• Geland
  • Vlucht
  • 9-10 augustus
  • 9 augustus
  • 9 augustus Gelukkige verjaardag !
    Het Leuvens Meisjeskoor voor de vierde keer naar Zuid-Afrika !
    Volg het Leuvens Meisjeskoor op hun reis door Zuid-Afrika !
    04-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 augustus AARDBEIEN
    Het onderwerp van vandaag is : aardbeien ! Maar later meer daarover. Na het uitgebreide ontbijt in onze lodge vertrekken we naar de Outeniqua farmers market. Het eerste kraampje dat we zien is dat van het Thembalethu Life community center waar we gisteren naartoe zijn gegaan. Ze verkopen er zelfgemaakte spulletjes ten voordele van de organisatie. Overal op de markt is er door de boxen country-muziek te horen . Er spelen ook af en toe bandjes op het podium. Er zijn veel eetkraampjes, zelfs eentje met Belgische wafels ! Ons zakgeld dat we vanmorgen kregen, komt alvast goed van pas. Het is de ideale plaats om mooie souvenirtjes te kopen. We worden zelfs op het podium gevraagd voor een klein optreden. Zelfs mascotte Lina doet enthousiast mee. Ons optreden lokt heel wat volk en valt blijkbaar goed in de smaak. Er komen zelfs mensen om een cd vragen !! (filmpje volgt nog) Dan is het weer tijd om te vertrekken naar onze volgende stop van vandaag : de Red Berry Farm. Eerst krijgen we allemaal een schaaltje en mogen we zelf aardbeien gaan plukken ! Super tof ! Als lunch krijgen we frietjes met een hamburger met … jawel aardbeien ertussen én er op. Ook al onze drank heeft met aardbeien te maken : aardbeienlimonade, aardbeienmilkshake, aardbeiensmoothie, … Na de lunch gaan we naar het doolhof van “De mol” waar we gelukkig geen struisvogels tegenkomen (alhoewel , één groepje kwam wel een “Luc”vogelstruis tegen ;-) ) Het hart van het doolhof is in de vorm van …. jawel een grote aardbei. Je hebt er vanop het platvorm een overzicht over heel de doolhof. In het echt ziet het er toch een beetje kleiner uit dan op tv  . Iedereen gaat op zoek naar de stempels om hun kaart vol te krijgen. Bij de ene gaat dat al wat vlotter dan bij de andere. Maar het lukt iedereen om veilig en wel en met een volle kaart uit de doolhof te geraken (oef). Als beloning krijgen we een badge. Het dessert : aardbeien met ijs ! staat dan op het menu. We zingen nog een paar liedjes voor de tante van Colette en dan is het weer tijd om terug te keren naar onze lodge. Ik vermoed dat iedereen wel genoeg aardbeien heeft gezien en gegeten voor de komende maand ;-) . Iedereen kan eerst wat ontspannen in hun huisje , sommigen wagen zich aan een loopje door de regen (ja het regent momenteel hier maar morgen belooft weer een zonnige dag te worden) . Daarna is het tijd voor het avondeten. Het was weer een heel geslaagde dag ! Verslag : Barbara

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wist je dat ...
    1 "plat" water in het Afrikaans "stil" water is - 2 een vrachtwagen hier een "loerie" is - 3 er veel Leuvense klanken in het Afrikaans zijn. Zo wordt "boom" hier uitgesproken als "boeëm" en de "zee" als de "zieë" - 4 de Zuid-Afrikanen dus Leuvens verstaan - 5 in ZA geen GSM-masten zijn maar GSM-dennenbomen - 6 "man, man, man" hier "tjonge, jonge , jonge" is

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 augustus
    Thembalethu Life Community center

Thembalethu Life Community center deel 2

03-08-2018
    Lekkere lunch

Monkeyland

Vandaag namen we afscheid van onze backpacker in Plettenberg. Om 8u moesten de valiezen aan de bus staan . Na weer een lekker ontbijt vertrokken we naar Birds of Eden. Daar aangekomen trokken de aapjes van Monkeyland ons ook wel aan. Joepie, we mochten kiezen. Een deel ging naar de aapjes, de vogelliefhebbers gingen naar de Birds of Eden. Voor we Monkeyland binnengingen, kregen we duidelijke regels. Niet te dicht bij de aapjes komen, geen eten meenemen, opletten voor de brillen , ... De gids vertelde honderduit. Monkeyland heeft 10 verschillende aapsoorten.We zagen o.a. de King Julio van de film Madagascar, Mr. Nelson van Pipi Langkous, doodskopaapjes, ringstaartmakies, ... We stapten ook over een hele lange hangbrug, sommige aapjes volgden ons . Wist je dat een overleden aap op een telegeleid autootje wordt gelegd en de andere aapjes dan een heuse begrafenisstoet maken ? ;-) Het was een heel fijne ervaring. De andere groep had een rustgevende wandeling door birds of Eden. Ze zagen heel veel mooie, kleurrijke vogels zoals flamingo's, Afrikaanse blauwe kraanvogels, ibissen, papegaaien, ... 's Middag aten we in Birds of Eden lekkere taco's. Nadien vertrokken we richting George. We bezochten daar het Thembalethu Community life center. Eerst zongen wij voor de kinderen en daarna zongen de kindjes voor ons. Nadien speelden we in groepjes allerlei spelletjes buiten. Daar we gisteren een dubbele lunch hadden (verkeerde communicatie) deelden we onze lunchpakketten uit. Al onze cadeautjes die we meebrachten vanuit België deelden we uit. De mensen waren heel blij. Toen vertrokken we naar ons volgend verblijf : het Pinelodge Resort. We hebben net heel lekker gegeten en gaan nu naar ons bedje na alweer een fantastische dag . Verslag : Helena, Tereza, Noor

02-08-2018
    zingen op de boot

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 augustus : prachtige wandeling
    deel 2

Robberg penincula

We begonnen de dag met een gevarieerd ontbijt. Zoals gewoonlijk vertrokken we met een beetje vertraging. De ferries stonden ons al op te wachten op de Keurboomrivier. We verdeelden ons over twee boten. Met ons gezang maakten we de rivier onveilig . Halverwege legden beide boten naast elkaar stil en vroegen de gidsen om een liedje te zingen. Even later galmde “Shosholoza” over de rivier. We maakten een stop van een uurtje aan een strandje om te eten. De ijsberen onder ons gingen ook zwemmen in de rivier, anderen legden zich lui in de zon. Met de benen hangend uit de boot genoten we nog van het uitzicht en de alwetende gidsen. We spotten onze eerste walvis op een uitkijkpunt in Plettenbergbaai. Op de Robberg begonnen we de wandeling met goede moed en propere voeten. Halverwege had je de keuze om een langere wandeling te maken of terug te keren (diegenen met hoogtevrees keerden terug) . Wij gingen dapper verder. Het was de moeite waard. We kwamen moe en met schoenen vol zand maar met een massa’s mooie indrukken weer bij het beginpunt. Iedereen was eensgezind : wat was dit prachtig !! Om vijf uur aten we als vier-uurtje een lekker donut van de backpackers. Terug in de backpackers kregen we de tijd om ons te douchen en klaar te maken voor een braai met shakalaka. Dit was alweer een geslaagde dag in het mooie Zuid-Afrika. Verslag : Marie R en Lies

01-08-2018
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Stormsrivier kloof Zippline

Tsitsikamma National park ( hangbrug boven de Stormsriver, …)

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 augustus : verslag
    Allemachtig, wat prachtig! Deze ochtend maakten we ons klaar voor een avontuurlijk dagje. Na het lekkere ontbijt, stapten we in de bus om een uurtje later bij het Tsitsikamma National Park aan te komen. Onderweg bekeken we prachtige uitzichten. Aangekomen verdeelden we ons in twee groepen. Een deel ging zich wagen aan de Zipline adventure en de anderen volgden alles vanop de grond. Wij zoefden tussen de boomtoppen, over de rivier, over watervalletjes,… Het was een unieke en fantastische ervaring. Toen we allemaal ons harnas en onze helm hadden uitgedaan, vertrokken we met de bus naar het strand. Op de rotsen verorberden we ons lunchpakket. Eenmaal onze maagjes weer gevuld waren, vatten we de tocht aan naar de Suspension Bridge. Het bleek al gauw niet zo’n eenvoudig tochtje te zijn, maar na heel wat hellingen en afdalingen met de nodige trappen kwamen we bij de brug aan. Fantastische uitzichten alweer zowel tijdens de tocht als bij de brug zelf. We staken de wiebelende brug over en keerden nadien terug naar de baai waar we vertrokken waren. Sommigen doken de oceaan nog in, anderen genoten wat langer van het uitzicht. Vervolgens stond de bus ons al op te wachten zodat we voor het donker konden aankomen bij de Backpackers. Na een heerlijke chicken curry maakten we er nog een gezellig avondje van. (verslaggevers: An en Karen)

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 juli : foto's
    Game drive

31-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Missionvale center
    samen zingen met het kinderkoor

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 juli Missionvale center 3
    Nog enkele sfeerbeelden van dit prachtige centrum.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 juli Missionvale center 2
    helpen bij de bedeling van het voedsel en handwerkatelier en helpen in de tuin

hulp bij de Christmasvrouw en bij de verdeling van de kleren