Inhoud blog
  • DIERENZEGENING ST.-BAVO LAUWE
  • Instapviering Eerste Communie
  • Kruisjesviering
  • Mechelen: zegening pelgrims Compostela
  • KERSTCONCERT HARMONIE DE BIE
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    FOTO'S EVR
    foto's en persfoto's
    22-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Davidsfonds en KWB: Ondergronds Vimy, Arras
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VIMY - NOTRE-DAME DE LORETTE - ARRAS

    zondag, 22 november 2015


    foto's: https://plus.google.com/photos/102497882852892734023/albums/6220384479744668849

     

    De jaarlijkse uitstap van Davidsfonds en KWB, maar aanleiding van de herdenking Wereldoorlog 1 ging deze keer naar de streek van Lens en Arras.

    Tegen 7.45 u. had iedereen plaats genomen op de schoolbus en konden we vertrekken richting Frankrijk. Jacques wist ons reeds te vertellen dat er ook grenscontrole van de Fransen was.

    En inderdaad, zodra we Rekkem via de Dronckaertstraat willen verlaten mogen we halt houden. Met wat uitleg kunnen we snel onze weg verder zetten. Het regent, zal het vandaag een sobere dag worden?

    Tegen 9 uur bereiken we ons eerste doel, Vimy, de Canadese loopgraven en tunnels. Het is opgehouden te regenen en de zon komt zelfs te voorschijn, ze hindert zelfs om mooie foto's te maken. Jacques haast zich naar het infocentrum om er ons aan te melden, maar pardoes, hij dondert op het gladde staketsel op zijn donder. De groep wordt opgesplitst en iedere groep krijgt een jonge deerne als gidse. Er wordt uitvoerig verteld over de Canadese inbreng, de loopgraven en het graven van tunnels. De rondleiding wordt afgesloten met een wandeling door enkele tunnels. Om alles nog beter te begrijpen trekken we ook nog even het bezoekerscentrum in.

    Om 10.00 uur keren we enkele kilometer terug om het Canadese monument te bekijken. Het staat op de top van Hill 145, het hoogste punt van de 14 km lange heuvelrug van Vimy. Het herdenkt de aanval door de vier Canadese divisies op deze erg belangrijke Duitse stelling, op 9 april 1917. We maken eerst een groepsfoto. Enkele joggers brengen ons aan het lachen als ze ook even op de foto willen poseren. Gelukkig kan een van de joggers toch ook met mijn fototoestel overweg, en de groep schatert het nog meer uit wanneer hij doet alsof hij met mijn fototoestel wil wegrennen. Toffe gasten!

    We maken uitgebreid kennis met het monument, beklimmen het, bekijken het open landschap. Niemand zal geloven dat de lucht ondertussen helder wolkloos blauw is geworden met de zon die schittert op de witte stenen.

     

    Notre-Dame de Lorette

    Het is goed 11.00 u. geworden wanneer we de nationale begraafplaats in Souchez bereiken. Na de oorlog werden de graven uit meer dan 150 begraafplaatsen uit Vlaanderen en Artois gehergroepeerd. De begraafplaats werd ingewijd in 1925 en is 13 ha groot. Meer dan 20.000 kruisen en 22.000 onbekende soldaten die rusten in 8 massagraven.

    Eind 2014 werd vlakbij de necropolis een nieuw monument opgetrokken: een ring der Broederschap, waarvan de elliptische vorm de gelijkheid en de eeuwigheid van het offer van alle gesneuvelde soldaten symboliseert; de indrukwekkende oversteek staat dan weer voor de kwetsbaarheid van de vrede. Daarop staan de namen van 600.000 soldaten die sneuvelden in de Nord-Pas de Calais in alfabetische volgorde, zonder de vermelding van hun nationaliteit. Bij de 110.000 Fransen die hier het leven lieten, komen de namen van de soldaten uit de 30 Afrikaanse landen die meevochten, en die uit diverse Europese landen - de Belgen, Portugezen, Russen, Roemenen, enz... De soldaten uit de Commonwealth - die in 1914 een kwart van het aardoppervlak omvat - zijn goed voor 300.000 namen. Aan Duitse kant zijn 174.000  in de regio gesneuvelde soldaten bij naam bekend, maar die lijst is verre van volledig omdat de archieven tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vernield.

     

    Na het bezoek trekken we samen met de Franse opzichters tot aan de voet van de Lichttoren. Georges heeft de vlag van de Rekkemse Oudstrijdersbond mee. Hij wordt geflankeerd door oud-strijder Simon. Jacques brengt een korte boodschap en we houden een minuut ingetogen stilte. Daarna trekken we naar de rouwcrypte met 32 kisten. Daarbij ook soldaten die sneuvelden tijdens andere conflicten.

     

    Tenslotte trekken we naar de basiliek Notre-Dame de Lorette. Het gebouw in romaans- Byzantijnse stijl is versierd met marmer en mozaïeken. Het is 46 m lang en 14 m breed, met een transept van 30 m. De basiliek werd ingehuldigd op 2 augustus 1925. op de binnenmuren zijn duizenden namen gegraveerd van Franse soldaten die sneuvelden op de heuvel of in de omgeving. Een gedenkplaat is gewijd aan François Faber, winnaar van de Tour de France in 1909. Hij sneuvelde in mei 1915 in Carency.

     

    Zo is het stilaan 12.00 u. geworden, tijd om ons te begeven naar het naast de begraafplaats gelegen restaurant l' Abri des Visiteurs. Na het aperitief krijgen we een terrine 'maison' à la bière. De hoofdschotel bestaat uit coq à la bière du CH'ti met frietjes. Op de tafel staan flessen witte en rode wijn. Op de taart staat duidelijk vermeld dat Davidsfonds en KWB er op 22 november waren. En het is helemaal leuk wanneer de vuurpijlen worden aangestoken voor Dorine en Francis. Precies op het huwelijksfeest van een jong koppel. Wat we nog nooit hebben gezien, een toestel waarmee de taart in identieke stukken wordt verdeeld. Even na 14.00 u. begeven we ons opnieuw naar de bus. Het weer is omgeslagen, het wolkendek is grijs en het regent lichtjes.

     

    Tegen 14.15 u. bereiken we aan de voet van de heuvel het splinternieuwe bezoekerscentrum 'Lens 14 18' (opening herfst 1914). We krijgen allen een audiogids en kunnen op eigen tempo de diverse zalen met foto's, teksten en stukken bezoeken. Om 15.45 u. moeten we opnieuw verzamelen aan de bus. We rijden nu naar Arras, om er de Carrière Wellington te bezoeken.

     

    Arras: Carrière Wellingtton.

    Vanaf 1916 worden de Fransen in Arras afgelost door het Britse leger: soldaten die voor de Britse kroon vechten, maar uit alle hoeken van de wereld komen. Ze moeten zich zo dicht mogelijk bij de Duitse linies concentreren om op 9 april bij dageraad de vijand te verrassen met een grote aanval over een frontlijn van 20 km. In Arras is de Carrière Wellington de centrale stelling vanwaaruit op 9 april 1917 om 5.30 u. Britse tijd, na een enorme explosie, 24.000 mannen moeten tevoorschijn komen om de Duitse linies te verrassen. Het Britse leger vertrouwt de aanleg van het ondergrondse net toe aan de Nieuw-Zeelandse geniesoldaten. De tunnelgravers gebruiken de riolen van oude krijtgroeven, die ze verbinden door nieuwe tunnels. Krijtsteen wordt afgevoerd en gewelven worden met hout gestut daar waar barsten zijn. De ingenieurs en technici van de Royal Engineer graven 6 maanden lang met een gemiddeld ritme van 80 m per dag. De soldaten leefden op een diepte van 20 m.

     

    Het is 18.00 u. geworden. Ondertussen is het harder beginnen regenen. We besluiten maar onmiddellijk de terugweg naar Rekkem aan te vatten. Op de bus krijgt iedereen nog een 'Wambrichie' van 35° graden aangeboden om zich even op de warmen. Alhoewel de bus niet mag over de Markt van Arras mag rijden, wil ik toch wel even dat de medereizigers toch wel een zicht krijgen op de verlichte gerestaureerde huizen. De plaatjes staan heel dicht bij elkaar en om de laatste bocht te nemen is het wel enkele keren heen en weer manoeuvreren onder toezicht van enkele medereizigers. Het lukt de bocht te nemen. We bereiken vlot de snelweg, maar in de nabijheid van Rijsel is het wel even file rijden.

    Zo bereiken we opnieuw Rekkem. Maar we moeten opnieuw halt houden aan de grens. Een politieagent komt de bus op. Zo bereiken we om 19.15u. opnieuw Rekkem.

    Iedereen is vol los over deze prachtige dag. We hebben veel gezien en... met een weer dat ons toeliet om rustig buiten te genieten van de loopgraven monumenten...


    22-11-2015 om 00:00 geschreven door eric  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 26/09-02/10 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 21/02-27/02 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs