De laatste tijd verdwijnen er weer onterecht halve tot volle uren tussen de middag en zelf s' avonds. DIT IS NIET DE AFSPRAAK DIE GEMAAKT IS! Gelieve deze problemen naar ons door te geven om dit NOGMAALS op de volgende ONDERNEMINGSRAAD aan te kaarten. Je kan het ons mailen via de blog en dit blijft anoniem indien gewenst. De gegevens die we daarbij nodig hebben zijn volgende; Uur van afspraak, uur aankomst en vertrek en hoeveel hebben ze ingehouden. Mvg
Dit volgend pamflet werd bij ons in chauffeurs lokaal achtergelaten door een anonieme schrijver. Prachtig geschreven en vond het nodig dit op onze Blog te plaatsen.
Beste collega's en vrienden,
Graag eens een woordje over onze Firma, Opgericht in de jaren '80 door de heer Gustaaf De Dijcker, een hardwerkend mens ( en met de hulp van chauffeurs), die op een aantal jaren van een kleine overname een groot en bloeiend transportbedrijf heeft gemaakt. Het was in die tijd een privilege bij DDtrans te mogen werken. het was er goed vertoeven en er werd er hard gewerkt door iedereen. De chauffeurs werden prima verloond en de firma groeide gestatig en werd alom geprezen. Er verschenen zelfs artikels in kranten waarin de firma geprezen werd voor de punten die gegeven werden aan het personeel die hun uiterste best deden om VEILIG, ZUINIG en OPTIMAAL te presteren. De reisjes die de anciens, die 5jaar dienst hadden en foutloos gereden hadden werden beloond met een driedaagse uitstap en iedereen deed dan ook zijn best om er eens bij te zijn. Helaas is de heer De Dijcker een dagje ouder geworden en mede door de crisis ( en deels door onze nieuwe kaderleden) waait er nu een gans andere wind door de firma. Het puntensysteem, reisjes, jaarlijks personeelsfeest, ( vriendenkring DD ) die toch een teken van respect waren naar het personeel toe, zijn grotendeels zoniet allemaal verdwenen. De grote reize die we vroeger hadden zijn allemaal ingeneomen door poolse collega's die nu meer respect krijgen dan de mensen die er jarenlang met hart en ziel voor gewerkt hebben.( en deze tot een bloeiende zaak hebben gebracht) Elke chauffeur die nu weggaat bij de firma omdat, op het einde van de maand er steeds een aantal gepresteerde uren verdwenen zijn worden door poolse collega's vervangen. Het gemor onder de collega's is enorm, maar word niet gehoord door het kader, die winst maken en belangrijk vinden iedere kans te benutten om chauffeurs het gelag te doen betalen. Dit word weliswaar niet in de kran gezet en de binnenlandse ritten die de polen doen worden doodgezwegen. Met groeten van, Anoniem
DRINGEND VERZOEK Samen met Danny Sevenants van het ACV en Jaak Catelyn van het ACLBV vragen we u dat extra blad waar er zogenaamd fouten op staan die jullie zouden begaan hebben NIET af te tekenen voor wij dit in Ondernemingsraad hebben besproken en Niet of Wel goedgekeurd hebben. DIT HOEVEN JULLIE NIET TE TEKENEN ZOLANG ER OVER DIT PUNT GEEN AKKOORD IS EN DIT IN HET ARBEIDSREGELEMENT STAAT VERMELD!!!!!!!!
Blijkbaar heeft onze zusterfirma ECS een zomerdrink
aangeboden aan al haar personeel en dit gedurende deze moeilijke periode waar
iedereen moet inleveren.
Blijkbaar zijn wij de enigste die moeten inleveren om bij
onze klant en zusterfirma op een goed blaadje
te blijven. Of is er verbetering op komst waar wij niet van weten?
Als dit zo is wensen we denk ik allemaal dat we ook
terugkeren naar het oude met al onze voordelen die we een paar maanden geleden
hebben moeten inleveren, en hebben we ook recht op een degelijke drink op de firma en niet zoals ieder jaar een pot op tafel waar iedereen een bekertje kan uitnemen als ze binnen komen.
WIJ ZORGEN VOOR DE CENTEN DIE ZIJ
KUNNEN OPDRINKEN
Na verschillende onderhandelingsrondes is het
sociaal overleg in het paritair comité voor de arbeiders in de transport en
logistieke sector vastgelopen (PC 140.04.09) .
Het overleg geeft een pover resultaat, en
wordt onder andere bemoeilijkt door de arrogante houding van de werkgevers, die
er niet voor aarzelen om de beperkte sociale voordelen in onze de sector een
sociale hangmat te noemen. Zelfs
vakbondseisen die (zo goed als) niets kosten werden om ideologische redenen van
tafel geveegd, terwijl de bonden enkel uit zijn op een respectvol en
realistisch akkoord voor 2009 2010.
Wat willen de werkgevers ons geven?
-
Voor de koopkracht het minimum van
125 in 2009 en 250 in 2010, hoofdzakelijk via ecocheques. We weten dat daar
enkel potgrond, isolatiemateriaal, spaarlampen e.d. mee aangekocht kan
worden. Bovendien zou dit pro-rata de
arbeidsprestaties en eenmalig toegekend worden.
In mensentaal: Als je halftijds
werkt krijg je maar de helft, en na 2010 ben je dit voordeel kwijt.
-
Het vakbondsalternatief om voor
maaltijdcheques te kiezen, waarmee de werknemers in de transport en logistieke
sector beter vertrouwd zijn werd om principiële redenen verworpen.
-
De werkgevers wilden ons tijdens
deze onderhandelingen een jaarlijks berekende index, met uitgestelde toepassing
laten slikken (index wordt één maal per jaar berekend, en pas 3 maand later
uitbetaald).
-
Geen resultaatsverbintenis over
werkkledij, een tweede pijlerpensioen, betere beheersing van de
interim-arbeid Al die onderwerpen
(waarvan sommige niets kosten!) worden naar werkgroepen verwezen, zonder
engagement op daadwerkelijke uitvoering.
De invoering van die tweede pensioenpijler stond nochtans reeds in het
vorig sectoraal akkoord ingeschreven, de werkgevers breken hier dus een eerder
gegeven woord.
-
Een aantal sociale eisen, zoals de
invoering van een bijpassing bij economische werkloosheid, bijpassingen op het
vervangingsinkomen bij verlies van medische schifting, verhoging van de
vergoeding bij bagagediefstal werden systematisch van de tafel geveegd door de
werkgevers.
Ondanks de realistische houding van de
vakbonden spelen de werkgevers het spel keihard. Deze crisis kan toch geen alibi zijn om ons
met een rol isolatiemateriaal in het riet te sturen! Op 16 juli zullen de
vakbonden een laatste poging doen om een aanvaardbaar compromis te vinden.
Blijf daarom gemobiliseerd! Informeer je
werkmakkers over de onverantwoorde houding van de werkgevers. Volg de ordewoorden van het gemeenschappelijk
vakbondsfront!
Onze en jullie blog is gestart geweest om ons allen de
mogelijkheid te geven zowel kritiek, meningen en ook vragen te kunnen stellen
binnen onze groep.
Deze week ben ik verplicht geweest een reactie die in onze
gastenboek was verschenen te verwijderen, daar deze beledigend was voor een
paar personen.
Graag zou ik jullie er op attent maken dat we beledigende, racistische
of vernederende reacties ONMIDDELLIJK zullen verwijderen.
Daarbij wil ik me verontschuldigen naar de desbetreffende
personen toe en hoop dat in de toekomst we die beledigende opmerkingen kunnen vermijden,
wel dat wij daar geen verantwoordelijkheid voor dragen.
Dinsdag 19 mei waren we met een kleine delegatie ( Alain De
Swarte, Alain Verhoye en Jean-Marie Rapaert ) van DDtrans aanwezig op de BTBmanifestatie in Brussel TEGEN cabotage.
We
vertrokken van uit de Heyzel met BTB wagens en bussen.
Onze nationaal secretaris Frank Moreels werd daar met een
delegatie waaronder ONZE Alain De
Swarte, ontvangen door Staatssecretaris voor mobiliteit E. Schouppe en Vice
eerste minister en minister Milquet op een rondetafel bespreking.
Daar konden we een dossier afgeven, die met medewerking van
Alain De Swarte mede was opgestart. Staatsecretaris voor mobiliteit Etienne
Schouppe beloofde dat de wetgeving voor de vakantie van kracht zou worden. De
kabinetchef van Vice eerste minister Milquet was ook positief om de controles
op te voeren en extra inspecteurs op de baan te sturen indien er budgetten
konden vrij komen.
Het is prachtig dat het werk en tegenstand op cabotage die
vanuit BTB
kust en onze team bij DDtrans
was opgestart eindelijk tot resultaten zal leiden.
Zoals jullie beseffen, wilt onze werkgever het aantal Belgische chauffeurs drastisch verminderen, om
die dan te vervangen door Poolse arbeiders die goedkoper zijn.
Indien dit gebeurt zal er volgens mijn mening een OPs manager teveel zijn voor de nog overlevenden
in ons bedrijf.
Ze zijn volgens mij zich aan het profileren en zichzelf in
een goed daglicht te plaatsen bij de werkgever door zoveel mogelijk besparingen
te doen ten koste van ons.
Daarvan zijn
er de laatste tijd voorbeelden genoeg.
Uren die verdwijnen
of niet betaald worden (onwettelijk).
Een deel van schade veroorzaakt
door ongeval proberen aan te rekenen aan de chauffeur. ( onwettelijk)
Uitspraken doen van als je niet tevreden bent moet je maar
ander werk zoeken (pesterijen op het werk).
Berichten sturen naar chauffeurs om dat deze bij het
aanmelden en lossen of laden, hun tachygraaf op een WETTELIJKE manier beginnen
te gebruiken.( onder druk zetten om op een onwettelijke manier te werken.)
HOEVEEL SLACHTOFFERS
ZULLEN ER MOETEN VERDWIJNEN VOOR MEN BEGINT TE REAGEREN?
OPGELET!!! Onze werkgevers hebben de weg gevonden
naar onze blog en hebben hun ongenoegen geuit bij de BTB.
Vrijmeningsuiting is één van de basissen in
een democratie zoals België, en dit geldt ook voor onze werkgevers. Indien ze
dit wensen kunnen ze steeds een reactie plaatsen via gastenboek van onze
Blog.
Om alle problemen te vermijden is het
jullie aangeraden, indien er een reactie geplaatst word dit te doen onder een
schuilnaam.
Je kan ons via e-mail je naam doorgeven
indien je dit wenst.
Eerste reactie van een goede collega die onze firma verlaten heeft
EERSTE
REACTIE VAN EEN COLLEGA DIE ONZE FIRMA VERLATEN HEEFT VOOR DE DOOR ONS
WEL
GEKENDE REDENS!!
Jean-Marie,
Hallo, heb een drukke week achter de rug maar alles
valt erg goed mee een heel goede sfeer ze zijn erg vriendelijk hier op mijn
nieuwe werk .Het was wel even wennen aan die lange dagen van weleer en ik was
terug eens moe na een dagtaak en dat was al een hele tijd geleden. 13u de
eerste dag 14u de tweede 14u de derde 15u de vierde en de vrijdag 10u30.
Ik vondhet een goeie week om te starten en hopelijk blijft het zo de
inkomsten zullen dan ook navenant zijn met een 3euro meer per uur dan bij
DD. Dit is niet om op te scheppen maar de keiharde werkelijkheid.
Ze betalen er mij op een andere manier en bovendien van het begin tot het einde
eindelijk een eerlijke verloning: loon naar werken!!! Je mag nu tevens
weten waar ik naartoe ben gegaan. Europal met drie vestigingen 1 in
zandvoorde 1 in deerlijk 1 in Moeskroen en ik moet heel eerlijk zijn ze zijn er
op alle drie de plaatsen heel vriendelijk en je bent er tenminste een collega
voor zowel de laders als de planner als andere jobs binnen het bedrijf en ik
denk dat het zo hoort. Jean-Marie je mag mijn mail alvast op de blog
zetten. Ps. Die over mijn ontslag bij DD ik heb mijn centen ik moet wel nog
controleren of het klopt daar ben ik nu mee bezig en daarna gaat alles naar de
vakbond en hopelijk voor mij met een positief resultaat!!! J.M ik hoop dat
jullie erin slagen om die smerige praktijken van loondiefstal de kop in te
drukken. Iemand zei mij verder dat ze bij DD totaal de bal aan het
mis slaanzijn en dat ze als de tijd terug aan het verbeteren gaan ze dik
in de shit zullen geraken want het nieuws over de DD praktijken doen al overal
de ronde bij de chauffeurs. Dus de slechte reputatie is er!!!
Verder volg ik het ook verder op de voet via jou blog als ik hem open
krijg want het lukt niet altijd ik weet niet hoe dit komt en anders bel ik wel
de een of andere ex-collega. Verder veel succes en vriendelijke
groeten.
D.B W
Wij vinden het zeer spijtig dat goede
collegas de zaak verlaten.
Zoals
wellicht bij velen bekend werken registratiesystemen, zoals o.a. van: Transics,
met Parameters.
Parameters
zijn aan te passen, of te veranderen.
De
reden hiervoor is simpel. Mocht de Wetgeving op een of ander gebied veranderen,
kan men het registratiesysteem direct aanpassen.
Zou
dit niet mogelijk zijn, zou het systeem na elke wetsaanpassing, niet meer te
gebruiken zijn.
Derhalve
werkt men met Parameters.
Daardoor
is het dus ook mogelijk de geregistreerde uren te verwerken op verschillende
manieren.
Hoe
dit in zijn werk gaat, wordt de Gebruiker (werkgever) dan ook meestal in alle
facetten goed uitgelegd.
De
verkooptechniek, zou achter de feiten aanlopen, indien men dit niet aan de
potentiële kopers/afnemers zou melden.
De uiteindelijke registratie
blijft derhalve dan ook altijd onder verantwoording van de Gebruiker (Werkgever).
Het
niet op de juiste wijze registreren van gewerkte uren werd in Nederland dan ook
gelijk bij invoering van elektronische tijdregistratie al snel erkend.
Hiervoor
werd in Nederland in de CAO een artikel opgenomen, dat men ten alle tijden, een
"Ongeschoonde uitdraai", gelijk bij aankomst bij de firma moet kunnen
maken. Net zo'n systeem als het uitlezen van de BoordcomputerCard, echter met
een verschil. Dit systeem dient buiten hun (Werkgever) computersysteem te
lopen, zodat men een eerlijk overzicht krijgt.
Met
andere woorden, men komt terug op standplaats (Koer), men maakt dan gelijk een
"Ongeschoonde Uitdraai", die men naderhand met de uitdraai, die men
krijgt bij loonbetaling kan vergelijken.
Zodoende
kan men frauderen duidelijk aantonen, zowel vanuit werkgeverskant, als vanuit
werknemerskant.
DDtrans heeft altijd beweert, dat
hun (Transics-) systeem niet geschikt was om de (Nederlandse) wetgeving na te
volgen, en dus een "Ongeschoonde Uitdraai" te willen/kunnen
verstrekken, indien je op Standplaats (Koer) kwam. Wij in Venlo hebben dat
destijds als een "Eerlijk Probleem" opgevat en zijn er toen mee
akkoord gegaan, dat wij deze'" Ongeschoonde Uitdraai", dan ook 1 week
later in onze kastjes vonden. Persoonlijk was ik er op tegen, maar de
meerderheid van het personeel besliste op dat moment positief voor het DDtrans
voorstel.
DDtrans
heeft in die tijd nooit enige aanleiding gegeven, dat de "Ongeschoonde
Uitdraai" die wij na 1 week ontvingen, op enigerlei wijze dan ook via hun
systeem aangepast was. Waarschijnlijk, omdat wij hun al op voorhand duidelijk
gemaakt hadden, wat hiervoor in Nederland de consequenties waren.
Ook
in Nederland zijn op dit moment duizenden Transics's boordcomputers in gebruik.
Hierover zijn geen problemen bekend, dat men een "Ongeschoonde
Uitdraai" zodra men op Standplaats (Koer) komt, zou moeten/kunnen maken.
Transics's
zou zichzelf uit de markt prijzen, indien men niet van de gelegenheid gebruik
zou maken, om de Eindgebruiker, alle mogelijkheden van hun Registratiesysteem
in geuren en kleuren uit te leggen . . . . !!
Derhalve ligt
het probleem, waarschijnlijk niet bij Transics, maar duidelijk bij DDtrans, die
misbruik maakt van de hun toegespeelde informatie, om de registratie op hun
"Eigen Wijze" aan te passen.
Mag
hopen dat je aan deze informatie iets hebt.
Wens
jullie veel suc6 in deze Ongelijke Strijd.
Paul
Leurs
WAAROM NIET BIJ ONS?
Met dank aan Paul Leurs, ex
collega van Venlo actief bij FNV
Dit
zou voor ons gemakkelijk zijn om onze uren te controleren indien we de
boordcomputer goed gebruiken. DDtrans zou dan moeten stoppen met te sjoemelen
met onze uren.
Mei 2009 beloofd een vurige maand te worden voor de leden van het wegvervoer en de logistiek.
Voor de 1 meiviering blazen we verzamelen te Brugge om 10.30 uur in de Langestraat (ter hoogte van Bauhaus)
Na de optocht wordt een korte drink aangeboden.
Er staan nog twee acties op stapel :
- 15 mei : Europese actie te Brussel Met stakers en lunch vergoeding De BTB verzamelt aan het Noordstation bij onze actiebus. Als je besluit om mee te gaan, en dat hopen we, neem dan contact op met het secretariaat te Zeebrugge. We zijn immers van plan om met de trein te gaan.
12u30 NOORDSTATION - BRUSSEL
Europa moet anders en beter!
Na Madrid en op de vooravond van de betogingen in Berlijn en Praag zal er ook een Europese manifestatie georganiseerd worden in Brussel met de ordewoorden van het EVV, het Europees Vakverbond : Fight the crisis! Put people first!Bekamp de crisis. Zet de mensen op de eerste plaats!
ABVV, ACV en ACLVB zeggen: Europa moet anders en beter. Niet de werknemers en de sociaal gerechtigden moeten de crisis betalen. We willen geen besparingen op de sociale uitkeringen. We willen geen afbouw van de collectieve openbare diensten. We willen belastingen naar draagkracht. We willen geen nieuw generatiepact. We willen een herstel van de werkgelegenheid. We willen een strenge regulering en controle op de financiële markten. We willen meer sociale rechten. We willen meer jobs uit duurzame ontwikkeling.
Het ABVV mobiliseert massaal voor deze betoging, die om 12u start aan het Noordstation in Brussel en die eindigt aan het Zuidstation.
Uw delegee en beroepssecretaris kunnen u meer vertellen over de praktische organisatie van die betoging.
Hou die dag zeker vrij. Samen zijn we sterk!
PAMFLETTEKST
Een ander en beter Europa
Herstel de werkgelegenheid door krachtige Europese actie
Doe de financiële markten aan de leiband
Bouw de sociale rechten op in plaats van ze af te breken
Haal werk uit duurzame ontwikkeling
Durf de collectieve openbare diensten niet af te bouwen voor de commercie
Niet de werknemers moeten de crisis betalen!
De werknemers en sociaal verzekerden zijn de onschuldige slachtoffers van deze crisis
Geen besparingen op sociale uitkeringen
Geen afbouw van collectieve openbare diensten
belastingen naar draagkracht en eerst en vooral op de vermogenden
Geen nieuw Generatiepact
Met het EVV, willen we meer Europa. Maar niet het Europa dat men ons nu opdringt. Wij willen een ander Europa. Wij willen een Europa dat het sociale boven het economische stelt, het klimaat en het leefmilieu boven het winstbejag en de economie boven de financiën.
De financiële markten zadelden ons op met een puinhoop zonder weerga: herstructureringen en sluitingen, volledige en tijdelijke werkloosheid, kostenverlaging op alle fronten Die crisis moet krachtig worden bestreden. Om erger te voorkomen en het herstel te versnellen. Niet elk land voor zich. Maar met Europa aan het stuur dat protectionisme weert. Dat zelf ook zwaar investeert. En dat, naast de diensten, ook recht doet aan de industrie. Geef een toekomst aan zwaar getroffen sectoren als de automobiel en de textiel.
Europa , zet er alles op om herhaling van dergelijke crisis te voorkomen. De financiële markten moeten aan de leiband. Met strenge Europese regels. Met een versterkt Europees toezicht. En met krachtige Europese inzet voor wereldwijde regulering en toezicht.
Werknemers en sociaal verzekerden zijn de onschuldige slachtoffers van deze crisis. Maar ze dreigen de crisisbestrijding te moeten afbetalen, door ingrepen in lonen, sociale zekerheid en collectieve openbare diensten. Zoek het geld bij hen die nog nauwelijks hebben bijgedragen. Geholpen door een krachtig Europees fiscaal beleid dat fiscale dumping tegengaat. Dat fiscale fraude bestrijdt. En dat de vluchtweg naar de belastingparadijzen afsnijdt.
Het Sociaal Europa komt nog nauwelijks uit de verf. Opbouw van sociale rechten lukt nog amper. Eerder dreigt afbouw. Met ingrepen van het Europese Hof van Justitie op de vrijheid van overleg en actie. Met kruisgeschut van de Europese Centrale Bank op lonen en index. Met nauwelijks verholen aanvallen op de ontslagbescherming via flexicurity. En met het onvermogen om sociale dumping binnen Europa tegen te gaan. Europa moet weer een verhaal worden van opbouw van sociale rechten. Dat werknemers beschermt tegen overdreven arbeidstijden (betere arbeidstijdenrichtlijn). Dat buitenlandse werkgevers verplicht tot gelijk loon voor gelijk werk (aanpassing detacheringsrichtlijn). Dat radicaal strijdt tegen de loonachterstelling van vrouwen. En dat niet enkel gaat voor meer werk, maar ook voor waardig werk.
Economie en ecologie zijn niet tegenstrijdig. Europa moet radicaal gaan voor duurzame ontwikkeling. En de leiding nemen in de wereldwijde strijd tegen de klimaatopwarming. Europa moet voluit gaan voor groene groei en groene jobs.
Europa werd synoniem voor privatisering, commercialisering en afbouw van collectieve diensten. Het moet er mee stoppen de rol van overheid, non-profit en sociale economie terug te dringen, ten bate van de commercie. We aanvaarden niet dat de dienstenrichtlijn in die zin wordt misbruikt. En we blijven eisen dat er een aparte richtlijn komt voor de diensten van algemeen belang.
Een tweede actie volgt reeds op 19 mei en neemt nogmaals de cabotage en de Europese regelgeving onder de aandacht. Deze actie gaat ook door te Brussel. Nadere informatie volgt.
Binnenkort zijn er Vlaamse en Europese verkiezingen . De BTB heeft een memorandum uitgewerkt. Je vind als bijlage.
Verdere info over de acties of andere zaken, contacteer het secretariaat
Belangrijk NIEUWTJE de BTB Kust heeft een Blogpagina te bezoeken op het internet via http://btb-btbkust.blogspot.com Schrijf je in en krijg alle info uit eerste hand
Zou een Poolse, Litouwse of een ander Oost-Europese spoorwegmaatschappij de lijnen van Brussel naar Parijs, Londen of andere bestemmingen overnemen van onze NMBS, dan bestaat er een grote kans dat er geen trein meer zou lopen tot dit verboden wordt en zou er ZEKER beperkingen als niet uitzonderingen komen via het Europees parlement.
Ze hebben dit zelf ook geprobeerd met onze havenarbeiders en dat is niet gelukt door de solidariteit van ALLE dokwerkers.
Blijkbaar voor het wegvervoer kan en mag ALLES, en moeten we met lede ogen toekijken hoe deze Postbusbedrijven( opgezet door onze eigen werkgevers) ons werk hier in België en in het bijzonder in Zeebrugge komen stelen. Onze werkvloer (vrachtwagens) komen kopen aan bevoordeelde prijzen, genieten van de betere prijzen (door grote hoeveelheden) via DDtrans zonder te spreken van het misbruik maken van onze bekwame garagecollegas en van onze klanten die zij met plezier krijgen van onze EIGEN WERKGEVERS en dit enkel en allen voor hun EIGEN profijt. En in tussentijd doen wij als belangrijke acteur in dit verhaal NIETS. We kijken toe hoe ons loon met meer dan 25% gezakt is en dat aan onze Caos en moeilijk bekomen extras en voordelen worden afgenomen of niet meer toegepast. We blijven maar kijken naar onze eigen navel!!
Zelf onze Belgische bedrijven die voor keuring moeten zorgen doen er aan mee. Die zogenaamde Poolse vrachtwagens hoeven zelf nooit een band te zetten in hun land om gekeurd te worden. Het enigste dat die vrachtwagens van Polen gezien hebben zijn een paar originele onderdelen die door een Poolse Valeo of soortgelijke onderdeel leveranciers gemaakt waren en de chauffeurs die om de 3 weken ververst worden.
Op dezelfde tijd wordt er in Polen en andere Oost-Europese lidstaten met NIET Europese chauffeurs( Witrussen, Ukraieners enz) gewerkt daar ze hier allen te werk zijn.
DIT NOEMEN ZE EERLIJKE CONCURENTIE BELEID IN EUROPA!
Blijkbaar vindt onze regering normaal dat vreemde landen een zo strategisch belangrijke sector als transport overnemen en onze eigen sector ontmantelt. Wij worden met de tijd volledig afhankelijk van die landen die dan met de slagader van onze industrie alles zullen beheren en overheersen.
Met dank aan de kortzichtigheid van onze opeengevolgde regeringen en met de hulp van Europa en zijn liberalisme. En ergens ook WIJ
BTB-ABVV wint eerste veldslag in oorlog tegen illegale cabotage
BTB ABVV wint de eerste veldslag in de oorlog tegen de illegale cabotage !
Op 23 april 2009 had er een historische stemming plaats in het Europees Parlement. Het Parlement keurde een reglementering op de cabotage goed. Deze voorziet in het toelaten van maximum 3 cabotageritten, onmiddellijk aansluitend op een internationaal transport. Hopelijk draagt deze Europese regel ertoe bij om een einde te stellen aan de wansmakelijke praktijken van (Belgische) transporteurs die brievenbusfilialen oprichten in Oost-Europa, deze vervolgens in België inzetten en tegelijk hun Belgische chauffeurs (op binnenlandse trafiek) op non-actief zetten.
Een eerste overwinning !
De eerste veldslag is gewonnen, maar de oorlog is nog lang niet gewonnen. Vooraleer deze Europese richtlijn van kracht wordt (zes maanden na publicatie, dus ten vroegste einde dit jaar) kunnen werkgevers de sociale dumping blijven organiseren. Bovendien zal de Europese regelgeving gecontroleerd moeten worden op het terrein en zullen inbreuken bestraft moeten worden. En daar wringt het schoentje
Etienne Schouppe : maak uw beloftes waar!
BTB - ABVV kan niet begrijpen dat Staatssecretaris Etienne Schouppe nog altijd geen Koninklijk Besluit heeft uitgevaardigd om de cabotage in België aan banden te leggen, zoals Duitsland en Frankrijk al deden, dit niettegenstaande het feit dat hij dit al tweemaal schriftelijk toezegde aan de BTB. Via de pers vernamen wij dat hij wel vrije cabotage wil, minstens in Benelux verband. Terwijl Schouppe aarzelt om de voordeur op dubbel slot te doen voor de illegale cabotage, is hij op die manier bezig de achterdeur wagenwijd open te zetten voor misbruiken.
Meld misbruiken
BTB ABVV opende een meldpunt cabotage. Via dit meldpunt krijgen we van chauffeurs dagelijks meldingen van misbruiken. In veel bedrijven worden Belgische chauffeurs op economische werkloosheid gezet, terwijl Oost-Europese chauffeurs in opdracht van dezelfde firma de trafiek overnemen. De chauffeurs zijn onze ogen en oren op de weg: meld dan ook misbruiken. U kunt steeds terecht bij: frank.moreels@btb-abvv.be of gsm : 0032 475 243896 of tel: 0032 3 224 34 34.
Blijf niet bij de pakken zitten : voer actie met BTB ABVV.
Op 19 mei 2009 zal BTB ABVV actie voeren. De verantwoordelijke politici zullen door BTB ABVV geïnterpelleerd worden en geconfronteerd worden met de brute en harde feiten van de illegale cabotage.
Hou u klaar voor deelname aan onze acties; volg de ordewoorden van uw vakbond; blijf gemobiliseerd.
Gezien de huidige situatie bij ons in het bedrijf willen we Julie een paar tippen geven hoe je nu het best met je tachygraaf tewerk ga.
Gebruik hem zoals de wet het jou normaal verplicht en zet hem niet meer op bedje als je bij een klant aanmeld om te lossen en te laden en bij geen enkele beweging die als WERK kan aanzien worden, dit om te vermijden bij geval van ontslag, herstructurering of stopzetting van bedrijf er twijfel zou ontstaan over je arbeidstijd of tijd ter beschikking bij de arbeidsrechtbank.
Het beste is, bij alle werkzaamheden je tachygraaf ophamertjes (arbeid) te zetten of tenminste op vierkantje ( tijd ter beschikking).
Dit laatste ( vierkantje) word ook aanzien als RUST, dus je hoef dan geen extra pauze meer in te lassen.
LET WEL OP!!
Op hamertjes is er mogelijk overloon(+50%) te betalen en zeker geen indien het op vierkantje staat.
Schrijf ALLES op in je agenda of een prestatieblad en neem ieder avond een uitprint van jou Tachygraaf.
DIT ZIJN DE RESULTATEN VAN ONZE EERSTE PEILING OP VOLGENDE VRAAG:
Was je akkoord gegaan met de nieuwe arbeidsvoorwaarden indien het bij geheime stemming was gebeurd.
Totaal van de deelnemende collegas was 125
Nee: 110
Ja: 3
Weet niet: 9
Bedankt voor de medewerking om ons te helpen een klaar beeld over de situatie te krijgen.
Begin volgende maand na de afrekening van lonen met deze nieuwe arbeidsvoorwaarden zullen we weer met een rondvraag komen over verdwenen of en niet betaalde uren waar we( ABVV-ACVen ACLBV ) hopen op veel reacties!
Daarmee kunnen we dan zien welke reactie en of Aktie we kunnen geven en ondernemen.
Met deze chantage (onwettelijk) probeert onze werkgeverDDtrans tijd te winnen( hopen dat er verschillende van ons de firma zullen verlaten zodat ze niet moeten overgaan naar een collectief ontslag), zodat ze volgens mij, met 40 vrachtwagen hun Poolse firma BALTIKTRANS kunnen versterken. Om 40 vrachtwagens met nodige personeel (4 chauffeurs voor 3 vrachtwagens) in te zetten vergt veel tijd, zeker als je kieskeurig bent. Ik denk daarom dat we geen schijn van kans maken deze 40jobs te behouden en dat onze werkgever reeds lang geleden beslist heeft zijn vloot met die 40 eenheden te verminderen.
In tussen tijd heeft hij beslist ons loon met 25% te verminderen met de hulp van TRANSIC en bijhorende software ( arbeidsuren die verdwijnen), maar ook met arbeidsuren( lossen, laden, tanken, aankoppelen, afkoppelen, op en afzetten, enz .) over te zetten in tijd ter beschikking waar zij daarop geen overloon(50%), vakantiegeld, eindejaarspremie moeten betalen.
Dit laatste doen ze reeds jaren en heeft altijd een groot deel van hun winst gemaakt, en nu dat ze in deze moeilijke periode een deel van hun (ONZE) winst in de firma moeten terugzetten om deze periode te overbruggen, gebruiken ze ONWETTELIJKE methodes om ons nog meer uit te zuigen.
Vorige zaterdag is ons op het hart gedrukt om zo weinig mogelijk tijd te verliezen .
Blijkbaar heeft men bij DDtrans het gedacht dat chauffeurs allemaal profiteurs en dieven zijn.
Donderdag heb ik 20 min. voor einde lossing een retour gevraagd. Het antwoord was, "Venlo geeft geen retour zolang er geen volledige los uren door gestuurd zijn".
IS DIT DAN MIJN FOUT?
En gaat men dan het principe van gemiddelde wachtijd toe passsen?
Twee Poolse chauffeurs bij Schavemaker Transport BV in Breda zijn vanmorgen met ijzeren staven in elkaar geslagen door beveiligers die waren ingehuurd door de directie. De chauffeurs waren sinds vrijdag in staking voor een beter loon.
Reinier Stroo, bestuurder FNV Bondgenoten: Het is te gek voor woorden. Ten eerste los je een geschil op door overleg. En als dat niet lukt, bel je de politie. Je gaat toch niet een beveiligingsbedrijf inhuren om je problemen op te lossen? Ten tweede is de staking mijns inziens terecht, het loon is veel te laag. Een goede ontwikkeling dat de Poolse werknemers door krijgen dat zij niet voor een hongerloontje hoeven te werken.
Het Poolse deel van Schavemaker Transport, Schavemaker Poland, is sinds vrijdag in staking voor een beter loon. Zij krijgen 700 euro per maand, ongeacht het aantal overuren. Andere chauffeurs van Schavemaker Poland zijn in Spanje, Frankrijk, Polen en Nederland in staking.
De negen Poolse werknemers in Breda hadden zich sinds vrijdag op het terrein van Schavemaker opgesloten in de cabine van hun vrachtwagen. Zo kon er geen gebruik worden gemaakt van de voertuigen door anderen. De directie van Schavemaker heeft hierop een Oekraïens beveiligingsbedrijf ingehuurd, om zo een einde aan de staking te maken.
Deze beveiligers sloegen een zijruit in van een van de vrachtautos en sleepten de chauffeur met geweld uit zijn cabine. Ook een tweede chauffeur werd mishandeld, waarna de overgebleven stakers geïntimideerd hun auto hebben verlaten.
Eén van de twee Polen is met een ambulance afgevoerd. De tweede is ter plekke behandeld voor, vermoedelijk, een gebroken neus. De vier beveiligers zijn opgepakt door de politie en ook de directeur, Henk Schavemaker is meegenomen naar het bureau voor verhoor. Ook heeft vakbondsbestuurder Stroo een verklaring afgegeven bij de politie.
Op dit moment vindt overleg plaats tussen FNV Bondgenoten en de Poolse ambassade. Dit om te zorgen dat de negen chauffeurs vervoer krijgen naar Polen, waar ze zich bij hun stakende collegas kunnen aansluiten.