Kies Keurig
Links
  • Uitleg bij mijn engelstalige website
  • Mijn engelstalige website (uitgebreider)
  • Recensies
    Zoeken in blog

    Inhoud blog
  • 1 Johannes 4
  • 1 Johannes 3
  • 1 Johannes 2
  • 1 Johannes 1
  • Wereldgezindheid
  • Hier komt het op aan
  • Dankbaarheid
  • De Wedloop blijven lopen
  • Verkondiging en Vervolging
  • Hemelvaart als Voorbeeld en als Werkelijkheid
  • Beelden van God
  • Verder pionieren
  • Herinneringen voor de Toekomst
  • Herders zijn
  • De stille Stem van God
  • De Dwaasheid der Prediking
  • Geloofsopvoeding
  • God is Liefde
  • Vertrouwen en Moed
  • Christenen die Familiebanden herstellen
  • Geldbeheer of Afgoderij?
  • Kerstpreek
  • Een Preek over Evangelieverkondiging
  • De Doop: van Dood in een slechte Wereld onder Demonen of valse Goden naar Levend in Christus
  • Trouw aan Jezus Christus is Noodzakelijk
  • Liturgie van het Avondmaal voor een Evangelische Kerk
  • Gods Gezette Tijden en hun Vervullingen in Christus - deel 2
  • Gods Gezette Tijden en hun Vervullingen in Christus - deel 1
  • De Stad Gods, Vaderland der Gelovigen - deel 2
  • De Stad Gods, Vaderland der Gelovigen - deel 1
  • Avondmaalsviering bij "Wie bepaalt jouw agenda?"
  • Maria, de Apostelen en de Heilige Geest
  • Over Hulp die we mogen verwachten van de Heilige Geest
  • Hoe God de Vrouw Eer geeft: deel 2 – vervolg
  • Hoe God de Vrouw Eer geeft: deel 1 – introductie
  • Als het even niet meer gaat… Een Paaspreek
  • Enkele "Verbannen" Delen van het Evangelie
  • Enkele Overdenkingen bij het Avondmaal
  • Preek voor de bevestigingsdienst
  • Focus steeds op de Heilige Geest - deel 2 (vereenvoudigd)
  • Focus steeds op de Heilige Geest - deel 1 (vereenvoudigd)
  • Een huwelijk
  • Hoe kom ik te weten welk soort boom ik ben en hoe heb ik hoop voor de toekomst? (2b) (korte versie)
  • Bijdrage aan "Diversi-Date: 'Vredevol samenleven in diversiteit.'"
  • Hoe kom ik te weten welk soort boom ik ben en hoe heb ik hoop voor de toekomst? (2b) (lange versie)
  • Een Preek over Twee Verschillende Bomen (versie 2a)
  • Mattheüs 6: uiterlijke Schijn of innerlijke Vroomheid (korte versie)
  • Mattheüs 6: uiterlijke Schijn of innerlijke Vroomheid
  • Bijbels Ouderlingschap
  • Avondmaal bij Bijbels Leiderschap
  • Bijbels Leiderschap
  • Waarom herdenken we de Dood van de levende Christus?: een korte Overdenking bij het Avondmaal
  • De Kroon van Volharding
  • De Tempel, het Paradijs en het Avondmaal
  • Over helden die ons een voorbeeld geven om na te volgen
  • Over de Doop en het Vasten van Jezus onze Heer
  • Galaten hoofdstuk 6: hoe behoren we onszelf te gedragen en hoe behoren we elkaar te behandelen?
  • Galaten hoofdstuk 5: bouw op je fundament!
  • Jezus Christus: de voorafgebeelde Vervuller van het Oude Testament en de gegeven Liefde van God: een overdenking bij de menswording van het Woord van God
  • Galaten hoofdstuk 4B: laat u niet weer manipuleren en tot slaven maken
  • Een Overdenking over het Avondmaal aan de hand van Psalm 104
  • De Eerste Protestantse Splitsing: de Letterlijke Tegenwoordigheid van Jezus Christus in Brood en Wijn of een Representatie? Wat met Andersdenkenden? (Een Overdenking bij het Avondmaal)
  • Een Overdenking over het Avondmaal aan de hand van Psalm 23
  • Galaten hoofdstuk 4A: van Slavernij tot Vrijheid
  • Onze Vader en het Avondmaal
  • Het Avondmaal: Verbond in Gemeenschap
  • Het Tegengif – Een Overdenking bij het Avondmaal
  • Galaten hoofdstuk 3: De Kar vóór het Paard – de Juiste Volgorde van het Evangelie
  • Galaten hoofdstuk 2: Verdedig de Waarheid van het Evangelie
  • Galaten hoofdstuk 1: Trachten wij Schijnbroeders te behagen?
  • Overdenking bij het Avondmaal / Pasen
  • Volg het Woord, wees een woord
  • Een preek over de liefde ter gelegenheid van het feest van St. Valentijn
  • Kleine maar grote verschillen: vergelijkingen tussen Judas Isakriot en Simon Petrus, Martha en Maria Magdalena en Maria Magdalena en Simon Petrus
  • Focus niet op angst
  • Focus steeds op de Heilige Geest
  • Geniet van het leven
  • De boze wijngaardeniers
  • Psalm 25:1-11
  • Hoe God de vrouw eer geeft - oude versie
  • Wie bepaalt jouw agenda?
  • Een Vreugdevol Nieuwjaar
  • De Kracht van het spreken in Tongen voor Evangelisatie
  • Mensen Uitnodigen tot Jezus
  • Ruth
  • Een Hoofd vol Vrede in plaats van een Hoofd vol Zorgen
  • De Macht van Jezus: Vergeving, Verzoening, en Herstel
  • De Macht van Jezus over onze Levens
  • De Macht van Jezus
  • De Geest en de Eucharistie
  • Herder of Wolf?
  • Nieuwjaarswensen
  • Een Preek over de Dwaalleer der Nicolaïeten en der Gnostici
  • Een Preek over Twee Bomen (versie 1a)
  • Maria, de Apostelen en de Heilige Geest - originele versie
  • Enkele Leerrijke Elementen uit Gordon Fee en Douglas Stuart, "How to Read the Bible for All Its Worth"
  • De Stad Gods, Vaderland der Gelovigen [korte versie]
  • De Stad Gods, Vaderland der Gelovigen [lange versie]
  • Nieuwtestamentische Aansluiting
  • Genesis versus Egyptologie
  • IJsjeschristendom en Erfzondeleer
  • De Mens en zijn Zoektocht naar Voldoening en naar God
  • De Verkiezing in het Oude Testament
  • Persoonlijke Relatie met God in het Oude Testament
  • De Antichrist
  • Jeremia 11:11 uitgelegd
  • Onvoorwaardelijke Gehoorzaamheid
  • Zuiver van Hart
  • Waarin Geloven Pinksterchristenen?
  • Het Geloof in de Godheid van Christus is Noodzakelijk
  • Kladversie van "Het Geweten en de Gouvernementele Visie op het Zoenoffer in Relatie tot Evangelisatie"
  • Het Einde vanaf Het Begin
  • Dr. W.F. Dankbaar over Dwaalleraar Marcion
  • Dr. W.F. Dankbaar over De Gnostiek
  • Niet buigen
  • Jezus huilde
  • De 'Grote Toorn' over Israël (2 Koningen 3:27)
  • God bezoekt 2 Prostituees - De Parabel van De 2 Prostituees
  • Advent - De Verwachting van De Wederkomst van Christus
  • Romeinen in Perspectief
  • Waarom Ik hou van Mijn Lokale Kerk
  • De Drie-Eenheid in Jesaja 48:12-13,16
  • Genesis 3:22 leert niet dat De Mens aan God Gelijk is geworden
  • Een Facebook Gesprek over De Gouvernementele Theorie van Het Zoenoffer
  • Volgens De Bijbel zou Jij Dood moeten zijn
  • William Booth over De Gaven van De Geest volgens Gordon Lindsay
  • Recensies
  • John Wesley over Het Calvinisme volgens Gordon Lindsay
  • Leiders zijn niet gebaat bij Huldeblijken
  • Wat We in De Kerk nodig hebben
  • De Grenzen van Het Land van Belofte
  • Bijbels Verschil tussen Vreemdeling en Onbekende
  • Het Zondvloedverslag uit Het Gilgameš-Epos en Oudere Teksten versus Het Bijbelse Zondvloedverslag
  • Het Babylonische Scheppingsverhaal versus Het Bijbelse Scheppingsverhaal
  • Genesis 10 is geen Interpolatie
  • Één Paar of Zeven Paar
  • Het Verschil tussen De Namen Jahwè en Elohim
  • Het Bewijs van Onze Liefde voor Jezus
  • Losprijs Model van Het Zoenoffer
  • Tõledõt
  • 5 Redenen om De Sabbat te houden
  • Uitleg bij mijn engelstalige website
    28-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Verkiezing in het Oude Testament

    'Redding en verkiezing. Lange tijd speelde het begrip verkiezing een belangrijke rol in de theologie van het Oude testament. Het was een begrip, waarmee men Gods werk met betrekking tot Israël in zijn totaliteit typeren wilde. Er werd veelomvattend gesproken van de "verkiezingstradities" van Israël" (zo bijvoorbeeld K. Galling), waarmee men het oog had op de geschiedenis van de aarsvaders, het exodusbericht en nog andere teksten. (Zie THAT I, 1971, S. 275-300; aldaar wordt de overige literatuur).

