Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
08-11-2009
Oefening basischemie-inzet op Post Linkeroever
Vrijdag oefende de 3e Cie PLO een basischemieinzet in de achtergarage van de kazerne. Er werd een lek van een zeer giftige stof gesimuleerd waarbij met splashpakken en ademlucht gewerkt werd. Om het allemaal nog wat ernstiger te maken werden 2 personen door het gas bedwelmd en dienden gered te worden door hun collega's (zie foto's opensnijden splashpak), en ontstond brand (zie foto's vuurbestendige kledij over splashpakken). Ook zie je duidelijk op de foto's dat samenwerking en elkaar helpen een echte must is (controle ademlucht, masker, reinigen schoeisel, helpen handschoenen aan- en uittrekken, ...). Deze oefening werd gehouden omdat deze pakken standaard op elke 1e Hulp liggen (ook op 2e hulpen?), en omdat de Post Linkeroever in de nabije toekomst een volledige chemieuitruk krijgt (SAP, PW, WTW, IGS-wagen) Momentel staat nog geen enkel van deze voertuigen op de Post Linkeroever, maar de WTW wordt eerstdaags naar de PLO gebracht, op de indrukwekkende SAP is het nog enkele weken wachten. De Poederwagen wordt momenteel bekeken en de IGS-wagen staat (al een tijdje) op het verlanglijstje van de brandweer.
Zaterdagochtend om 9;30 sukkelde aan het Steenpond een vrouw van Afrikaanse origine in het stromende water van de Schelde. De vrouw dreef al snel af richting Noord. Scheepvaartpolitie, brandweer, ziekenwagen en MUG werden onmiddelijk in kennis gesteld. De SPN (boot) van de scheepvaartpolitie lag 500 meter verder aan het loodswezen bemand en vertrok onmiddelijk. Zij kregen het slachtoffer al snel in het vizier. Op dat moment kwam de brandweer al aan op de kaai ter hoogte van de Ernest van Dijckkaai. Het slachtoffer werd door de scheepvaartpolitie aan boord van de SPN gebracht en terug naar het Steenpond gebracht waar de brandweer, ziekenwagen en MUG met het nodige (medische) materiaal klaarstonden. De vrouw was er ernsig aan toe. Ze was onderkoeld (het water van de Schelde is al behoorlijk koud in deze periode van het jaar) en diende gereanimeerd te worden. Door een snelle en vlotte samenwerking van de verschillende hulpdiensten werd de vrouw uit het water gered en ter plaatse succesvol gereanimeerd!
Ter plaatse: (4e Cie)
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Post Centraal - 2e H. Noord - Duikwagen Noord - Bootwagen Noord - Ziekenwagen Post Centraal
Op de aansluiting van de E19 Brussel -Antwerpen net voorbij de Craeybeckxtunnel kantelde in de nacht van Vrijdag op Zaterdag een vrachtwagen. Er werd gevreesd dat de bestuurder gekneld zat, maar bij aankomst had deze zijn voertuig reeds verlaten. Hij raakte licht gewond.
Ter plaatse:
- 1e H. Zuid - SIW + GIW - WTW Noord (mocht nog voor aankomst terug naar vp terugkeren)
Op Dinsdagnamiddag (3 November) gebeurden er op de Antwerpse Ring richting Nederland tussen de Kennedytunnel en Antwerpen-West verschillende kleinere aanrijdingen. Bij één ongeval viel één licht gewonde. De ziekenwagen Linkeroever deed vervoer van de gewonde
Ongeval thv Linkeroever. De ziekenwagen (Linkeroever) op de tweede foto passeert op weg naar een ander ongeval net voor de Kennedytunnel.
Rookontwikkeling bij Gazet van Antwerpen ( Linkeroever)
Woensdagmiddag kwam er een melding binnen van rookontwikkeling in het (nieuwe) kantoorgebouw van GVA aan de Katwilgweg op Linkeroever. Deze werd veroorzaakt door een oververhit verwarmingselement dat de omkasting vuur had doen vatten. De volledige redactie werd tijdelijk ontruimd. De schade bleef zeer beperkt, enkele was er reukhinder. Niemand raakte gewond.
Op de Bredabaan in Merkesm, richting Antwerpen, gebeurde in de vooravond een spectaculair ongeval. De bestuurder van een personenwagen raakte ter hoogte van de tramterminus aan de Carrefour de controle over zijn stuur kwijt en reed in op de afsluitingvan de tram- en bushalte. Een heel aantal metalen afsluitingen en een verlichtingspaal werden vernield. De wagen bleef op zijn zijkant liggen, waardoor de bestuurder niet onmiddelijk uit het wrak geraakte. Ook de motor draaide nog op en hoog toerental waardoor er rookontwikkeling was. Er werd een uitruk voor autobrand met gekneld persoon uitgestuurd, maar bij aankomst van de eerste ziekenwagen (zw Palfijn), had de bestuurder de auto net verlaten, dit zonder noemenswaardige verwondingen. Kort daarna was de brandweer ter plaatse. Het duurde eventjes voor men de razende motor afgezet kreeg. Hierna werden de brokstukken opgeruimd en werd de wagen met het kraantje van de GIW rechtgetrokken.
Ter plaatse:
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Noord - SIW + GIW Noord - 2e H. Deurne - zw Palfijn - zw 142 - Delta **
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: