Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars . Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
meer contessa info : www.contessazeilers.nl www. co32.org
Zoeken in blog
LECAS
wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
08-04-2011
nieuwe blog
Vanaf nu zijn onze belevenissen terug te vinden op www.contessalecas.blogspot.com
Het beloofde een prachtige dag te worden : een zomerse afsluiting van deze winterreeks. Het weerbericht gaf een warme dag met een vlagerige wind uit het W. Iedereen had er dus zin in. Wij hadden voor onszelf een beetje druk gelegd en hoopten op een eerste plaats vandaag, om zo de instinker van vorige maand goed te maken. Het zou de eerste wedstrijd met de nieuwe spi worden. De Goofen hadden hun best gedaan om er een leuke baan van te maken, en de met deze weersomstandigheden kon de laatste ook voor ons kleintjes een langere baan zijn. De startprocedure werd enigszins aangepast aan het tijdstip van laagwater : de start van de grootsten was deze keer 10min na ons.
We vertrokken tijdig uit de box om onze startpositie goed te bepalen. Het werd een spistart, dus onze nieuwe trots mocht al direct uit de zak. We gingen op de goede moment en op de goede plaats over de lijn, op naar de eerste boei. Vreemd was dat het veld van onze klasse in 2 groepjes een verschillende richting uitging. Toch de koers naar de eerste boei nog maar eens checken dus. Gelukkig deden we dat net op tijd om onze koers tijdig aan te passen. We wilden verkeerdelijk een boei verder gaan en moesten een gijp doen om niet te veel plaats te verliezen. Een aantal boten was van in het begin juist gegaan, anderen hadden de fout nog niet door en bleven verder varen. Goed voor ons. We rondden de boei vlak bij oa Famous Gull en Swell, spi ging eraf en we vaarden terug richting Overloop van Zierikzee. Scherp gingen we als een speer, al snel moesten de Fast One (sun fast 26) en de Avanti (sun fast 32)er aan geloven. En daar ging de spi weer omhoog. We liepen zienderogen in op de Famous Gull(Sigma 33). Lecas liep goed en de spi stond er fantastisch bij. In de Hammen ging de spi weer naar beneden en draaiden we terug naar de Roompot. Hier was een zeer kort kruisrakje met 2 overstagmaneuvers. Hier maakten we een tactische fout, iets te lang blijven gaan..scheelde ons direct een paar bootslengtes. En dan hadden we nog 2 lange rakken te gaan rond de plaat richting finish, wind trok af en toe aan tot 30 knopen. Avanti en Famous Gull liepen meermaals uit het roer, Lecas liep zeer gebalanceerd met vol grootzeil en genua 2. Zonder de 2 foutjes hadden we volgens mij, samen met de Famous Gull kunnen finishen. Maar bon, we hebben zeer goed gevaren en gingen niet lang na Famous Gull en Avanti over de lijn. Lecas had een zeer goede gemiddelde snelheid gehaald en we waren tevreden. Met een goed gevoel legden we terug vast.
En de daguitslag was super : Lecas op de eerste plaats met in gecorrigeerde tijd 10min voorsprong op nr 2 (dame de meuse). Voor de volledige uitslag kan jet klikken op onderstaande link. Het wachten op het klassement van de volledige reeks was nog een beetje spannend : we waren niet zeker van het aantal aftrekken en wisten dat we in puntenaantal dicht bij de Famous Gull zouden liggen. Wij hadden 1 wedstrijd minder gevaren en 1 slecht resultaat. Dus toen Famous Gull door de Goofen werd afgeroepen als winnaar en wij als tweede, gingen we ervan uit dat er geen aftrek was geweest. Echter op de papieren stonden we wel op de eerste plaats. Er was even verwarring : de rekenmeester ging er van uit dat wij als winnaar waren afgeroepen en Goof Hans had op zijn blad Lecas op nr 2 staan. Er was een verkeerd papier meegegeven met Hans. De uitleg van de rekenmeester bracht snel duidelijkheid : Na 1 aftrek eindigden Lecas en Famous Gull op een gelijk aantal punten, maar Lecas heeft naast 2 1e plaatsen ook nog een 2e plek. En daardoor zijn eindigen we op 1 in het eindklassement. Dus, met vertraging kon ook Christophe zich in de "overall - prijs" hijsen. Nog eens bedankt Bart voor de vele tips en Maxim van Elvstrom voor de mooie spi.
Het was een zeer leuke dag, en een goede winterreeks. We hebben er weer veel van opgestoken en veel plezier aan gehad. Nu is het uitkijken naar de Inshores in Itchenor, waar we ons zullen kunnen meten met een aantal Engelse CO32ers. Lecas wordt er de komende weken voor klaargestoomd, de crew ligt vast en het aftlellen kan beginnen ...
In juni gaat Lecas een maand in Lymington blijven. Het plan is om mee te varen tijdens het jubeleumweekend, en de week erna varen we de Round The Island. We kijken er in elk geval naar uit.
Jeremy Rogers was als eerste ingeschreven voor de RTI 2011. Klik op de foto om de vermelding in Yachting Monthly te lezen. Ondertussen zijn wij ook ingeschreven . Maar we gaan voor de eenheidsklasse. Nu nog een beetje trainen en zorgen dat Lecas weer tip-toop is tegen dan. Dat is een deel van het plezier.
Druk, druk...krokusvakantie dus skivakantie voor skipper en navigator. Eerst nog een Goofy varen en dan zondag richting Valmorel in Frankrijk. De start werd wegens geen wind een uur uitgesteld, wijze beslissing van de Goofen bleek achteraf. Ts 13h en 14h was er echter ook geen wind..Start naar het Westen , tegenstroom. Voor ons was het een drijfpartij, kwamen makkelijk dwars op de stroming te liggen en gingen uiteraard achteruit. Even proberen te ankeren, neen toch maar niet...oei het is al start en we liggen nog helemaal laatst. Motor uiteraard uit, 5 min voor start... Bon, het was een nachtmerrie...
Plots kwam er dan wind, wij lagen echter aan lagerwal en konden pas op het laatste nippertje profiteren van de wind. Onze start was ongeveer 25 minuten na het startsein. Je kan dan 2 zaken doen, stoppen of gewoon varen en er het beste van maken. Dit laatste hebben we dan ook gedaan!
Onze maneuvers gingen vlot, boatspeed zat goed. Op het laatste konden we de Dame de Meuse nog inhalen, maar gecorrigeerd was ze natuurlijk ver voor ons. Een laatste plek dus, geschiedenis werd geschreven
Bon, aan ons om in april de boel terug recht te zetten! We hebben nog een training de 27 ste gepland.
Het is even rustig op de blog. De Goofies van februari hebben we niet meegevaren. Een combinatie van een zeer winderig weerbericht en professionele verplichtingen van de schipper hebben daartoe geleid. Uiteindelijk bleek de wedstrijd toch zijn doorgegaan, met wel wat schade op een heel aantal boten en een gewonde. Het gevolg voor ons is dat we er volop voor zullen gaan tijdens de 2 laatste Goofies, om onze plaats in het eindklassement te behouden. We hebben wel een geslaagde trainingssessie achter de rug, bij ideaal zeilweer. Lecas heeft dus toch nog door het water mogen klieven afgelopen weekend. Intussen worden de plannen gesmeed voor de zomer en zijn we volop aan het bekijken wat we dit jaar zullen upgraden. Ook dat behoort voor ons tot het genieten van onze boot....
Reeds vanaf het begin van de week werd er veel wind voorspeld en deze voorspellingen zijn allemaal waarheid geworden. ZZW 7 met stoten tot windkracht 9. We vreesden dat men de wedstrijd zou cancellen, niet iedereen vaart tenslotte met een Contessa 32. De Goofen hadden een baan uitgezet die wat beschutting had van de dijk, dit resulteerde in relatief vlak water. In onze klasse slechts een 10tal schepen aan de start, misschien niet echt vreemd gezien de wind. Nachtmerries heb ik over onze zeilkeuze gehad, welke zeilvoering? Uiteindelijk hebben we gekozen voor een grootzeil met 2 reven en genua2 (135%). Dit gaf ons nog steeds een slordige 40m2 zeil in totaal. Start naar het westen, richting Roompot dus. We gingen ongeveer als 4e schip over de startlijn, we lagen hoog. Enkele probeerden boven ons uit te loeven, zonder succes. We liepen hard en hoog..al gauw lieten we de Hullabaloo (halftonner SJ 30) en de Touch (Spirit 32) achter ons. De achtervolging werd ingezet, op zoek naar de Niata en de Famous Gull. We liepen beide schepen in, de Niata werd voor de bovenboei nog ingehaald, de Famous Gull kregen we niet meer te pakken. Vermits we, naarmate de bovenboei naderden, meer stroom tegen kregen en ook de wind nog verder aantrok begonnen we meer en meer te verlijeren. Hierdoor verloren we hoogte en snelheid. We konden als 2e de boei ronden en dan ruim/half richting Zeelandbrug. Ondertussen hadden we constant 28 knopen wind en stoten tot 42 knopen. Onze snelheid , over de grond , was soms net geen 9 knopen. Tja, ruim lopen Spirits en Halftonners etc een stuk beter als ons scheepje...dus werden we door de Touch en de Niata terug ingelopen. We hadden nog even een BB-SB situatie met de Hullabaloo, wij over BB...maar ja kan gebeuren, ze hadden ons niet zien komen. Hierdoor hebben we wel wat kostbare tijd verloren.. Het werd dus een 2e plek na de Niata, 3e werd de Touch (alhoewel deze zijn handicap nog steeds niet aangepast werd). Overall staan we nu stevig op de 1e plek in klassement. Het was een superdag, schip liep super..geen brokken en goed geamuseerd. Afgesloten met een visje en wat pintjes..wat wil een mens nog meer?
19 december. Het was al jaren geleden dat er zoveel sneeuw was gevallen ... en wij gingen zeilen. Goed aangekleed met de juiste lagen vertrokken we richting Colijn. Bij het uitstappen van de auto kwam de sneeuw bijna tot over de rand van onze laarzen. Lecas lag onder een dik pak sneeuw. Maar de wind stond aan onze kant : er werd 3 a 4 Bft voorspeld. We vaarden een korte baan, en startten als 2e schip. Bij de Kerstrace wordt al het rekenwerk op voorhand gedaan en wordt de starttijd berekend mbv de rating. Wie eerst over de finisch komt is de winnaar. Bij de start merkten dat de Swell eigenlijk gewoon samen met ons aan het starten was, vreemd normaal moest deze dus 1min 50 sec na ons starten. Maar goed, wijlle weg. Spi stond goed en we konden hoog en hard varen. Dit in tegenstelling met oa de Swell(Pionier 10) deze kon zijn spi niet vol houden en moesten vallen en later ook zijn spi droppen. Maxim van North gaf aan wanneer er een windvlaag kwam zodat wij tijdig konden anticiperen. Een mijl na de bovenboei begon de wind weg te vallen, en begonnen de grotere of snellere schepen ons in te halen. Tijdens de kerstrace vaar je tegen alle schepen maw ook tegen X41 etc. We hadden een zeer leuke dag en een goede wedstrijd. Uiteindelijk werden we 10e op de 45 schepen. Het was eens iets anders om te zeilen in een wit decor. Nog enkele sfeerfotos :
Aanstaande zaterdag Kerstrace! Altijd fun, even totaal iets anders..starten per rating dus wij zullen starten als 4e of 5e schip dus. Het zal weer bar koud zijn en de wind zal wss eveneens van de partij zijn. We zijn hier volop bezig om de nieuwe helmstok nog operationeel te krijgen, nieuwe die Jeremy Rogers tegenwoordig maakt zijn een stuk langer en dikker.
Bemanning: Christophe, Barbara, Timp, Philippe, Stefan, Dirk en Maxim (Nort Sails).
Graag iedereen present om 10h uiterlijk in colijnsplaat, start zal rond 12h zijn.