    Er moet echter op gewezen worden, dat in de aldus getypeerde teksten het werkwoord bhr (verkiezen) niet voorkomt. Wanneer het Oude Testament vertelt, wat er gebeurt is, gebruikt het dat woord nooit. Wordt het woord gebruikt, dan heeft het de funktie van een interpretatie achteraf. Uit de verte van een veel later tijd kijkt het terug naar wat er gebeurd is om er een duiding aan te geven. Niet door Gods verkiezing is Israël tot zijn volk geworden, maar door een daad van redding in den beginne. Daarover naderhand reflekterend, verklaarde men Gods werk door te zeggen, dat Hij Israël uitverkozen had. Men kan dat duidelijk merken aan de manier, waarop het woord in het Oude Testament gebruikt wordt (ik verwijs naar het artikel van H. Wildberger in THAT I, S. 275-300: "In het oudtestamentische onderzoek bestaat er bijna consensus over, dat er niet vóór Deuteronomium expliciet over Israëls verkiezing gesproken is", S. 284). Men is het er ten volle over eens, dat het begrip verkiezing eerst in Deuteronomium deugdelijk gemunt werd. De locus classicus is Deuteronomium 7, 6-8:

    "U heeft Jahwe, uw God, uit alle volken
    op den aardbodem uitverkoren
    om zijn eigen volk te zijn.
    Niet omdat gij talrijker waart dan enig ander volk.
    Maar. omdat Jahwe u liefhad
    en den eed hield, dien Hij uw vaderen gezworen had,
    heeft Jahwe u met een sterke hand uitgeleid
    en u verlost uit het diesthuis..."

    Uit deze tekst blijkt duidelijk dat het begrip verkiezing een interpretatie is. De redding uit Egypte wordt achteraf zo uitgelegd, dat ze plaatsvond, omdat Jahwe Israël "uit alle volken op den aardbodem" verkozen had om aan dit volk deze daad van redding te voltrekken. Deze verklaring is in Deuteronomium 7 in verband gebracht met het gebod tot rigoreuze afzondering van de Kanaänieten en hun religie. Inderdaad is de passus Deuteronomium 7, 6-8 de motivering van het gebod tot afzondering dat in Deuteronomium 7, 1-5, en vervolgens in vers 9-11 opnieuw - nu parenetische kontekst: in Deuteronomium is het van levensbelang, dat het eerste gebod ingeprent wordt met het oog op het gevaar van syncretisme. Dat impliceert echter ook, dat verkiezing verkeerd begrepen is, als men er pretenties uit afleidt. En wat er in Deuteronomium 7, 6-8 nog slechts impliciet gezegd wordt, staat er in Amos 3, 2 in alle scherpte ("U alleen heb ik gekend uit alle geslachten van het aardrijk; daarom zal Ik al uw ongerechtigheden aan u bezoeken"). Alleen in verband met de paranese krijgt verkiezing zin: vanwege het gevaar van afval wordt Israël het eerste gebod voorgehouden. Op grond daarvan lijkt het niet raadzaam om het begrip verkiezing te generaliseren en dan abstract te spreken over het uitverkoren volk. Zulke abstracte generalisaties kunnen gemakkelijk aanleiding geven tot pretenties, die ten onrechte uit het begrip verkiezing afgeleid worden.

    Tegen een algemeen gebruik van het begrip verkiezing pleit ook het feit, dat het woord verkiezing niet voorkomt in de formering va  tradities aangaande Gods reddende daad in den beginne, maar ook niet in de lange ketting van overgeleverde woorden, die daaraan herinneren (zie boven). Het is dan ook geen toeval, dat de profeten vóór de ballingschap het begrip verkiezing Gods bijna geheel vermijden.* Daarom kan men niet zeggen, dat het begrip verkiezing de sleutel is, waarmee het hele Oude Testament ontsloten kan worden; gebruikt men het dan moet men in het oog houden, dat zijn betekenis begrensd is.'

    bron: Claus Westermann, Hoofdlijnen van een Theologie van het Oude Testament (1981), 45-46.

    voetnoot:

    * Amos 3, 2: "U alleen heb Ik gekend (jada'ti) uit alle geslachten van het aardrijk; daarom zal Ik al uw ongerechtigheden aan u bezoeken". Jada'ti moet niet vertaald worden met 'verkozen' (L. Köhler had zich al daartegen gekeerd); dit 'gekend' immers moet men verstaan in de zin van kennis-making in de ontmoeting.


    15-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persoonlijke Relatie met God in het Oude Testament

    "In de geschiedenis van het heilswoord stuiten wij op het feit, dat de enkeling ongeveer even vaak aangesproken wordt als het volk. Hieruit blijkt, dat Gods werk zich per se niet beperkt tot het Godsvolk, tot Israël, maar integendeel met dezelfde intensiteit op de enkele mens gericht is. En dan niet slechts op de enkeling in zoverre hij deel uitmaakt van het volk Gods, maar ook op de enkeling eenvoudigweg als mens. Dat wordt duidelijk uit het verhaal van de schepping van de mens, in het boek Job, in de wijsheid; in het bijzonder geven de psalmen er uitdrukking aan, waarin niet alleen leed en vreugde van het Godsvolk, maar ook van de enkele mens onder woorden gebracht worden. De persoonlijke relatie met God heeft in het Oude Testament naast Israëls verhouding met God een belangrijke plaats. Beide zijn niet gladweg identiek met elkaar en het zou een ontoelaatbare verkorting zijn van wat het Oude Testament over God zegt, wanneer men daar geen acht op slaat. Een kort overzicht kan dat duidelijk maken: De oergeschiedenis (Genesis 1-11) gaat over de mens, voordat de mensheid uiteengevallen was in volken en godsdiensten; met zijn mogelijkheden en grenzen is de mens een schepsel, dat voor zijn Schepper staat. In de geschiedenis van de aartsvaders (Genesis 12-50) wordt aan de enkele mens in de kring van zijn familie fundamentele betekenis toegemeten, ook met het oog op de latere geschiedenis van het Godsvolk. In de volksgeschiedenis blijkt steeds weer, dat de persoonlijke Godsrelatie van de enkeling in de kring van zijn familie een noodzakelijk element van die historie is. Men hoeft slechts te denken aan Davids familiegeschiedenis of aan de klaagliederen van Jeremia. De Godsrelatie van de enkeling in zijn persoonlijk leven maakt evenzeer deel uit van Israëls eredienst als die van het volk in zijn geschiedenis. Dat blijkt vooral uit de grote betekenis van de individuele psalmen in het Psalter. Tijdens de ballingschap worden familie en enkeling opnieuw de dragende factoren van Israëls religie en in de diaspora blijft dat zo. Het boek Job legt er getuigenis van af, dat het lot van een enkeling, van iemand die lijdt voor Gods aangezicht, het Godsvolk iets te zeggen heeft van beslissende betekenis, ook wanneer het geen Israëliet is, die lijdt. Ten slotte moet men denken aan de sterke humane trek, die door het hele Oude Testament in de universalistische tendens, die veel van de profetieën over de volkeren eigen is. Wezenlijk voor dat wat het Oude Testament over God zegt, is, dat naast de geschiedenis van God en zijn volk ook de enkele mens in zijn persoonlijk leven, in de kring van zijn familie, gewaardeerd wordt als Gods tegenspeler, juist in zijn simpele mens-zijn."

    bron: Claus Westermann, Hoofdlijnen van een theologie van het Oude Testament (1981), 70. Westermann verwijst naar R. Albertz, Persönliche Frömmigkeit und offizielle Religion (1978).


    14-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Antichrist
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De apostel Johannes vertelde ons dat in de dagen waarin hij leefde, er al vele antichristenen waren in de wereld en hij spreekt over de geest van de antichrist (1 Johannes 4:3). Een antichrist en een misleider is iemand die ontkent dat Christus in het vlees gekomen is (2 Johannes 1:7). Dit was typisch voor het gnosticisme ten dage van Johannes. Gnostici geloofden dat het vlees slecht is en de geest goed is. Daarom was de gnostische versie van Christus een soort van spookgestalte, die niet geboren was uit de maagd Maria (tegen Mattheüs 1:20, 23). De vroege kerk schreef hevig tegen deze ideeën en vele christenen denken dat de schrijvers van de vroege kerk wonnen tegen deze groepen maar, mijn mening is dat, spijtig genoeg, deze ideeën gewoon, stap voor stap, de kerk zijn binnengeslopen onder Ambrosiaster, Origenes, Ambrosius, Hieronymus, Augustinus,… Je merkt het vandaag de dag nog in spreekwoorden zoals: “We zijn allen geboren in een zondige natuur/zondig vlees, we kunnen niet zonder elke dag te zondigen omdat we zonde overerven van Adam maar Jezus zondigde niet omdat Hij een ander soort vlees heeft.” Dit is een geest van wetteloosheid die zonde herdefinieerd en er een onvermijdelijk ding van maakt, in plaats van een daad die komt vanuit de wil (zie 1 Johannes 3:4 en volgende). Door her herdefiniëren van kernleringen (tegen Judas 1:3), creëert dit een “excuus” voor religieuze zondaars (tegen Mattheüs 7:17-23). Ik geloof dat deze dingen u duidelijk zullen worden indien u 1 & 2 Johannes en de geschriften van de vroege christenen bestudeerd.

    Ik denk dat goedbedoelende katholieken en orthodoxen geloven dat de antichrist was vernietigd, toen Gnosticisme zogezegd verslagen was en protestanten denken dat het gaat om een soort van toekomstige leider, terwijl de duivel de kerk probeert te corrumperen van binnenuit.

    “Hieraan moet gij den Geest Gods kennen: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is van God; en iedere geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is niet van God; en dit is de geest van den antichrist, van welken gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu alreeds in de wereld.”  – 1 Johannes 4:2-3 (Luther vertaling)


    14-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeremia 11:11 uitgelegd

    "Daarom’, zo spreekt de heer, ‘breng Ik rampen over hen, waaraan ze niet kunnen ontkomen. Hoe ze Mij ook aanroepen om hulp, Ik zal niet naar hen luisteren."
    - Jeremia 11:11 (Willibrordvertaling)

    Waarom aanhoort God hen niet?

    Reden: omdat hun harten ver van Hem zijn. Ze zijn niet waarlijk gefocust op Hem.

    Bewijs: ze aanroepen direct hierna andere Goden:

    "Dan zullen de steden van Juda en de inwoners van Jeruzalem henengaan, en roepen tot de goden, dien zij gerookt hebben; maar zij zullen hen gans niet kunnen verlossen ten tijde huns kwaads."
    - Jeremia 11:12 (Statenvertaling)


    11-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onvoorwaardelijke Gehoorzaamheid

    'Nu weten we dat onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan wat God beveelt voor iedere gelovige een eerste eis is. Wij hoeven niet eerst antwoord te hebben op al onze “waaroms” om dan pas te doen wat de Heer zegt. En zeker mogen we niet tegenstribbelend of zelfs opstandig opmerken: “Ik zie het nut er eigenlijk niet van, dus om mij hoeft het niet”. Dat laatste wordt ons tenminste nergens in de bijbel voorgehouden.

    Integendeel, in de Schrift vinden we voorbeelden te over van mensen die tot bekering kwamen en zich direct daarop zonder verder commentaar lieten dopen. Kijk eens naar de “kamerling” die op de terugreis is van Jeruzalem naar Ethiopië. IJverig zit hij op zijn wagen een stuk uit de bijbel te lezen. Hij begrijpt niet alles, maar één ding is hem duidelijk: het gedeelte dat hij leest spreekt over een man, die in de plaats van anderen en terwille van anderen vreselijk geleden heeft. Niet alleen geleden door wat mensen hem aandeden, maar geleden omdat hij de straf van God voor anderen droeg. Maar wie is die man? Terwijl hij zich dat afvraagt, hoort hij een stem naast zich, die vraagt of hij wel begrijpt wat bij leest. Nee, dat doet hij niet, Even later zit de vraagsteller naast hem op de wagen en begint hem Jezus te verkondigen.

    Kennelijk spreekt de evangelist Filippus want die is het daarbij ook over de doop. Ze passeren een watertje en prompt zegt de hofbeambte van koningin Candacé:

    “Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?” (Hand. 8:36).

    Wel, er verhinderde hem niets, dus werd hij direct gedoopt. Mooi is dat, als iemand zo direct voldoet aan wat God van hem vraagt. Daarin wordt God verheerlijkt. Gehoorzaamheid is het grote kenmerk van bekering. Vóór onze bekering waren we “kinderen van de ongehoorzaamheid”. maar met onze bekering is dat totaal uit, Tenminste, zo hoort het in de praktijk te zijn. Als je bekeerd bent, mag je je nog zo inspannen voor christelijk werk, geld geven voor de zending, je naaste de helpende hand bieden enz.. maar als je weigert gehoorzaam te zijn aan het voorschrift om je te laten dopen, dan heeft het voor God toch niet “die” waarde. De Schrift zegt en laten we dat maar goed tot ons doordringen “gehoorzaamheid is beter dan slachtoffers” (1 Sam. 15:22).'

    bron: J. G. Fijnvandraat, Dopen... waarom eigenlijk?, p. 2.


    15-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zuiver van Hart

    Het gaat om het hart. Als dat zuiver is, dan zal wat je doet ook zuiver zijn:

     

    "Want waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. De lamp van het lichaam is het oog. Dus als je oog helder is, zal heel je lichaam verlicht zijn. Maar als je oog slecht is, zal heel je lichaam duister zijn. Als nu binnenin je het licht duisternis is, hoe erg zal dan de duisternis zijn! "
    - Mattheus 6:21-23

     

    "Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: U zult geen echtbreuk plegen. Maar Ik zeg jullie: ieder die begerig naar een vrouw kijkt, heeft in zijn hart al echtbreuk met haar gepleegd."
    - Mattheus 5:27-28

     

    Hierna zegt Jezus figuurlijk dat ze hun ogen moeten uitrukken en hun handen moeten afhakken:

     

    "Maar als je rechteroog je doet struikelen, ruk het dan uit en gooi het weg. Want het is beter voor je dat een van je ledematen verloren gaat, dan dat heel je lichaam in de hel wordt gegooid. En als je rechterhand je doet struikelen, hak haar dan af en gooi haar weg. Want het is beter voor je dat een van je ledematen verloren gaat, dan dat heel je lichaam naar de hel gaat."

    - Mattheus 5:29-30

     

    Maar het gaat om de staat van het hart:

     

    "Hij zei hun: ‘Omdat u verstokt van hart bent, heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten, maar dat was niet zo vanaf het begin."

    - Mattheus 19:8

     

    CONCLUSIE:

     

    "Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de zieke boom brengt slechte vruchten voort."

    - Mattheus 7:17

     

    Het gaat om de staat van het hart. Vanuit een zuiver, rechtvaardig hart, komen rechtvaardige daden (goede werken). Doe je onrechtvaardige daden (zonde), dan heb je geen zuiver hart en dan zal je God niet zien!

     

    “Gelukkig die zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien.”
    - Mattheus 5:8


    22-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarin Geloven Pinksterchristenen?

    Pinksterchristenen geloven in de Drie-Eenheid (God): Vader, Zoon en Heilige Geest. Ze geloven dat Jezus Christus op deze aarde kwam door de heilige Geest die door Maria werkte, zodat Hij een menselijke natuur en een goddelijke natuur had. Maria was maagd en beviel van Jezus Christus (die 1 Persoon is, die 100% Mens en 100% God is). Pinksterchristenen geloven dat Jezus voor iedereen op het kruis is gestorven, zodat iedereen die Hem aanroept en zijn/haar vertrouwen op Hem stelt, en zich afkeert van zijn/haar zonden, gered wordt van zijn/haar zonden en op weg naar de hemel is. Dit is niet door werken maar door geloof en God's genade. Bij de bekering (het afkeren van de zonden en het keren tot Christus), krijgt de gelovige de Heilige Geest in zich. Dit is de basis van het christelijke geloof.

    Wat het pinkster geloof bijzonder maakt is dat Pinksterchristenen geloven dat er nog een doop in de Heilige Geest klaar ligt voor de gelovige. Op dat moment spreekt de gelovige in tongen (glossolalia, onverstaanbare klanken, de Heilige Geest spreekt door de gelovige heen, dat dit in tongen spreken altijd gebeurt, wordt niet dogmatisch gelooft in alle charismatische of pinkster kerken. Ik geloof zelf dat de gave van spreken in tongen voor elke christen beschikbaar is maar ik geloof niet dat dit een direct bewijs hoeft te zijn van het ontvangen van de Heilige Geest) en kan hij dit geschenk van God gebruiken om zichzelf op te bouwen in zijn geloof, om krachtige getuigen te zijn. Ook geloven pinksterchristenen dat de gaven van de Geest niet gestopt zijn (cessassionisme, bijvoorbeeld John MacArthur, evangelische / calvinistische christenen) maar ze geloven dat dit gewoon verder gaat vanuit het Boek Handelingen (Bijbelboek) en dat deze gaven ook beschikbaar zijn voor de gelovige, in het heden (continualisme, pinksterchristenen, charismatische christenen).


    16-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Geloof in de Godheid van Christus is Noodzakelijk

    'Uit dat wat in dit hoofdstuk is gezegd, blijkt dat Christus niet slechts mens is. Het is niet voldoende te geloven dat Hij een profeet of apostel of een groot leraar, of een bijzondere wonderdoener was. Hij is God, geopenbaard in het vlees. Dit is het struikelblok voor ongelovigen. Het was ook het struikelblok voor de Joden, die Zijn dood eisten. Ze wilden Hem doden, "omdat Hij niet alleen de sabbat brak, maar ook zei dat God Zijn eigen Vader was en zich dus God gelijk maakte" (Johannes 5:18). Ze eisten van Pontius Pilatus, de Romeinse machthebber, dat hij Hem zou kruisigen. Ze zeiden: "Wij hebben een wet en naar onze wet moet Hij sterven, want Hij heeft Zichzelf Gods Zoon gemaakt" (Johannes 19:7). Toch heeft Christus duidelijk gezegd: "Als u niet gelooft dat Ik het ben, zult u in uw zonden sterven" (Johannes 8:24). De keuze is dus overduidelijk: iemand kan óf de zijde van de ongelovige Joden kiezen, die in hun zonden zijn gestorven omdat ze weigerden te geloven in de godheid van Christus, óf hij kan het duidelijke onderwijs van het Woord van God geloven.'

    bron: Anise M. Behnam, Aan Mijn Moslimvrienden [To My Muslim Friends], p. 55.


    11-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kladversie van "Het Geweten en de Gouvernementele Visie op het Zoenoffer in Relatie tot Evangelisatie"

    Dit is de originele kladversie van een preek die ik gegeven heb in een huiskerk in Wallonië op 5 April 2016. Klik hier om de volledige preek te lezen in het Engels.

    Moreel besef -> Morele Wet -> Morele Wetgever

    Kerkvaders voor Augustinus: (mens is onschuldig geboren), heeft de capaciteit om God te gehoorzamen => de morele wetgever kan ons schuldig of onschuldig verklaren op de dag des oordeels: hemel of hel.

    Rom 1:x-x -> Paulus besefte het idee schuldig / onschuldig

    Rom 3, 5: De mensen kiezen er op een bepaald moment voor om te zondigen door verlokkingen van de duivel, invloeden | imitatie van Adam.

    => De wet in hun hoofd, hun geweten verklaart hen schuldig => God's wet verklaart hen schuldig => God verklaart hen schuldig => Ze gaan naar de 2de dood.

    God kan niet zomaar vergiffenis schenken en de straf als de zondaar spijt heeft want dan zou niemand nog respect hebben voor God's Wet en het karakter van God. God wil wel vergeven maar liefde vraagt ook dat Hij zijn Wet omhoog houdt zodat Hij niet zijn hele koninkrijk in verval laat komen.

    God zat dus met een dilemma: of ik laat zondaars de tweede dood in gaan zoals mijn Wet voorschrijft of ik vergeef hen maar dan is er chaos in mijn koninkrijk want dan gaat iedereen zomaar slecht doen.

    God had dus nood aan een oplossing: Hij wilde zijn wet staande houden en Hij wilde criminelen / zondaars vergeven.

    Hij moest een atonement maken waardoor Hij zondaars kon vergeven maar toch zijn wet staande houden.

    God heeft een oplossing bedacht: een mogelijkheid waardoor de straf kan vervangen worden en de wet toch kan rechtgehouden worden. vb. Koning Zaleucus.

    Het offer van Jezus aan het kruis toont net zoals koning Zaleucus dat God zijn wet serieus neemt en dat, indien mensen zich niet van hun zonden afkeren door zich te laten verzoenen met God door dit atonement, en stoppen met zondigen, hun straf onvermijdelijk op hun zal vallen.

    "De ziel die zondigt zal sterven"

    "Het loon van de zonden is de dood"

    "Just & the justifier"

    Zuivering van zonden

    (Verzoening is vergiffenis en zuivering van zonde -> religieuze zondaars)

    In het kort dus:

    Mensen hebben een besef van goed en kwaad -> mensen hadden de mogelijkheid om hun verplichtingen na te komen door altijd het goede te doen -> mensen hebben gezondigd tegen de wet in hun hoofd, God's Wet en daarom dus tegen God zelf -> mensen zijn schuldig -> mensen zijn op weg naar de hel.

    Oplossing: het lijden van Jezus kan als plaatsvervanging van de straf worden aangenomen [= geloof] waarna de mensen niet meer mogen zondigen want anders trappelen ze het kruis offer in het slijk. Indien dit gebeurt moeten ze weer hun vertrouwen op het plaatsvervangend offer stellen of ze zijn nog slechter af dan er voor omdat ze de zonde van geloofsafval er nog bij hebben]

    Klik hier om de volledige preek te lezen in het Engels.


    03-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Einde vanaf Het Begin

    “Zij die goud uit hun beurzen schudden
    en zilver in de weegschaal leggen,
    huren een smid, die er een god van maakt,
    en daarvoor knielen en buigen zij.

    Zij dragen hem op hun schouders, en dragen hem rond.
    Zij zetten hem neer waar hij thuishoort:
    daar staat hij
    en hij loopt nooit meer weg van zijn plaats!
    Als iemand hem aanroept, antwoordt hij niet,
    en hij redt hem niet uit zijn nood.

    Herinner u dat alles en luister,
    neem het ter harte, rebellen!

    Herinner u wat vroeger gebeurd is
    in de oude tijd,
    want Ik ben God, niemand anders is God,
    niemand is aan Mij gelijk.

    Ik verkondig u het einde vanaf het begin,
    en vooraf wat nog niet is gebeurd.
    Ik zeg: Mijn besluit wordt uitgevoerd,
    en al wat Mij behaagt breng Ik tot stand“
    – Jesaja 46:6-10 (willibrordvertaling, nadruk toegevoegd)

    Vers 10 wordt dikwijls gebruikt om “aan te tonen” dat God buiten de tijd staat en daarom  perfecte kennis van de toekomst heeft. Nochtans geeft de tekst enkel aan dat God “vanaf het begin” (tijdsaanduiding) verklaart wat er gaat plaatsvinden in “het einde” (de toekomst, een andere tijdsaanduiding). Je kan dit lezen als dat God, die buiten de tijd staat, op een bepaald moment (vanuit een menselijk perspectief gesproken) zegt wat Hij in de toekomst (weeral menselijk gesproken) gaat doen. De meest natuurlijke lezing lijkt mij echter dat God gewoon in sequentie leeft zoals mensen dit doen. Het platonistische concept dat God buiten de tijd staat is niet noodzakelijk, is niet een natuurlijke lezing van de tekst en moet in de tekst ingelezen worden (eisegese) om dit te bekomen. Indien we rekening houden met de context (dit is altijd noodzakelijk), is de betekenis van vers 10 gewoon dat God kan zeggen dat Hij iets gaat doen en Hij kan dit zelfs volbrengen. De afgoden kunnen niet spreken, laat staan op voorhand zeggen wat ze gaan uitvoeren.


    22-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dr. W.F. Dankbaar over Dwaalleraar Marcion

    'Een andere dwaalleraar was Marcion, een rijke reder te Rome, die veel aanhang kreeg. Hij wilde geen gnostiek, maar het was hem te doen om de genade van God, zoals hij die verstond uit de brieven van Paulus. Met de gnostieken had hij echter gemeen, dat hij de God van het Oude Testament verwierp: deze was slechts de scheppergod, die deze aardse, slechte wereld gemaakt heeft, de god van toorn en gerechtigheid. Jezus - die slechts in schijn mens geworden is - verkondigde echter een àndere God, de God der liefde, die de onzichtbare, geestelijke wereld gemaakt heeft. Wie door een streng ascetisch leven Christus volgen, komen in het Rijk van deze eertijds 'vreemde' God; de anderen komen met de scheppergod van het Oude Testament in de hel. Marcion schafte het hele Oude Testament af en wilde van de nieuwtestamentische boeken alleen het Evangelie van Lucas en tien brieven van Paulus, door hem gecorrigeerd, aanvaarden. De gemeente van Rome stootte hem in 144 uit; hij stichtte toen een eigen kerk, die zich o.m. in Klein-Azië verbreidde en nog enige eeuwen in stand bleef.'

    bron: Dr. W.F. Dankbaar, Kerkgeschiedenis (1988), p. 30. Uitgegeven door Wolters-Noordhoff bv in Groningen, Nederland.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dr. W.F. Dankbaar over De Gnostiek

    'De ernstigste dwaalleer, die de kerk van binnen uit bedreigde, was de gnostiek. De gnosis was reeds te vinden in buitenchristelijke stromingen. Nu bestonden er allerlei kringen, waar men de gnostische, dikwijls bijzonder fantastische speculaties vermengde met nieuwtestamentische gegevens. Tot voor kort kenden wij hun opvattingen hoofdzakelijk uit de bestrijding ervan door de kerkvaders, maar in 1945 zijn in Egypte oorspronkelijke christelijk-gnostieke handschriften voor de dag gekomen. De gnostieken wilden langs de weg van hogere kennis de eeuwige waarheid en daardoor de verlossing bereiken. Omdat zij een absolute tegenstelling aannamen tussen geest en stof, geloofden zij niet, dat de wereld en de mensen gemaakt zouden zijn door de hoogste godheid, maar door een lager goddelijk wezen, de zgn. demiurg; dit is de God van het Oude Testament. De mens bestaat uit ziel en stof en moet zich u door kennis (gnosis) opwerken tot de hoogste godheid. Deze staat door een reeks van tussenwezens, aeonen geheten (verstand, waarheid, wijsheid e.a.) met de lagere wereld in verbinding. Om de mensen te verlossen daalt Jezus vam de hoogste godheid neer op aarde, waar Hij slechts in schijn een lichaam aanneemt. Hij predikt die tot nu toe onbekende godheid. De geestelijke mensen verheffen zich door gnosis, ascese en mysteriën uit hun lagere, stoffelijke staat en worden eindelijk, door hun kennis van de hoogste goddelijke wereld, verlost. Voor aards-materialistisch levende mensen is geen redding mogelijk. Belangrijke vertegenwoordigers van dergelijke half-christelijke, half-heidense denksystemen waren BASILIDES te Alexandrië (ca. 135) en VALENTINUS te Rome (ca. 165).'

    bron: Dr. W.F. Dankbaar, Kerkgeschiedenis (1988), p. 29. Uitgegeven door Wolters-Noordhoff bv in Groningen, Nederland.


    21-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niet buigen

    "Het lijkt mooi om de Joodse omroep een plek te bieden binnen de EO. Ik zie echter ook de adder onder het gras. Rabbijn Lody van de Kamp noemt als voorwaarde om met christenen te bidden dat er niet over Jezus Christus gepredikt mag worden. Geen evangelisatieverkondiging onder de joden (nederlands Dagblad 27/10). En met onze geschiedenis in het achterhoofd, waarin de kerk een afschuwelijk slechte rol heeft vervuld in het kerstenen van Joden, worden we daarmee op een dwaalspoor gezet. Want ja, het lijkt alsof we het voorrecht verloren hebben om de Joodse mensen bekend te maken met hun eigen Jeshua [kieskeurig: d.i. Jezus]... Door mee te gaan met de voorwaarden van de rabbijn buigen we voor het Judaisme, dat zich keert tegen Jezus. En was dat nu juist niet de strijd van Jezus zelf, toen Hij op aarde liep? Was dat uiteindelijk niet de reden om Hem om te brengen? Hij mocht toen Gods Zoon niet zijn, en mag dat nog niet. Daarvoor moeten we niet buigen. Het is tegengesteld aan wat Paulus deed: vertellen over de gekruisigde en opgestane Jezus Christus, eerst aan de Jood en dan aan de Griek. Afspreken om het niet over Jezus te hebben, hoorde daar niet bij..."

    bron: Maaike Schalk in Visie nummer 48 (5 t/m 11 december 2015), p. 7.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jezus huilde
    " 'Jezus begon ook te huilen' - Johannes 11:35
    'Toen Hij Jeruzalem voor zich zag liggen, begon Hij te huilen over het lot van de stad.' - Lucas 19:41

    Over Jezus staat geschreven dat Hij op verschillende momenten moest huilen. De hierboven genoemde Bijbelteksten zijn daar voorbeelden van. De eerste tekst komt uit de geschiedenis, waarin Jezus bij het graf van Lazarus komt. Jezus barst in tranen uit.

    De Joden zeiden: ‘Wat heeft Hij veel van hem gehouden!’ Maar er werd ook gezegd: ‘Hij heeft de ogen van een blinde geopend. Hij had nu toch ook de dood van Lazarus kunnen voorkomen?’

    De tweede tekst komt uit het verhaal over de intocht van Jezus in Jeruzalem. De mensen juichten Hem toe. Voor velen werd het een dag om nooit te vergeten. Maar begrepen ze eigenlijk wel wat er werkelijk aan de hand was? Jezus huilde en zei: ‘Inwoners van Jeruzalem, telkens probeerde ik jullie te beschermen. Net zoals een vogel haar jongen beschermt onder haar vleugels. Maar jullie wilden niet door mij beschermd worden’ (Matteüs 23:37).

    Dat waren echte tranen. Jezus deed niet alsof Hij het heel erg vond. Hij meende het echt.

    Bij het graf van Lazarus was er toen al commentaar. Waarom huilde die Jezus? Achteraf denken wij misschien ook wel: Waarom huilde Hij? Even later zou Hij Lazarus toch uit de dood opwekken? Waar waren die tranen dan voor nodig?

    Datzelfde denk je als je dat tweede verhaal leest. Ik las een meditatie over dit gedeelte. Deze ging in op de onwil van ons mensen. ‘Groter nog dan onze onmacht is onze onwil.’ Maar dan eindigt die meditatie met deze zin: ‘Wat een wonder… Gods genade maakt onwilligen gewillig!’

    Ja, als je dat leest, denk je ook: Als het waar is wat die dominee schrijft, waarom huilde Jezus dan? Waren Zijn tranen wel echt? Hij had de inwoners dat geloof toch kunnen geven?!

    Ik leer steeds meer dat ik als dominee moet durven lezen wat er staat. Ik heb er ook aan meegedaan. Je levert commentaar op de woorden van Jezus. Je hebt de neiging om aan te vullen wat in jouw ogen niet compleet is en eenzijdig lijkt.

    Zo brengen we onze preken in een dogmatisch evenwicht. Kan God huilen?

    Jezus huilde. Maar dan zeggen we: ‘Ja, maar dat deed Hij als mens en niet als God.’ Alsof dat te scheiden was.

    Jezus huilde echt. De dood is voor Hem geen peulenschilletje. De dood is een vijand. Bij het graf van Lazarus stond Hij oog in oog met hem. De onwil van de inwoners van Jeruzalem deed Hem veel verdriet. De onwil van deze mensen ging in tegen de wil van God. Want God wil dat alle mensen behouden worden. God wil dat niemand verloren gaat.

    Jezus huilde echt. Het klinkt misschien heel raar, maar daar ben ik blij om."

    bron: Ds. Arie van der Veer in Visie nummer 48 (5 t/m 11 december 2015), p. 104.


    16-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 'Grote Toorn' over Israël (2 Koningen 3:27)

    'Het is niet onlogisch dat met het oog op de geallieerde veldtocht van Israël en Juda tegen Moab, dat in Juda een co-regent aangesteld werd. Alhoewel het gezamenlijk oprukken van de legers van Juda en Israël tegen Moab met een Woord des HEREN geschiedde (2 Koningen 3:10-12), met een belofte van succes merken we dat de Judeeërs en Israëlieten toch de belegering van Moab afbreken, nadat de Moabietische koning Mesa zijn zoon en geplande troonopvolger op de vestingmuur voor de ogen van de belegeraars aan zijn god Kemos brand-offerde. De beschreven ‘grote toorn‘ die toen over Israël kwam (2 Koningen 3:27), is het resultaat van het eigenzinnig wegtrekken van de Israëlitische belegeraars, die geen acht meer op het eerdere Woord des HEREN via de profeet Elisa, sloegen. Hun ontzag voor de Moabietische god Kemos was blijkbaar groter dan hun ontzag voor de HERE God.

    (...)

    Deze toorn van God uitte zich in een hongersnood die zeven jaar zou aanhouden (2 Koningen 8:1).'

    bron: Robert De Telder, "Kroniek van koning Joram van het tienstammenrijk" (kronos).


    10-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God bezoekt 2 Prostituees - De Parabel van De 2 Prostituees

    Click here for the English version / Klik hier voor de Engelstalige versie.

    Er was eens een stad genaamd Jericho in een land dat misschien wel ver weg van hier is. De inwoners van deze stad, hielden ervan om te feesten op manieren die voor onze moderne cultuur onvoorstelbaar zijn. Om te blijven feesten hadden ze... nogal rare gewoontes...

    Hun favoriete manier om een feest te laten beginnen was door kleine onschuldige kinderen op te offeren aan verschillende afgoden, door hen in vuur te plaatsen. Ze maakten verschillende excuses voor zulke taferelen, zo zeiden ze bijvoorbeeld: "Het is het kind van een prostituee, we willen er niet voor zorgen."

    Zulke kinderen waren het "ongewenste" gevolg van hun feesten waar in zij heel veel seks hadden. Ze hadden seks met prostituees, seks met mensen van hetzelfde geslacht, seks met minderjarigen en zelfs seks met hun eigen broers en zussen.

    In deze stad was ook een zeer jong meisje. Zij hield er van als verschillende mannen van verschillende leeftijden keken naar haar uiterlijk. En hoewel ze nog minderjarig was, hield ze er van om de nacht door te brengen met vele van haar bewonderaars... Omdat ze van haar uiterlijk hielden, kon ze zelfs geld verdienen terwijl ze haar lusten bevredigde. Haar naam was Rachab.

    Rachab, had een geweten, wat wij trouwens allemaal hebben. Dit geweten vertelde haar dat datgene wat ze aan het doen was, verkeerd is. Helemaal verkeerd. Maar ze hield van de aandacht en ze hield van het geld, dus bleef ze dit maar doen.

    Ze hield er ook van om samen te roddelen met de andere prostituees. Één van haar vriendinnen, die ook prostituee was, zei dat er een reuzachtig leger door de nabijgelegen laden trok en dat het alle inwoners dode in de naam van hun God Jahwe. Ze zei ook dat zij geloven dat deze God het hele universum schiep in 7 dagen en dat Hij het niet leuk vond dat de mensen zijn geboden niet gehoorzaamden. Hij vond prostitutie en kindermoord niet fijn. De bevriende prostituee zei dat Rachab zich niet bezorgd moest maken om hen noch om hun God maar dat ze gewoon van haar leven moest genieten en leven van dag tot dag.

    De woorden can deze andere prostituee bleven in Rachab's hoofd rondzweven. Ze begon zich zorgen te maken over haar toekomst and ze begon te denken over deze God genaamd Jahwe. Bestond Hij? Was Hij een wreedaardige God? Hield Hij enkel van de leden van dat leger? Haatte die God haar misschien voor wat ze had gedaan? Of bestond er misschien een kans that Hij van haar houdt, aangezien Hij haar misschien een geweten gaf? Ze wist niet wat ze moest doen.

    Rachab begon Hem 's nachts in alle stilte te vragen, of Hij bestond. Ze deed dit elke nacht wanneer ze niet aan het werk was. Ze zei ook tegen Hem dat ze Zijn aandacht niet verdiende maar ze bleef Hem smeken voor een teken.

    Op een nacht, toen ze om een teken aan het vragen was, kwamen er onverwachte bezoekers binnen in haar huis. Het waren spionnen. Ze waren lid van het leger waarover ze had horen spreken. Deze mannen vertelden haar dat ze in gevaar waren en ze smeekten haar om hen te helpen. Rachab verbergde hen op haar platte dak.

    Niet lang hierna, kwamen er soldaten van haar land en ze begonnen op haar deur te kloppen: "Doe open! Je hebt spionnen in jouw huis! Open die deur en breng hen naar buiten!".

    Op eens kreeg ze een warm gevoel in haar hart, toen ze begreep dat haar gebeden waren verhoord.

    De soldaten werden nog meer achterdochtig, daarom stampten ze de deur in. Éen can de soldaten begon te roepen op haar: "Waar zijn die mannen? Ik weet dat ze hier zijn!"

    Rachab antwoordde: "Mijnheer, ik weer niet waar ze zijn op dit moment. Ze liepen nog maar pas naar buiten! U kan ze nog steeds te pakken krijgen! Haast u!"

    De soldaten snelden weg en Rachab liep snel naar de spionnen. Ze vertelde hen: "Ik hoorde over jullie God en ik weet dat Hij jullie deze plek zal laten vernietigen. We verdienen het allemaal om te sterven, omdat we Jahwe, onze Schepper niet gehoorzaamden. Ik verdien het niet om gespaard te worden, omdat ik de meest verachtelijke prostituee ben van deze stad... Ik vroeg vergiffenis aan Jahwe, jullie God en mijn Schepper. Ik vraag ook aan jullie, op dit moment, dood me alsjeblieft niet."

    De soldaten verzekeden haar dat ze haar niet zouden doden indien ze een rood touw aan haar venster zou hangen wanneer ze terug zouden komen om te vechten. Met datzelfde touw, liet ze de mannen ontsnappen. Ze gaf haar verlangen om seks te hebben met de mannen van haar stad op. Zo viel haar enige vorm van inkomen weg. Ze hoopte dat het leger snel terug zou komen.

    Toen het leger, dat eigenlijk niet echt zo groot was, terugkeerde, deed Jahwe een mirakel. Ineens liet Hij de muren van de stad instorten. Enkel het huis van Rachab bleef overeind. Het leger doodde elke inwoner van dit moreel ontaarde land...

    Rachab, die eens een prostituee was, werd in leven gehouden. Ze was Jahwe, haar nieuwe God, dankbaar, omdat Hij haar leven had gespaard and haar een nieuwe kans gaf om Hem te dienen. Ze begon te beseffen dat jahwe van haar houdt en om haar geeft. Ze begon te beseffen dat Hij zelfs van de ergste mensen houdt en dat Hij hen een tweede kans wil geven, indien ze er voor kiezen om hun vertrouwen in Hem te stellen.

    Vele jaren later, waren er enkele mensen die een prostituee wilden doden. De prostitutee vroeg waarschijnlijk aan Jahwe voor vergiffenis voor al de dingen die ze verkeerd had gedaan. Volgens de Wet van Jahwe verdiende ze de dood. Jahwe Zelf, in de Persoon Jezus Christus was aanwezig. Ze vroegen Hem wat Hij zou doen. Hij antwoordde dat indien er iemand aanwezig was die niet gezondigd had tegen Jahwe, hij haar mocht stenigen. All haar aanklagers gingen weg. Toen zei Jesus, die Zelf de Wet had gegeven, tegen haar: "Ik vergeef je. Je mag nu gaan maar ik wil dat je niet meer mijn Wet overtreedt."

    thewomancaughtinadultryblackandwhite

     bron van foto: Woonbo Kim Ki-chang.

    De reden waarom ik hier een foto plaats van een Koreaanse artiest, waarop een Jezus die er Koreaans uitziet en een Koreaanse prostituee afgebeeld staan, is omdat Jezus niet enkel kwam om de Joden te vergeven en om hun relatie met God te herstellen. Hij kwam ook om dezelfde mogelijkheid aan te bieden aan het Koreaanse volk, het Vlaamse volk, het Amerikaanse volk,... Hij wil dat voor ieder mens dat op deze aarde leeft doen... Hij wil hetzelfde voor jou doen.

    (Gebaseerd op Jozua 6:1-25 en Johannes 8:1-11; twee verhalen uit de Bijbel.)


    01-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Advent - De Verwachting van De Wederkomst van Christus

    'Definitie van het woord Advent: (Latijn: Adventus, komst) aanduiding van de komst van de Zoon van God in het vlees, de incarnatie; voorts van Zijn wederkomst ten oordeel in de volheid der tijden.

    Niet alleen de voorbereidingstijd tot het kerstfeest is volgens de definitie van advent bedoeld, maar ook een leven in de verwachting van de wederkomst van Christus.

    Dit laatste is een verwachting die het traditionele christendom, ook wat er van overblijft in de derde generatie sinds de kerkverlating, niet meer kent. De verwachting van het traditionele christendom is er een van als mens geboren worden, ouder worden, moeten sterven en daarna de hemel (als het goed is), de niet-gelovigen wacht de traditionele hel.

    Dit christendom heeft weinig of geen kennis van de Bijbel. De Bijbel leert nochtans duidelijk en niet mis te verstaan, een wederkomst van Christus. Deze komst heeft Jezus tijdens zijn leven en bediening voorzegt, en werd door de evangelisten zo genoteerd. Onmiddellijk na Zijn hemelvaart wordt dezelfde boodschap herhaald.

    Handelingen 1:6 “Zij dan, die daar bijeengekomen waren, vroegen Hem en zeiden: Here, herstelt Gij in deze tijd het koningschap voor Israël? 7 Hij zeide tot hen: Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft, 8 maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde. 9 En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. 10 En toen zij naar de hemel staarden, terwijl Hij henenvoer, zie, twee mannen in witte klederen stonden bij hen, 11 die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen.” (NBG Vertaling 1951)

    Matteüs 6:5 En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. 6 Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. 7 En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden. 8 Wordt hun dan niet gelijk, want [God] uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt. 9 Bidt gij dan aldus: Onze Vader die in de hemelen zijt, uw naam worde geheiligd; 10 uw Koninkrijk kome; uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde. 11 Geef ons heden ons dagelijks brood; 12 en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren; 13 en leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. [Want Uwer is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.] 14 Want indien gij de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven; 15 maar indien gij de mensen niet vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen niet vergeven. (NBG Vertaling 1951)

    Dit beloofde Koninkrijk is komende. Het zal niet tot stand komen door menselijke inzet, maar net zoals bij de wedergeboorte van een mens, zoals beschreven in het evangelie naar Johannes, door God Zelf.

    De verwachting van het komende Godsrijk werd als een gevolg van het uitblijven van de wederkomst van de Messias, door het christendom al vroeg opgegeven. Toen de Romeinse keizer Constantijn zich in de vierde eeuw tot het christendom bekeerde en de kerk van Rome tot staatsgodsdienst verhief, leerde en verwachte men daarna dat het Godsrijk door mensenhanden gebouwd kon worden. De profetische gedeelten van de Bijbel werden als een allegorie uitgelegd en ontdaan van hun letterlijke boodschap. Alle heilsbeloften in de Bijbel die betrekking op het volk Israël hebben, werden op de kerk van nu van toepassing gebracht. De duizend jaar dat satan volgens het Bijbelboek Openbaring, in de toekomst gebonden zou worden, werd niet meer letterlijk genomen maar gezien als een zinnebeeld van de nieuwe tijd die sinds Constantijn baan brak. Dat het sterven, de dood, bleef heersen nam men erbij. In de plaats van de verwachting van de wederkomst van Christus en de daarmee gepaard gaande beloofde opstanding uit de doden, een boodschap waar de apostel Paulus de gelovigen mee troost (2 Thessalonicenzen 4:14-17), kwam de leer van een naar de hemel gaan bij het sterven.

    In het hiervoor geciteerde Schriftgedeelte worden enkele eenvoudige waarheden weergegeven. De verwachting namelijk van het koninkrijk Gods door middel van het derde herstel van Israël, en de wederkomst van Jezus op dezelfde wijze zoals Zijn hemelvaart. Boven Jeruzalem is er voor mensenogen, een onzichtbare deur naar die andere dimensie van waar Jezus op Zijn tijd zal terugkomen. Naar de komst van dit Rijk Gods hebben honderden en honderden miljoenen christenen bijna tweeduizend jaar al sinds 30 AD (dikwijls onwetend) gebeden. Het ‘Onze Vader’ namelijk, zoals het in het evangelie opgetekend staat.'

    bron: Robert De Telder, "Advent 2015 AD, Hij komt" (kronos).


    30-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Romeinen in Perspectief

    '([Deze Brief is] geschreven door Paulus aan de gemeente in Rome)

    HOOFDSTUK 1

    Gegroet, gemeente van Rome, apostel Paulus kijkt er naar uit om u eindelijk eens te ontmoeten om elkaar te steunen en te bemoedigen. In de naam van het Evangelie, het Goede Nieuws, zoals het beloofd was in de profeten van het Oude Testament. Het is redding voor iedereen, voor de Joden eerst, daarna de rest. Maar wel voor iedereen. Kern van Evangelie is dat God, de mensen als rechtvaardige neemt door geloof alleen. Van de andere kant is Gods woede aanwezig op mensen die niets van de waarheid willen horen, die zo ver gaan in hun verdorvenheid dat ze zelfs aan homoseksuele en lesbische daden doen. Het zijn mensen die tegen hun verstand ingaan en omdat Gods aanwezigheid in de fysieke dingen te bewonderen is,  zullen ze geen reden hebben tot verontschuldiging in aangezicht van God.

    HOOFDSTUK 2

    Maar pas op, u veroordeelt dit alles wel, maar u bent ook niet altijd onschuldig. U doet wat u veroordeelt, en zo veroordeelt u uzelf. En als u doet wat u veroordeelt, zult u ook niet de straf van God ontlopen. Of je nou zoals de Joden met wet leeft of zoals anderen zonder de wet; God beloont ieder naar hun daden. Ook mensen zonder de wet handelen uit nature volgens de wet: ze weten het goede en het kwade en weten dus van binnen  dat ze het kwade doen als hun daden kwaad zijn. De Joden hebben geen voordeel als ze de wet hebben maar tegelijkertijd de wet overtreden, zo ook met besnijdenis: wie besneden is, maar niet de wet volgt verder, heeft geen voordeel ermee. Maar het voordeel voor mensen die niet besneden zijn en geen Joden zijn, is wel aanwezig als ze van nature de geboden van de wet volgen. Daarom zijn ware Joden in geest degenen die praktiseren en moet het niet blijven bij uiterlijke vertoning enkel.

    HOOFDSTUK 3

    Maar Joden hebben ook een voordeel, zo is, bijvoorbeeld, het woord van God aan de Joden toevertrouwd. En wat betreft ontrouw zijn jegens God: ieder mens is onbetrouwbaar, maar God is wel betrouwbaar. Door toename van ons onbetrouwbaarheid, is de trouw van God toegenomen. Niemand is rechtvaardig, dus we zijn allemaal in de macht van de zonde, zowel Joden als niet-Joden. Iedereen is schuldig jegens God, of je nou wel of niet de wet hebt. Daarom kan de wet geen rechtvaardiging geven, want de wet leert ons zonde kennen. Maar God heeft ons door Jezus Christus verlost, Hij gaat onze zonden voorbij, die in het verleden zijn begaan. Dat is de rechtvaardiging.

    [Notitie door "Kieskeurig": hoofdstuk 3 mag niet veralgemeend worden tot baby'tjes, Jezus,... Voor meer informatie, lees dit Engelstalige artikel.]

    HOOFDSTUK 4

    Eveneens Abraham, zijn vertrouwen en geloof was zijn rechtvaardiging, leert de Schrift. Als het op grond van zijn daden was, dan zou hij daarmee zichzelf kunnen prijzen. Als daden ons meerekenen met beloftes van God, dan zou geloof diens betekenis verliezen. Verder is er met wet bestraffing, indien het overtreden wordt, maar zonder wet kan het ook niet gelden als een overtreding. Het geloof is de daad die tot rechtvaardiging leidt.

    HOOFDSTUK 5

    Door de dood van Christus zijn we verzoend met God. Dankzij Jezus zullen we niet veroordeeld worden. Door één mens is de zonde de wereld gekomen en door de zonde de dood, voor allen. Dus er was al zonde voordat de wet kwam, maar zonder de wet gold de zonde ook niet. Alhoewel de dood wel gewoon aanwezig was, van Adam tot Mozes, tot alle tijden. De wet kwam pas later opdat de overtredingen toenamen. Maar op dezelfde manier, door één man, Jezus Christus, zijn wij gered. Dat is de vrijspraak van God.

    HOOFDSTUK 6

    Dat betekent echter niet dat we moeten blijven zondigen. Wij zijn dood voor de zonde, dus we kunnen niet in zonde leven. U leeft onder de genade, niet de wet, dus leef in geest. Als u de zonde dient, dan zal dat tot de dood leiden.

    HOOFDSTUK 7

    Terug naar de wet:  we zijn dood voor de wet dankzij Christus, dus de wet heeft geen beheersing over ons. Ook ben ik dankzij de wet bewust van de zonde. Ik zou niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’ En zo maakt de zonde gebruik van de wet door in mij begeerten op te wekken, en daardoor word ik schuldig, omdat ik de wet overtreed. Door de wet komt de zonde tot leven, want zonder de wet is de zonde krachteloos. En daarom ging alles verkeerd, het werkte niet, ondanks dat de wet zelf heilig, rechtvaardig en goed is. In feite is het als volg: ik heb een wil, die God wilt volgen, maar ook een natuur, die zondigt en zorgt dat ik God niet meer kan volgen. Mijn wil, oftewel verstand, en mijn natuur gaan niet samen. Ik wil het goede doen, maar ik doe het kwade, een dilemma is het. Wie kan zo een arme mens toch redden? En daar komt Jezus Christus in beeld ; Hij redt ons!

    [Notitie door "Kieskeurig": ik zie die zondige "natuur" persoonlijk als het zondige karakter dat we hebben opgebouwd vanaf onze eerste individuele zonde, tot vlak voor onze bekering. Dan sterft dit zondige karakter (Romeinen 6) en dan krijgen we een nieuw karakter in de plaats (2 Korintiërs 5:17, Romeinen 6-8). Vele moderne leraren leren dat we een soort zondige natuur overerven van Adam en dat we daarom ook na onze bekering heel ons leven lang, elke dag door, moeten zondigen. Romeinen hoofdstuk 7 wordt door hen uit de glorieuze context (Romeinen 6-8) van het christenleven van overwinning over elke zonde getrokken. Voor meer informatie over dit bedriegelijk excuus voor zonden kan u deze Engelstalige artikelen raadplegen.]

    HOOFDSTUK 8

    Dit noem ik: de wet van de Geest, los van de andere wet: de wet van dood en zode. Jezus Christus heeft afgerekend met de wet van de dood en zonde. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest. De wil van onze eigen natuur brengt de dood, maar de wil van de Geest brengt leven en vrede. Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want die wil onderwerpt zich niet aan de wet van God en is daar ook niet toe in staat. En zo iemand kan God niet dienen, maar u leeft niet zo, u laat u leiden door de Geest. Maar beste mensen, vergeet niet, wie diens eigen wil volgt, zal zeker sterven.

    HOOFDSTUK 9

    Maar konden de Israëlieten, de volksgenoten van Paulus, dit alles ook maar doorzien. Maar God heeft verder Zijn belofte niet gebroken, want vergeet niet: niet elke Israëliet is dan ook een echte gelovige, dus niet iedereen hoort bij Israël, in een zekere zien. Net zoals het belofte met Isaac was en niet met alle kinderen van Abraham, wat ons toont dat iemand een nakomeling is van Abraham, vanwege een belofte en niet natuurlijke kinderen enkel. Gods openbaring is voor iedereen, dus ook volkeren die voorheen geen volk van God was, is dat nu wel, allemaal dankzij geloof en belofte van God, die voor iedereen een uitnodiging is.

    HOOFDSTUK 10

    Maar toch hoop ik dat de Israëlieten ook gered zullen worden. Ze dienen God vol toewijding, maar ze missen nog inzicht. Daarom baseren ze hun rechtvaardiging op eigen kracht en willen ze niets weten van een vrijspraak van God. Maar veel meer begrip en geloof kwam van andere volkeren, die hebben God gevonden, meer dan Israël, overduidelijk.

    HOOFDSTUK 11

    Maar zoals ik eerder zei: Gods heeft Zijn volk niet verstoten, sommigen van het volk hebben dat gedaan, maar wie dat niet gedaan heeft, hoort gewoonweg bij God, nu nog steeds. Wie wel voor de genade koos, zijn dan ook uitgekozen omdat God genadig is, en niet omdat zij de wet naleefden. Maar pas op: als u niet trouw blijft aan de goedheid van God, dan zult u ook afgekapt worden.  Mijn laatste woorden omtrent Israël: ooit zal heel Israël gered worden, ooit.

    HOOFDSTUK 12

    Leef als een gave voor God, dien God eerbiedig. Laat iedereen volharden in het goede, zegen uw vervolgers en vervloek hen niet. Doe voor iedereen het goede en ga niet af op uw eigen inzicht.

    HOOFDSTUK 13

    Iedereen moet de autoriteit van de overheid erkennen, want dit alles is door God ingesteld, zij zijn aangewezen door God. Wie het goede doet, hoeft de overheid niet te vrezen. De overheid heeft het zwaard in bezit en gereed om te gebruiken en ieders verdiende straf te geven. De overheid staat in dienst van God. Dus ook de belasting moeten we betalen. Laten we allen eerzaam leven.

    HOOFDSTUK 14

    Accepteer ook de mensen met een zwak geloof. Een zwak gelovige eet, bijvoorbeeld, niet alles, maar dat is zijn of haar overtuiging, accepteer het. Laat niemand op elkaar neerkijken. Laat gewoon iedereen zijn eigen overtuiging volgen. Zolang het allemaal in de naam van God gebeurt en in Zijn eer. En nog één ding hierover: als iets eten of drinken de ander aanstoot geeft in diens aanwezigheid, laat het beter staan, een ander tevreden stellen is belangrijker dan je eigen wil tot iets eten of drinken.

    HOOFDSTUK 15

    Allen moeten elkaar helpen, de sterken de zwakken, dat is ons plicht. Wees in samenhorigheid en bid voor elkaar om gered te worden van de kwade invloeden in deze wereld.

    HOOFDSTUK 16

    Apostel Paulus zal bij u zuster Febe aanstellen, aanvaard haar in de naam van de Heer. Help haar met alles indien ze wat nodig heeft. Want ook zij heeft apostel Paulus geholpen en een steun geweest. Groeten aan allen. Alle eer aan God, door Jezus Christus, tot in eeuwigheid. Amen.'

    bron: Sezgin Can (cansezgin)


    26-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom Ik hou van Mijn Lokale Kerk
    Om dit artikel in het Engels te lezen, klik hier. To read this article in English, click here.

    Ik ga naar onafhankelijke pinkstergemeente "De Ark" in Diest. Ik voel me meer aangetrokken tot deze lokale kerk, dan tot een bepaalde denominatie.
    Hier zijn 3 redenen waarom dit zo is:
    • Liefde: vanaf het begin dat ik naar deze kerk ging, hing er altijd een sfeer van liefde en gezelligheid. De voorganger en de leden hebben me altijd met open armen ontvangen. Ik was en ben God nog steeds zeer dankbaar voor de familie die Hij mij gegeven heeft.

    • Goed pastoraal onderwijs: de theologie van de voorganger bestaat niet uit antinomianisme ("aanvaard Jezus, geloof gewoon" - en doe maar wat je wil -) maar bestaat onder andere uit, na je bekering, de wil van God doen.

    • Nadruk op heiligheid: de voorganger en de geloofsgemeenschap proberen te leven in heiligheid, naar de wil van God.

    Om dit artikel in het Engels te lezen, klik hier. To read this article in English, click here.

    03-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Drie-Eenheid in Jesaja 48:12-13,16

    Een van de beste aanwijzingen voor het concept van de Drie-Eenheid (dat er meerdere personen in de Godheid zijn) is te vinden in de volgende verzen [de Vader wordt weergegeven in blauwde Zoon in rood en de Heilige Geest in groen]:

    "Luister naar Mij, Jakob,
    Israël, Mijn geroepene:
    Ik ben Dezelfde, Ik ben de Eerste,
    ook ben Ik de Laatste.
    Ook heeft Mijn hand de aarde gegrondvest,
    en Mijn rechterhand heeft de hemel uitgespannen.
    Roep Ik ze,
    dan staan ze er tezamen.

    ( ... het onderwerp is nog steeds: Jezus Christus ... )

    Kom nader tot mij, hoor dit:
    Ik heb vanaf het begin niet in het verborgene gesproken;
    vanaf de tijd dat het geschied is, ben ik daar.
    En nu, de Heere HEERE
    heeft mij gezonden, en Zijn Geest."
    - Jesaja 48:12-13,16 (HSV)

    In de vorige passage wordt Jezus Christus (de Eerste en de Laatste) voorgesteld als de Schepper (die de aarde heeft gegrondvest), gezonden door de Vader (de Heere HEERE ofwel Adonai Jahwe), zoals de Heilige Geest (Zijn Geest) ook gezonden is door de Vader (de Heere HEERE ofwel Adonai Jahwe).


    Voor meer informatie over hoe de Drie-Eenheid op een logische manier kan worden uitgelegd, bekijk de volgende links (Engelstalig):

    https://crosstheology.wordpress.com/the-trinity-logically-explained/

    Voor een uitgebreidere versie van mijn visie op de doctrine van de Drie-eenheid, klik op de volgende link (Engelstalig):

    https://crosstheology.wordpress.com/the-trinity/


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs