Inhoud blog
  • Zomer van Verraad, Hong Ying
  • les thermodynamica(din 21 febr 2012)
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    ka2ring Jorrits blog

    12-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomer van Verraad, Hong Ying

    Ik vind het moeilijk om het boek te quoteren omdat het me eigenlijk een beetje koud liet. De schrijfstijl van het boek had meer iets weg van een informatief boek en er werden bij mij geen emoties opgewekt die het boek ten goede zouden zijn gekomen. Er zat echter wel wat in. Het boek schept doormiddel van het personage Lin Ying een prachtig en zeer objectief beeld van de revolutie op het plein van de Hemelse Vrede en hoe die revolutie werd beleefd in intellectuele kringen. Lin Ying is een meisje dat komt uit een arm gezin in een bergdorp, dat door haar slechte jeugd een soort van labiele persoonlijkheid heeft gecreëerd waarin ze constant op zoek is naar ware liefde en vertrouwen. Tijdens deze zoektocht laat ze zich makkelijk inpakken door mannen met mooie woorden en cadeautjes. Bij elke man maakt ze voor zichzelf een zeepbel en verteld ze zichzelf dat dit de ware moet zijn. Dit gebeurt ook bij Chen Yu, een getrouwde man met wie ze een affaire heeft. Chen Yu is samen met Lin Ying een van de studenten die deelnemen aan de revolutie. Wanneer Lin Ying na het bloedbad op 4 juni naar Chen Yu’s appartement vlucht, vindt ze haar minnaar met zijn vrouw in bed. Opnieuw barst de zeepbel die ze voor zichzelf had opgeblazen. In haar instabiele positie na het incident, laat ze zich alweer door een andere man verleiden, Jiangjiang. Hij blijkt later een goede vriend van Chen Yu te zijn, die Lin Ying moest verleiden om haar de schuld in de schoenen te schuiven. Lin Ying is het nu voor goed zat en beslist haar leven opnieuw in eigen handen te nemen. Ze wordt in haar streven naar seksuele autonomie bijgestaan door haar goede vriendin Hua Hua en diens feministische aanhang. Lin Ying groeit uit tot een mature vrouw die zonder enige gène haar lichaam laat zien, ze voelt zich nu echt helemaal vrij. Aan het einde van het boek raakt ze samen met Hua Hua en diens vriendje in een heus seksfeest betrokken. Lin Ying ontdekt nu pas echt wat ze wil, niets kan haar meer schelen, haar lichaam neemt niemand haar af. De politie valt binnen tijdens het feestje en terwijl alle anderen zich haastig aankleden danst Lin Ying onverstoord naakt verder. Zonder enige vorm van verzet laat ze zich meenemen in de politiewagen, volledig naakt, ze heeft haar seksuele autonomie eindelijk voor zichzelf verworven.

    Naast de innerlijke strijd die zelfs een “vrije” vrouw elke dag moet voeren, geeft het boek ook erg goed de dynamieken weer die zich tijdens een revolutie afspelen. Het boek geeft onrechtstreeks veel kritiek op kunstenaars, maar toont ook hoe een revolutie zelden een weloverwogen beslissing is. Het is eerder een mix van eigenbelangen die door een enorme massahysterie wordt verenigd om uiteindelijk een bepaald doel te gaan dienen. Zo slagen de leiders van een revolutie er vaak in door middel van de troepenmacht die ze hebben verworven hun eigen belangen te dienen en zodra het misgaat, zoals op 4 juni 1989, iedereen die hen die macht heeft verschaft in de steek te laten. Door een dergelijke interventie door de overheid wordt trouwens vaak de massahysterie verbroken en laaien er discussies op tussen de verschillende leiders. Het boek schept ook duidelijk een beeld van revolutieleiders als heethoofden die zelden worden gedreven door een evenwichtig en rationeel idee, maar eerder door een allergie aan autoriteit en vaststaande waarde. De drang om te rebeleren is bij hen sterker dan de ratio. Dit maakt dat een revolutie vaak niet wordt gesteund door de verstandigsten in de intellectuele kringen. De rol van kunstenaars is hierin heel duidelijk. Kunstenaars, zoals het hoofdpersonage Lin Ying, zijn vaak emotionele, lichtjes instabiele personen die allergisch zijn aan elk aanvaard idee. Ondertussen zijn ze meestal wel erg goed in hun waar verkopen, ze roepen het hardst, maar zeggen niet noodzakelijk de zinnigste dingen. Jammer genoeg wordt er, zoals in het boek weergegeven, zelfs in intellectuele kringen vaak het meest geluisterd naar de luidste stem in plaats van de evenwichtigste of de verstandigste.

    12-05-2012 om 20:49 geschreven door Jorrit Heidbuchel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    29-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les thermodynamica(din 21 febr 2012)
    De les thermodynamica van de ingenieurswetenschappen(burgerlijk ingenieur) ging door in auditorium 0.07 in gebouw M op de Arenbergcampus. Een wat oudere professor wandelde na het gebruikelijke academisch kwartiertje langzaam en bovenal ongemerkt de zaal binnen en hing zijn jas op. Hij controleerde even, nadat hij met zijn handen zijn bovenarmen had proberen opwarmen, of de radiator wel aanstond en sloeg vervolgens zijn cursus open. Toen de man niet meteen de aandacht kreeg van de studenten in het auditorium sloot hij de rolluiken, dimde de lichten en zette de projector aan. Het werkte, iedereen werd stil en de professor kon met de les beginnen. Zijn belangrijkste uitspraak van de les was tevens de eerste uitspraak die hij deed, er was duidelijk over nagedacht. "Vorige les hebben we het gehad over het ideale gas, met volgende vergelijking: p.V/T=n.R . Vergeet alles wat ik vorige les gezegd heb, want een ideaal gas bestaat niet." Ik glimlachte omdat ik meteen doorhad dat dit de faculteit toegepaste wetenschappen was, en dat iets dat niet bestaat natuurlijk, naast wat leuke formuletjes en vergelijkingen, geen toepassing heeft. Dit was ook de toelichting die hij enkele seconden later gaf bij zijn bijna shockerende uitspraak.
    Het mocht duidelijk zijn: deze les zou gaan over de toepasbare eigenschappen van gassen, meerbepaald de eerste hoofdwet. Ik was aangenaam verrast omdat de les dus zou gaan over iets wat mij niet vreemd was, omdat het op school reeds uitvoerig behandeld was. Wij hadden natuurlijk op school wel dit ideale gas gebruikt om het begrip duidelijk te maken, het kon dus nog een interessante les worden. Na wat uitleg over coëxistentiegebieden en eigenschappen ervan werd het wat concreter. De prof haalde er een tabel bij met allerhande bekende gassen, die wij elke dag in ons dagelijks leven tegenkomen, om ons de vaststellingen die de meest nieuwsgierigen van ons misschien al hadden gedaan uit te doen begrijpen. Het was deze tabel die bewees wat ik al 4 jaar denk op school: worden die SI eenheden echt gebruikt? Het antwoord is dus neen. De tabel gaf de logische eenheden weer, niet de wetenschappelijk correcte. De jarenlange dreigementen van de wetenschapsleerkrachten die ons vertelden dat we na het middelbaar niets konden doen zonder de juiste eenheden te gebruiken bleken onterecht.
    Ik was na de les volledig overtuigd van mijn keuze. Burgerlijk ingenieur is helemaal wat ik graag wil doen, misschien alleen jammer dat ik de moeilijkste richting nu net de leukste vind. Ook was ik aangenaam verrast over de achtergrondkennis die ik al bleek te hebben meegekregen op school, want ik kon de les met gemak volgen en begrijpen.

    29-02-2012 om 20:32 geschreven door Jorrit Heidbuchel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    26-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/jorritheidbuchel

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    26-02-2012 om 10:27 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)

    Archief per week
  • 07/05-13/05 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs