddraaien. (Zelf meegemaakt en het spoeldraadje was gebroken) Als de benzinemeter juist is afgesteld en je hebt nog een afwijking, dan ligt het aan de vlotter.
    Van de vlotter gesproken, dat was een ander paar mouwen!
    Zoals ik reeds zei heb ik dat ook opgezocht op het internet en daar een artikel over gevonden.
    We weten nu ook al dat er in een MG A tank 45,4 liter benzine kan, dus als we daar 11,3 liter in doen hebben we een ¼ tank vol of moeten we 17,5 ohm meten aan de vlotter. Bij Jean – Pierre was dat niet het geval en dan begon de misserie. Voordat we wisten dat zijn vlotterweerstand niet de bewuste 70 ohm weergaf hebben we zijn benzinetank zeker 5 maal volledig leeg gemaakt en telkens gevuld met 4 x 11,3 liter. We hebben gesukkeld met verschillende benzinemeters en vlotters.Uiteindelijk was de vlotter in kortsluiting en gaf maar 44 ohm. Nu werd het zoeken naar een nieuwe weerstanddraad die vervaardigd is uit 55 Cu en 45 Ni en een waarde heeft van +- 5,6 ohm per feet of 88,4 ohm over de volle 5,23 m lengte die we nodig hebben.
    Uiteindelijk was het grootste probleem het zoeken naar zo een weerstanddraad. Intussen ken ik nu wel bijna alle soorten weerstanddraad, maar die bewuste draad heb ik hier niet gevonden. Ik vond het via het internet in Amerika maar die firma maakt allerhande weerstanddraad, en zoals te zien op hun Webside maken ze van die grote rollen die we wel eens zien langs de baan, en ocharme, ik had slechts 5 meter draad nodig. (Na enkele mailtjes hebben ze nog altijd niet gereageerd, de hoeveelheid dat ik nodig heb was niet voldoende zeker?)
    Uiteindelijk heb ik de oude draad volledig uitgehangen in mijn garage zoals een wasdraad, en heb hem met nagellak (is benzine bestendig) van mijn vrouw terug geïsoleerd.
    De draad heb ik dan terug op het spoeltje gewikkeld maar ik kwam maar aan 135 wikkelingen in plaats van de originele 165 omwentelingen, maar we hadden wel een weerstand van 71,2 ohm.
    Wanneer we alles terug gemonteerd hadden en nogmaals de benzinetank gevuld hadden, hebben we bij de eerste stap van 11,3 liter de vlotter zo bijgeregeld dat hij 17,5 ohm aangaf, en bij de volgende 3 stappen gaf de benzinemeter telkens een exacte aflezing.
    Als ik de weerstanddraad opnieuw zou moeten isoleren zou ik het niet meer doen met nagellak, maar een vernis spray zoeken die ook benzinebestendig is, want de nagellak was wel een beetje “klonterig”.
    Eventuele vragen, op- of aanmerkingen ik hoor het wel guy.van.den.broucke@pandora.be
    Als er nu leden zijn die hun benzinemeter willen laten kalibreren, ze zeggen het maar, ik breng dan het apparaatje mee naar een vergadering of een meeting.

    Guy.

    04-12-2005 om 21:53 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (16 Stemmen)
    03-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vastleggen van onze nieuwe activiteiten 2006.



    Naar jaarlijkse gewoonte hebben we ons nieuw programma van 2006 vastgelegd.

    Hier de opsomming

    28 - 29 jan 2006
    Retro Beurs in Brugge waar een drink aan de MG leden wordt aangeboden.

    12-03-06
    A.L.V. in BINCHE

    19-03-06
    OPENINGSRIT

    23-04-06
    KEMMELRIT

    14-05-06
    STILLE WATERS (nieuwe rit)

    4-06-06
    TOURS des LACS

    18-06-06
    OOST WEST

    28/06----2/07
    EVENT of the YEAR  (Frankrijk)

    21-07-06
    MG club DAY  (LUIK)

    6-08-06
    GANDA TOUR

    27-08-06
    GULDENSPORENRIT

    10-09-06
    BEACH MEETING

    30-09-06
    MG  by NIGHT

    22-10-06
    PANORAMATOUR

    25-11-06
    EINDEJAARS DINER  ( Wetteren)

    Eventuele veranderingen worden ogenblikkelijk aangepast

    Groetjes
    Guy

    03-12-2005 om 00:00 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    26-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La Route Vagabonde 2005

    La Route Vagabonde.

