Oeps, het is al de vierde maand.
Inhoud blog
  • nieuwe blog
  • vote
  • Rode lantaarn
  • Druk
  • Gazet
    Archief per maand
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 11--0001
    Tempus Fugit
    Bellum ita suscipiatur, ut nihil aliud nisi pax quaesita videatur - De oorlog moet zo opgenomen worden, dat niets anders tenzij de vrede schijnt gezocht te worden.
    Hugo Peregrinus
    12-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Patois
    Beste Lezers, 

    Van Bescat naar Oloron kan het kort zijn. Het weer voorspelde niks serieus, het is het tegenovergestelde geworden. Ik heb dan ook mijn eerste siësta in de zon/schaduw kunnen houden. 
    De afstand van Bescat naar Oloron was dan ook niet groot. In Oloron is een redelijke gîte van pelgrims voor pelgrims. Wel stipt geregeld allemaal. Geen drank of eten op de kamers, de was kan enkel aan het rek worden gedroogd en morgen vroeg voor acht uur moet iedereen de deur uit. 
    Ik sliep met de Parisienne op een kamer, elk apart. De man die ons inschreef bekeek me en zei dood serieus: ik heb een open mind! 
    Hij was ook een alles/beter weter. Wel heeft hij een paar zeer nuttige tips gegeven in verband met het te bewandelen parcour. 

    Na het avondeten, eenvoudige paste met groenten, op tijd naar bed. Morgen zou het afhankelijk van het weer wel eens een lange trip kunnen worden. 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto’s: Eerste blik naar buiten; Het eerste kleine driehoekje was even verbrijfplaats; Moeilijk; Picnic in de zon; Le pont du Diable qui franchit Le Gave; Klein riviertje, ideaal voor de kayak ; Oude houten huizen in Oloron; De kilometerpaal duidt aan : nog 948km tot Compo. 

    Noot: Gave is patois voor rivier.
















    12-05-2018 om 20:09 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    11-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doorgaan
    Beste Lezers,
    Het is niet omdat er geen verslagje is dat ik ben gestopt. Niks is minder waar. Ik breng jullie zo vlug mogelijk op de hoogte van het leven op de camino. 
    Mijn overnachteningsplaats is Mauleon, een echte Baskische stad. 
    Zondag zal ik waarschijnlijk aankomen in St-Jean-Pied-de-Port, en afhankelijk van het weer op maandag Spanje bereiken.
    Grt
    Hugo Peregrinus

    Bedankt ook weer voor de leuke reacties. 

    11-05-2018 om 20:52 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    09-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgen Hemelvaart
    Beste Lezers, 

    De blog is weer bijgewerkt, utd (actuel). 
    Ik zit hier op Chambres d’Hôtes, juist op tijd binnen, voor de regen die zich al een tijdje aankondigde. Het pad loopt Just à côté, dus geen probleem om morgen de weg te vinden. 

    Deze middag ook juist op tijd om nog warm eten te kunnen verorberen. Het café-restaurant was sluitende, een pelgrim kon nog een plat du jour krijgen. Voor 13€ een voorgerecht, hoofdgerecht (een flinke moot vis) en dessertje + ¼ rode wijn, à la santé. Op de koop toe was het gemeentehuis van Sevignacq-Meyracq, een drietal kilometers vòòr Bescat nog geopend. Een stempel kon je zo krijgen. 

    Bij me was een jonge Parisienne, Virginie. Ze is voor een week op pad, van Lourdes tot SJP-de-Port. Ze stapt met een’Canne’, een wandelstok, van haar grootvader gekregen. Die grootvader is afkomstig van Bordeaux en ook een fervente wandelaar. Vandaar haar interesse voor het wandelen, vooral dan in de bergen. Af en toe een week erop uit, het is wat anders dan het drukke Parijse leven.  

    Al is het zwaarste achter de rug, vooral qua afstand, de hoogte meter teller draait nog steeds. Vandaag bijvoorbeeld was het hoogte verschil variërend tussen 200m en 460m, en niet éénmaal hé. Ik dacht, morgen geef ik er nog een lap op, maar meer kilometers zou te veel krachten vergen. 
    Dus nog een viertal dagmarsen tot SJPdP met 20km tot Oloron, 23 tot Saint-Blaise, 36 tot St-Just-Ibarre en tenslotte 20. 

    Vandaag op de middag zaten we met vijven in St-Colome op een bank te pic-nicqen, een Frans koppel uit Toulouse, de Parisienne, de Zwitser en ikzelf. Onze Duitse vriend kwam juist toe toen iedereen terug gepakt was. Blijkbaar zijn er nog pelgrims onderweg, er komen er hier nog twee binnen. 

    Morgen pas om 08u ontbijt, lekker lang uitslapen. 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto’s: Nog waterdicht!; Bruges, qui est belle, ontbijt met koffie; Als Club geen kampioen speelt, hier kan het misschien wel; Ik wuif goedendag, de man stapt uit, komt tot bij mij  en zei ook bonjour; Even stilstaan, niet te lang, anders geraak ik nooit in Compo; Etenstijd; Mifaget, mairie en église Saint-Michel, met zelfde standbeeld als in BXL; Hoogtemeters à volonté; Pic-Nic.


















    09-05-2018 om 19:13 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drop je Dopje
    Beste Lezers, 

    DROP JE DOPJE ! IBAN : BE49 0681 0550 1671 en BIC : GKCCBEBB 
    met vermelding : Hugo Peregrinus

    Foto's tot Asson: Hier is’t gebeurd; Het enige zonlicht van de morgen, wel precies goed op de Basiliek; Avenue Bernadette Soubirous; Rechts is geen drinkwater; Vliegende rups; Vannacht flink geregend, kolkende La Gave du Pau, iets voor ervaren kajakkers; Ander landschap, geen keuterboerke; Eenvoud.
















    09-05-2018 om 17:33 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langs de grot geweest
    Beste Lezers, 

    Op 8 mei vieren de Fransen het einde van WOII. Dat vieren is in vele gevallen beperkt tot het neerleggen van een bloemenkrans aan het gedenkteken van de oorlogsslachtoffers. Veel animo heerst hieromtrent, 70 jaar na datum, niet meer. De boeren bewerken gewoon hun land, vele kleine neringdoeners openen hun zaak. Het is vooral een gewone verlofdag geworden voor de werknemers. 

     Ik zit nu in Asson, voorbij Lourdes. Gisteren ben ik er met moeite toegekomen enige pc activiteit te ontplooien. Er was zelfs geen tijdsdruk mee gemoeid. 

    Vooreerst, na de was en de plas, heb ik een staat opgemaakt van de inhoud van de rugzak. Alles wat ik nog niet gebruikt had werd op een hoopje gelegd. Daarna volgde de afweging of het nog bruikbaar zou kunnen zijn. En de volgende stap was het nemen van een zak, alles erin kieperen en het geheel wegdragen naar ‘La Poste’. 
    Een behulpzame beambte, die iets van verzend dozen kent, gaf me direkt het juiste formaat. Vijf minuten en 22,30€ later wist ik dat voor de rest van de camino mijn rug met 2,3 kilo minder belast zou worden. 

    Terug in ‘La Ruche’, zoals de Halte Saint-Jacques is genoemd in Lourdes, de foto’s van de dag op de laptop gezet. De binnenkomst van een Duitse pelgrim, uit Koblenz en al twee maand onderweg, verhinderde verdere werkzaamheden. 
    Dan maar mijn volgende verblijfplaats vastgelegd. Of ik dat ook niet even kon doen voor de collega, zijn Frans is onvoldoende. Met plezier ook zijn slaapplaats verzekerd waarna het tijd werd om een bezoek te brengen aan het Sanctuaire. 

    Het eerste wat mr. Doux Jean-Louis, hospitalero, me vroeg was mee te komen. Zijn huis, rue de Pau, is gelegen aan de andere kant van Le Gave de Pau, de rivier, op een 500m van de basiliek. Omdat de straat op een zekere hoogte ligt, heb je vanuit zijn tuin een prachtig zicht op het gehele Sanctuaire. 
    Datzelfde Sanctuaire wordt dagelijks door honderden, duizenden pelgrims bezocht. Enkele Jacobs pelgrims vindt je er tussen, ik was er een van. 
    Toen ik er arriveerde was de grote druk al van de ketel, de wachtrij aan de ‘Grotte de Massabielle’ was verdwenen. 10 minuutjes ik niks meer, overdag is dit een veelvoud van 10. En elke avond is er de Maria processie. Gisteravond was er net voor aanvang een onweer losgebarsten, het gezang was er niet minder om. 

    Na het vervullen van mijn plicht, het schrijven van een kaartje naar Lucienne en een korte doortocht door de basiliek was het tijd om naar ‘huis’ terug te keren. 
    Om 19u30 zaten we met zevenen aan tafel, drie Fransen, een Duitser, twee Italianen en een Belg. Het door elkaar spreken van twee vreemde talen zorgde er voor dat mijn bovenkamer het niet koud kreeg. Na tienen was ik dan te moe om nog aan het tokkel apparaat te gaan zitten.  

    Deze morgen dan, de ene Italiaan, met veel camino ervaring was al verdwenen, net zoals de twee Réuniosten. Deze laatste twee hebben gisteren avond niet deelgenomen aan de gezamelijke maaltijd. De andere, jonge Italiaan, was deze morgen naar de eerste mis getrokken. En het Franse koppel van Nord pas de Calais, lag waarschijnlijk nog te slapen. Die heb ik dus niet meer gezien. De Duitser, Ferdinand, heeft samen met mij en J-L ontbeten. 

    Over de tocht zelf dan, gisteren was gewoon schitterend. Een groot gedeelte ging over een bergkam, door de ‘Pyreeën’ weide als het ware. Een prachtige tocht met het eveneens prachtige weer, 25°C en een zacht briesje. Vandaag ging het dan meer door de dalen van de rivieren. De zon kwam er niet doorheen, of nauwelijks, en de kilte van de rivieren was duidelijk voelbaar. 
    Volgens Jean-Louis is het moeilijkste achter de rug. De hoogste bergen zien we niet meer en we betreden Les Pyrénées Atlantique, dus een andere wind. De akkerbouw neemt weer toe, vandaag reden sommige boeren hun mest en aal over hun akkers. 

    De Halte Jacquare van Asson wordt waargenomen door de Paroisse. En dan weet je dat het ‘zeer’ eenvoudig is gesteld. Maar goed, we zitten droog, althans dat hoop ik toch. Als ik het gebouw van buiten bekijk wil ik de proef op de som niet nemen. Verder is hier in Asson niks te verkrijgen of te doen. Ik heb eten voorzien, eenvoudig kant en klaar, enkel nog op te warmen. Als mijn kleren tegen morgen droog zijn ben ik al tevreden. 

    Er is hier nog een pelgrim binnen gekomen, zijn eerste dag zit erop. Roland, zoals de man noemt, is sinds eind vorig jaar met pensioen. Hij had vorig jaar een camino in Zwitserland gevolgd. Die week was hem goed bevallen en dus trekt hij nu van Lourdes tot Santiago. Wellicht zie ik die man nog regelmatig terug. Die week in Zwitserland was niet toevallig. 

    Morgen overnacht ik in een Chambre-d’hôtes in Bescat. Met wifi! 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto’s: Tot Lourdes: De hoge pieken verdwijnen naar de achtergrond; Niet alleen op de ‘Pyreneeën’ weide; Ik val hier gegarandeerd naar beneden; Zicht op de basiliek vanop de Boulevard de la Grotte; Veel plaats is er niet, mijn armen bijna verbrand; Hier bevestigd men de wonderen; Hotel d’Anvers, iemand geïnteresseerd?; De achterkant van de Boulevard.
















    09-05-2018 om 17:28 geschreven door hugo  


    >> Reageer (1)
    07-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lourdes
    Beste Lezers,
    Het is tijd om te gaan pitten. Goede tocht gehad en naar de basiliek geweest om enkele kaarsen te branden en de wensen en gedachten uit te spreken. 
    De accueil is wederom uitstekend, Jean-Louis is tevens meester verteller.
    Aan tafel met twee Fransen (Nord-Pas-de-Calais), een Duitser vond Koblenz en twee Italianende. De Réunionisten gingen in de stad eten. 
    Morgen hopelijk meer.

    07-05-2018 om 22:02 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    06-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wreed
    Beste Lezers, 

    Wreed moe, wreed parcour, wreed tevreden. 

    De tocht was lang en zwaar, wreed zwaar. Ik zit stik kapot. Ik ben zo recht mogelijk gelopen, in deze streken niet vanzelfsprekend, en ben langs wree prachtige landwegels en wegeltjes tot in Bagnères-de-Bigorre geraakt. Soms langs sompige en glibberige valleien dan weer langs kleipaden. Steil omhoog of omlaag maakt voor deze laatste type paden geen verschil, het is gewoon afzien. 
    Toch ben ik tevreden van dit alternatief te hebben genomen. De spieren zullen morgen wel protesteren, een half uurtje stappen en ze lopen weer in het gareel. De voeten zelf die vegen er hun …. aan. Gelukkig maar! 

    Soms ging het over kleine D-wegen en daar is het toeval weer. Ik dacht dat een schaap een toeval had. Het lag op zijn rug met zijn poten trillend in de hoogte. Op een erf ervoor zie ik een man zitten en zwaai hem. Bleek het een Wehlsman te zijn en hij constateerde ook dat het niet pluis was. Zijn Frans was niet zo goed (wie zegt het!) en daar mijn antwoord in het Engels was ging de babbel daarna iets vlotter. De schrikdraad deed inderdaad schrikken, hij ging om rubber handschoenen. Als we het schaap op zijn poten kregen zou het wel verder gaan. Hij dacht namelijk dat het te veel gras had gegeten. Wehlsman zijnde geloofde ik hem uiteraard. Wat ken ik tenslotte van dergelijke beesten, tenzij het wel lekker in de pot is. 
    Een jongedame in een autootje kwam langs (ik weet niet of ze Margot noemt) en werd door mij tegengehouden. Vlug een korte uitleg en ze ging hulp halen. 

    Toen het dier op zijn poten stond was het eerste wat het deed pissen. Die voorzet kon ik niet missen: “she’s pissed off now” , we schoten allemaal in de lach, ook de Wehlsman zijn vrouw. De hulp was ondertussen gearriveerd met de fiets, hij keek eens, dacht even na en besloot: ils sont deux.  
    Van de Heilige Drievuldigheid had ik al gehoord, van deze moeilijke som kon ik enkel besluiten dat het dier gewoon weeën had. Even later lag het terug op de grond en de helper bedankte ons voor de aandacht. 
    Zoals al eerder aangehaald is mijn kennis van dierkunde eerder onvoldoende.  

    De rest van de dag was er voldoende modder, voldoende hellingen en voldoende vermoeide spieren.  

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto’s: Voor vertrek; Mooi weer op komst; Niks voor mij; Niet voldoende gecamoufleerd; De WEGisweg; Schoenen uit; Bruin en Blauw oog, zoals het moet? (Ronny?); Bagnères-de-Bigorre nog even; Accueil Notre-Dame.


















    06-05-2018 om 22:13 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Mooi
  • Om tmoeting
  • Ontmoeting
  • recht gezet
  • Foutje in link naar foto's

    Meningen, gedachten, bemerkingen , hier allemaal welkom.


    Zoeken in blog


    Blogs van Vrienden
  • Voetstappen in Vaderlandsche Bodem
  • Blog van Kozzen
  • Stoomopwaarts wandelen langs waterlopen



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs