Vergeet niet je lege inktcartridges of batterijen mee te geven naar school. Ook zaklampen, gsm's en oude of kapotte kabels mag je meegeven Wij zamelen ze in en krijgen er nog wat voor! Dank je wel namens het milieu!
Wij oefenen ook al Frans in klas 1 en 2. Flonflon, le mouton helpt ons hierbij met liedjes en toneeltjes. Leuk hoor!
Als je de splitsingen tot 10 wil oefenen kan je hier
Zo leeft het onderwijs in klas 1 en 2 van het Opwermerke! Samen maken we er werk van!
23-09-2013
Zelfportretjes
Niets zo leuk als jezelf tekenen.... Zo zien de kinderen zichzelf of zo stellen ze alvast zichzelf beeldend voor. Heel mooie werkjes van onze 19 kinderen uit de eerste graad...
In de voorbije les BEELD werkten we een mooi groepswerk uit. Samen willen we mekaar helpen en waar het kan een handje toesteken. Dat is niet altijd even gemakkelijk voor de kinderen omdat kinderen op deze leeftijd vooral met zichzelf bezig zijn. Toch wil iedereen proberen af en toe " een helpend handje " te zijn.
Iedereen heeft het intussen al meer dan gemerkt.... onze school heeft een ware metamorfose meegemaakt en ziet er nu kleurrijk uit. Onze dank gaat uit naar de bezielers van de oudervereniging en de vele helpers voor en achter de schermen. Het hele verhaal kan je lezen wanneer je op de foto klikt.
Op de laatste dag van de regenmaand mei trokken alle leerlingen van het Opwermerke op schoolreis. Al enkele dagen werd angstvallig uitgekeken naar het weer. Op de allerlaatste dag waren de weergoden ons iets beter gezind. We kenden een droge dag in Gaiazoo Kerkrade (NL). Voormiddag werden er in groepjes opdrachten opgelost. Namiddag waren de oudsten vrij in het park en konden de jongsten zich uitleven in de Dinodrome. Hoogtepunt voor haast alle leerlingen was het winkeltje waar menigeen zijn portemonnee wist leeg te kopen....
De meester had een uitdagend lesje klaar gemaakt waarbij de mama's en papa's thuis vooraf eens konden nadenken hoe we nu een bootje konden maken waarin zoveel mogelijk knikkers kunnen geladen worden zonder dat het bootje zinkt. En het moet gezegd: heel goed voorbereid kwamen de kinderen naar school met pak en zak en heel veel materialen.... Uiteindelijk werden de bootjes getest, gewikt en gewogen..... Elk bootje bleef drijven al dan niet met veel knikkers erin. Er waren zelfs enkele bootjes bij die de zwaarste lasten konden weerstaan. Goed zo (papa's of mama's!!!???)
We zijn een hele tijd weg geweest.... de musical slorpte heel erg veel tijd op.... Maar we beloven dat we voortaan weer regelmatig online nieuwsjes zullen posten.... Dank voor je begrip!
Onze schoolmusical 'Miezert Muis' zit erop. AAn de vele positieve reacties te horen was het af en hebben we menig toeschouwer met verstomming geslagen. Vooral kinderen en ouders weren beretrots op hun prestatie... Leerkrachten zijn vooral trots op het mooie geheel, de samenwerking met de ouders en vooral de glunderende gezichtjes van onze kinderen haast continu op het podium.
Ons dinoproject in school is afgelopen. Vrijdag vlak na school konden ouders die zich hadden kunnen vrij maken een kijkje komen nemen van onze dinoknutsels, werkboekjes, infomappen, dinolandschap, uitgebreide bibliotheek dinoboeken, opgravingen, dinopopjes met de juiste benaming erbij... Iedereen was zeer geïnteresseerd en vooral de kinderen waren maar wat trots om alle uitleg te kunnen geven aan mama, papa, oma, opa of tante...
Het was voor iedereen een leuke ervaring. En meester Guido stond erbij en keek ernaar!
Je kan doorklikken op de foto's die gelinkt staan.
Hieronder zie je nog een aantal zeer interessante links van sites of filmpjes ivm dinosaurussen.
Een onvergetelijke namiddag vandaag in het eerste en tweede leerjaar van het Opwermerke. Net als echte onderzoekers deden we opgravingen naar resten van dino's... Meester Guido had voor elke kind immers een blok klaargemaakt waarin allerlei geheime dingen terug te vinden waren in verhard zand.... Met een borsteltje en een houten stokje peuterden en borstelden de kinderen alle restje bloot en los. Het moet gezegd: ze vonden meer dingen dan er oorspronkelijk in verstopt waren: botten, delen van een skelet van een dino (die zetten we morgen hopelijk terug in elkaar!), fossielen, schelpen, horens en tanden van dino's, oude geldstukken en de hoofdprijs was voor Marieke die het enige, echte goudstuk had weten op te graven.
Nadien knutselden we in de klas nog aan een dino gemaakt van een papieren bordje....
Als je beneden klikt op de link, zie je nog een heel leuk filmpje van een opgraving gemaakt door legopopjes.
Vandaag kon je er niet naast kijken in onze klas.. De komende dagen hebben we het over DINO's...dino's en dino's. Heel veel jongens en meisjes hadden heel wat materialen meegebracht: boeken, popjes groot en klein, afdrukken, spellen, .... Ook de meester had heel wat interessant materiaal bij.
We begonnen de les met een leuk fragment uit de film 'Walking with dinosaurs'. Daarna hoorden we een leuk dino-liedje en maakten we al kennis met het versje 'Ik wou dat ik een dino was'.
We verdeelden onze klas voor de komende week in 5 werkgroepen waarin we het hele project zullen werken. Heel leuk was dat dit gebeurde aan de hand van een coöperatieve werkvorm 'zoek een vriendje die...'.
Alle kinderen mochten hun meegebracht materiaal aan elkaar tonen en bespreken. Tot slot richtten we de kijkplank in de klas in tot een heus dinolandschap.
De komende dagen beloven veel leuks.
Klik alvast op onderstaande links voor foto's of filmpjes!
Tijdens de wekelijkse knutselnamiddag had meester Guido het zichzelf dit keer erg makkelijk gemaakt. Iedereen mocht iets maken, knutselen, schilderen,.... in verband met de herfst... Enige voorwaarde: zelf je materiaal meebrengen. Het werd een drukke maar gezellige namiddag. De werkjes mochten gezien worden. Nietwaar?
Tijdens de WO-lessen werd er volop gepraat en gewerkt rond de herfst. In de herfst maak je ook al de tuin klaar voor de komende lente... Daarom plantten we in onze bloembak een viertal soorten gele lentebloeiers.... En nu maar uitkijken naar volgend voorjaar!
Op de vooravond van de verkiezingen werd er ook in het Opwermerke duchtig campagne gemaakt voor de verkiezingen. De klas van Juf Kris werkte immers een project uit rond verkiezingen. Ze kregen stilaan inzicht in het democratisch principe van verkiezingen en de hele werking ervan. Kroon op het werk was het voorstellen van de drie partijen en hun programmapunten... Op vrijdagnamiddag vonden in geheime stemming de verkiezingen plaats. De partij D.E.E.A.N haalde de meeste stemmen binnen. Proficiat Mannen!!
In de lessen wereldoriëntatie hebben we de voorbije weken vooral gewerkt rond de klas en school. Vrijdag gingen we op verkenning in de buurt van de school. De groepjes werden verdeeld zodat er telkens een leerling van klas 2 verantwoordelijk was. Elk kind kreeg een observatieboekje en schrijfplankje mee. Vanuit een nauwkeurige observatie zochten de leerlingen naar beelden, mensen, gebouwen, vormen... in de schoolomgeving. Een sfeerbeeld..
Onze 11 eersteklassertjes zijn volop bezig met lezen, rekenen en schrijven.... Lezen doen ze met HUP, ons leesbeest.... Voor de verkenning van de getallen is Wibbel onze grote vriend.... Spanning, avontuur en succes in lezen en rekenen is verzekerd...
Les techniek en muzische vorming in één.... De letterplankjes zijn klaar na heel wat timmeren, schuren, schilderen, versieren,... Enkele keren werd er op de vingers geklopt in plaats van op de nagel en soms sloeg men de nagel weer te zeer op de kop zodat de meester zijn trektang te voorschijn moest halen.... Uiteindelijk kon ieder kind nagels in het plankje kloppen in de vorm van de letter van zijn/haar voornaam. Dank aan papa Kristof voor het verzagen van de plankjes.
Wij leren lezen met ons leesvriendje HUP! Heel leuk met veel 'hakken' en 'plakken'.
Rekenen doen we met ons vriendje 'Wibbel'. Hij beleeft met ons fijne avonturen en leert ons vlot tellen. Dit zijn de stapjes: Hoeveel is er eerst? Wat gebeurt er dan? Is dat bijdoen of wegdoen? + of - ? Hoeveel is er dan?