• Spoorwegmuseum Utrecht
  • Witloofmuseum Kampenhout
    De familie Le Geu op Museumavontuur
    Gaan jullie mee?
    Wij gaan niet naar het buiteland. Het buitenland komt bij ons!
    05-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spoorwegmuseum Utrecht

Vandaag gaan we Kyra ophalen. Zij is in Nederland en we combineren dit met een bezoek aan het spoorwegmuseum in Utrecht. Voor Arjan is dit extra leuk, omdat hij bij de NMBS in België werkt. Treinen interesseerden hem zowiezo, maar nu nog meer.

05-06-2009 om 00:00 geschreven door Karina

23-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wenen - reisverslag dag 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals gepland, de volgende morgen vroeg opgestaan, zonder ontbijt, naar het park van het paleis Schonbrunn. Foto van de Glortiette en natuurlijk de heuvel op.
    Prachtig uitzicht. Jammer was wel dat het wat miezerig weer was.
    Daarna ontbeten bij de bakker in de straat van het Hotel. Voor weinig geld een heeeeeerlijk ontbijtje.
    Daarna op stap naar het Belvedere voor het schilderij De Kus van Gustaf Klimt. Prachtig werkelijk waar de moeite waard.
    Daar hing ook nog een ander schilderij, een (mij) onbekend schilderij van keizerin Sissi. Zodra ik weer weet hoe de schilder heet zet ik het erbij en zal ik ook een foto (van een gekochte kaart) van het schilderij toevoegen.
    Daarna zijn we op pad gegaan naar het Hundertwasser Haus. Dat is ook zoiets prachtigs.
    Ik had alleen niet veel rust, omdat Arjan graag naar het Hotel wilde om in te checken in het vliegtuig. Niet dat hij haast had of dat het perse moest, maar ik voelde toch dat we niet te veel tijd mochten verlummelen daar.
    We hebben onderweg sushis gekocht om in het Hotel op te eten. We hebben lekker een beetje gerelaxed in de kamer om laat nog even Wenen bij nacht te bekijken in het centrum van Wenen. Een wrapje bij de BurgerKing, en daarna terug naar het Hotel, lekker slapen en voorbereiden van terug naar huis te gaan.

23-05-2009 om 00:00 geschreven door Karina

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wenen- reisverslag dag 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Donderdagochtend 21 mei zijn we vroeg vertrokken met de auto naar het vliegveld. We wisten dat het druk zou zijn op het vliegveld, maar dat het zo druk zou zijn dat voor de douane we op de loopband al stil zouden staan, dat hadden we niet verwacht. Het was nog even spannend of we wel in het vliegtuig zouden komen. Met een half uur vertraging zijn we uiteindelijk toch vertrokken.
    In Wenen aangekomen hebben we een kaartje gekocht voor de citytrein naar het centrum van Wenen. Toen ik er was (ruim 20 jaar geleden) bestond deze trein nog niet.
    We dachten om in het Metrostation van de Stefansplatz een kluisje te zoeken, maar helaas die zijn er niet dus toch maar naar het Hotel. Gelukkig was de kamer klaar en konden we direct naar onze kamer.
    Na een kleine verfrissing zijn we op stap gegaan. Terug naar het centrum van Wenen. Stefansdom etc.
    Vervolgens naar het Prater. Een ritje in het reuzenrad en wandelen over het kermisterrein. Herinneringen opsnuiven!
    Avondeten in Hotel Mozart op een terasje - Tafelspitz. Dat werd ons geadviseerd door de ober, maar echt heel lekker vonden we het niet.
    Daarna terug naar het hotel omdat ik de volgende ochtend vroeg op wilde staan om naar de Gloriette te gaan. Ik wil een foto van de Gloriette op een groot spandoek voor in de tuin en daar mogen niet te veel fotograferende Japanners op staan.

23-05-2009 om 00:00 geschreven door Karina

25-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koninklijke serres Laeken

Vanmorgen zijn mijn ouders en ik rond 10 uur vertrokken naar de Serres van Laeken. Arjan heeft ons afgezet. Hij had zelf graag meegegaan, maar hij moest om 11.30 uur bij de tandarts zijn.
    We zijn al eens in de serres geweest en in onze herinnering waren er heeeeeel veel fucias. Die waren er nog wel, maar op de een of andere manier zijn de planten zo oud geworden, dat er niet zo uitbundige bloei te zien was. Het was wat miezerig. Wel mooi maar niet zoals in onze herinnering van 15 jaar geleden. De gereniums waren wel prachtig en er waren heel veel hortensia's. Verder blijft het natuurlijk wel heel bijzonder om daar te lopen waar de koningin ook loopt. Terug zijn we met de bus en de trein gegaan. Om 14.45 uur waren we weer thuis.

25-04-2009 om 00:00 geschreven door Arjan en Karina

19-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witloofmuseum Kampenhout

Vandaag naar het Witloofmuseum geweest. Dit is een klein maar best aardig museum over het ontstaan en de manier van witlooftelen.
    In het museum staan verschillende televisieschermen die automatisch beginnen zodra je in de bewegingsmelder komt. Jammer dat er geen ondertitels werden voorzien, aangezien het overgrote merendeel van de teksten in Kampenhoutsdialect waren. Maar desalniettemin hebben we toch een interessante ´rondleiding´ gehad. We waren de enigen in het museum, dus lekker rustig.

19-04-2009 om 00:00 geschreven door Arjan en Karina

14-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JIPPIE WE GAAN NAAR WENEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Donderdag 21 mei 2009 gaan we met het vliegtuig naar Wenen en komen mijn ouders op de kinderen passen.
    Zaterdag 23 mei 2009 komen we weer terug. Kort maar krachtig. Het is niet de eerste keer dat we daar zijn, dus moet ik een goed schema maken wat ik daar allemaal wil zien.
    In eerste gedachte komt in mij op DE KUS van GUSTAV KLIMT. Die wil ik nog heel graag een keertje zien.
    Ook het HUNDERTWASSERHAUS wil ik nog eens bekijken.
    Dan natuurlijk de Kärntnerstrasse en de Stefansdom.
    En weet je wat ...... Arjan heeft voor ons het PARKHOTEL SCHÖNBRUNN gereserveerd. Ik ben zo benieuwd. Ik heb daar gewerkt toen ik stage liep van het Intercollege.
    Direct vanuit het hotel steek je de straat over en ben je in de kasteeltuin van het paleis.
    We gaan de GLORIETTE bekijken en misschien ook wel de oranjerie en de dierentuin.

14-04-2009 om 09:41 geschreven door Arjan en Karina

08-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elisabeth the musical
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Woensdagmiddag rond 16.00 uur waren pap en mam hier. Vanavond om 19.00 uur moeten we in Antwerpen zijn voor voor de musical van Sissie. Het is voor mij de vierde keer dat ik hem zie. De eerste keer was samen met Arjan in Das Teater an der Wien. Dat was veertien jaar geleden. Ik was juist zwanger van Fabian alleen wist ik dat toen nog niet. Later ben ik nog eens met Willeke geweest en met mijn moeder.
    Ik vind de muziek prachtig. Het is wel heel dramatisch, ik moet keer op keer huilen. Dikke tranen. Maar het is zo mooi.

08-04-2009 om 00:00 geschreven door Arjan en Karina

28-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coda-museum

Dit weekend ben ik met de kinderen naar mijn ouders geweest. Arjan is naar zijn ouders gegaan.
    Toen mijn ouders, Fabian, Annefleur en ik in Apeldoorn waren zijn we naar het Coda-museum geweest. Het is een klein stadsmuseum met regelmatig wisselende tentoonstellingen. Nu ging het onder andere over het ontstaan van Apeldoorn en de wijze waarop met toen leefde. Het gaat vanaf de steentijd tot de jaren 60. Met een leuke presentatie met oude foto´s over oud Apeldoorn.

Daarnaast was er ook een overzichtstentoonstelling van muziek uit de jaren 60. Er was een grote wand waarin de kinderen met een koptelefoon op in een gat konden prikken, zodat ze de muziek hoorden die bij het plaatje hoorde. Heel leuk.

Wat ook leuk voor de kinderen was, was een grote tafel met veel vouwblaadjes. Er lagen een aantal voorbeelden, zodat ze een kikker of een kraanvogel konden vouwen.

Al met al heel geslaagd.

28-03-2009 om 00:00 geschreven door Arjan en Karina

22-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Africamuseum

Zondagmiddag-22 maart 2009-De idee om naar een museum te gaan is ontstaan, en dus ook deze blog. Naar een museum, maar naar welk?
    De keuze is gevallen voor het Africamuseum. Fabian en ik hebben met een audiokoptelefoon door het museum gelopen. Er zijn 20 plekken waar iets over wordt verteld. Erg leuk. Het museum doet denken aan de film "Night at the museum", dat komt natuurlijk door de vitrines met opgezette dieren. Naast de vaste tentoonstelling was er ook een (extra te betalen) tentoonstelling "OMO herders & design".
    Prijs inclusief extra tentoonstelling: 12 euro (alleen voor ons tweeen, de kinderen zijn gratis).

22-03-2009 om 00:00 geschreven door Arjan en Karina

01-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2009 Eerste Museumbezoek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met Willeke, Noa en Vonne hebben we op 1 maart de tentoonstelling in Maaseik de Terracotta beelden uit China, Xian bekeken. Deze eenmalige gelegenheid om deze beelden te zien konden we absoluut niet missen.
    De organisatie was fantastisch. Eerst thuis via internet een datum en een tijd plannen waarop je er naar toe wilt. Uiteraard betalen. Dan aangekomen in Maaseik staan twee mensen alles in goede banen te leiden. Maaseik is helemaar getransformeerd. Overal hangen Chinese lantaarns en posters. Er zijn vier rijen per kwartier gemaakt (00, 15, 30, 45). En afhankelijk van het aantal mensen dat in het museum verblijft  (kenbaar aan het aantal uitgegeven audiosystemen) kan er een nieuwe groep naar binnen. Je kon eigenlijk net zolang binnen blijven al je wilde.
    De beelden waren prachtig. Er staan er 14 bij elkaar. Een aantal soldaten en ook een paard. Naast de beelden zijn er ook allerlei andere voorwerpen en beeldjes te zien. Maar het klapstuk was natuurlijk de 14 manshoge beelden met ieder een unieke gelaatsuitdrukking. Blijkbaar zijn de lichamen wel in serie geproduceerd, maar de gezichten niet. Ik denk dat je in Xian zelf niet zo dicht bij de beelden kon komen als tijdens deze tentoonstellen. Dat maakt het allemaal nog specialer.

01-03-2009 om 00:00 geschreven door Arjan en Karina

OVER ONS ZELF:
    Wij zijn Arjan, Karina, Fabian en Annefleur. Wij zijn in 2002 in België komen wonen. Deze blog is ontstaan omdat wij meer uit België willen halen. Er zijn zoveel leuke plekken te bekijken in België. Waarom zou je dan op vakantie naar het buitenland gaan, als je al in het buitenland woont?
    Deze blog moet ons daarbij gaan helpen, ons stimuleren!
    agenda

Belangrijke data in mijn agenda

WENSENLIJST: de volgende musea willen we graag bezoeken

* Diamantmuseum Antwerpen
    * Huis van Alain Gent

forum

Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

• 06-2009

• Gemeente Boortmeerbeek
  • Porche van Han
  • Kyra

• Blog tegen de wet? Klik hier.