Inhoud blog
  • gevaren sociale media.
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    smoelenboek

    01-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gevaren sociale media.

    Gevaren sociale media.

    “Yow , heb je het al gelezen op Facebook?” is een  van de zinnen die je tegenwoordig regelmatig te horen krijgt. En niet alleen Facebook, maar ook Twitter instagram en snapchat zijn niet meer weg te slaan uit ons dagdagelijkse leven. We kunnen berichten delen, genante foto’s en video’s herbekijken, aankondigen waar we zijn (locatie voorziening)… kortom: we kunnen op ieder moment van de dag sociaal zijn. Maar zijn sociale media zo onschuldig als ze lijken? Wij zochten een paar dingen het uit!

    Privacy – Alles wat je post op sociale media is openbaar en kan dus door iedereen bekeken worden. Denk daarom goed na vooraleer je iets online zet! Je weet nooit wie er meeleest en hoe snel het nieuws zich verspreidt. Het laatste wat je wil is dat je leerkracht of zelfs toekomstige baas al je ‘gênante’ momenten terug kan vinden.

    Verslaving – Online netwerken is verslavend, want het is leuk en er is altijd wel iemand die reageert op je berichten. Ik zou dus maar opletten! Je profiel ieder uur checken, zo goed als alle posts van anderen ‘liken’ en vlak voor het slapengaan nog even checken of er toch iets gepost werd, zijn onheilspellende signalen van verslaving.

    Tijdsintensief – Sociale netwerksites (instagram, facebook, snapchat,…) nemen vaak meer tijd in beslag dan je zou willen. En dat ten koste van andere dingen die je moet doen bv: je huiswerk, klusjes,… Focus en discipline zijn daarom onmisbaar! Want deze eigenschappen zorgen ervoor dat je op tijd weer met beide voeten in de offline wereld staat.

    Onpersoonlijk – Een trend bij sociale netwerksites is dat je zoveel mogelijk contacten (en dus vriendjes) verzamelt. Want wie veel vrienden heeft, is bijgevolg ook populair. Bovendien streelt het ook je ego wat. Maar geen kat die gelooft dat je al je 450 (of 560, 720 of zelfs 810) vrienden allemaal kent. No way! Daarom is het citaat ‘less is more’ hier absoluut op z’n plek.

    Facebook - Wat is het: Facebook is een wereldwijd netwerk om mensen met elkaar in contact te brengen. Gebruikers kunnen er chatten, filmpjes en foto’s op zetten en elkaar op de hoogte houden van wat hen bezighoudt. Jongeren zitten er al snel een uur per dag op. Facebook heeft wereldwijd één miljard gebruikers.Voordeel: Je kunt gemakkelijk mensen zoeken met dezelfde interesses, kennis en ervaringen. Je kunt groepen maken. In een seconde zijn al je ‘vrienden’ op de hoogte van wat je meldt. Je kunt met iedereen gesprekken voeren en het is een uitstekend medium om humor te delen. Gevaar: Je mag pas op Facebook als je dertien jaar bent, maar kunt dat omzeilen door in te vullen dat je ouder bent. Als je een open account hebt, kan iedereen lezen wat je er op zet. En wat eenmaal op internet staat, gaat er nooit meer af. Niet iedere vriend is een vriend: sommigen maken een account aan onder een andere naam. Advies: Scherm je Facebookpagina af en laat alleen mensen toe die je kent. Wordt iemand vervelend dan kun je hem alsnog blokkeren (zonder dat hij/zij het merkt). Overigens: Het doel van het bedrijf Facebook is om zoveel mogelijk geld te verdienen. Ze hopen daarom dat je zoveel mogelijk informatie over jezelf achterlaat, zodat ze je gericht advertenties kunnen sturen. Het bedrijf heeft psychologen in dienst om gebruikers lang online te houden. Want hoe langer iemand online is, hoe meer advertenties ze verkopen.

     

    Instagram – Wat is het: Gebruikers kunnen er foto’s mee maken, bewerken en koppelen aan sociale netwerksites.Voordeel: Je kunt foto’s bewerken en deze gemakkelijk delen (Twitter, Facebook, Flickr, Tumblr) met je ‘vrienden’. Gevaar: Ook hier geldt: het is en blijft een openbaar netwerk. Wat je er op zet, blijft vindbaar. Advies: Hou hun privacybeleid in de gaten. Instagram dreigde alle foto’s voor advertenties te willen gebruiken. Overigens: Instagram is een dochterbedrijf van Facebook. Het heeft meer dan honderd miljoen gebruikers, met een database van meer dan vijf miljard foto’s.

     

    What’s App - Wat is het: What’s app is eigenlijk hetzelfde als een sms versturen, maar dan gratis. Je kunt ook groepen aanmaken (bijvoorbeeld van je sportclub, vrienden) en alleen hen berichten sturen. Voordeel: Je kunt elkaar (gratis) berichten sturen en bent snel op de hoogte van iets. Je kunt er gemakkelijk foto’s, plaatjes en audioberichten mee verzenden.

    youtube- Wat is het: Op YouTube staan miljoenen filmpjes. Van muziek en sport tot en met onderwijs, kunst en techniek. Je kunt er ook zelf films op zetten.Voordeel: Je kunt er alles op vinden en op zetten. Wil je gitaar of viool leren spelen, een dans onder de knie krijgen, lachen om iemand die iets doms doet, zoek je nieuws of wil je informatie over zweefvliegen, luchtdruk, je meest favoriete sporter of wil je weten hoe je ‘een bom’ maakt met azijn en bakpoeder? Echt: je vindt het allemaal op YouTube. Advies: Als je iets tegenkomt wat volgens jou niet door de beugel kan, kun je dat melden.

    Regels voor sociale media

    • Ik doe niks in de digitale wereld wat ik ook niet in real life zou doen.
    • Ik zet geen persoonlijke gegevens online, zoals mijn naam, adres, telefoonnummer of e-mailadres.
    • Ik gebruik op websites of chatboxen (verschillende) nicknames in plaats van mijn echte naam.
    • Ik zet niet zomaar foto’s en gegevens van mezelf en anderen online.
    • Ik weet dat alles wat ik schrijf en plaats op internet in de toekomst terug te vinden zal zijn. Wat eenmaal op internet staat, gaat er nooit meer af.
    • Ik spreek nooit af met iemand die ik online heb leren kennen.
    • Ik Google mezelf regelmatig. Zo zie ik wat er online over mij te vinden is. (Bron: Biblionet)

    01-12-2015 om 11:56 geschreven door rik.jenna  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    23-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/jenna_rik

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    23-11-2015 om 17:39 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs