Vandaag was mijn eerste opdracht enkele kasdocumenten
klasseren. Daarna moest ik voor meneer Luc twee documenten uittypen en enkele
brieven frankeren. Na dat was het tijd om de prijsoffertes te klasseren op
alfabetische volgorde. Rond kwart na tien moest ik de beginbalans van DAMA
verbeteren, mevrouw Greet had me de beginbalans laten ingeven maar dat moest
dus niet. Daarom moest ik alle rekeningen tegenboeken en het klopte terug. Toen
mocht ik weer enkele zendnotas klasseren. Als volgende werk moest ik afwerken
waar ik gisteren al mee begonnen was, namelijk alle aankoopfactuur boekingen
contoleren op kilometertaksen. Wanneer mevrouw Greet aankoopfacturen ging
inboeken mocht ik haar observeren.
Na de middagpauze moest ik de saldibalans van de klanten, de
vervaldagbalans van de klanten en de proef en saldibalans vergelijken met
elkaar want er zat ergens een fout. Het bedrag van de handelsdebiteuren kwam
niet overeen met de saldibalans van de klanten. Vandaag hebben we de fout niet
gevonden, ik bleef zoeken maar aangezien mevrouw Greet zelf niet wist wat ze
moest doen mocht ik aan mijn volgende taak beginnen. Dat was het klasseren van
offertes. Daarna mocht ik de btw-bedragen opzoeken in het boekhoudprogramma sage
voor elke maand. Eerst voor DAMA en dan voor Danckaert. Na die bedragen
opgeschreven te hebben moest ik dat controleren met de btw-aangiftes. Als allerlaatste
taakje van mijn werkplekleren mocht ik me nog eens bezighouden met de zendnotas
en aanduiden welke er nog ontbraken.
Dit was mijn week werkplekleren, ik heb hier heel wat
ervaring opgedaan en ben meneer Luc en mevrouw Greet hier heel dankbaar voor.
Na de bedankjes (pralines voor elke werknemer en een fles cava voor Luc en
Greet) aftegeven was het tijd om de deuren van Danckaert achter me te sluiten.
Ik ben mijn collega Stijn zeer dankbaar voor zijn hulp, Patrick om mij het
magazijn wat beter te leren kennen, de andere magazijniers en de chauffeurs om
steeds zo goed gezind te zijn en mij met open armen te ontvangen.
De voorlaatste dag van mijn werkplekleren is ook al achter de rug. Toen ik
vanmorgen aankwam kon ik meteen weer aan het werk, facturen klasseren. In dat
klasseren ben ik ondertussen al een pro geworden. Na de facturen was het weer
aan de zendnotas. Na deze opdracht kreeg ik meteen
een ander werkje. Ik moest alle boekingen van de aankoopfacturen vanaf april
2016 controleren. Vanaf april is de kilometertaks er en ik moest controleren of
dat die juist geboekt was. Omdat het nieuw was en de handelaars er ook moesten
aan wennen zaten er enkele foutjes in maar vanaf maart 2016 was alles weer tip
top in orde.
Daarna mocht ik de vervaldag balans van de klanten van Danckaert onder
handen nemen. De vervaldagbalans is een document waarop je alle openstaande
verkoopfacturen ziet. Ik moest alle facturen die voor 30/08/2016 gefactureerd
waren aanduiden en vergelijken met de vorige lijst. Er waren er toch al enkele
die al voor de tweede of derde keer op de lijst staan. Daar hebben ze ook al
stappen voor ondernomen en die stappen schreef ik bij op de nieuwe balans. Er
stonden ook twee gevallen bij van klanten die ondertussen failliet zijn en een
bedrijf waar er fraude bij genoteerd stond. Dit werk was niet af voor mijn pauze
dus heb ik die na de pauze afgewerkt.
Nadien mocht ik weer inderdaad ja, klasseren. Deze keer was
het eerst aan de kasdocumenten en dan aan de zendnotas. Dan mocht ik opnieuw
de zendnotas bij de factuur zoeken. Toen er een bestelling geleverd werd met
kleren mocht ik de bijhorende leveringsbon controleren. Dan was er weer wat
klasseerwerk en om nog wat afwisseling te brengen mocht ik nu de
vervaldagbalans voor DAMA bekijken. Op hetzelfde manier als de vorige. Als laatste
taakje voor vandaag controleerde ik nog wat facturen op boekingen van de
kilometertaks.
De tweede dag van
mijn werkplekleren week zit er ook al op.
Vandaag heb ik heel
veel kunnen doen, mijn werkdag begon terug om 8u30. Mijn eerste taak vandaag
wist ik al, verder werken aan de beginbalans, op papier, van Danckaert. Ik heb
deze balans een paar keer opnieuw berekend want het klopte niet, toen ik mijn
fout vond was het tijd voor mijn tweede taak. Die kreeg ik van meneer Luc
Danckaert, hij vroeg me om twee documenten uit te typen in Excel.
Om 10u20 mocht ik
weer zendnota's klasseren, deze keer op factuurnummer. Daarna kreeg ik het
werkje om facturen in enveloppes te stoppen en er een postzegel op te plakken. Dan moest ik dozen vol met goederen leegmaken, Luc zou dan alles in de
rekken te zetten en kon ik zo de leveringsbon te controleren.
Voor de volgende opdracht dat was het terug
tijd voor beginbalansen. Eerst mocht ik de beginbalans van Danckaert ingeven en
controleren daarna de beginbalans van DAMA. Na dat stukje computerwerk was het
weer tijd om zendnota's te klasseren. Rond 15u50 zijn mijn mentor en ik alle
nodige documenten voor mijn gip beginnen verzamelen en de gipopdrachten overlopen. Vanaf 16 uur mocht ik
meelopen met Patrick, hij is magazijnier en heeft mij een beetje wegwijs
gemaakt in het magazijn.
Zo het was dus weer een leerrijke dag, morgen een dagje rust en donderdag vliegen we er terug in.
Vandaag was het de eerste dag van mijn werkplekleren.
Ik was zo benieuwd wat er mij te wachten stond. Om acht uur vertrok ik
met mijn fiets naar Danckaert. Toen ik aankwam op het bedrijf had ik toch een
beetje stress maar toch stapte ik vol goede moed binnen. Toen ik binnenkwam
werd ik meteen naar mijn bureau geleid. Omdat er een werknemer een week niet
aanwezig is wordt dat mijn plekje deze week.
Ik kreeg meteen een taak voorgeschoteld maar daarvoor moest Stijn
aanwezig zijn. Aangezien hij later toekwam dan mij moest ik even wachten. Dan
kon het echte werk beginnen.
Mijn eerste taak van deze week was facturen op volgorde leggen en er
nadien de juiste zendnota's bij te zoeken. Wat een klus... er waren 7 classeurs
vol met zendnotas. Na dat die twee stapels gedaan waren moest ik nieuwe
zendnota's klasseren. Deze taak nam vier uur in beslag. Nadat ik van
elke factuur de bijhorende zendnota had gevonden mocht ik alle facturen
klasseren. Na de facturen was het aan de kasdocumenten.
Na deze taken mocht ik de beginbalans van DAMA op papier opmaken, nadat
deze balans was opgemaakt mocht ik aan de beginbalans van Danckaert beginnen.
Deze is niet volledig klaar dus weet ik wat er mij morgenochtend te wachten
staat.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!