*** El Cigarro's passie voor sigaren blog ***
Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Zoeken in blog


E-mail El Cigarro

Al uw mails worden persoonlijk beantwoord


Gastenboek El Cigarro

Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Archief per maand
  • 08-2011
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 11--0001

    06-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekende aficionado's (9) : Groucho Marx
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Julius Henry "Groucho" Marx (New York, 2 oktober 1890 – Los Angeles, 19 augustus 1977) was een Amerikaanse Joodse komiek, één van de Marx Brothers. Hij was de derde van de vijf overlevende zonen van Sam en Minnie Marx.

    Groucho was een Amerikaanse liberaal, wat hem ertoe bracht kritische opmerkingen te maken over de politiek. Ook had hij vrienden die in de jaren 50 in de VS als communisten beschouwd werden. Dit alles leidde er toe dat Groucho ook onderwerp van onderzoek was van de FBI. Groucho heeft nog een comeback gehad met een show in Carnegie Hall in 1972 toen de Marx Brothers een revival kenden in de late zestiger, begin zeventiger jaren. Op het filmfestival in Cannes in 1972 werd hij gelauwerd tot Commandeur des Arts et Lettres en in 1974 ontving hij een speciale Academy Award (Oscar) voor het werk van de Marx Brothers. Groucho is op 19 augustus 1977 in het Cedars Sinai Medical Center overleden.

    A woman is an occasional pleasure but a cigar is always a smoke. (Groucho Marx) ...

    (bron : wikipedia)

    06-11-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:V.I.S
    05-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KNOWHOW : Worden sigaren beter naarmate ze ouder worden ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Alvorens de premium sigaren aan tabakswinkels worden verscheept, zouden zij ongeveer zes maanden in de fabrieken of in de compartimenten met airconditioning moeten rijpen. Wegens de stijgende vraag naar sigaren, is deze rijp periode blijkbaar niet altijd waargenomen de laatste jaren. Daarom is het aan te bevelen om sigaren na de aankoop nog eens 3-6 maanden in de humidor op te slaan. Tijdens het het veroudering proces ontwikkelen de sigaren een zachtere en evenwichtiger aroma.

    Sommige premium sigaren ontwikkelen een bijzonder fijn aroma na verscheidene jaren van opslag. Uiteindelijk is de duur van sigarenopslag een kwestie van individuele voorkeur. Men zou het veranderende aroma van de gewenste sigarenmerken binnen verschillende opslagtijden moeten vergelijken om de perfecte verouderings tijd te bepalen.

    (bron:humidorguide.nl)

    05-11-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:KNOWHOW
    04-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekende aficionado's (8) : Luciano Pavarotti
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Luciano Pavarotti werd geboren in het Italiaanse Modena, als enige zoon van bakker Fernando Pavarotti en Adele Venturi, arbeidster in de plaatselijke tabaksfabriek.

    Zingen deed hij voor het eerst in een plaatselijk kerkkoor, samen met zijn vader, die gek was op opera en zelf geen onverdienstelijke amateurtenor was. Toen dit "Rossini Mannenkoor" de eerste prijs won in de Llangollen International Singing Competition in Wales, besloot de jonge Luciano zich volledig aan de muziek te wijden.

    Zijn beroemdste optreden is echter dat van de drie tenoren: Pavarotti samen met Plácido Domingo en José Carreras. De opnamen en video's van dit concert overtroffen in verkoopcijfers die van Michael Jackson, Elvis Presley en de Rolling Stones.

    Pavarotti zong voor het laatst in het openbaar toen hij op 10 februari 2006, tijdens de opening van de Olympische Winterspelen in het Italiaanse Turijn, zijn favoriete aria 'Nessun dorma' ten gehore bracht.

    04-11-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:V.I.S
    02-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HUMIDOR : Welke temperatuur is het beste voor mijn humidor ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Een temperatuur van 64-70°F (18-21°C) wordt als ideaal beschouwd. Bij lagere temperaturen, onder 54°F (12°C), is het gewenste verouderings proces van de sigaren geschaad. Daarom zijn de koude wijnkelders slechts in beperkte mate geschikt voor sigarenopslag. Nog slechter zijn hoge temperaturen. De temperaturen van over 75°F (24°C) kunnen tot wormteistering en sigaar rot leiden. Om deze reden, zou de humidor niet aan direct zonlicht moeten worden blootgesteld.

    (bron:www.humidorguide.nl)

    02-11-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:HUMIDOR
    01-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekende aficionado's (7) : Arnold Schwarzenegger
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Arnold Schwarzenegger werd geboren in Thal vlakbij de Oostenrijkse stad Graz. Als powerlifter en bodybuilder kende hij veel succes over heel de wereld. Hij werd 7 maal Mr.Olympia en won verschillende titels als profbodybuilder over verschillende jaren. Hij werd bij het grote publiek vooral bekend door zijn carrière als acteur.(Terminator , Total Recall enz.) Nu is Arnold gouverneur van Californië en nog steeds een succesvol zakenman. Hij is een fervent sigarenroker met een voorkeur voor Cubaanse topsigaren en werd vaak gezien met een cubaanse sigaar op feestjes en ook in de films rookte hij sigaren. Zo beweerde hij dat hij op de set van Predator heeft kennis gemaakt met het sigarenroken.    

    01-11-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:V.I.S
    31-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REVIEW 6 : El Credito Serie R en Bolivar Royal robusto


    Dag sigarenliefhebbers ,

    We spraken af in het café 'COHIBAR' in Sint.Truiden. Het is er heel gezellig en de verwijzingen naar de Cohiba sigaren maken het een ideale locatie om onze sigaren te gaan proeven en bespreken. Ik heb gekozen voor de El Credito Serie R (Dominicaanse Reb.). Bert had een robusto bij van Bolivar Royal (Habana) en Marlies koos voor een Coronas Minor van H.Upmann (Habana). Bert had ook zijn boek "Sigaren voor de ware liefhebber" bij , waarin ik mij dit weekend ga verdiepen. 

    ***El Cigarro koos een El Credito Serie R***



    Eerste fase

    Bij het aansteken heeft de sigaar een zeer aangename geur en een goed aroma. De smaak is zeer mild. De sigaar rookt zeer makkelijk en aangenaam. Het formaat ligt zeker goed in de hand.

    Tweede fase

    De verbranding van het denkblad laat wat ten wensen over , de as kreeg eerder een krater vorm , en toch heb ik ze langzaam gerookt. De smaak is in deze fase is meer uitgesproken, maar ze blijft heerlijk om te roken. De as is heel stevig. Je kan er makkelijk 5 cm as laten staan zonder dat die er af zou vallen.

    Derde en laatste fase

    De smaak is nog steeds goed. De verbranding is niet zo goed , maar de sigaar is geen enkele keer uitgedooft.Ik heb meer dan 2.5 uur gerookt aan deze sigaar, in andere omstandigheden zou de rooktijd kunnen oplopen tot 3uur.

    El Cigarro's eindconclusie : De El Credito is een goede sigaar , waar je lang rookplezier aan kunt beleven. Zijn uiterlijk is zeer indrukwekkend. Je hebt werkelijk je handen vol met deze sigaar. Het is een fijne sigaar om een paar uur gezellig te roken , maar een uitgesproken smaak heeft hij echter niet, wat opzich geen nadeel hoeft te zijn als je van zeer milde sigaren houd.

    Dekblad: 5/10
    Smaak: 7/10
    Verbranding: 3/10
    Rooktijd: + 2.5u 

    Bert rookte een Bolivar Royal robusto , Marlies rookte een H.Upmann Coronas Minor (deze reviews volgen nog).
    Het was een zeer gezellige avond en zeker voor herhaling vatbaar. De volgende review is gepland voor zondag.












    31-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:REVIEWS
    29-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekende aficionado's (6) : Diego Maradona
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Diego Armando Maradona (Buenos Aires, 30 oktober 1960) is een voormalig Argentijns voetballer. Maradona behoort tot de beste voetballers aller tijden. Op het WK in 1986 was hij dé vedette, dat Argentinië aan de wereldtitel hielp. In zijn carrière won Maradona vele grote prijzen. Maradona werd door Pelé in maart 2004 vermeld in de opgestelde Lijst FIFA 100 beste spelers. Diego Maradona is tevens de vader van voetballer Diego Maradona jr.. In 2008 werd hij aangesteld als bondscoach van het Argentijns voetbalelftal.

    (bron: wikipedia)

    Hij is een grote liefhebber van Cubaanse sigaren , welk merk hij verkiest ben ik nog aan het opzoeken.

    29-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:V.I.S
    28-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW : Sam en zijn verzameling sigarentubes

    Waarom en hoe ben je begonnen met het verzamelen van tubes ?

     

    Tot mijn 32ste was ik een sigarettenroker, een hevige. Een ademstilstand heeft daar elf jaar geleden een eind aan gemaakt. Sindsdien ben ik invalide en zwaar astmatisch. Een van de dingen die ik nog wou doen was vanaf mijn veertigste sigaren degusteren. Maar dit is omwille van m'n astma niet mogelijk. En toch, ik kan genieten van mensen die met grote zorg met hun sigaar omgaan. Ik ken er enkele in mijn nabije vriendenkring. Net zoals die mensen voel ik aan de sigaren en ruik en bekijk ik ze. Zie je, ik gebruik op de smaak en het gehoor na al mijn zintuigen en kan op deze manier ook nog een beetje genieten. Het verzamelen van tubes op zich, wel ik had er eigenlijk geen idee van dat er zoveel bestonden. je hebt tubes die je in elke krantenzaak terugvindt zoals La Paz en J.Cortés. Daar is het waarschijnlijk allemaal mee begonnen. Maar als je verder wilt gaan daarin moet je je wel naar speciaalzaken begeven. Caron in Gent is zo een specifieke zaak waar ik regelmatig een sigaar in tube koop. Soms vind ik er op Ebay of Kapazaa, al dan niet met een sigaar erin. Soms krijg ik er ook van vrienden.

     

    Hoeveel verschillende exemplaren heb je tot nu toe ?

     

    M'n verzameling is zeer bescheiden. een 80-tal verschillende heb ik er tot nu toe. Er zitten ook nog enkele niet alu-versies tussen, zoals enkele exemplaren van Cohibo, (siglo reeks) maar heb vernomen dat ze deze ook van plan zijn volledig in alu-tubes te steken.

    Welke vind je zelf het mooiste ?

     

    Hm, ik denk de Cohiba Siglo VI, hoewel Partagas heeft er een nieuwe uit, Serie P # 2, een matzwarte. heel mooi exemplaar. Naar het schijnt is de sigaar zelf, een Piramides, van zeer goede kwaliteit. De vernieuwde lijn van Romeo Y Julieta vind ik niet zo mooi als de oudere (zilveren) tubes. Maar ja, dat zal wel een persoonlijke smaak zijn zeker?

    Naar welke ben je nog opzoek ?

     

    Van Romeo y Julieta zou ik graag nog de "rotchilde en tubos" , de "vintage corona glass tube" en de "clemanceaus tube" hebben. Verder ben ik ook nog op zoek naar originele Davidoff tubes. Daar heb ik er nog geen enkel van.

     

    Heb je ook zeldzame tubes ?

     

    Ik heb er een heel zeldzame van Porsche, Heb er ook nog eentje van Unico met SABENA logo op, is een oldie.


    Hoe worden ze bewaard , of stel je ze tentoon?

     

    Vermits de meesten leeg zijn of al een onrookbaar exemplaar bevatten hoef ik geen rekening te houden met temperatuur en vochtigheid. Ik bewaar ze in mijn tekenateliertje maar stel ze niet tentoon. Het zijn stuk voor stuk objecten met een eigen geschiedenis. Zo nu en dan doe ik er eentje open om er aan te ruiken. Soms waan ik me nog aan de gedachte dat de sigaar welke de tube ooit bevatte door een heel mooie vrouwelijke torecedor op haar dijen heeft gerold...

     

    Wat doe je tenslotte met de sigaren ?

     

    Nieuwe sigaren die ik in mijn bezit heb geef ik altijd weg. de tube hou ik wel. Zowel shortfillers als longfillers. Ik ken mensen uit allerlei kringen en ik weet ze altijd te plezieren met een goeie sigaar! De volgende is voor u Kenny, Beloofd!














     

    28-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:INTERVIEWS
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REVIEW 5 : Perdomo Habano Connecticut robusto (Nic.)


    Dag bezoekers ,

    de review van vandaag , de Perdomo Habano Robusto Connecticut (Nicaragua). Onze locatie vandaag is de Gulden Boom (Diest) .Ik maak van de gelegenheid ook gebruik om mijn nieuw tijdschrift te lezen "Cigar Magazine". Er is niets leuker om over sigaren te lezen terwijl je er een rookt , zo kan je mentaal en lichaamelijk genieten van de sigaren. Ook heb ik vandaag een andere aansteker bij (foto1) , namelijk een gasaansteker met een turbo. Die heb ik bij de sigaren gekregen die ik vorige week gekocht heb.

    Zoals je kan zien heeft deze sigaar een mooie egale kleur ,een mooi dekblad en een zeer mooi bandje. 





    Eerste fase

    Bij het aansteken heeft de sigaar een zeer aangename geur , goed aroma en een mooie verbranding. De eerste smaak is absoluut lekker mild met een zeer zacht karakter. De sigaar rookt zeer makkelijk en aangenaam. Een perfecte start ! 





    Tweede fase


    We zijn nu halfweg , en de smaak is nog steeds onverandert prima. Er komt langzaam maar zeker een "noot" smaak bij het aroma. De verbanding van het denkblad liet het even afweten en bleef achterop , dus even bijbranden en we waren weer op het goede spoor. Naargelang je tempo kan je bepalen of de sigaar eerder medium afsmaakt of mild . Ik ga voor medium , waardoor de 'noot' smaak sterker meer op de voorgrond komt.



    Derde en laatste fase

    Nog steeds een heerlijke sigaar. Hij laat zich makkelijk tot de laatste centimeters oproken zonder overdreven pittig te worden. We zijn nu al 2uur en 20 minuten aan het roken en we hebben nog 3 cm over! Voor een robusto absoluut een zeer goede rooktijd! 

    El Cigarro's eindconclusie: De Perdomo Habano behoort sinds vandaag bij een van mijn favorieten. Absoluut een sigaar naar mijn smaak. Mooie afwerking , goede smaak en meer dan 2 uur rookgenot ! Of ik er een kistje van zou kopen ?! Zeker en vast ! Een aanrader dus!

    Dekblad: 8/10
    Smaak: 8.5/10
    Rooktijd: + 2u 





    28-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:REVIEWS
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekende aficionado's (5) : John F Kennedy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Kennedy kwam uit een van oorsprong Ierse katholieke familie.In de oorlog was hij luitenant bij de marine, ondanks het feit dat hij als gevolg van zijn lichamelijke kwalen in eerste instantie niet werd goedgekeurd voor actieve dienst. In 1946 werd hij gekozen tot Afgevaardigde voor het Congres voor Boston, en in 1953 tot senator.Hij had al vroeg een levendige belangstelling voor vrouwen, en had een groot aantal minnaressen, zoals langdurig de Deense journaliste Inga Arvad in Washington in de jaren '40, waarvan de verdenking bestond dat zij een Nazi-spionne was.

    John F. Kennedy werd in 1960 gekozen tot 35e president van de VS na een nipte verkiezingsoverwinning op de Republikein Richard Nixon. Zijn presidentschap werd een van de roemruchtste uit de 20e eeuw. Niet alleen door zijn flamboyante persoonlijkheid, maar ook doordat hij in Dallas op 22 november 1963 werd vermoord.

    De favorieten sigaren van John F Kennedy waren 1200 H. Upmann Petit Corona.

    (bron: wikipedia.com) 

    28-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:V.I.S
    27-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekende aficionado's (4) : Alfred Hitchcock
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alfred Hitchcock werd op 13 augustus 1899 geboren in Londen. Zijn jeugd verliep allesbehalve soepel: toen hij acht jaar oud was overleed zijn vader waarna de jonge Alfred werd opgevoed door zijn psychisch labiele moeder.Rond zijn 18e levensjaar raakte Alfred geïnteresseerd in fotografie. Hij wilde eigenlijk fotograaf worden maar kon geen werk vinden. Op goed geluk besloot hij in 1920 naar Duitsland te vertrekken, een land waar de foto- en filmindustrie bloeide als nergens anders.De films die Hitchcock maakte , maakte hem tot de succesvolste Britse regisseur en de aanbiedingen uit Hollywood bleven zich aandienen. Hitchcock vertrok uiteindelijk in 1940 naar de Verenigde Staten om zich daar als regisseur te vestigen.




    Het hoogtepunt uit de carrière van Hitchcock lag in de periode 1958-1960. In die jaren maakte Hitchcock achtereenvolgens de romantische thriller Vertigo, een mijlpaal in de filmgeschiedenis en een van de beste films ooit gemaakt, de actie- en spionagefilm North by Northwest, een van de succesvolste en invloedrijkste films aller tijden, en tot slot Psycho, algemeen beschouwd als Hitchcocks beste film en volgens velen de invloedrijkste film uit de geschiedenis. (Wikipedia.com)

    De favoriete sigarenmerk van Alfred Hitchcock was Montecristo

    27-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:V.I.S
    25-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AANKOPEN : Rijkevorsel

    Hallo bezoekers ,

    Deze namiddag ben ik naar Rijkevorsel gereden om mijn nieuwe sigaren te halen. Hieronder ziet u het resultaat , de schuiven van mijn humidor staan op volgorde van boven naar beneden. Ik zal morgen de nieuwe sigaren even appart bespreken.













    25-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:AANKOPEN
    24-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW : Belleman Gerard Vercauteren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Beste bezoekers , vandaag start ik met een nieuw topic namelijk het wekelijks interview met een bekende, markante of opvallende sigarenroker uit België. Vandaag beginnen we met Belleman Gerard Vercauteren. Hij is 64 jaar en is al 30 jaar liefhebber van sigaren.

    Gerard , rookt u vaak sigaren ?

    Ik rook elke dag één sigaar ik ben van oordeel dat ik beter één goeie sigaar rook in plaats van meer sigaren van mindere goeie kwaliteit.

    Welke sigaren behoren tot uw favorieten ? Wat is uw sigaren top 3 ?

    De la habanera ,la holora ,don rodger en ik heb het laatste jaar een heel goede sigaar ontdekt een Dominicaanse longfiller in simpele verpakking –occidental cigars santiago-per 16 verpakt en kosten rond de 40 euro per pak.


    Hoelang rookt u gemiddeld aan één sigaar
    ?

    Dat varieërt naar gelang de plaats. Op de markt  dan zal dat een half uur tot driekwart zijn maar is het achter het stuur dan kan dat wel een uur en een kwart zijn. genot heb ik s’morgens na ontbijt en ik steek altijd de sigaar aan met een speciale aansteker zonder aan de sigaar te trekken zodat deze niet opwarmt.

    Welk moment van de dag verkiest u om een sigaar te roken ? Gebruikt u een speciale aansteker?

    Mijn meeste genot heb ik s’ morgens na het ontbijt en ik steek altijd de sigaar aan met een speciale aansteker zonder aan de sigaar te trekken zodat deze niet opwarmt.
     
    Heeft u een humidor ?

    Ik heb een ijskast van veertig liter die niet aan staat die dienst doet als opslagplaats voor mijn sigaren.
     
    Heeft u een bepaalde plek waar u heen gaat om een sigaar te roken?

    Elke zondag morgen ga ik kaarten in een café en dan doe ik er wel bijna 1 uur over om een sigaar te roken.

    U bent lid van de Antwerpse snorrenclub. Heeft u ooit al eens schade aan uw snor toegebracht door het roken ?

    Neen ik heb nog nooit mijn snor verbrand om dat ik mijn sigaar aansteek met die speciale aansteker. Ook als het voor valt dat de sigaar uit is, steek ik nooit mijn sigaar aan met de sigaar in de mond.


    Gerard , bedankt voor je medewerking !

    24-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:INTERVIEWS
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekende aficionado's (3) : Ché Guevara
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ernesto Guevara (Rosario (Argentinië), 14 juni 1928 - La Higuera (Bolivia), 9 oktober 1967), beter bekend onder de naam Che Guevara, was een Argentijns marxistisch revolutionair en Cubaans guerrillaleider. De bijnaam Che kreeg hij gedurende zijn verblijf in Guatemala. In Latijns-Amerika wordt de kreet "Che" gebruikt om iemands aandacht te trekken; het kan vrij vertaald worden als 'vriend' of 'maat'. "Che" wordt ook gebruikt als bijnaam voor iemand uit Argentinië.

    Che Guevara was een lid van Fidel Castro's Revolutionaire Beweging van de 26e juli, die in 1959 in Cuba via een revolutie aan de macht kwam. Na verscheidene posten in de nieuwe Cubaanse regering te hebben bekleed, verliet Guevara Cuba in 1966 om de revolutie in andere landen te verspreiden. Eerst in de Democratische Republiek Congo en later in Bolivia. Op 8 oktober 1967 werd Guevara opgepakt tijdens een door de CIA georganiseerde militaire operatie van het Boliviaanse leger. Hoewel de CIA hem voor ondervraging in leven wilde houden, werd Guevara door het Boliviaanse leger geëxecuteerd. In juli 1997 zijn de overblijfselen van Guevara en zes van zijn kameraden naar Cuba overgebracht en in oktober 1997 met militaire eer bijgezet in een mausoleum in Santa Clara.

    (Wikipedia)

    24-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:V.I.S
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LECTUUR : Boeiende lectuur over longfillers door Frank Evens (huis Verloo)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Een zeer indrukwekkend, volledig, mooi en interessant naslagwerk is de "An Illustrated Encyclopaedia of Post-Revolution Havana Cigars".  Het is in het Engels en het kost € 70.00.
     
    Een vlot geschreven en aangenaam om te lezen boek is "Compleet Handboek Sigaren - voor de ware liefhebber".  Dit gaat voor 75 % over Cubaanse sigaren, maar heeft daarbuiten ook aandacht voor de andere goeie sigaren in de wereld (Dominicaanse Republiek, Nicaragua, Honduras ...).  Het is in het Nederlands en kost € 40.00.
     
    "Alejandro Robaina - Tradition and Magnanimity" geeft de geschiedenis weer van de énige nog in leven zijnde Cubaanse tabaksteler, die de schitterende sigaar "Vegas Robaina" heeft ontwikkeld.  Geeft ook heel veel randinformatie over Cubaanse tabakken en sigaren in het algemeen.  Het is in het Engels en kost € 35.00. 
     
    En daarnaast bestaat nog de "Havanascope", te vergelijken met de rode Guide Michelin.  Geeft een overzicht met beschrijving en quotering van alle Cubaanse sigaren op de wereldmarkt.  Het is in het Frans en kost € 26.00.
     
     
    Frank Evens

    24-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:LECTUUR
    23-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KNOWHOW : De tabakskever
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De tabakskever - Lasioderma serricorne


    De tabakskever komt uit de tropen, vandaar dat ze beneden temperaturen van 18 0C verlammen en geen activiteit meer vertonen. Doordat ze bestand zijn tegen nicotine, komen ze voor in de tabaksindustrie waar ze, als een soort houtworm, gangen boren in tabak en tabaksartikelen. De tabakskever kan echter ook van zeer vele andere levensmiddelen leven. Dankzij het feit dat ze kunnen vliegen, kunnen ze zich makkelijk verplaatsen en zich op andere plaatsen nestelen. Het aantal eieren per legsel bedraagt 10 tot 100. De witte behaarde larven die 3 tot 4 millimeter groot worden, groeien in circa 80 dagen uit tot volwassen kevers. Dit is alleen mogelijk als de temperatuur rond de 30 graden Celcius ligt.

    Let er dus zeker op wanneer je een partij sigaren koopt dat er geen insecten aanwezig zijn. Je kan bij wijze van preventie de sigaren in hun kist een week in de diepvriezer zetten alvorens je ze in je humidor legt .

    Een gewaarschuwde roker is er twee waard !

    23-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:KNOWHOW
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekende aficionado's (2) : Fidel Castro
    Klik op de afbeelding om de link te volgen President Fidel Castro, ( Birán 13 aug. 1926)

    Door een deel van de bevolking werd hij op handen gedragen en gerprezen als een held van de revolutie, door het andere deel werd hij verafschuwt en dictator genoemd ooit een befaamd liefhebber van Cohiba-sigaren. Hij was hét  uithangbord voor de Cubaanse sigaren.
    Over het ontstaan van de beroemde Cohiba sigaren bestaan verschillende verhalen. Er is een verhaal waarin de bodyguard van Fidel Castro een sigaar rookte waardoor Fidel enorm geboeid werd , de geur en de smaak waren voor hem subliem.
    Hij wilde enkel nog deze sigaar roken en opende in 1962 speciaal een fabriek waar de sigaren werden geproduceerd door een 200 tal vrouwen die door de revolutie geen werk meer hadden. 

    De Cohiba sigaren werden de eerste jaren exclusief gemaakt voor Fidel Castro en andere hooggeplaatste. Castro zou per dag zo vijf sigaren opsteken.Vanaf 1968 mochten bezoekende buitenlandse diplomaten meedelen in het genot van een Cohiba.In 1982 gaf hij toestemming om de sigaar te exporteren. Fidel stopte in 1985 met roken om wille van zijn gezondheid.

    23-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:V.I.S
    22-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REVIEW 4 : La Rica robusto (Nicaragua)


    Beste lezers ,

    ik had weer eens zin om een review te doen , deze keer van een robusto van La Rica (Nicaragua). Na het knippen kon je meteen zien dat de sigaar vrij vast gerold was. De smaak was niet zo indrukwekkend , om niet te zeggen nogal vaag. De verbranding van het dekblad is goed. De sigaar geeft zelf het einde van het roken aan. De laatste 4 cm is echt niet meer te roken.

    ***El Cigarro koos een Robusto van La Rica (Nic)***

    Dekblad: Connecticut / Omblad: Honduras / Binnengoed: Nicaragua

    Afwerking: 8/10
    Smaak: 4/10
    Body: 3/10
    Trek: 6/10
    Verbranding: 7/10
    Rooktijd: +/- 40 minuten

    El Cigarro's eindconclusie: Deze sigaar heeft mij niet kunnen overtuigen. 
    Ik kan er weinig over zeggen want er is aan deze sigaar ook weinig te beleven.












    22-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:REVIEWS
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekende aficionado's (1) : Sir Winston Churchill
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Sir Winston Churchill

    In 1895 verbleef de jonge Winston Churchill op Cuba, waar hij een week lang voornamelijk op sinaasappelen en sigaren leefde. 'Sindsdien waren Cubaanse sigaar en Churchill synoniem,’ schreef een van zijn biografen. Zijn favoriete merken waren Romeo y Julieta en het inmiddels in rook vervlogen Aroma de Cuba. Churchill rookte en kauwde acht tot tien sigaren per dag. Tijdens de Tweede Wereldoorlog liet hij een vliegenierspak maken met een gat in het zuurstofmasker zodat hij rustig door kon roken tijdens de vlucht.

    (Elsevier van 8 juli 2006)

    22-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:V.I.S
    21-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REVIEW 3 : Flor de Copan robusto (Hon)


    Beste lezers ,

    Deze avond heb ik een robusto van Flor de Copan uit Honduras gekozen voor mijn review. Het is een Robusto met een mooi lichtbruin dekblad en een zeer mooi bandje. De sigaar is zeer goed afgewerkt en omringd met cederhout. 

    De eerste trekjes zijn zeer mild en zacht. De nasmaak is sterker en dat is wel jammer. Na een kleine 10 minuten is ook de nasmaak verandert van pittig naar zacht en lekker. De sigaar heeft dus eventjes nodig om op smaak te komen.
    Het dekblad heeft een zeer goede verbranding en ook zonder de kegel eraf te doen blijft de sigaar zachtjes verder verbranden. Ik heb de sigaar gerookt tot ongeveer 2 cm van het einde. Dat is best wel ver voor een robusto, maar het zegt ook veel over de goede kwaliteit. 

    ***El Cigarro rookte een Robusto van Flor de Copan (Hon)***

    Afwerking: 8/10
    Smaak : 6.5/10
    Body: 5/10
    Trek: 7/10
    Verbranding:6.5/10
    Rooktijd : +/- 40 minuten

    El Cigarro's eindconclusie : De Flor de Copan is een goede sigaar met een eigen smaak. Dat maakt het makkelijk om deze sigaar te herinneren.Ik zou er niet meteen een kistje van kopen , maar toch we enkele singles. 













    21-10-2008, 00:00 geschreven door El Cigarro  


    Categorie:REVIEWS

    Foto

    Foto

    Categorieën
  • AANKOPEN (15)
  • AANSTEKERS (3)
  • ADRESSEN BE (1)
  • ADRESSEN NL (1)
  • BEDRIJFREVIEWS (1)
  • CASA DEL HAB... (10)
  • CITATEN (3)
  • COLLECTIE (44)
  • DEMO'S (8)
  • DVD/CD/CD-ROM (3)
  • ERNESTO G. (3)
  • HUMIDOR (16)
  • IN MEMORIAM (3)
  • INTERVIEWS (2)
  • KNOWHOW (19)
  • LECTUUR (7)
  • MEETINGS 2008 (2)
  • MEETINGS 2009 (4)
  • MEETINGS 2010 (5)
  • MERKEN CUBA (41)
  • NIEUWS 2008 (7)
  • NIEUWS 2009 (2)
  • NIEUWS 2010 (15)
  • REVIEWS (81)
  • TE KOOP (0)
  • UW VRAAG MIJN... (8)
  • V.I.S (30)
  • WINKELS (14)
  • YOUTUBE (18)

  • Foto

    in memoriam


    Foto

    Gilberte Vanoppen
    1954 - 2010


    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs