Naar Noordkaap voor Yellow Star
Een fietstocht van Ieper naar Noordkaap en terug, in herinnering van Stephanie "Yellow Star" Borry en t.v.v. het kinderkankerfonds van het UZ in Leuven. Voor meer info: www.dannycambre.be
Foto
24-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rusten en eten
Het weer vandaag is terug grijs en grauw, het weer gaat hier nog vlugger op en af dan de wegen.
Vandaag stond dus in het teken van rusten en eten.
Iets langer geslapen dan gewoonlijk, een echt ontbijt, nog even op bed gaan liggen, een kilometertje gewandeld naar het centrum, koffie en cake, beetje op een bank bij het meer gaan zitten, gaan eten (echt eten met aardappelen en groenten en vlees én zelfs desert en koffie), terug naar het meer voor een ijsje als extra desert, nog even gaan zitten, terug naar de herberg gewandeld, even op bed gaan liggen, koffie en koekjes, route voor de volgende dagen bekeken (het ziet er overigens uit dat ik weer in de put zit, alle wegen van hier gaan naar boven), blog gedaan en straks nog even terug naar het centrum voor pizza.
In Voss heb ik voor mezelf ook een eerste hoofdstuk(je) Noorwegen afgesloten. De route van Kristiansand naar Voss is volgens mij een van de mooiste om een reis in Noorwegen te beginnen, maar ik heb natuurlijk ook iet alle wijsheid over Noorwegen in pacht. En vanuit Voss kan je dan alle richtingen uit, voor mijzelf voorlopig nog recht naar het noorden. De volgende dagen zal dat af en toe wel lichtjes moeten afwijken om langs de fjorden heen te gaan.
Bij de foto's:
1. nog eentje van Voss gisteren, met een beetje meer kleur dan vandaag
2. ze kunnen het niet laten
3. nog nooit zoveel foto's van mezelf gemaakt







24-05-2009, 17:54 geschreven door Danny  
23-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een kortere rit
Een kortere rit vandaag en morgen rustdag, dan zou ik weer klaar voor moeten zijn voor enkele stevige ritten.
Vanmorgen nog een 10 Km langs de Sorfjord gereden tot Kinsarvik, waar ik bijna rechtstreeks de boot kon op rijden om eerst de Sorfjord en direkt aansluitend de Hardangerfjord over te steken. Ik had overigens ook de optie om die 10 Km mee te doen in een jogging maar zoals reeds eerder gezegd, die tijd is voorbij. Trouwens toch wel een stevige jogging ook, er zat daar toch een klimmetje van 2 Km en van 1 meter naar 78 meter hoogte in.
Na de overtocht kwam ik in Kvanndal om nog even de kleinere Granvinfjord te volgen, om daarna de fjorden even achter mij te laten. En de fjorden achterlaten betekent hier gewoonlijk écht klimmen. Vandaag was dit een klimmetje van 3,5 Km om 200 meter hoger te komen. Over die berg gekomen veranderde overigens het weer totaal, blauwe lucht met slechts witte wolkjes (het kan natuurlijk ook gewoon een kwestie van timing geweest zijn). Van de top daalde het dan zachtjes naar Voss, waar ik de 2 volgende nachten dus in herberg verblijf.
Niet dat er in Voss zeer spectaculaire dingen te zien zijn, maar het is hier een leuke herberg die prachtig gelegen is bij een mooi meer.
Vannamiddag al eventjes in de zon op een bankje bij het meer gezeten, ik geloof dat het de eerste keer deze trip was dat ik het echt lekker warm had zonder dat ik er moest voor werken.
De karweitjes van de was en de fiets een beurt geven zijn al gebeurd dus morgen zondag wordt een echte rustdag met hoogstens een beetje sightseeing.
Km vandaag: 52
Km totaal: 1879







23-05-2009, 18:50 geschreven door Danny  
22-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een zware dag
Het goede gevoel van de afgelopen dagen was even weg, weggespoeld.
De hele nacht stevig geregend en vanmorgen niet gestopt, ik ben zelfs met regenbroek aan vertrokken.
Bovendien lijkt het alsof ik telkens in de put zit om te overnachten, kort na het vertrek was het weer van dat.
Een Noorse motor-toerist vroeg me voor mijn vertrek of ik "over the mountain" ging. Ik heb geen flauw idee wat hij bedoelde, alle richtingen gingen over een berg. Nu, ik heb sowieso gezegd dat ik noordwaarts ging.
En die van vandaag was een stevige, na zowat 3 Km begonnen en 5 Km verder zat ik 400 meter hoger. Ik werd ondertussen natter van mezelf, van het zweten, dan van de regen. Mijn regenbroek heb ik dan ook maar uitgedaan, die hinderde meer dan wat anders. Tegen het eind van de beklimming volgde weer een tunnel (nog steeds bergop) en na die tunnel een afdaling. Ik had stilletjes gehoopt dat na die tunnel, net als gisteren, het weer terug zou omslaan, geen geluk vandaag. Integendeel, het ging nog meer regenen en wat volgde was dus een bitter, bitter koude afdaling. Op een bepaald moment dacht ik van gewoon bij de eerst volgende mogelijkheid te stoppen en een hut te boeken, er deed zich echter niet direkt een gelegenheid voor. Het volgende plan was om dan in Odda te stoppen, na nog geen 40 Km. De route verder naar Odda was trouwens vreselijk mooi, door een nauwe groene vallei, maar ik was echt te nat en de koud om er echt aandacht aan te besteden.
Toen ik tegen de middag in Odda aankwam was ik echter al weer wat opgewarmd en toonde een waterzonnetje weer enkele stralen die me de moed gaven om nog wat door te gaan. In Odda kwam ik trouwens aan mijn eerste fjord van deze trip, terug op zeeniveau dus. Alle fjorden staan rechtstreeks of via andere fjorden in verbinding met de zee, zonder niveau verschillen. Het is echter niet omdat het fjord op zeeniveau is, dat de weg dat ook is. De weg volgt natuurlijk het niveau van de oevers en dat gaat nog steeds op en af, zij het niet zo hoog meer.
Een 30 Km fietste ik zo langs de Sorfjord tot ik in Lofthus aankwam, waar me nog een stevig klimmetje aangeboden werd om mijn camping te bereiken. Het was echter de inspanning waard. Telkens ik even weg geweest ben en terugkeer naar mijn tentje ben ik, ondanks de verschrikkelijke koude vanmorgen en het nog steeds miezerige weer, toch blij dat ik hier ben.
Km vandaag: 77
Km totaal: 1827







22-05-2009, 17:23 geschreven door Danny  
21-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ik voel me goed
Gisteravond in mijn hutje, de blog gedaan, goed gegeten en de afwas gedaan, muziekje op de laptop, lekker warm door het venster kijkend met een blik bier uit de supermarkt naast de deur ... en toen moest ik ineens aan Johan Verminnen en zijn "Ik voel me goed" denken.
En vandaag zo mogelijk nog beter. Ik slaap dan wel weer in mijn kleine tentje en er viel zonet nog een buitje maar het was vandaag een schitterende dag.
Bij het vertrek de E 9 achter me gelaten voor de E 134. Al onmiddellijk na het vertek begon het opnieuw te klimmen. Na 10 Km zat ik alweer op de fjell op 800 meter. Het klom echter nog verder tot een 1000 meter, waar sneeuw en ijs nog de hoofdzaak uitmaken.
Ik ben ondertussen ook in tunel-gebied gekomen. Waar mogelijk probeer ik deze te vermijden via de alternatieve route. Tunnels zijn in principe donker, nat en koud. Niet dat de alternatieve route momenteel lekker warm is maar ze is wel licht en mooi, en eventueel ook wel een beetje moeilijk.
Zo ook bij mijn eerste tunnel vandaag, er kwam zowaar even sneeuwploegen bij kijken. Enkele auto's waren net voor mij al teruggekeerd maar met de fiets leek het wel te doen. De eerste blokkade (waar zij dus terugkeerden) was nog niet te moeilijk, de tweede was al serieuze arbeid en bij de derde ben ik uiteindelijk toch moeten terugkeren. Dat was echt niet meer te doen. Mijn extraatje heeft behoorlijk wat energie gekost en leverde eigenlijk niets op want ik heb toch nog de tunnel moeten doen, maar het was er zo mooi en rustig dat ik blij ben het geprobeerd te hebben.
Bij de volgende tunnels was er geen proberen aan, daar was het alternatief al direkt geblokkeerd. Zo heb ik vandaag zo'n 10 Km ondergronds gedaan.
Verder vond ik de route tussen sneeuw en ijs gewoon schitterend, het was een ongelooflijk gevoel hier te kunnen fietsen.
Aan het eind van het plateau volgde weer een spectaculaire afdaling die me in 3,5 Km van zowat 1000 meter naar 700 meter bracht om daarna rustiger verder te dalen.
Toen ik het beeld op de laatste foto zag vond ik dat ik ver genoeg gereden had, dus kampeer ik vanavond in Roldal. Een plaatsje met een overvloed aan campings, die al redelijk wat volk trekken. Ik heb zowaar zelfs tentbewoners als buren, een Hollands koppel dat wel met de wagen onderweg is.
Km vandaag: 60
Km totaal: 1750









21-05-2009, 17:25 geschreven door Danny  
20-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.klimmen en dalen

Er zijn gisteren nog wel wat gasten toegekomen, maar die bleven ofwel in heb bijhorend motel ofwel in een van de hutten. Die hadden mijn terras dus niet nodig. Ik heb zelf ook even overwogen om, gezien het weer en mijn toestand, een hut te nemen maar het verschil tussen hut en tent was hier zo'n 75 €, toch wat veel voor de budgetreiziger die ik momenteel toch wel ben. Het leken wel grote mooie hutten te zijn.
Gisteravond heb ik op mijn terras best nog wel even kunnen genieten, maar vannacht om een uur of 3 is het dan terug beginnen te regenen. Heb wel mijn tentje kunnen afbreken tijdens een korte onderbreking maar tijdens het opladen was het weer van dat.
Iedere fietser weet dat al koud en nat vertrekken op een fietstocht niet aangenaam, de moed zat dan ook behoorlijk diep. Maar dan is daar de zon die even door de wolken probeert te komen en daarmee toch een beetje kleur en moed brengt. Uiteindelijk slaagde ze zelfs een aantal keer om door te breken, zo dat ik het tijdens enkele klimmetjes zelfs behoorlijk warm kreeg.
Mijn route liep vandaag nog steeds verder op de E 9. Al snel na mijn vertrek begon het, in stapjes van klimmen en dalen, te stijgen. Eerst naar 700, dan naar 800 om tenslotte voorbij Hoved te stijgen tot iets boven de 900 meter en daar te blijven golven.
Vanaf 800 meter komt men hier in "Fjell"-land terecht. Een fjell is een natte, heidestreek met eerst nog wat naaldbomen maar uiteindelijk slechts lage struiken en kleine berkenboompjes over. Berkenboompjes die, in het beste geval, nu hun eerste teken van leven tonen en stilletjes beginnen te botten. Verder op de fjell ook veel meren, die nog niet altijd volledig ontdooit zijn.
Op het eind volgde dan een korte, spectaculaire afdaling van 880 naar 600 meter over 4 Km.
Die afdaling eindigde dan in Haukeli, waar ik vanavond verblijf. Omdat het vandaag toch wel een stevige rit was heb ik me vanavond toch op een hut getrakteerd. Ook al omdat de eerste camping nog enkele Km verder is en dat de hut toch nog behoorlijk binnen het budget kan.
Vanmorgen kort na het vertek vreesde ik dat het misschien wel een dag zou zijn zonder foto's wegens totaal verregend. Uiteindelijk zit ik met 67 foto's om er een 3-tal uit te kiezen die er een beetje goed uitzien en ook een beetje tonen hoe het landschap evolueerde tijdens mijn rit vandaag, geen simpele opgave (daarom vandaag ééntje extra).
Hoe dan ook, hoe ik ook mijn best doe, doen de foto's het landschap en het gevoel om er door te rijden niet echt tot hun recht komen.
Wat vanmorgen zo miezerig begon, draaide uit op een schitterende rit.
Het was een goede dag vandaag.
Km vandaag: 83
Km totaal: 1690











20-05-2009, 17:53 geschreven door Danny  
19-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nat
Foto 1 toont het eerste beeld dat ik zag toen ik uit mijn tent kwam vanmorgen. Het weer viel toen nog best mee. Op de camping hier trouwens gemerkt dat er toch al enige toeristen (campers en caravans) onderweg zijn, Hollanders en Duitsers op kop natuurlijk.
Zoals gewoonlijk, rond 9 uur verder op route gegaan. Het weer nog steeds behoorlijk, de zon deed zelfs enkele moedige pogingen om door de wolken te breken. Helaas, wolken en regen hebben overwonnen. Eerst nog zachtjes regenend, later behoorlijk overvloedig. Met andere woorden, ben behoorlijk nat geworden vandaag. Zo een van die dagen waar je je soms moet van overtuigen dat je liever hier bent, maar erg moeilijk te overtuigen ben ik dan toch niet.
Mijn route liep verder over de E 9 (een E-weg heeft hier dus niet noodzakelijk dezelfde betekenis als bij ons, de E 9 is een nog behoorlijk rustige weg en een mooie route), vandaag op en af gaand tussen 2OO en 250 om op het eind te klimmen naar 300 in Valle waar ik vanavond kampeer.
Omdat ik (voorlopig) de enige gast ben hier heb ik maar bezit genomen van het terasje van de sanitaire blok (foto 3).
In de loop van de namiddag deed de zon nog steeds, zonder veel succes, pogingen om door te breken, me daarbij af en toe moed gevend om nog even door te gaan en nog niet te stoppen. En ook daarnet was er nog zo'n poging maar net nu valt er weer een bui.
Naar men me hier vertelt, wordt morgen nog een twijfelachtige dag maar wordt het daarna beter.
Km vandaag: 82
Km totaal: 1607







19-05-2009, 16:59 geschreven door Danny  
18-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onderweg in Noorwegen
De eerste rit in Noorwegen zit erop, maar eerst nog even naar gisteren.
Met die russen viel het nog best mee. Zo druk het was in de namiddag, zo kalm was het 's avonds. Op verscheidene plaatsen zat wel veel volk aan het feest maar  dat zag er meestal iets te duur uit voor mijn smaak en budget. Uiteindelijk toch een leuke, ietwat bruine, kroeg gevonden. Voor de liefhebbers was er zelfs Leffe ... voor nog geen 9 € (maar wel bijna). Geïnteresseerd? Het was in de Tollboten, als je eens in de buurt bent.
Vanmorgen dan wat vroeger op te staan om mijn vader en zien vissers-vrienden, die hun jaarlijks vis-vakantie afgesloten hadden en vandaag de boot naar Denemarken zouden nemen, uit te zwaaien. Met de bereidwillige meewerking van een veiligheidsman van Color Lines, die me zonder ticket op de kade toeliet, heb ik dit dan ook kunnen doen.
Het weer in Noorwegen had zich niet te best aangekondigd maar deze eerste dag viel het nog redelijk mee, af en toe een buitje maar niets waar een mens niet tegen kan. Misschien dat ik de volgende dagen wel eens negatief uit de hoek kom als het over het weer gaat, maar ik hoop dat de foto's duidelijk zullen maken dat (en waarom) ik liever hier ben in de regen dan in Ieper in een bureel.
Kort na mijn vertrek uit Kristiansand kreeg ik al snel een voorsmaakje van wat me de volgende dagen / weken te wachten staat, hartslag omhoog en snelheid naar beneden (vandaag hartslag 111 en snelheid 18,5 - vergelijk met enkele dagen geleden). In eerste instantie ging het van zee-niveau naar 225 meter hoogte, daarna wat op en af, dan eens doorgegaan tot 300 meter en dan nog wat op en af om vannamiddag te eindigen op 200 meter.
Na 62 Km kwam ik aan in Evje, het doel voor vandaag. Logeren blijkt voorlopig echter niet simpel in Noorwegen. Aangekomen in het centrum had ik nog geen enkele verwijzing naar een herberg gezien, terwijl die er toch moest zijn. Toerist-info was vandaag uitzonderlijk gesloten, dus ook geen hulp. Twee hulpvaardige heren wezen me dan, de totaal verkeerde, richting terug en dan links aan. Na enkele Km en al enkele malen zonder succes de weg gevraagd vond ik eindelijk een bijzonder hulpvaardig man, die zelfs zijn kantoor dat hij net verlaten had terug inging om mij op internet de weg te wijzen. Met de richtlijnen van deze heer ging terug naar en voorbij Evje. 4 Km voorbij Evje had ik nog steeds niets tegengekomen en beslistte ik dan maar om gewoon door te rijden naar de volgende camping, om uiteindelijk 7 Km buiten Evje de herberg e zien ... volzet. Het is eveneens een aktiviteiten kamp en ze hadden net een grote groep binnen.
Ze wisten me wel te vertellen dat er 6 Km verderop een camping was, waar ik dus uiteindelijk op de camping van Neset terecht kwam. Met aan het eind een toch aanzienlijk langere rit dan gepland, maar ik zit wel al een stuk verder op mijn rit van morgen natuurlijk.
Km vandaag: 84
Km totaal: 1525







18-05-2009, 17:31 geschreven door Danny  
Inhoud blog
  • naar Noordkaap én terug voor Yellow Star
  • nog 1
  • het kasteeldorp Vorselaar
  • een eerste keer terug thuis
  • hier spreekt men nederlands
    Archief per week
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • Mijn webpagina
  • Mijn foto's
  • Memory 2 Stephanie
  • Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs