Hoger onderwijs: 18+ en de studies lopen niet zoals
gepland? Een bachelor hoger onderwijs en vervolgens eventueel een
master behalen betekent een duidelijke breuk met het middelbaar onderwijs. Dit
vertaalt zich als volgt:
Er is geen of zeer beperkte permanente
evaluatie (wekelijks of maandelijks) die als compensatie van de punten van het
eindexamen kan dienen. Integendeel zelfs: het enige examen op het einde van de
cursus is vaak erop of eronder! De hoeveelheid leerstof per vak is ook
veel groter. Het betreft meestal een paar honderd paginas die in beperkte of
ruime mate door zelfstudie verwerkt moeten worden met als gevolg dat het niet zo
evident is om deze leerstof gericht te studeren. Het aanspreken van de
lesgevers (professoren, docenten, etc.) is niet zo voor de hand liggend als
voorheen (bijvoorbeeld omwille van de grootte van de klassen). Er moeten
eventueel - parallel aan het studeren van de cursus - ook papers geschreven
worden of zelfs een stage doorlopen worden.
Deze overgang is dan ook voor
alle studenten een grote aanpassing. Bij sommigen onder hen loopt alles na enige
tijd op wieltjes maar voor anderen is het een opgave die meer begeleiding en
tijd vraagt. De veronderstelde zelfstandigheid die eigen is aan het studeren
op de hogeschool of universiteit is geen evidentie. In geval van een onzeker
gevoel tijdens het volgen van een bepaalde cursus moet een student zich zonder
pardon de volgende confronterende vragen durven stellen:
Moet ik
bepaalde onderdelen uit het middelbaar onderwijs herhalen om een voldoende
niveau te behalen om deze cursus tot een goed einde te brengen? Begrijp ik
alle onderdelen van de cursus of heb ik extra uitleg en oefeningen nodig bovenop
hetgeen door de lesgever is gedoceerd? Kan ik "het-stapje-verder-zetten"
dat noodzakelijk is om de verwachte moeilijkheidsgraad van het eindexamen aan te
kunnen? Kan ik mijn studiemethode en/of -planning verbeteren om een aantal
problemen te voorkomen die zich eerder al voordeden (bijvoorbeeld in een eerste
zittijd of tijdens het middelbaar onderwijs)? Welke voorbereiding moet er
gebeuren in de maanden en weken vóór "de blok" en de examenperiode (eerste of
tweede zittijd) om mijn kansen maximaal te vrijwaren? Hoe start ik met een
inhaalbeweging van de leerstof met het oog op examens die al kort genaderd zijn,
een tweede zittijd of een eventueel bisjaar?
Bijleskantoor StudieCo
zette in het verleden al met succes studenten uit diverse studierichtingen op de
goede weg en werkt op een professionele manier mee de antwoorden uit op
bovenstaande vragen. Het is in elk geval zo dat, wanneer problemen vastgesteld
worden onder het jaar of indien een tweede zittijd zich aandient, snel reageren
de boodschap is!
Zowel tijdens de eerste zittijd (examens januari en
juni) als tijdens de tweede zittijd staat Bijleskantoor StudieCo paraat.
Bijleskantoor StudieCo kent namelijk in de buurt van elke studentencampus
(Leuven, Gent, Antwerpen, Kortrijk, Diepenbeek, Geel, Brugge, Oostende,
Mechelen, etc.) gekwalificeerde leerkrachten die de gepaste begeleiding kunnen
bieden. Deze personen zijn vakspecialisten zoals licentiaten in diverse
richtingen, burgerlijk of industrieel ingenieurs, (toegepast) economisten,
graduaten, etc.
Eens het contact gelegd is, werkt de
bijlesleerkracht/repetitor de student bij op de punten waar hij of zij problemen
kent: het zijn dan ook strikt individuele bijlessen. Deze persoon zal ook
optreden als mentor en zorgt ervoor dat het juiste tempo aangehouden wordt in de
voorbereidingsperiode.
Extra informatie nodig?
Aarzel niet om ons vrijblijvend uw vragen te stellen over onze aanpak, tarieven
en leraren! Dit kan via de contactpagina op deze website, via info@studieco.be of via het telefoonnummer
0498/103.310. StudieCo geeft in elk geval spoedig opvolging aan uw vraag. Wij
hopen u in de nabije toekomst van dienst te kunnen zijn.
Middelbaar onderwijs: wat te doen als het niet lukt
? Voor leerlingen in het middelbaar onderwijs zijn er diverse
struikelblokken mogelijk. Sommigen ondervinden problemen met het verwerken van
pakketten leerstof die steeds groter worden, anderen ontbreekt het aan een goede
studiehouding en nog anderen hebben problemen met een specifiek vak zoals
wiskunde, Nederlands, Frans, Duits, Latijn-Grieks, fysica, chemie, biologie,
economie, boekhouden, etc.
Indien dergelijke problemen vastgesteld
worden, is het een gouden raad om snel te reageren en een toenemende
leerachterstand te voorkomen. Dit kan best gebeuren door de nodige bijscholing
of studiebegeleiding te voorzien en zodoende een inhaalbeweging te maken in de
periode vóór de examens. Dit laat toe om zonder stress en met voldoende diepgang
remediërend op te treden.
Bijleskantoor StudieCo kent de
bijlesleerkracht of studiebegeleider in uw regio die het best geschikt is om met
dit specifieke doel voor ogen de aangepaste studiebegeleiding en/of
vakspecifieke bijsturing te verzorgen. Onze leerkrachten zijn professionelen
(licentiaten, ingenieurs, leerkrachten regulier onderwijs, GOK-leerkrachten,
CLB-medewerkers, ) en zijn gekwalificeerd voor de begeleiding die ze geven. Hun
aanpak is steeds vierledig zoals weergegeven in onderstaande figuur.
De leerkracht werkt tijdens elke bijles niet alleen op de concrete
(vak)inhoudelijke aspecten maar proberen ook algemene vaardigheden aan te leren.
Dit gebeurt onder meer door structureringstechnieken te gebruiken tijdens de
lessen en de leerling te helpen om deze technieken onder de knie te krijgen. Ook
het probleemoplossend denken dat een essentiële vaardigheid vormt voor de hogere
graden van het middelbaar onderwijs, wordt door de leerkracht overgedragen op de
leerling in kwestie. Op deze manier hebben de bijlessen die voor een specifiek
vak gevolgd worden een permanente en positieve invloed voor alle vakken en de
hele studieloopbaan van de leerling(e)/student(e) in kwestie.
Extra informatie nodig? Aarzel niet om ons vrijblijvend uw vragen
te stellen over onze aanpak, tarieven en leraren! Dit kan via de
contactpagina op deze website, via info@studieco.be of via het telefoonnummer
0498/103.310. StudieCo geeft in elk geval spoedig opvolging aan uw vraag. Wij
hopen u in de nabije toekomst van dienst te kunnen zijn.
Het lager- of basisonderwijs vormt voor elke
leerling het fundament van zijn of haar verdere schoolse opleiding. De leerling
van kortbij opvolgen is in deze fase van zijn of haar leven dan ook uitermate
belangrijk om alle kansen te vrijwaren. Een eigen indruk van de ouder(s), een
gesprek met de onderwijzer tijdens een oudercontact, de punten op het laatste
rapport of eventueel bijkomende testen geven meestal een duidelijk inzicht in de
prestaties van de leerling op school.
Als de resultaten tot op heden goed waren, is dat een veelbelovend teken voor
het lopende schooljaar en voor de komende studiejaren. Het is echter zo dat een
aantal leerlingen moeilijkheden ondervindt met één of meerdere vakken. Soms
liggen individuele factoren (bijvoorbeeld een ontwikkelingsachterstand,
nonchalance, ziekte of een leerstoornis/-probleem) hiervan aan de basis. Soms is
de omgeving van een klas met (te) veel leerlingen de oorzaak. De problemen
kunnen betrekking hebben op rekenen/wiskunde, Nederlands/Frans, Muzische
vorming, Wereldoriëntatie (WO), Leren leren (zelfstandig leren) of sociale
vaardigheden, welke allen opgenomen zijn in de eindtermen voor het
basisonderwijs.
Indien dergelijke problemen vastgesteld worden, is
het een gouden raad om snel te reageren en een toenemende leerachterstand te
voorkomen!
Bijleskantoor StudieCo kent de bijlesleerkracht of
studiebegeleider in uw regio die het best geschikt is om met dit specifieke doel
voor ogen de aangepaste studiebegeleiding en/of vakspecifieke bijsturing te
verzorgen. Onze leerkrachten zijn professionelen en werken tijdens elke bijles
niet alleen op de concrete (vak)inhoudelijke aspecten maar proberen ook algemene
vaardighedenaan te leren. Dit gebeurt onder meer door structureringstechnieken
te gebruiken tijdens de lessen en de leerling te helpen om deze technieken onder
de knie te krijgen. Zo hebben de bijlessen een positieve invloed op de brede
ontwikkeling van de leerling, zelfs voor de vakken die niet inhoudelijk
behandeld zijn.
Extra informatie nodig? Aarzel niet om ons vrijblijvend
uw vragen te stellen over onze aanpak, tarieven en leraren! Dit kan
via de contactpagina op deze website, via info@studieco.be of via het telefoonnummer
0498/103.310. StudieCo geeft in elk geval spoedig opvolging aan uw vraag. Wij
hopen u in de nabije toekomst van dienst te kunnen zijn.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!