    Zondag 3 juli 2005 om 8u25 staan wij klaar om te vertrekken met onze MGF 2001 voor "La Route Vagabonde". Plots rinkelt de telefoon. Het is onze vriend François-Joseph, zijn batterij is defect. Hij vraagt of wij langs Ophain kunnen rondkomen met startkabels. OK om 9u00 stonden wij voor zijn deur. De Midget start maar helaas valt de motor opnieuw stil. De beslissing is genomen : hij zal met ons meerijden in zijn MG TF 2004.

    Om 9u30 komen wij aan in het "Bivouac de l’Empereur" in Waterloo, net op tijd voor het ontbijt. Wij worden er hartelijk ontvangen door het Brusselse team : Marina, Christian, Gilbert, Josiane en Francis. Zij geven aan ieder een tas met daarin het road-book, een zeer mooie rallyplaat evenals enkele kleine geschenkjes.

    Wij vertrekken tegen 10u00 en doorkruisen de zeer mooie regio van Waals Brabant.

    In het begin van de rit worden onze velgen getest op de typisch Belgische kasseien, en worden goed dooreen geschud, kwestie van wakker te worden. Wij vervolgen onze weg langs de prachtige landschappen die deze streek rijk is.

    Maar het is al vlug 11u00 en hier hebben onze organisatoren blijk gegeven van professionalisme door voor de dorstige deelnemers een ideale halte te voorzien aan de Vijvers van Dreumont. Na dit zeer aangenaam intermezzo, vertrekken wij terug langs bucolische wegen die ons naar Villers-la-ville in het "Chalet de la forêt" leiden waar de lunch wordt opgediend.

    Alvorens te vertrekken voor de laatste rit, bezoeken wij de ruïnes van de abdij wat ons toelaat om op een van de raadsels van onze vragenlijst het antwoord te vinden. Hiervoor heb ik mij opgeofferd om de ongeveer 100 treden te beklimmen en zo de "achthoek" te ontdekken, de meetkundige vorm die de MG-letters van het merk omrandt.

    Eind van de namiddag, na een rondreis van 54 km en dank zij het onberispelijke road-book, zijn de dertig MG’s zonder problemen in het "Bivouac de l’Empereur" in Waterloo aangekomen. Wij hebben nog wat vrije tijd om op het zonnige terras van een verfrissend drankje te genieten alvorens aan tafel te gaan voor een heerlijk avondmaal. Nu is het tijd om de geschenken aan de gelukkige winnaars te overhandigingen en ook hier hebben de organisatoren ons verwend.

    Wij danken het team van "La Route Vagabonde" voor deze zeer aangename dag doorgebracht onder vrienden en hopen dezelfde sfeer volgend jaar terug te vinden voor een nieuw MG avontuur.

    Georges Collet.

    26-11-2005 om 00:00 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (10 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Loodvrije benzine, klopt dat ?

    Loodvrije benzine, klopt dat?
    Benzine, het belangrijkste levenssap van je MG.
    Maar wat weten we er eigenlijk van ?
    Het is duur, de minister van Financiën wordt er slapend rijk van en het stinkt.
    Veel verder zullen de meeste van ons niet komen.
    Maar intussen stoppen steeds meer benzinemaatschappijen met de verkoop van benzine met loodvervanger en komen we voor de vraag te staan : wat moeten we doen ?
    Motor aanpassen, loodvervanger los toevoegen, of de gok wagen en niets doen ?
    Tijd om eens dieper te duiken in de wereld van octaan, pingelen, kloppen en kleppen.

    Wat is benzine eigenlijk ? Benzine is een vloeistof die gemaakt wordt door het destilleren van aardolie, die miljoenen jaren geleden in de aardbodem is gevormd (over klassiek gesproken!). Benzine bestaat uit een mengsel van ruim 300 verschillende chemische verbindingen, hoofdzakelijk koolwaterstofverbindingen.

    Om goed als motorbrandstof te kunnen dienen, moet benzine goed brandbaar zijn met een hoge calorische waarde, de juiste vluchtigheid hebben, voldoende detergenten (schoonmaakmiddelen) bevatten om neerslag in de motor van koolstof te voorkomen en het juiste octaangetal hebben zodat de motor niet gaat pingelen.

    We beginnen met de vluchtigheid van benzine.

    Om te zorgen dat ook ’s winters bij lage temperaturen de vluchtigheid van benzine voldoende is, bevat de benzine ’s winters meer vluchtige bestanddelen dan ’s zomers. De winter kwaliteit benzine wordt geleverd tussen 1 oktober en 1 mei. Het kan echter voorkomen, dat je op winter kwaliteit benzine rijdt terwijl het ongewoon warm is voor de tijd van het jaar. Dan kan de benzine voortijdig in het brandstofsysteem verdampen, waardoor een luchtbel ontstaat die de brandstoftoevoer belemmert (vapor lock). Een natte doek rond de benzinepomp om deze af te koelen doet meestal wonderen om het probleem te verhelpen. Ook bij gebruik van benzine uit een reservetankje dat een tijdje geleden gevuld is, moet je rekening houden met de vraag of het gaat om zomer- of winterkwaliteit.

    Niet alleen een te hoge vluchtigheid is vervelend, maar ook een te lage. Bij een te lage vluchtigheid (bij gebruik van bvb zomer kwaliteit benzine in de winter) loopt de motor als hij koud is, slecht stationair. Ook zal hij onregelmatig lopen bij het opwarmen en zullen er extra vuile uitlaatgassen gevormd worden door onvolledige verbranding.

    Overigens : als je benzine in een tankje wilt bewaren, zorg er dan voor dat dat tankje bijna helemaal vol is, zodat oxidatie door contact met de lucht zoveel mogelijk voorkomen wordt. Iets ruimte is nodig voor het uitzetten bij hogere temperaturen. Als benzine goed afgesloten bewaard wordt in een koele omgeving, kan deze ruim 6 maanden goed blijven. Als een langere periode nodig is, moet er een stabilisator aan toegevoegd worden.

    Dan de detergenten die in de benzine moeten zitten om neerslag in de motor te voorkomen. Prima spul, dus, maar als de benzine verdampt blijft het wel achter in je tank en kan het voor gumvorming zorgen. Dus : als je de auto voor langere tijd wegzet, doe dan de tank helemaal vol zodat de verdamping zo beperkt mogelijk blijft.

    Dan het octaangetal. Dat is een maatstaf voor de klopvastheid van de benzine; hoe hoger het octaangetal, des te beter is de motor beschermd tegen kloppen, ook wel pingelen of detoneren genoemd. Dat is herkenbaar aan een pingelend metaalachtig geluid, dat wordt veroorzaakt door hevige trillingen die ontstaan door plotseling hoge verbrandingsdrukken door een abnormaal verloop van de verbranding. Dat gebeurt, als het vlamfront vanaf de bougie-elektrode zich te traag uitbreidt in de verbrandingskamer van de cilinder. Het eindgas aan de andere kant van de verbrandingskamer dat nog niet tot ontbranding is gebracht, ontbrandt dan spontaan, en vormt een tweede vlamfront. Het op elkaar inwerken van de beide vlamfronten is zo krachtig, dat motoronderdelen er door in trilling worden gebracht, met het bekende pingelende geluid als gevolg. Bij het pingelen ontstaan ook abnormaal hoge temperaturen, want niet alleen vermogensverlies betekent, maar ook schade aan de zuiger, zuigerveren en kleppen kan opleveren. Het verbrandingsproces is ook te vroeg voltooid. Ingebrande of zelfs doorgebrande zuigers zijn er een bekend gevolg van.

    Pingelen wordt in de hand gewerkt door :
    - Benzine met een te laag octaangetal.
    - Een te arm gasmengsel.
    - Een te vroeg afgestelde ontsteking.
    - Slechte koeling.
    - Een bougie met een te hoge warmtegraad.
    - Koolaanslag (nagloeiende kooldeeltjes).
    - Het motorontwerp (ongunstige vorm van de verbrandingskamer).

    ’s Zomers, als het warm is, heb je meer kans op pingelen. Na een regenbui is dat weer wat minder, omdat de aangezogen lucht waterdeeltjes bevat die een koelende werking op het gasmengsel hebben. Als de benzine een te laag octaangetal heeft, kan je natuurlijk je ontsteking laten afstellen of een rijker gasmengsel toedienen. Je levert dan wel in op vermogen en krijgt een hoger brandstofverbruik. Als andere maatregelen niet helpen, moet je je toevlucht maar eens zoeken in bergachtige gebieden. Op zeeniveau moet je met je MGA, MGB en Midget benzine met octaangetal 98 RON gebruiken. In de bergen op 1.000 meter hoogte kan je echter prima toe met 95, en als je een 2.000 meter hoog gebergte bestijgt (je MG niet vergeten, natuurlijk), dan hoeft het maar 92 te zijn.

    Hoe dat kan ? In de bergen is de lucht ijler. Dat betekent : relatief minder lucht en meer benzine in de cilinder (een rijker gasmengsel), waardoor de octaanbehoefte van de motor afneemt.

    Rond de jaren ’20 varieerde het octaangetal tussen 40 en 60 RON. Pingelen vormde de beperking voor het verhogen van het specifieke vermogen van de motoren. Vandaar dat men naarstig op zoek ging naar methodes om het octaangetal te verhogen (toen vooral voor de vliegtuigmotoren voor de 1st wereldoorlog).

    Lood in de vorm van tetra-ethyl-lood (TEL) bleek uitstekend geschikt. Rond 1930 kwam dit in Europa in gebruik. Het octaangetal was desondanks niet veel hoger dan 60. Rond 1940 werden methodes gevonden zoals katalytisch kraken van aardolie, waarmee het octaangetal van de basisbenzine flink omhoog gebracht kon worden. Tot eind jaren ’50 was het octaangetal 85 tot 90. Daarna werden de superbenzines op de markt gebracht met een octaangetal van 98 tot 100.

    Omdat ontdekt werd dat lood schadelijk was voor de gezondheid en omdat lood de katalysator die de uitlaatgassen reinigt kapotmaakt, werd ongelode benzine geïntroduceerd. In Japan en de VS was dat medio jaar ’70, in Europa in de jaren ’80. Per 1st januari 2000 is de verkoop van loodhoudende benzine in de gehele EU verboden. Het octaangetal wordt nu op de juiste hoogte gebracht door bepaalde koolwaterstoffen.

    Over het octaangetal bestaan veel fabeltjes. ²Geef je motor een powerboost door extra octaan² roepen sommige advertenties. Helaas, zo eenvoudig is het niet. Die powerboost geldt alleen voor de allermodernste motoren, voorzien van zogenaamde actieve detonatiesensoren. Deze motoren zijn ontworpen met een (te) hoge octaanbehoefte van 98 tot 100 RON. Wettelijk moeten ze echter in de EU kunnen draaien op 95. Wanneer bijvoorbeeld in zo’n motor 95 wordt gestookt, regelt de elektronica de motor terug (turbodruk, ontsteking, soms mengsel), totdat hij niet meer pingelt. Hij levert hiermee vermogen in. Omgekeerd geeft hier een brandstof met een hoger octaangetal (tot aan het ontwerpoctaan behoefte) meer vermogen.

    Voor motoren zonder deze voorziening (zoals de klassieke MG’s) maakt het niets uit. Als het octaangetal van de benzine naar (iets) boven de octaanbehoefte is (98 RON voor een MGA, MGB of Midget), levert de motor maximale output. Al stop je er 600 octaan in (bij wijze van spreken), het zal de motor worst wezen.

    Inmiddels is 92% van de verkocht benzine Euro 95; de resterende 8% is Super 98. In Europa wordt bij de benzinepomp het octaangetal aangegeven als RON (Research Octane Number). In de VS gebruikt men echter het gemiddelde getal van RON en MON (Motor Octane Number). Het MON-getal ligt zo’n 10 punten lager dan RON-getal. Het is de VS gehanteerde getal voor octaan ligt daarmee zo’n 5 punten lager dan het in Europa gehanteerde RON-getal. Het RON- en MON-getal worden gemeten in een gestandaardiseerde proefmotor. In deze motor vergelijkt men de te onderzoeken benzine met standaardmengsels bestaande uit iso-octaan en heptaan. Iso-octaan is een zeer klopvaste brandstof die men 100 als waardecijfer gaf. Aan heptaan, dat praktisch geen klopvastheid heeft, gaf men waardecijfer 0. Benzine met een octaangetal van 98 wil zeggen, dat deze dezelfde klopvastheid heeft als een mengsel van 98% iso-octaan en 2% heptaan. Voor het bepalen van het RON-getal wordt de test met een koude motor gedaan bij een matig toerental, voor het MON-getal met een warme motor en bij een hoger toerental.

    Lood was niet alleen heel geschikt om het octaangetal te verhogen, maar bleek ook een goed smeermiddel te zijn tussen de uitlaatklep (die een temperatuur kan bereiken van zo’n 800° C, bij een zwaarbelaste motor zelfs 1.000°C) en de klepzitting. In klassieke motoren werden klepzittingen van zacht metaal gebruikt. Zonder goede bescherming kunnen bij extreme omstandigheden de uitlaatkleppen zich door de hitte vastlassen op de zachte klepzittingen, met motorschade als gevolg. Toen in de jaren ’90 de loodhoudende benzine van de markt verdween, kwam voor de auto’s waarbij de motor ontwikkeld was voor loodhoudende benzine, benzine met loodvervanger (MLV) in de plaats. In plaats van lood werd bijvoorbeeld kalium gebruikt, dat na verbranding in de cilinder een dun laagje as vormt, dat het hameren van de kleppen dempt en daarmee kelpinslag vermindert.

    De vraag naar benzine met loodvervanger is inmiddels zo klein geworden, dat bijna alle benzinemaatschappijen gestopt zijn met het leveren ervan. Wel kan je bij onder andere de benzinepomp een flesje met loodvervanger kopen. Alvorens te tanken moet je een klein scheutje ervan (1:1.000 verdunnen) in je tank gooien.

    Is het nu nodig om loodvervanger bij je klassieke MG toe te voegen om je uitlaatkleppen te beschermen ? De grote benzinemaatschappijen stellen, dat het niet nodig is, zolang je de motor niet overmatig belast door langdurig op maximale snelheid te rijden. De fabrikanten van speciale producten vinden het natuurlijk wel gewenst om het product toe te passen, ook bij gewoon gebruik van de klassieker. Beide partijen zijn het er over eens, dat als je voortdurend het maximale uit je klassieker wilt halen, je loodvervanger moet toevoegen of klepzittingen, kleppen en kelpgeleiders moeten monteren van gehard metaal.

    De keus is aan jou : goedkoop en relaxed rijden of duur en spannend racen. Wat is MG-rijden toch prachtig, als je zo’n keuze hebt !

    Tekst van Chiel Bovenkerk

    26-11-2005 om 00:00 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (25 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tricolor Meeting van 24 juli 2005

    Tricolor Meeting op 24 juli 2005

    georganiseerd door de afdeling Binche.

    Onder een stralende zon zijn een dertigtal MG’s - van alle leeftijden - samen gekomen aan het oude station van Rebecq.

    Daar werden wij hartelijk verwelkomd door Yolande en Georges Collet. Wij kregen een goed samengestelde Roadbook, een beschrijving van het bezoek van het Koninklijk Paleis (alles tweetalig), alsook een mooie rallyplaat. Na een kleine koffie waren wij paraat om het eerste deel van de ballade tot Brussel (64 km) aan te vangen. Wij rijden via Pepingen, Gaasbeek, Schepdaal, Ternat en Asse om zo de parking te bereiken gelegen op twee stappen van de Heysel in de gebouwen van het Koninklijk Hoger Instituut van Defensie waar wij onze geliefde “bolides” kunnen parkeren. Onderweg houden wij een halte op een zonnig terras om onze broodjes samen met een drankje op te eten.

    In de bus die ons naar het centrum van de stad brengt krijgen wij een meesterlijke uitleg van Alain Vittone. Steeds toegewijd aan de club is hij erin geslaagd om voor ons een bezoek van het Koninklijk Paleis van Brussel te organiseren en dit buiten de data van de openstelling voor het publiek. Alain geeft ons een chronologische uiteenzetting van de bouw van het paleis, in de loop van de verschillende periodes van zijn realisatie. Volgt een korte briefing over het verloop van het bezoek.

    Met de grootste belangstelling lopen wij door de verschillende salons en zalen en lezen met aandacht de uitleg op de blaadjes die zorgvuldig door onze gids werden voorbereid (Alain).

    Na een rondleiding in het paleis van ongeveer een uur keren wij naar onze "kleine MG’s", die wij onder de regen, terugvinden in de binnenplaats van de kazerne.

    In het eerste deel van het traject van de namiddag (80 km) moeten wij een groot aantal verkeersdrempels trotseren en deze leiden ons natuurlijk af van de pracht van het landschap. Maar in het tweede gedeelte rijden wij over kronkelige wegen die ons naar Marcq leiden langs mooie grote boerderijen. Daar wacht ons het aperitief gevolgd door een zeer goed avondmaal.

    Hoewel de regen de hele namiddag van de partij was, heeft dit het goede humeur en de enthousiaste sfeer van deze samenkomst niet kunnen bederven.

    Tevreden en voldaan rest ons nog enkel Yolande, Georges, Michele en Alain van harte te danken voor hun inzet en de organisatie van deze aangename dag.

    Bravo Binche ! En hopelijk tot volgend jaar voor de 7de uitgave.

    Marina.

    26-11-2005 om 00:00 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (6 Stemmen)
    25-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag van de 9 de KEMMELRIT.

    The MG Story in the 9th Tour Kemmel.

    Zaterdag 16 april. Regen met bakken, donkergrij(n)zende wolkenpakken... kijk, als je iets graag ziet, laat je het thuis is toch de spreuk! En zeker dus bij zo’n weer!! Met die gedachte zou ik m’n Mga’ke, mijn maîtresse, dus thuislaten, de MG rally ten spijt!
    Maar dan sta je ’s zondags op en het kriebelt, MG bloed kruipt waar het niet gaan kan... en dan heb je het nieuws vers in gedachten: de definitieve ondergang van een groots merk, het British Imperium zelfs als het ware! Dit kan niet gebeuren! MG moet de straat op. Het volk moet zien wat een geschiedenis hier dreigt teloor te gaan. We moeten, -we zijn het Sid Enever verschuldigd-, we moeten de baan op!
    En alsof m’n MG’ke het voelt, het start ondanks de lange winterslaap op het eerste teken! De choke wat open laat het een deugddoend gegrom horen. Het zou eens zijn tanden laten zien!!
    De kap blijft dicht. De pet op. De plaid over de benen hopen we op beterschap van hierboven en geven gas richting de “Halve Maan” in ...’t Hoppeland.
    We treffen middenin de weidse vlakte van het land aan de schreve een parking overvol gratieus glimmende MG’s. Een verzameling om bij weg te kwijnen, maar we dienen ons in te schrijven...
    Wim zit drukdoende met zijn altijd bekommerde dame, zenuwachtig iedereen zijn bollekespijlroadbook te bezorgen, af te pointeren en de kassa te doen kloppen.
    We kunnen hier onmiddellijk een koffie krijgen en lonken meewarig naar al dat gerstenat op de kaart. Middenin de hoppestreek drink ik hier koffie, maar lang valt er toch niet te genieten, want buiten hoor je een gegrom van startende motoren, behalve die ene “BEE” met Franse nummerplaat die nukkig dienst weigert! Maîtresses kunnen kuren hebben!
    Al vlug gaat het richting “De schreve”: route l’Abeele zegt voor iedere West-Vlaming genoeg! De route van de calvados en andere geneugten, vroeger heimelijk in de valiezen verborgen. We rijden de “route du Vieux Chateau Berkin” door. M’n gedachten klikken onmiddellijk naar de “Vieux Chateau Certan”, maar die is van een héél ander kaliber! Rood met de nodige tannines!!
    Kijk als Wim een rally in elkaar steekt wordt je voortdurend met alcohol geconfronteerd: Chemin de l’Abbaye...bruin, donker, 12°, dan moeten we rechts richting Steenvoorde van de gelijknamige serie op TV over de brouwersfamilie...
    We laveren de hele voormiddag tussen hordes wielertoeristen die de streek onveilig maken en alle kappellekes eer aan doen! “Au repos du grenier” op de hoek liegt er niet om!
    Bij de eerste stop krijgen we een adembenemend zicht op de mooie streek! Een in ruïne vervallen abdijhoeve op de rand van een heuvel.
    “Il n’est pas si plat ce Coeur du Flandre avec ses monts que l’on appelerait ailleurs des collines” zoals Marguerite Yourcenar het beschreef! Enig mooi!! Cassel in de diepte! Hier kunnen we het niet meer houden, hier gaat de kap definitief open! “Spring is in the air”! kouwelijk, maar aanwezig!
    Ons “Aake” laveert over kleine veldwegjes, langs rietgedekte sprookjeshuisjes tot “Le moulin de la Roome” in Terdegem! We worden op de parking verwelkomd door het “koeiebelgetoeter” van een blauwe MGB uit de “Ecurie Chardon des Dunes”. De molen, gelegen op de oude heirweg van Cassel, over Steenvoorde naar Brugge, staat reeds vermeld op de Sanderuskaart van 1645! Indrukwekkend hoe 40 ton hout steunend op een pivot de wind krakend trotseert! De gids is dan ook wat fier een hele uitleg te geven alsof we straks het hele ding in eigen regie gaan runnen. “En we klappen een bêtje Vloms”, kan hij niet laten. We gaan zo op in zijn discours dat we de trappen van de molen afdalend nog enkel ons MG’ke zien staan, dwars over de parking waar daarnet nog een twintigtal MG’s stonden.
    Nu moeten we wat plankgas geven en het bolleke-pijl gaat plots héél snel vooruit!
    Hardifort, Watten, Eperlecques, we rijden voorbij hoeves waar nostalgisch gele borden hangen met de Vlaamse benamingen. Lezen kunnen we ze niet, want voor ons bemerken we een bontgekleurde slinger van MG’s fel afstekend tegen het groene heuvelend landschap.
    Via de “Rue de la Haute Planche” in Les Trois Cayelles beseffen we duidelijk, het zal een stille wenk geweest zijn van Wim dat we hier een rally rijden van de hoogste plank! Er wordt zelfs opgemerkt in het roadbook dat ook de Franse Gendarmerie graag flitst in Ardres. Dank voor de attentie!
    Via een lappendeken van gekleurde velden groen en koolzaad naderen we de kust, Cap Blanc Nez!
    La Côte d’Opale... La terre des 2 Caps!
    Bovenop de falaise genieten we in de zon van een indrukwekkend zicht en de onmetelijk grote zee die in diagonale witte lijnen schuimend het witte zand van Wissant beroert!
    Over het blauw van de hemel en de zee valt onpeilbaar mysterie (Ferrucci).
    Hier wordt je melancholisch, poëtisch, voel je je klein worden in die onmetelijke ruimte!
    Maar we zijn er vandaag om ons groot te voelen in ons klein MG’ke. Ondertussen heeft deze laatste dringend vers water nodig in zijn radiateur en ikzelf een aperitiefke! Met 75 MG’s en 142 personen overvallen we Wissant en zijn noodgedwongen gesplitst in twee etablissementen: Hotel de la Plage en de Brasserie Charlemagne, waarvan de uitbater burgemeester is van Wissant!
    Het was bij de burgemeester dat we aan tafel gingen voor een héérlijke “Blanquette de veaux” met als toemaatje een “crême brulée”, waar ik als kenner van kon smelten! Alles werd natuurlijk besprenkeld met met een flesje rood die we zelfs niet dienden te betalen gezien alles nog binnen de budgetten viel of heeft de burgemeester de stadskas aangesproken? Naast me aan tafel zat Antoine Valla met Hélène uit Frankrijk, de avond vooraf nog in extremis via internet aangeschreven, zo te genieten, of was het de wijn? Maar hij nodigde mij uit, en ik neem aan de ganse club, die ooit in Zwitserland zijn nieuwe stek voorbijkomt met de MG om langs te gaan. Héél attent! Echt “sympa”, maar m’n MG’ke was nog nooit zo ver weg van huis. (antoine.valla@brp.com)
    Na een koffietje op het buitenterras in de zon reden we “bollekespijlgewijs” verder langs de zee. En dan komt je echte MG taferelen tegen. Wat doe je als je alternator van je MG het begeeft? In de MG-club kan dat geen probleem zijn. Je neemt een volle batterij van de eerstvolgende MGB en laat deze je eigen batterij opladen. En dan verwissel je deze dan weer wat verder. Vriendendienst gaat ver in deze club!Onderdelen van “maîtresses” worden aan goeie vrienden uitgeleend!
    En dan denkt de Wim even aan de dames...we kunnen bronzeren op het strand van Audreselles.
    Het pauzeke doet deugd en terwijl de ene even het strand afloopt heeft de andere algauw de terrasjes bezet...in alle rust, even geen wedstrijdvragen, even geen gespiek bij de andere, geen concurrentiestrijd om te mogen een artikelke schrijven, in alle rust genietend! We parkeren ons voor het café “Goeland” ,helaas gesloten, en genieten ook even van ’t goeland dat Frankrijk is...we liepen met een “rooie” neus op Cap Gris Nez!
    Via de lange route langs de “Marais”, de haarspeldbocht in Alembon, de route “du Champs du Draps d’Or”, de oude stadswal door in Tournehem, een tweede maal over de “Hem”, slaan we de stop aan de molen over om op de Casselberg in het zonneke genietend van m’n glimmend MGa’ke op de parking een Picon au vin blanc te nippen “Au Lion de la Flandre”. Het is er goed vertoeven, we treffen er de “batterijswitchers” opnieuw en van ’t een komt ’t ander...
    Veel te laat dienen we dan ook in een versneld tempo terug “ De Halve Maan” op te zoeken willen we een boterhammeke kunnen meepikken en jawel, “De Halve Maan” zit helemaal vol! Het avondeten was gepland om 17h30, we waren er om 20h!
    Iedereen was er nog aan het nagenieten van een overheerlijke dag: Marguerite Yourcenar beschreef de streek van haar jeugd alsvolgt: les plus forts souvenirs sont ceux du Coeur de Flandre, parce que j’ai appris à aimer tout ce que j’aime encore: l’herbe et les fleurs sauvages mêlées, les vergers, les arbres, les sapinières, les chevaux et les vaches dans les prairies... en dan heeft ze in die streek nooit die MG’s zien passeren!
    Er was geen competitie verbonden aan de rally, doch de eerste prijs, de pechprijs, de prijs voor de snelste deelnemer, de prijs voor de mooiste wagen, de prijs voor... er was maar één hoofdprijs vandaag: alle eer ging naar MG de énige échte “British Sportscar ever”!!
    We konden geen beter eerbetoon doen aan het “ grote kleine merk” MG dan er allemaal enthousiast bij geweest te zijn!

    Dank je Wim voor de puike organisatie!!!

    Luc Van Robays

    Roeselare

    25-11-2005 om 20:34 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    24-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindejaars diner 2005
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo,

    Naar jaarlijkse gewoonte wordt er op het einde van het jaar een dineetje gegeven.
    Dit jaar was het de REGIO BINCHE die instond voor deze organisatie.
    Zelf kon ik er jammer genoeg niet bij zijn, maar zoals ik reeds heb gehoord was het weer zeer geslaagd.
    Hierbij enkele foto's van deze geslaagde avond.
    Groetjes
    Guy

    24-11-2005 om 00:00 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chassis met motor volledig nagezien
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-11-2005 om 00:00 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (24 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onder de motorkap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Stukje per stukje komt het in orde

    08-11-2005 om 00:00 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (25 Stemmen)
    05-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste kennimaking.
    Hallo,

    Ik ben ook lid van de MG Car Club Belgium en wil jullie laten kennismaken met mijn hobby, namelijk het restaureren en onderhouden van enkele oldtimers van het merk M.G.
    Ben in het bezit van een gerestaureerde M.G. model TD van het jaar 1950, en ben aan de laatste faze bezig van het restaureren van een MG A van 1958.
    Als jullie vragen hebben over MG of  vragen over restauratie, dan sta ik altijd klaar.

     Morgen probeer ik wat foto's er bij te zetten want dit is voor mij ook een nieuw gebeuren.

    Guy

    05-11-2005 om 00:59 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (25 Stemmen)
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een verslag van een van onze ritten.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chassis met de kas terug samengevoegd.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (36 Stemmen)


    Archief per week
  • 03/04-09/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 26/09-02/10 2005

    Praatavonden

    Kortrijk
    Elke eerste vrijdag van de maand om 20u00
    Lokaal: "Gouden Bank"
    Hondschotestraat, 2
    8560 GULLEGEM

    Wetteren
    Elke laatste vrijdag van de maand om 20u00
    Taverne: "Pirelli's"
    Palinghuizen, 147
    9000 GENT
    0474 / 554.773
     
    Brussel
    Elke eerste vrijdag van de maand om 20u00
    Lokaal: "De Perannel"
    Ninoofsesteenweg, 1022
    1703 DILBEEK

    Binche
    Chaque deuxième mercredi du mois à 19h30
    Local: "Le Rondeau"
    Grand-Place, 35
    7130 BINCHE



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    FOTO's
    KEMMELRIT


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    FOTO's
    EINDEJAARSDINER


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs