Foto

Piepeloe nieuwsgierige mama's, stoere papa's, knorrige opa's, lieve mammie's,...veel tantes en de man van de tantes,...onze kapoenen, oud- leerlingen,..KORTOM iedereen!

 

Hier vind je een beetje van mezelf terug...de activiteiten van onze Hunnegemmertjes,...ons leefwereldje!

 

Fijn dat je komt piepeloeren....welkom!

Juf Tamara, juf Stefanie, juf Marijke en juf Valerie

Inhoud blog
  • Facebook- Feestboek!
  • Kangoeroeklas terug van start!
  • LEERLINGENRAADNIEUWS
  • Vernieuwend zorgnieuws! CO-TEACHING!
  • Welkom! Een fijn schooljaar gewenst!
    Onze Hunnegemertjes! Welkom...

    Hé rups, Ja, jij daar… Kom maar,kom maar bij ons… Neem maar de tijd die je nodig hebt om een vlinder te worden, Doe maar , op je gemakje. Zoals je zelf wilt. Dag vlinder, Wees maar een vlinder, een vlinder zoals er maar eentje op de hele wereld is. Toon je mooiste kleuren en fladder,fladder maar. Vlieg met je vleugels daar waar je heen wil. Wil je samen vliegen,dan vliegen wij met je mee. Wil je sneller vliegen,dan vliegen we met je mee. Of doe je het liever op je eigen tempo? Wij vliegen naast jou… Wij zullen je steeds toefluisteren: “Leef je leven zoals een vlinder Neem op tijd eventjes rust Maar vergeet nooit te blijven vliegen”
    21-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kangoeroe'tjes 1LO: scratch junior!

    Met onze tablet in de hand, was het vandaag leuk in Hunnegemland! Vorig schooljaar leerden we de beginselen van Kodable in de derde kleuterklas...nu gingen we een stapje verder in het programmeren! De foto's spreken voor zich...met dank aan meester Stefan!

    Wij zagen blije gezichtjes, gemotiveerde beestjes en ...helpende handen voor elkaar...' juf, hoe moet ik alles wissen in mijn programma? ' ' he, ik weet dit, ik zal het jou tonen hoe je het anders moet programmeren '

    We hebben gewerkt met leuke stappenplannen, maar konden ook met onze fantasie aan de slag, programmeren maar!

    Op donderdag 12 mei 2016 gaan we een stapje verder met programmeren...programmeren programmeren wie zijn best doet kan dit leren,lol!

    Dank aan meester Stefan voor de ondersteuning!



















    21-04-2016 om 14:28 geschreven door Zorgteam


    15-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kangoeroeklas 5LO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor deze les hadden de leerlingen een opdracht...zoek info op over de OUDSTE VRAGENSTELLER...dat was het. Zo gezegd, zo gedaan natuurlijk! Geen gemakkelijke opdracht! Omdat we met onze rakkertjes al een aantal jaar het traject van filosoferen ook bewandelen, vond ik het de hoogste tijd om eens een kijkje te nemen in de oorsprong van de filosofie, de bakermat, de fundamenten, de beginselen! Wie heeft ons leren filosoferen? Wie was de oudste vragensteller? Welke gesprekstechniek hanteerde hij? Wat was het gevolg?

    Welke grondslagen kennen we vandaag de dag nog? In welke mate geraken we geïnspireerd door deze persoon? In welke mate bepaalt dit ons denken? ...De belangrijkste werkvorm is ' het vragend gesprek voeren'. Deze kennen ze reeds, niet evident, maar o zo verrijkend voor elkaar! Dit geeft een enorme dynamiek aan het gesprek en versterkt het element van de verwondering enorm! En dat was bij ons zeker het geval! Onze proppenhoek hebben wij alvast niet nodig gehad vandaag!

    En het mooiste geschenk heb ik van de kinderen gekregen: ' juf, eigenlijk mogen we jou toch dankbaar zijn? ' ' wat maakt dat je dat zegt? ' ' moet ik jullie niet dankbaar zijn? ' ' waaron stel je deze vraag juf? ' ' welke reden heb ik om dankbaar te zijn? ' ' euh...is het niet zo dat het enige wat ik weet, is dat ik niets weet? ' ...en hup ..in de wandelgangen alweer een vragend gesprek! Missie ( voorlopig,lol!) geslaagd!

    15-04-2016 om 13:58 geschreven door Zorgteam


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kangoeroeklas 1LO

    Een wat? Een hexa? Een hexagoon? Onze kapeloenen van het eerste leerjaar kennen er ondertussen alle geheimen van! Dat ze 'boos' gingen worden, dat had de juf op voorhand meegedeeld aan de soldaatjes...en dat ze zullen moeten doorzetten...dat stond als een paal boven water...en dat dit plan geslaagd was, uiteraard! Kijk maar gerust in onze proppenhoek!

    Volgende week donderdag gaan we verder met programmeren, we bouwen hierop verder vanuit onze expertise , benut in de derde kleuterklas. Het briefje kunnen jullie in bijlage vinden, maar is normaal gesproken vandaag in de boekentasjes beland!

    En op naar volgende week donderdag!





    Bijlagen:
    brief tablet.doc (33 KB)   

    15-04-2016 om 13:43 geschreven door Zorgteam


    23-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Angst, je dagen zijn geteld...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren was een zwarte dag...en tegelijk ook een onschuldige op onze school. Onze kleintjes en de kinderen van de eerste graad waren, zoals altijd, zeer onbezonnen....terwijl wij reeds op de hoogte waren van het nieuws. Hierbij verwijs ik naar de blog van onze directie ' het laatste nieuws ' voor verdere info.

    Onze leerkrachten trachten er voor elk van 'onze' kinderen te zijn...op de site van Karrewiet en Ketnet kan je op een ' kindvriendelijke' manier met je kind in gesprek gaan, vragen laten beantwoorden...kortom, het trachten samen een plaats te geven...wij hebben hier nog een aantal tips die wij met onze kinderen in ons achterhoofd houden:

    - we trachten open en eerlijk te zijn, we trachten zoveel mogelijk vragen te beantwoorden. We dramatiseren NIET, maar we vertellen ( geen details) wat er gebeurd is als de kinderen deze vragen hebben.

    - kinderen mogen bang en triest zijn, wij zijn dat ook en praten daarover als de kinderen dat willen. We laten en vertellen hoe zij zich voelen en als ze vragen hebben waar wij zelf het antwoord niet op hebben, geven we dit ook aan.

    - dit soort aanslagen zijn zeer zeldzaam. We benadrukken dat de politie en de regering als in het werk stelt om onze veiligheid te blijven garanderen.

    - we benadrukken de positieve signalen: het brengt ook mensen bij elkaar, we voelen warmte, vriendschap, de hulpdiensten waren er snel, er zijn grote veiligheidsmaatregelen...

    ...en doorheen dit alles hebben we vandaag al veel lachende gezichtjes gezien...de paashazen zijn hier...heb jij ook al paaseitjes in onze tuintjes zien liggen?


    23-03-2016 om 10:21 geschreven door Zorgteam


    17-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sfeerfoto's vervolg















    17-03-2016 om 14:29 geschreven door Zorgteam


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze sfeerfoto's



















    17-03-2016 om 14:27 geschreven door Zorgteam


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kangoeroeklas eerste leerjaar: een computermeester op bezoek

    Piepeloe mama's en papa's,

    Deze ochtend was er terug kangoeroeklas voor de kangoeroetjes van het eerste leerjaar! Filofoseren, Scrabble aanleren, ons monstertjes aanvaarden en een plaatsje geven,...kortom heel wat breinzaken, was het nu de beurt aan een computermeester. Deze les stond in het teken van leren zelfstandig werken, oplossingsgericht aan de slag gaan, doorzetten, aan de slag met een kijkwijzer....en plezier beleven aan uitgedaagd worden! En wat werd er gemotiveerd gewerkt, ik werd vrolijk van de blije, energieke gezichtjes! Onze hexagoon leren we volgende week kennen...onze lesje zat nu al te vol,lol! Binnenkort gaan we verder met ons traject ' leren programmeren'! Wat leuk!

    Vonden jullie het fijn?

    17-03-2016 om 14:25 geschreven door Zorgteam


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's van Kapla 3D













    17-03-2016 om 14:00 geschreven door Zorgteam


    04-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kangoeroenieuws vijfde leerjaar : wij maken Kaplasfinx
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo beste mensen,

    na twee kangoeroelessen is het eindelijk gelukt, onze sfinx is af!

    Het was geen makkelijke opdracht, we moesten veel denken en meten.

    Het samenwerken was het belangrijkste.

    We hebben ons gebaseerd op 1 sfinx van internet.

    We zijn op het idee gekomen door het thema: 'fantastische farao's'.

    Bij dat thema hebben wij veel geleerd over Toetanchamon en over Egyptisch rekenen, over papyrus, het balsemen en ook nog over de mummies.

    Kortom, het was heel tof!

    Hieronder zie je de sfinx


    Met vele groeten van de kangoeroevrienden: Mansour, Jarich en Marie-Elise.



    04-03-2016 om 00:00 geschreven door Zorgteam


    03-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws van het IDP6-traject
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals je kon lezen op de blog betreffende het IDP- traject, gingen we de laatste fase in. De werkgroep IDP heeft de laatste sessie in Gent niet kunnen bijwonen, aangezien we generale repetitie hadden voor ons schoolbal. Geen erg, want de laatste stap van het IDP-traject vroeg om een actieplan. Zo gezegd, zo gedaan!

    Waar gaat we van uit?

    Deze gegevens vertellen ons veel over de kwaliteit van onze school. De resultaten van ons IDP6-rapport zijn outputgegevens waarmee de school haar eigen werking kan beoordelen. Ze helpen een antwoord te vinden op de vraag of men erin slaagt de getoetste leerplandoelen van de leergebieden Nederlands en Wiskunde doorheen de basisschool bij de leerlingen te realiseren. Deze resultaten kunnen gebruikt worden om het onderwijsaanbod op school - en klasniveau te verbeteren en draagt daarom bij aan onze interne kwaliteitszorg. Het opgestelde actieplan gaat uit van 4 stappen: plan - do - check- act. Vanuit de resultaten van het IDP6-rapport, die we jaarlijks in augustus digitaal ontvangen, stellen we een sterkte - zwakte analyse voorop. Van daaruit zullen deze gegevens doorsijpelen naar het team. We stellen ons de vraag: ' wat nemen we mee? , waar werken we aan? Wat kunnen we doen om onze kwaliteit op een bepaald item te verbeteren? Welke doelen stellen we voorop? Wat zegt dit over onze school?...' Dit is voer om mee te nemen naar de startvergadering van augustus, elk schooljaar. Aan het eind van het schooljaar koppelen we terug: ' welk effect merken me? wat kunnen we bijsturen? wat bannen we? ' ...om dan bij terug het ' act' deel te zitten en nieuwe acties voorop te stellen!

    Schip ahoi piraatjes!

    03-03-2016 om 14:26 geschreven door Zorgteam


    02-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teamvergadering 15 maart 2016 - vervolg traject spelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dag allemaal,

    We zetten ons traject van spelling verder op de eerstkomende pedagogische teamvergadering. In bijlage kunnen jullie de uitnodiging en het programma nalezen.

    Wij kijken uit naar het protocolvervolg!


    Bijlagen:
    uitnodiging P.V. 15 maart.doc (793.5 KB)   

    02-03-2016 om 10:12 geschreven door Zorgteam


    29-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws uit onze kangoeroeklassen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De kangoeroeklas is als een mijn, je vindt er goud maar voor je brein...!onze kangoeroeklassen zijn al enige tijd ingeburgerd in ons schoolleven. Om privacyredenen zetten we heel weinig foto's op onze blog...Al gehoord van het stenenmuseum? Ons clowncanon? Onze Italiaanse les? Ons project over farao's?...Momenteel werken we in de kangoeroeklas van het vijfde leerjaar het project van farao's af...we maken als procesevaluatie een 3D-constructie met KAPLA-blokken van de Sfinx...want een denk- en rekenwerk, niet evident! Nu vrijdag werken we aan het vervolg van onze 3D- constructie, hoor je ons brein kraken? 

    Ook in het eerste leerjaar wordt er gretig gewerkt...onze monstertjes vormden onze basis van overgang derde kleuterklas -eerste leerjaar...vooral het 'ik wil leren-monster' overheerst,lol! Wij hebben ook al een aantal projectjes achter de rug, waaronder ons stenenmuseum, onze beresterke gedachten, onze filolesjes...we kennen Marie de mus en Tipper de schildpad al een geruime tijd en werken nu verder...binnenkort leren we ook een 'hexagoon ' kennen...het blijft spannend!

    Groetjes uit de kangoeroeklas en hun kangoeroejuf!

    29-02-2016 om 14:56 geschreven door Zorgteam


    22-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ons team is...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ons team is...


    22-02-2016 om 13:11 geschreven door Zorgteam


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MDO' s..voor deze week en volgende week op de planning!

    Deze week staan de MDO's op het programma...Wat wil de afkorting zeggen? Multi Disciplinair Overleg...We gaan onze leerlingen tussentijds evalueren midden het schooljaar.

    We doen dit aan de hand van de principes van HGW die onze leerkrachten beheersen:

    - we houden rekening met de onderwijsbehoeften van de kinderen

    - we werken systematisch en transparant

    -we werken constructief samen

    - er is een afstemming en wisselwerking tussen leerkrachten, ouders, externen...

    - de leerkracht is de spilfiguur

    - we werken doelgericht

    - én we benutten het positieve in elk kind....vanuit deze sterkte vertrekken we met de bespreking.

    We doen dit met de klasleerkrachten, het zorgteam, de directie en CLB via een coachend gesprek...' wat is de huidige situatie? ' ' wat is de wenselijke situatie?' ' wat hebben WE nodig om het doel te bereiken?' ' wat zien we als een mogelijke hindernis? ' ' wie werkt wanneer aan welk doel?' en ' hoe en wanneer gaan we dit tussentijds evalueren? '

    Het worden boeiende ( en op het einde van de dagen vermoeiende,lol!) overleggen...wij kijken er al naar uit!






    22-02-2016 om 13:08 geschreven door Zorgteam


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Questi...Een kwestie van jaaa!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het zorgteam had als opdracht binnen de prioriteiten om dit schooljaar aan de slag te gaan met een digitaal zorgsysteem. Zo gezegd, zo gedaan...het zorgteam is sinds oktober aan het werk in het digitaal programma Questi, de leerkrachten sinds september voor de rapporten...vorige donderdag stond de personeelsvergadering op het programma.. Het deel van ZORG/GOK stond in het teken van de MDO's en Questi. Onze leerkrachten zijn nu volop aan de slag gegaan in Questi, ook met het deeltje van de ZORG. Wat een leuke reacties dat de leerkrachten geven! We zijn al helemaal into Questi...een kwestie van 'joehoe'! 

    22-02-2016 om 12:23 geschreven door Zorgteam


    31-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vol met ideetjes...dat moet de leerlibgenraad zijn...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Morgen staat terug de leerlingenraadvergadering gepland. Voor de techniekdag staat er een datum gepland, morgen zal deze voorgelegd worden aan mevrouw directeur! Van zodra deze goedgekeurd is, kom je deze ook te weten op deze blog. ..een tipje van de sluier voor morgen:

    • Graffitimuurverkiezingen?
    • Dessertkaartjes als voorbode voor een dessertenstandje onder de middag in een dessertjesweek...?

    Het wordt weer fijn vergaderen met onze leerlingen en hun leerlingenraadjuf! BEDANKT!


    31-01-2016 om 19:30 geschreven door Zorgteam


    21-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samenwerken met externen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Omdat we samenwerken met externen als een kracht zien, hebben wij op 4 december 2015 een mooi staaltje van samenwerken getoond met Artevelde hogeschool. Onze school werd gevraagd als externe spreker voor hun studenten. ' Leerlingparticipatie' en alles wat er daarrond op onze school gebeurt...kon als praktijkvoorbeeld en inspiratiebron gelden voor de laatstejaarsstudenten. Vandaar dat het zorgteam, in naam van onze school, gastspreker was voor de studenten. Heel verrijkend, zowel voor ons, als voor de studenten. Na onze uiteenzetting en hoe wij trachten leerlingparticipatie te realiseren, gingen de studenten aan de slag. Het zorgteam ondersteunde deze groepen studenten en hun uit te werken project.

    Bedankt Artevelde voor deze unieke kans, wij hebben veel ideetjes meegenomen naar onze school en laten deze systematisch binnensijpelen...en hopelijk waren wij voor jullie een inspirerend voorbeeld!

    Wij dragen samenwerken ( lees: we leren aan onze kinderen: ' iedereen kan iets en niemand kan alles ' en ' samen kan je meer dan alleen' ) dus hoog in het vaandel!  

    21-01-2016 om 09:37 geschreven door Zorgteam


    20-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Traject spelling: vervolg!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ook ons spellingtraject wordt vanuit de zorg verder gezet. Samen met de pedagogische begeleiding en onze directie zijn we samengekomen om de volgende actie op de P.V. te organiseren. We gaan samen met het lagere leerkrachtenteam op zoek gaan naar een ' protocol voor spelling 'en onze daarbij horende visie opstellen gelinkt aan het leerplan schrijven, ook met het oog op de komende nieuwe leerplannen ' zin in leven, zin in leren'. Het zorgteam werkt dit verder concreet uit.

    Ook terug een bloosvraagje waar we fier over mogen zijn: onze school werd door de ped. begeleiding gevraagd om op 25 februari 2016 een deel van een taalbeleidstraject met andere scholen op te nemen. Concreet wil dit zeggen dat wij vanuit het zorgteam een nascholing volgen bij de pedagogische begeleiders van taal...samen met andere scholen.  Blijkbaar vindt de begeleiding onze school daarin een fantastisch praktijkvoorbeeld en werden we gevraagd om deze dag mee vorm te geven en naar voor te treden met al onze acties. Natuurlijk willen wij onze expertise delen en andere scholen inspireren....toch wel een blooskaakje en waarschijnlijk een klein beetje zenuwen...maar spannend is leuk, spannend is nooit saai....met een pluim voor onze leerkrachten!

    20-01-2016 om 11:10 geschreven door Zorgteam


    15-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws van de leerlingenraad!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De proefjes uitgetest, de vergadering achter de rug, de leerlingen aangesproken en hun TOP 3- keuze sijpelt stilletjes aan binnen....kortom, de TECHNIEKDAG is bijna een feit! Wij zijn er bijna klaar voor!

    Groetjes,

    De leerlingenraad en hun leerlingenraadjuf!

    15-01-2016 om 09:50 geschreven door Zorgteam


    14-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kleuterleidsters zitten niet stil!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het kader van de prioriteiten van kleuter zit kleuter absoluut niet stil, integendeel! Binnenkort staat er een P.V. gepland rond hoekenverrijking. Juf Tamara en de directie hebben de koppen bij elkaar gestoken en zijn reeds goed voorbereid! ' Vanuit welke invalshoeken kunnen we onze hoeken verrijken? ' Vanuit BC's...dominante ontwikkelingsaspecten...een zorgvraag...interesse van de kinderen...' Welke kracht gaat er uit bij welke leerling, en wat ervaren we bij een bepaald onderdeel als een hindernis? ' De cases en opdrachten van wat de kleuterleidsters dienden uit te proberen komen grondig aan bod. Jaja, je leest het goed, niet enkel onze kinderen hebben huiswerken en lessen, ook onze leerkrachten! Zij gaan aan de slag met hun opdracht en maken de balans op. ' Zijn er nog acties die we kunnen koppelen aan onze analyse? ' Kortom, we worden terug een beetje slimmer! De kleuterleidsters eindigen met de ' grootste troeven om aan een zorgvraag tegemoet te komen' en...hoe ze veeeel materialen gedifferentieerd kunnen inzetten...mijn gedacht! Lol! Alles voor blije gezichtjes!

    14-01-2016 om 14:33 geschreven door Zorgteam




    Gastenboek
  • oudercontact
  • Mevr

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per maand
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs