ALGEMENE BETEKENIS De vlinder heeft meerdere
symbolische betekenissen. Als algemeen symbool symboliseert de vlinder de
kortstondigheid van het leven, dit vanwege zijn teerheid en korte levensduur.
DANSEN, VROLIJKHEID Vlinders lijken welhaast te dansen
als ze op bloemen neerstrijken. Ze herinneren ons eraan dat we in het leven de
dingen niet zo serieus moeten nemen. Ze wekken een gevoel van lichtheid en
vreugde in ons op en houden ons voor dat het leven een dans is en dansen op zich
al grote vreugde schenkt. Vlinders wekken ons ertoe op omhoog te komen en ons te
bewegen, want als je beweegt, dans je al. Dansen geeft ons de zoetheid van het
leven terug. Dat wordt nog eens onderstreept door het feit dat vlinders
smaakreceptoren op hun voorpoten hebben. Eroverheen lopend proeven ze de
bloemen. Verschijnt er een vlinder, vraag je dan af hoeveel of hoe weinig
vreugde je in je leven ervaart. Fleur op, kijk uit naar verandering. Besef dat
alle verandering goed is.
Voor de Noord Amerikaanse indianen is
de vlinder een symbool van verandering, vreugde en kleur. Bestudeer de kleuren
van je vlinder op hun betekenis; je zult er beter door begrijpen welke rol je
totem voor jou speelt. De vlinder is het symbool voor verandering in het hogere.
Hij leert ons hoe we ons leven bewust kunnen veranderen, nieuwe voorwaarden
kunnen creëren en wensen kunnen verwezenlijken. Elk nieuw idee en elke stap tot
zelfontplooiing spiegelt zich in de ontwikkelingsgang van de vlinder. Zijn
eifase staat voor de geboorte van een idee. In het larvenstadium is het aan de
tijd om te bepalen of dit idee zal worden omgezet in een daad. In de cocon moet
men bij zichzelf naar binnen gaan om het idee met de eigen persoon te verbinden.
Het tevoorschijn komen van de vlinder is de geboorte van een nieuwe
werkelijkheid. Nu kan de vreugde van de nieuwe schepping met anderen worden
gedeeld. Deze vier stappen van verandering vinden in het leven voortdurend
plaats. Ze zijn noodzakelijk voor onze verdere ontwikkeling. De kracht van de
vlinder helpt het denken te ordenen en de volgende stap bewust te zetten.
Voor ons zijn vlinders mooie diertjes,met de prachtigste kleuren, maar voor heel
veel volkeren hebben vlinders een betekenis. Zo ook voor de Indianen, de vlinder
wordt gezien als de boodschapper van de spirituele wereld. De kleur van de
vlinder bepaalt welke boodschap deze komt brengen. Een zwarte vlinder brengt
slecht nieuws, of nieuws over ziekte. De gele vlinder staat voor hoop en leiding . De bruine vlinder staat voor belangrijk nieuws. De rode vlinder staat voor een
belangrijke gebeurtenis. De witte vlinder staat voor goed geluk.
Het loslaten van vlinders was van origine een traditie bij
de Amerikaanse indianen die een wens deden elke keer als ze een vlinder
loslieten.
In Zuid-Amerika wordt een embleem met regenboogkleuren onder de naam Wiphala gebruikt door de indianen. De Wiphala is een vierkant bestaande uit een patroon van zeven bij zeven kleinere vierkanten in zeven kleuren, waarbij elk vak de kleur heeft van het vlak dat er linksboven of rechtsonder ligt.
De regenboog is een symbool dat verbonden is tussen hemel en aarde.
De Regenboog is een gekleurde circelboog in de lucht als de zon tegen een waterdruppeltje aanschijnt.
De kleuren van de regenboog :
Groen : is de kleur van leven en hoop. Blauw : is de kleur van lucht en zee. Geel : is de kleur van blijdschap en vrolijkheid. Orange : is de kleur van gezondheid en levenskracht. Rood : is de kleur van passie en liefde. Paars : is de kleur van de wijsheid.
De Indianen hadden een bijzondere verering voor de regenboog. Ze hadden te maken met de zonnegod. De Indianen die zich beschouwden als afstammelingen van de zon, beeldden hem af op hun wapend en schilden.
Sommige Indianen - culturen zien in de regenboog een ladder waarlangs je naar de hemel kunt klimmen.
Amitola : is een indianen meisjesnaam het betekent " regenboog "
Tangakwunu : is een indianen jongensnaam het betekent " regenboog "
Kleur kan onze emoties beinvloeden. Ook onze acties, reacties op
situaties en personen kunnen onder invloed van kleuren beinvloed worden. Er is
veel onderzoek verricht naar kleuren en de psychologische en emotionele impact
van kleuren op ons dagelijks leven. Veel mensen geloven dat kleuren krachten
uitdrukken.
De oorzaak van deze invloeden van kleuren kunnen we
gedeeltelijk verklaren door naar onze instincten te kijken. Rood bvb is in de
natuur een vrij ongewone kleur. Omdat we relatief gezien ten opzichte van onze
volledige evolutie, vrij recent nog naar ons voedsel moesten zoeken, kunnen we
de kleur rood zeer snel en van ver herkennen. Bessen zijn namelijk meestal rood.
Rood is ook een teken van gevaar. Denk maar aan een rood licht of rode
achterlichten. Toen men een pas ontdekte indianenstam als geschenk een lap rode
stof gaf sloegen ze spontaan op de vlucht, niet gewoon zoveel rood te zien.
De kleur van kledij zouden de perceptie van de drager over zichzelf en
zijn of haar omgeving kunnen beinvloeden. Het dragen van bepaalde kleuren heeft
ook invloed op de perceptie van anderen naar de drager toe.
Kleuren en hun betekenis
De betekenis van kleuren is afhankelijk van kultuur, religie en
locatie. Toch heeft elke kleur een universele basis betekenis die u hieronder
kunt vinden.
Rood
Actie, vertrouwen, moed, vitaliteit
Rose
Liefde en schoonheid
Bruin
Aarde, orde, standvastigheid, gevestigde waarden
Oranje
Vitaliteit, lichamelijke energie en doorzettingsvermogen
Crazy Horse heette als kind Curly, vanwege zijn bruine krulhaar. Zijn vader, een medicijnman, behoorde tot de Teton, een van de zeven hoofdgroepen van de Sioux, en daarbinnen tot de Oglala. Omdat Curly's moeder al vroeg overleed, nam haar zus de zorg voor het gezin op zich. Vaststaat dat Curly nog traditioneel is opgevoed. Aan het begin van zijn leven zwierven de Lakota nog relatief ongehinderd over de prairie. Curly hield veel van paarden en kreeg er al snel zelf een. Hij leerde schieten met pijl en boog en maakte samen met leeftijdgenootjes jacht op korhoenders en prairiehazen. Als de volwassenen op bizonjacht gingen, mocht hij mee om de pakpaarden te bewaken. Leergierig als hij was, werd hij in korte tijd zelf een volleerd jager. Curly viel als kind al op. Liever dan te spelen, luisterde hij naar de verhalen van de ouderen over de Lakota-geschiedenis, de jacht op de bizon en de strijd tegen vijandige indianenstammen. Zo maakte hij zich de traditionele normen en waarden eigen waardoor hij zich zijn hele leven zou laten leiden. Bij de Lakota staat van oudsher dienstbaarheid aan de gemeenschap voorop, desnoods ten koste van zichzelf. Over hoe serieus Curly dit nam gaan mooie verhalen. Zo was er die strenge winter waarin de Lakota ingesneeuwd raakten, Curly was toen vier of vijf. Iedereen leed honger. Na dagen zonder succes te hebben gejaagd, slaagde Curly's vader erin twee antilopen mee naar huis te brengen. Al gauw vormde zich voor zijn tipi een lange rij wachtende indianen. Ze bleken door Curly te zijn uitgenodigd. Ongevraagd was hij op zijn pony het kamp rondgereden om te zeggen dat er vlees was. Ieder kreeg een portie, tot er nauwelijks nog iets over was voor het eigen gezin. De volgende dag sloeg de honger weer toe, maar Curly werd geprezen om zijn vrijgevigheid en over de honger werd niet meer gepraat. In de zomer van 1857 trok Curly zich terug op een afgelegen plek in de natuur voor zijn eerste 'vision quest', een van de belangrijke religieuze ceremonies bij de Lakota. Na enkele dagen vasten en bidden kreeg hij het verlangde visioen. Hij zag een man op een paard. De man snelde door stormen van geweld, zonder dat hij werd geraakt door de pijlen en kogels die op hem werden afgevuurd. Hij voerde volgelingen aan, maar er waren ook handen die hem wilden afhouden van wat hij moest doen. Dit visioen zei Curly dat hij standvastig moest zijn, ook in de moeilijke tijden die zouden komen. Kort daarna raakte Curly verwikkeld in zijn eerste gevecht met vijandige indianen. Hij doodde er twee. Wegens zijn dapperheid kreeg hij terug in het kamp van zijn vader de naam waaronder hij beroemd zou worden: Crazy Horse. Zijn vader had die naam zelf ooit van zijn eigen vader gekregen en gaf hem nu door aan zijn zoon.
Crazy Horse , (Curly) , of Tashunkewitko zoals hij in zijn eigen taal heette, heeft maar kort geleefd. Hij is nog geen 35 jaar geworden. Geboren tussen 1842 en 1845, kwam hij in de nacht van 5 september 1877 bij Fort Robinson (Nebraska) om het leven.
Hij is een van de meest roemgeruchte strijder uit de geschiedenis van de Noordamerikaanse prairie-indianen. Overtuigd tegenstander van de blanken in de negentiende-eeuwse indianenoorlogen, was hij volgens de overlevering bijzonder moedig maar niet wreed. Hij wilde zich nooit laten fotograferen. Toch komt zijn gezicht langzaam maar zeker tevoorschijn uit Thunderhead Mountain, een hooggelegen rotsmassief in de Black Hills, de heilige bergen van de Lakota (Sioux) in Zuid Dakota. Het verhaal achter de legende die met het Crazy Horse Monument wordt geëerd.
Crazy horse Memorial :
In de Black Hills, niet ver van Mount Rushmore waar de hoofden van de presidenten Washington, Jefferson, Lincoln en Roosevelt in de rotswand zijn uitgehouwen, verrijst de inheemse tegenhanger van dit blanke monument: Crazy Horse Memorial. Het wordt een immens beeld van Crazy Horse op zijn paard, aan alle kanten uitgehakt en twee keer zo hoog als de hoofden van de vier presidenten. Ontwerper Korczak Ziolkowski, een Amerikaan van Poolse afkomst die in 1982 is overleden, wist dat hij zijn creatie nooit af zou zien. Deze 'verhalenverteller in steen' had geassisteerd op Mount Rushmore en een prijs gekregen op de Wereldtentoonstelling van 1939 in New York voor hij aan Crazy Horse begon. Hij was hiervoor gevraagd door een lid van de Oglala-Lakota stamraad, Henri Standing Bear, 'zodat de blanken zullen weten dat de rode mensen ook helden hebben'. Het werd Ziolkowski's levenswerk. Hij ging met eigen geld op de gekozen berg aan het werk en besloot dat het een non-profit project moest zijn, gefinancierd door bezoekers en donateurs. Bij de uitvoering schakelde hij zijn hele familie in. In 1948 ging de eerste tien ton rots door dynamiet de lucht in. Inmiddels is ruim vijftig jaar aan het monument gewerkt en is meer dan 8 miljoen ton steen verwijderd. Het gezicht van Crazy Horse is nu zichtbaar, maar het werk is nog lang niet klaar. Behalve het monument-in-wording omvat het complex momenteel een bezoekerscentrum met een cadeauwinkel, een museum, een boekwinkel en twee theaters. Een Indiaanse universiteit en een medisch opleidingsinstituut liggen in het verschiet. Het complex trekt elk jaar meer bezoekers en is in die zin een succes. Toch zijn er vanaf het begin ook tegengeluiden geweest. De Indiaanse krant Indian Country Today, die in 1996 een serie artikelen aan het monument wijdde, beschrijft hoe sommige Lakota het gehak in de berg als een ontheiliging zagen en zien. Zij wijzen er op dat Crazy Horse dit zelf nooit zou hebben gewild, hij wilde geen publieke figuur zijn. Ziolkowski wist dat Crazy Horse niet wilde worden afgebeeld; hijzelf beschouwde het monument daarom als een Indiaans symbool, niet als een letterlijke uitbeelding van Crazy Horse. Volgens een oude voorspelling komt het monument nooit af. Velen geloven dit. De mensen die nu leven zullen de voltooiing in elk geval niet meer meemaken. Sommige Lakota vinden dat de blanken wel erg profiteren van de roem van Crazy Horse. Ze betwijfelen ook of de beloofde universiteit ooit werkelijkheid wordt. Andere stellen dat de situatie niet kan worden teruggedraaid, maar willen waakzaam zijn dat het monument aan de indianen ten goede komt en niet ontaardt in een commercieel, blank project. Er gaan stemmen op om het beheer meer aan indianen over te laten.
Feiten en
Cijfers
Lengte van het complete beeld Hoogte
van het complete beeld Hoogte van het hoofd Lengte van de
arm Lengte van de hand Hoogte van de manen van het
paard Hoogte van de kop van het paard Aanvang
werkzaamheden Onthulling van het gezicht van Crazy Horse
: : : : : : : : :
195,4 meter 171,6 meter 26,7 meter 80,2 meter 10,0
meter 18,9 meter 66,8 meter 3 juni 1948 3 juni 1998